handdator

Visa fullständig version : Vad finns det fortfarande transfetter i?

sumialic
2014-06-26, 23:05
Har träffat världens gottegris till flickvän så krängt en hel del chips på senare och om jag inte minns fel så ska chips inte innehålla transfett längre. Men jag blev ändå nyfiken om någon har koll på vad som fortfarande innehåller industriellt transfett? Hur är det med choklad? Bara naturligt där, vad? Kakor däremot kan jag tänka mig kan innehålla fortfarande, eller?

hampfuz
2014-06-26, 23:14
Det beror helt på tillverkare. De stora svenska tillverkarna har oftast inget transfett i sina produkter, till exempel finns inga transfetter i chips från Estrella eller OLW.

Det är i regel större risk att billigare produkter innehåller transfetter.

AEB
2014-07-01, 22:57
har för mig att vegetabiliska fetter blir till transfetter vid upphettning. Någon rätta mig ifall jag minns fel!

hampfuz
2014-07-02, 16:39
Nej, transfetter bildas när vegetabiliska oljor härdas vilket görs genom att väte tillsätts. Vid fullständig härdning blir inga transfetter kvar, alltså finns bara transfett i delvis härdat fett.

R Scarpa27
2014-07-02, 20:40
fan läser man den här (proffesorns/doktorns tips)
så undrar man hur han blev kost doktor ö.h...

damn it... vad många fel han har.

länk.http://sourze.se/2012/12/18/de-fem-varsta-sakerna-du-kan-ata__80949#.U7RfMbFKpnI

doktorn snackar ju gammla myter och antyder massor av fakta som inte ens ens finns faktabaserat....
sen är lightläsk och potatis bland topp 5.... haha

läs.