Visa fullständig version : Öka förbränning under vilodag?
hallå elle, hylla här!
är just nu under deff, och känner att energin och orken börjar rinna slut. Har därför planerat in lite vilodagar nu de kommande 2 veckorna. Problemet är dock att jag söker lite knep för att öka min förbränning trots detta. Kaffe är en grej, men det räcker inte tycker jag, söker fler knep att variera med.
Promenad och så, visst, men efter en slitsam dag på jobbet så är de knappt man orkar det.
Så, har ni några fler knep?
/mmvh
Sheogorath
2014-07-02, 17:39
hallå elle, hylla här!
är just nu under deff, och känner att energin och orken börjar rinna slut. Har därför planerat in lite vilodagar nu de kommande 2 veckorna. Problemet är dock att jag söker lite knep för att öka min förbränning trots detta. Kaffe är en grej, men det räcker inte tycker jag, söker fler knep att variera med.
Promenad och så, visst, men efter en slitsam dag på jobbet så är de knappt man orkar det.
Så, har ni några fler knep?
/mmvh
Att stressa kroppen med mer stimulantia och mer fysisk aktivitet när du beslutat att lägga in vilodagar eftersom du är sliten...? Nej, det låter inget vidare.
Pausa deffen en eller två veckor där du lägger dig på balans eller strax över med förhållandevis mycket kolhydrat och dra ner på stimmet om du kör det nu. Där har du ett koncept för att hämta nya krafter som dessutom är BRA för kroppen.
Att stressa kroppen med mer stimulantia och mer fysisk aktivitet när du beslutat att lägga in vilodagar eftersom du är sliten...? Nej, det låter inget vidare.
Pausa deffen en eller två veckor där du lägger dig på balans eller strax över med förhållandevis mycket kolhydrat och dra ner på stimmet om du kör det nu. Där har du ett koncept för att hämta nya krafter som dessutom är BRA för kroppen.
Hm, intressant. Har faktiskt inte tänkt på det. Nog för att det skulle vara bra, så har jag en liten grej jag deffar till, och ett litet löfte emot mig själv. Kanske låter löjligt, men känner att jag vill lyckas, för att sedan lägga mig lite på balans och punga ut med nya krafter, och nästan därifrån gå helt på lean-mass.
Vilodagar kanske man inte ska stressa, men känner du till några knep? kan ju behöva det innan träning eller vadsom.
Sheogorath
2014-07-02, 17:46
Hm, intressant. Har faktiskt inte tänkt på det. Nog för att det skulle vara bra, så har jag en liten grej jag deffar till, och ett litet löfte emot mig själv. Kanske låter löjligt, men känner att jag vill lyckas, för att sedan lägga mig lite på balans och punga ut med nya krafter, och nästan därifrån gå helt på lean-mass.
Vilodagar kanske man inte ska stressa, men känner du till några knep? kan ju behöva det innan träning eller vadsom.
Har du en grej du deffar till där det kommer göra skillnad till det sämre om du inte har ökad fettförbränning under en vecka utan istället fyller upp musklerna med glykogen och hämtar nya krafter?
Viloveckor på balans med hög andel kolhydrat är den bästa och viktigaste förändringen jag gjort i mitt deffkoncept. Take it or leave it. :)
Jag tänker inte råda dig att snorta cayenne-peppar eller något annat trams för att öka förbränningen. Det funkar inte och om det funkar kommer det inte vara värt den lilla skillnaden det gör.
vicarious
2014-07-02, 18:30
Problemet är dock att jag söker lite knep för att öka min förbränning trots detta. Kaffe är en grej, men det räcker inte tycker jag, söker fler knep att variera med.
Nikotin höjer ämnesomsättningen men det är en ganska dålig idé :D Ät mindre eller rör på dig mer. Kanske inget bra alternativ om du redan nu känner att orken tryter.
Som Sheo skriver, en paus i deffen på energibalans eller strax över kanske kan ge dig energi att fortsätta, om du inte har någon deadline snart.
Haha nikotin eller hur, good shit :D
Hur mycket kan en dosa snus påverka förbränningen per dag, vet att det gör det men finns det några siffror? Typ, snackar vi några hundra eller 5-10 kcal..
King Grub
2014-07-02, 19:28
Nikotin ökar ämnesomsättningen; med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod.
King Grub
2014-07-02, 19:47
Ät en het chili.
Du ser! Ta en stor prilla nu!
Armed Dingo
2014-07-03, 13:32
Nikotin är skitkass. Min träning går alltid marginellt bättre när jag slutar snusa, vilket jag gjort ett par gånger nu.
Sömnen är A & O, missköter man den går man ständigt trött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.