Logga in

Visa fullständig version : "Jag ska till Norrland"...

-GP-
2014-06-30, 07:57
En fundering. Varför säger folk från södra sverige "åka till Norrland" etc? Hörde en ung stockholmare som svarade att han "var i Norrland" när han snacka i telefon.

Norrland är typ 60% av Sveriges yta och det känns som en viss skillnad om man är i Gävle eller Luleå (74 mil)?!

Nä, nu en kaffe och sen inbokning av resa till Svealand i sommar.

Akerhage
2014-06-30, 07:58
Fast han var ju ändå i Norrland :)

skickat från min Nallebjörn

Mental
2014-06-30, 08:06
Jag är från Hälsingland och säger att jag åker till Norrland när jag åker till mina föräldrar.
Norrland är ett bra samlingsnamn på den hart när obefolkade landmassan norr om Dalälven.

WHITEFOLKS
2014-06-30, 08:10
Spelar det egentligen större roll om man är i Gävle eller Luleå, andemeningen är väl mest "inte hemma", typ.

tlk
2014-06-30, 08:18
Det är väl lite som att man säger "Jag ska till Spanien".

-GP-
2014-06-30, 08:28

Och varför säger man så? Är det för att man antar att dom man pratar med kanske inte har full koll på geografin, så man säger inte staden istället? Kanske har man i södra Sverige mest koll på städerna där och inte i norr och förenklar och säger Norrland om allt?! Korrekt?

Mackie Messer
2014-06-30, 10:02
Det är typ som när amerikaner ringer hem och säger att de är i Europa. Eller talar om att de ska åka till Europa om två veckor.

Xtreme-G
2014-06-30, 10:10

Följt av:
-Jaha, var i Spanien?
-Kanarieöarna...
*gah!*

Knatcharn
2014-06-30, 10:13
För att allt norr om Stockholm är Norrland?

Stockholmare och svensk geografi är lite som amerikaner med världskartan.

Mackie Messer
2014-06-30, 10:16
Det kan kanske ge intrycket av att man tänkte resa runt lite i den geografiska regionen som avses. Att man inte riktigt har någon fast punkt (även om man har det) och att det känns som en kontiuerlig resa under hela vistelsen borta från sin ordinarie bostad.

tossefar
2014-06-30, 10:21
Är det verkligen konstigare än att säga att man är i t.ex. Stockholm utan att precisera exakt var i Stockholm man är?

Trouble
2014-06-30, 10:33
För att hela Norrland ändå är en och samma avkrok till frostskadat elände, men jag ska tänka på att bifoga GPS-koordinater i fortsättningen.

rooz
2014-06-30, 11:08
Norrland = Västerbotten, Norrbotten & Lappland.

End of story.

Kabuto
2014-06-30, 11:09
Brukar säga samma sak när jag ska söder om Umeå, att jag ska åka till södra Sverige :P

Kvicksilver
2014-06-30, 11:13

End of story.

Norrland börjar i Sollentuna.

End of story.

mangemani
2014-06-30, 11:18
för mig och alla som jag känner, så heter det södra, mellersta och norra delen utav sverige, precis så som de delar in landet då man tittar på vädret på nyheterna.
aldrig någonsin, tja, mer än på det här forumet, hört någon säga enbart "södra och norra sverige", har alltid funnits en mitten del.

Mackie Messer
2014-06-30, 11:25
för mig och alla som jag känner, så heter det södra, mellersta och norra delen utav sverige, precis så som de delar in landet då man tittar på vädret på nyheterna.
aldrig någonsin, tja, mer än på det här forumet, hört någon säga enbart "södra och norra sverige", har alltid funnits en mitten del.

Jag vet inte riktigt vad du menar men alla är medvetna om att Sveriges geografiska mittpunkt ligger någonstans runt Medelpad/Ångermanland. Men Svealand ligger någonstans mellan Småland och Dalarna.

Nixon
2014-06-30, 11:30
Bra fråga. Det är ju inte direkt så att man säger att man ska besöka Götaland eller Svealand om man som bosatt i norr ska resa söderut.

WHITEFOLKS
2014-06-30, 11:35
Om folk ska till/är i Luleå så säger de nog Luleå. Samma för Umeå eller Sundsvall.

Men om man är i Västbyträskfors så kan man lika gärna säga norrland.

Mental
2014-06-30, 11:40
Vissa regioner får ju mer av en särställning, det är ju få som säger att de reser till götaland t.ex.

Samma sak med Nederländerna, många säger att de åker till Holland, och en hel del tror säkert Holland är ett eget land, de övriga regionerna som Friesland, Flevoland eller Gelderland pratar ingen om, alls.

LoveMachine
2014-06-30, 11:54

End of story.

Om något är det ju precis tvärtom. För det första har jag nog aldrig hört någon säga att de kommer ifrån Lappland. Här uppe så är det länen som identiteten är förknippad med. Så folk som bor i landskapet Lappland brukar använda Norr- eller Västerbotten. Den enda Lappländska identiteten brukar vara hos samerna som dock oftare brukar tala om Sapmi. Heller aldrig hört en Jämte som kallar sig Norrlänning, de har ju till och med en egen republik. Det är när man kommit nog långt söder ut, men inte så långt att man ser sig som kosmopolit (Gälve), som man använder begreppet. Norrland. Skulle gissa på att den Norrländska identiteten är som starkast i Ångermanland, Medelpad och Hälsingland, med andra ord Västernorrland plus nordligaste delen av Gävleborg.

