handdator

Visa fullständig version : Sälja företag med tillhörande fastighet

Krutpaket
2014-06-27, 13:33
Hej,

Nån som vet vad som gäller för följande:

En polare ska sälja sitt företag. Jag ska hjälpa honom och får en slant för det (han är utomlands och behöver nån som hjälper honom). MEN det ingår en fastighet i företaget som också ska säljas tillsammans med företaget så att säga.

Min fråga:

Måste man vara fastighetsmäklare för att få genomföra en sådan affär?? Eller omfattas inte sådana affärer av fastighetsmäklarlagen???

tjabon
2014-06-27, 13:43
Och det startar du en tråd på Kolo om ?? :confused:

cero
2014-06-27, 14:12
Han hade nog inte tagit hjälp av dig om han visste att du sökte råd på Kolozzeum. :D

PureWhey
2014-06-27, 14:15
Schyst polare :D

Krutpaket
2014-06-27, 14:29
Och det startar du en tråd på Kolo om ?? :confused:

ja, och? det finns en jäkla massa trådar som inte är träningsrelaterade. menar du att det inte kan finnas en enda mäklare eller jurist på forumet?

Han hade nog inte tagit hjälp av dig om han visste att du sökte råd på Kolozzeum. :D

kul...

det tråkiga med kolozzeum är att folk som inte har nått vettigt att säga ändå gärna vill kommentera med en massa onödigt skit.

jag har inte erbjudit mig att sälja verksamheten åt honom, utan han bad mig om hjälp eftersom han själv inte kan göra det. Jag har redan ställt frågan till en jurist, men det några dagar att få svar så jag tänkte att det kanske finns nån med insikt i området här.

men... som vanligt på kollo så kommer ett gäng skitsvar innan nån vettig skriver nått.

cero
2014-06-27, 14:31
Haha, ledsen. Inget illa menat. Hoppas det finns någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa till.

Krutpaket
2014-06-27, 14:36
Haha, ledsen. Inget illa menat. Hoppas det finns någon kunnig inom ämnet som kan hjälpa till.

nej, men det är lugnt. Det är bara att juristen skulle ge mig svar senast onsdag, dvs. med störst sannolikhet onsdag och polaren ville gärna sätta igång processen idag eller imorgon.

Mental
2014-06-27, 14:38
Sälja fastighet får väl vem som helst göra? Jag sålde min bostadsrätt själv utan att blanda in mäklare.

Krutpaket
2014-06-27, 14:39
Sälja fastighet får väl vem som helst göra? Jag sålde min bostadsrätt själv utan att blanda in mäklare.

så tänker jag också, men i och med att jag ska sälja åt nån annan så vet jag inte riktigt vad som gäller.

Sarco
2014-06-27, 14:51
Att sälja sin egen fastighet är inga problem.

Problemet är att det är straffbart att yrkesmässigt förmedla fastigheter utan att vara registrerad fastighetsmäklare. Jag är tveksam till om förbudet gäller här om företaget äger fastigheten. Sen är det ju andra frågor: vad räknas som förmedling, vad är yrkesmässigt etc.

Hade jag varit du hade jag väntat på juristens svar. Testa att ringa mäklarsamfundet och höra vad de säger? Kan ju funka som vägledning.

Krutpaket
2014-06-27, 15:20
Att sälja sin egen fastighet är inga problem.

Problemet är att det är straffbart att yrkesmässigt förmedla fastigheter utan att vara registrerad fastighetsmäklare. Jag är tveksam till om förbudet gäller här om företaget äger fastigheten. Sen är det ju andra frågor: vad räknas som förmedling, vad är yrkesmässigt etc.

Hade jag varit du hade jag väntat på juristens svar. Testa att ringa mäklarsamfundet och höra vad de säger? Kan ju funka som vägledning.

tack för tipset. ska ringa dem. annars får jag vänta på juristen helt enkelt.

hultman
2014-06-27, 18:05
Klart du får sälja ett företag med dess samtliga tillgångar. Fastighetsförsäljning som företagsinkråm kan vara smart skatteplanering givet vissa förutsättningar. I ditt fall tycker jag att det ska rådgöras med duktig revisor eller redovisningskonsult om det rör sig om någorlunda nominella värden.

Gabriel Forslund
2014-06-27, 19:17
Fastighetsmäklarlagen behandlar endast skyldigheter och god fastighetsmäklarsed i förhållandet mellan mäklaren och uppdragsgivaren. Om inget uppdragsavtal har skrivits kan inte fastighetsmäklarlagen åberopas.

lördagsgrogg
2014-06-27, 19:46
Du behöver ingen mäklare för detta, har sålt företag inkl. fastigheter många gånger.