handdator

Visa fullständig version : max förbränning av fett/dygn

thed
2014-06-29, 19:29
Läste på andra trådar om hur mycket fett som kan förbrännas per dygn. Har jag förstått följande rätt.

En ungefärlig genomsnittssiffra för unga män är att varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kcal per dygn. Gäller detta max värde (70 kcal/kg kroppsfett) om man inte vill förlora fettfri massa. om man räknar med att förlora fettfri massa så kan man förbränna mer än 70 kcal/kg kroppsfett?

King Grub
2014-06-29, 19:33
Nej, ett större underskott än så innebär förlust av fettfri massa, inte mer kroppsfett. Dock är kanske inte 70 kcal skriven i sten för alla under alla förutsättningar.

thed
2014-06-29, 20:06
Nej, ett större underskott än så innebär förlust av fettfri massa, inte mer kroppsfett. Dock är kanske inte 70 kcal skriven i sten för alla under alla förutsättningar.

om jag förstått svaret rätt innebär det följande:

om man är ute och går tex på golfbanan hela dagen, då snackar jag inte om några enstaka timmar, då syfta jag på många timmar. då träningen är relativt lågintensiv så kan kroppen tänkas använda mycket fett som bränsle (procentuellt sätt). springer man så förbränner man mera men inte mer procentuellt/tidsenhet. vet inte om det har med saken att göra men i slut ändan så borde man lätt ha förbränt sitt maxvärde av fett. Då ska kroppen enligt ditt svar sluta helt att använda fett som bränsle oavsett hur lågintensiv träningen är?

King Grub
2014-06-29, 21:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178949&highlight=hypophagia