handdator

Visa fullständig version : Tråden för företagande

Ajemän
2014-06-30, 19:39
Ni som varit med i gamet, vad har ni för tips, böcker att läsa, saker att tänka på, klassiska missar, bra hemsidor etc? Alla tänkbara tips helt enkelt :)

Hur går det för dig i ditt företagande? Vad har gått bra, vad har gått mindre bra, vad önskar du att du läste mer om från början?

http://4.bp.blogspot.com/-nYKZtueO8SE/T4hay3fXxTI/AAAAAAAAA14/Amjr6lwQsnk/s1600/Screen+shot+2012-04-14+at+12.58.13+AM.png

Ungrim
2014-06-30, 21:33
bra hemsidor etc?

http://www.skatteverket.se
http://www.bolagsverket.se
http://www.verksamt.se

Klein
2014-07-01, 05:34
Företagande handlar ju mest om att kunna den specifika branchen du tänker ge dig in i samt att brinna för den. Ett visst mått av social kompetens är ju också en fördel att ha. Rent ekonomiskt så är det ju inget avancerat man måste kunna. Plus och minus och få det att gå ihop. Marknadsföring är ju också bra att vara påläst inom.

Herman H
2014-07-01, 22:51
Det viktigaste rådet som finns till en företagare som precis startat är:

Betal alltid skatter och moms först (staten alltså) och i tid, leverantörer som nummer två och du själv får lön först när allt annat är betalt och om det blev något över.

MasterChief
2014-07-02, 07:34
Företagande handlar ju mest om att kunna den specifika branchen du tänker ge dig in i samt att brinna för den. Ett visst mått av social kompetens är ju också en fördel att ha. Rent ekonomiskt så är det ju inget avancerat man måste kunna. Plus och minus och få det att gå ihop. Marknadsföring är ju också bra att vara påläst inom.

Tycker att du förenklar det lite väl mycket. För ett enmansbolag där man säljer sig som konsult är allt rätt simpelt. Men direkt företaget blir större så måste man få allt större respekt för siffror och alla regler kring dessa. Komplexiteten och riskerna ökar dramatiskt om man arbetar med större projekt och har fler än sig själv anställd i företaget. Allt för många företagare gör enkla och simpla glädjekalkyler där de inte ens har grundläggande förståelse för reglerna kring skatter och bokföring.

Jag har jobbat några år med framgångsrika entreprenörer och det som gjort dem lyckosamma är enligt mig:

* De arbetar inte 80 timmar i veckan för att de måste, utan för att de vill.
* De har en förmåga att hitta bra anställda.
* De har en vinnande personlighet socialt.
* De är smarta och kreativa.
* Pengarna är inte den grundläggande drivkraften.

Med det sagt så handlar inte företagande alltid om expansion utan man kan ju vara ett framgångsrikt enmansbolag och vara alldeles nöjd med det.

Ajemän
2014-07-02, 08:17
Tycker att du förenklar det lite väl mycket. För ett enmansbolag där man säljer sig som konsult är allt rätt simpelt. Men direkt företaget blir större så måste man få allt större respekt för siffror och alla regler kring dessa. Komplexiteten och riskerna ökar dramatiskt om man arbetar med större projekt och har fler än sig själv anställd i företaget. Allt för många företagare gör enkla och simpla glädjekalkyler där de inte ens har grundläggande förståelse för reglerna kring skatter och bokföring.

Jag har jobbat några år med framgångsrika entreprenörer och det som gjort dem lyckosamma är enligt mig:

* De arbetar inte 80 timmar i veckan för att de måste, utan för att de vill.
* De har en förmåga att hitta bra anställda.
* De har en vinnande personlighet socialt.
* De är smarta och kreativa.
* Pengarna är inte den grundläggande drivkraften.

Med det sagt så handlar inte företagande alltid om expansion utan man kan ju vara ett framgångsrikt enmansbolag och vara alldeles nöjd med det.

Helt min uppfattning också :)

Jag har plöjt några sidor, läst nån bok, men... Jag tycker allt är rätt uselt. Jag behöver en riktig manual, en fet jävla bibel för företagaren. Finns det något sådant?

Klein
2014-07-02, 08:51

Innan man funderar på att anställa folk bör man nog ha kört enmansbolag ett bra tag. Att direkt börja med att anställa folk framstår ju åtminstone för mig - som relativt erfaren företagare med 10 anställda - som att börja i fel ände.

MasterChief
2014-07-02, 08:58
Helt min uppfattning också :)

Jag har plöjt några sidor, läst nån bok, men... Jag tycker allt är rätt uselt. Jag behöver en riktig manual, en fet jävla bibel för företagaren. Finns det något sådant?

Jag skulle faktiskt bli rätt skeptiskt om en författare framställde sin bok som en bibel för företagandet. Det är så komplext att det inte går att få in i en bok.

En osexig bok som trots allt ger insikt i mycket kring styrning är denna:

https://www.liber.se/Hogskola/Foretagsekonomi-och-juridik/Foretagsekonomi/Ekonomistyrning/Controllerhandboken/

Skulle man jämföra med styrketräning så är denna bok ett klassiskt och simpelt träningsschema. Ett sånt som faktiskt funkar om man utför det med lite vilja.

För en nystartad egenföretagare som arbetar som konsult kanske det är lite overkill men har man ambitionen att ta ett steg till så ger denna insikt i klassisk ekonomistyrning. Sådana saker som aldrig blir omoderna och som faktiskt funkar.

Nu var det några år sedan jag läste den men att boken funnits i 25 år säger ju en del om konceptet.

MasterChief
2014-07-02, 09:02
Innan man funderar på att anställa folk bör man nog ha kört enmansbolag ett bra tag. Att direkt börja med att anställa folk framstår ju åtminstone för mig - som relativt erfaren företagare med 10 anställda - som att börja i fel ände.

Det låter som en mycket sund idé.

Dock så får man ibland möjligheten att starta upp något "i farten" och där man måste redan från start ha ett antal anställda. Vågar man sig på något sådant gäller det att man gör sin läxa ordentligt.