Dessutom är Norrland ett kolonialt språkbruk för att beskriva Sveriges Terra Inkognita och inget som jag stödjer användandet av. Det var ett bra sätt att baka ihop den landsändan som man bara såg som ett källa till naturresurser men som annars saknade såväl kultur som som regionala särarter. Vägra säga Norrland!

tlk
2014-06-30, 12:03
Och varför säger man så? Är det för att man antar att dom man pratar med kanske inte har full koll på geografin, så man säger inte staden istället? Kanske har man i södra Sverige mest koll på städerna där och inte i norr och förenklar och säger Norrland om allt?! Korrekt?

Det är väl helt enkelt för säger man "Jag ska till Madrid" så vet ju inte en kotte vart man ska åka, detsamma med "Jag ska till Umeå". Vem vet var det ligger liksom.

Nixon
2014-06-30, 12:23
Det är väl helt enkelt för säger man "Jag ska till Madrid" så vet ju inte en kotte vart man ska åka, detsamma med "Jag ska till Umeå". Vem vet var det ligger liksom.

Folk som gått i grundskolan och där läst geografi?

Mental
2014-06-30, 12:41

Jag tror det var ett försök till så kallad "trollning"

Nixon
2014-06-30, 12:54
Jag tror det var ett försök till så kallad "trollning"

Ah, jag förstår.

http://th06.deviantart.net/fs70/200H/f/2012/204/f/8/anti_joke_chicken__template__by_barelybr3athin-d58biyf.jpg

tlk
2014-06-30, 12:55

Eftersom jag redan i grundskolan insåg att det finns kartor så bestämde jag mig för att det var totalt slöseri med tid att memorera var ställen som jag aldrig någonsin ämnar besöka ligger.

Ger du mig en sverigekarta kan jag med lite tur placera ut stockholm och göteborg. Åka norrut är liksom knappast något som lockar så varför bry sig om att lära sig geografin?

Mackie Messer
2014-06-30, 13:06
Eftersom jag redan i grundskolan insåg att det finns kartor så bestämde jag mig för att det var totalt slöseri med tid att memorera var ställen som jag aldrig någonsin ämnar besöka ligger.

Ger du mig en sverigekarta kan jag med lite tur placera ut stockholm och göteborg. Åka norrut är liksom knappast något som lockar så varför bry sig om att lära sig geografin?

Då kanske det räcker med att tala om att man inte är hemma, och eventuellt hur länge man ämnar vara borta?

tlk
2014-06-30, 13:17
Då kanske det räcker med att tala om att man inte är hemma, och eventuellt hur länge man ämnar vara borta?

Ja, men visst. Och då frågar någon "jaha vart ska du åka?" och man "tar en tur till Grekland". Är väl liksom inget konstigt med det. eller ska man utgå från att varenda kotte man pratar med känner till varenda liten håla i världen? *screwy*

tossefar
2014-06-30, 18:00
Ja, men visst. Och då frågar någon "jaha vart ska du åka?" och man "tar en tur till Grekland". Är väl liksom inget konstigt med det. eller ska man utgå från att varenda kotte man pratar med känner till varenda liten håla i världen? *screwy*

Jag är osäker på om du skämtar eller om jag borde bli rädd.

Olegh
2014-06-30, 18:19
Jag är urkass på geografi. Har knappt rest någonstans. Hittar knappt i närområdet.

Även f.d. orienterare som var helt ok med karta och kompass. Porblem, officer?

Sarco
2014-06-30, 18:25

Precis det resonemanget, extensivt tolkat, ser vi ju dagligen exempel på. All kunskap finns ju redan på nätet, så varför lära sig någonting över huvud taget?

cero
2014-06-30, 20:58
för att hela norrland ändå är en och samma avkrok till frostskadat elände, men jag ska tänka på att bifoga gps-koordinater i fortsättningen.

:d

tlk
2014-07-01, 05:54
Precis det resonemanget, extensivt tolkat, ser vi ju dagligen exempel på. All kunskap finns ju redan på nätet, så varför lära sig någonting över huvud taget?

Det är ju, så klart, upp till var och en vilken kunskap man tycker är värdefull att lägga på minnet. Geografi generellt, och Sveriges geografi specifikt, är inte en av dem som jag tycker är värt ett ruttet öre för min egen del.

Personligen ser jag sedan själv stort värde i att lära sig en hel massa inom diverse områden som råkar intressera mig då det underlättar min vardag, min förståelse för saker och ting, och mitt forskade + kunskapssökande. Men det är ju klart helt fritt för dig att totalt låta bli att lära dig något om något öht.. Du kommer nog få det svårt i tillvaron kan jag tänka mig.

Bryggan
2014-07-01, 06:48
Norr om Täby, söder om Huddinge = för långt bort.