handdator

Visa fullständig version : Kontakt/utförande vs progression

Liftning is fun
2014-07-01, 20:54
Något som jag inte blir klok på när man hör och läser kring träningsexperter och profiler hur dom tränar angående kontakt/utförande vs progression.

Om man tar T.ex. Roddy benjaminsson (Hero) med en riktigt bra fysik förespråkar han progression, att man då alltid ska försöka slå sina reps och vikter från föregående träningspass. Att utförande och kontakt inte är det viktiga i sig utan öka öka öka! Det är inte bara han utan många profiler som förespråkar detta. Roddy nämner bland annat i body radio att han blir tokig när han hör PT:s
Som säger till sina klienter att det ska "göra vikten så tung som möjligt".

Sen har vi T.ex. Joachim bartoll som skrivit maximum muscle guide som tillhör den andra sidan som säger att kontakt och känsla är det viktiga och fokuserar då inte lika mycket på att alltid öka vikterna utan att alltid sträva efter en bra kontakt och lyfta och utnyttja exentriska fasen och försöka hålla kontakten under hela setet. Självklart tillhör progression även här men inte alls på samma sätt.

Hur kör ni? vilken av sidorna står ni på? Motivera :)

tomn
2014-07-01, 20:55
En kombination låter ju sunt.

Sheogorath
2014-07-01, 21:02
Progression på givet utförande är nyckeln. När man kommit förbi sina nybörjarökningar är det lätt att man gör våld på tekniken millimeter för millimeter, vecka för vecka, för att kunna fortsätta plita ner en snygg siffra i sin träningsdagbok. Då kanske man blir starkare på pappret men om man tvingar sig att gå tillbaka till sitt grundutförandet så kanske det blir uppenbart att man inte är ett dugg starkare egentligen. Då har man sannolikt inte heller haft progression i någon bemärkelse som är särskilt relevant för den muskel man vill träna.

Liftning is fun
2014-07-01, 21:17
Progression på givet utförande är nyckeln. När man kommit förbi sina nybörjarökningar är det lätt att man gör våld på tekniken millimeter för millimeter, vecka för vecka, för att kunna fortsätta plita ner en snygg siffra i sin träningsdagbok. Då kanske man blir starkare på pappret men om man tvingar sig att gå tillbaka till sitt grundutförandet så kanske det blir uppenbart att man inte är ett dugg starkare egentligen. Då har man sannolikt inte heller haft progression i någon bemärkelse som är särskilt relevant för den muskel man vill träna.

Jag själv tycker det är mycket svårt att öka hela tiden när man fokuserar så mycket på utförandet och utnyttjar den exentriska fasen samtidigt so mman kontrahera muskeln? Men dock känns det ju mera i muskeln men arbetar med.

Men jag tycker faktiskt det är lättare att öka om man kör repsen ''fort'' och försöker göra så många man kan hela tiden håller du med?:)

Rabiat
2014-07-01, 21:37
Progression är inte något man forcerar fram, progression är en förändring av en variabel över tid, som ett resultat av något. Man kan mäta progression i form av en ökning av antal repetitioner på en given vikt vid ett givet utförande, t.ex. Men som Sheogorath mycket riktigt säger är det viktigt att utförandet är detsamma om man ska kunna mäta progressionen på en variabel. Det är skit samma om du gungar upp vikterna eller om du söker maximal kontakt; om den totala volymen du lyfter ökar har du "progression".

Många verkar ha fått för sig att progression är detsamma som forcerade linjära ökningar, vilket alltså inte är fallet. Progression är en utvärdering av resultatet, inte en metod i sig.

Liftning is fun
2014-07-01, 21:58
Progression är inte något man forcerar fram, progression är en förändring av en variabel över tid, som ett resultat av något. Man kan mäta progression i form av en ökning av antal repetitioner på en given vikt vid ett givet utförande, t.ex. Men som Sheogorath mycket riktigt säger är det viktigt att utförandet är detsamma om man ska kunna mäta progressionen på en variabel. Det är skit samma om du gungar upp vikterna eller om du söker maximal kontakt; om den totala volymen du lyfter ökar har du "progression".

Många verkar ha fått för sig att progression är detsamma som forcerade linjära ökningar, vilket alltså inte är fallet. Progression är en utvärdering av resultatet, inte en metod i sig.

Självklart måste utförandet vara detsamma för kunna göra utvärderingar.

Jag tror ju inte direkt Roddy skulle gunga upp vikterna men just att han inte strävar efter kontakten som många andra är intressant.

hurril
2014-07-01, 22:10
Jag tycker ni vänt på begreppen och ni är många som gjort det. Progression är det man får när man tränar rätt, inte det man gör.

Rabiat
2014-07-01, 22:20
jag tycker ni vänt på begreppen och ni är många som gjort det. Progression är det man får när man tränar rätt, inte det man gör.

+1