handdator

Visa fullständig version : Någon Hjälpsam mäklare på forumet?

agazza
2014-06-26, 20:32
Jag har hittat ett objekt som jag anser är grovt övervärderat, men jag är ändå intresserad av det, och jag skulle behöva lite hjälp med en värdering.

Dels, vart kan jag hitta slutpriser i samma närområde, hur värderar jag olika fördelar med ett objekt, och till sist, det ligger riktigt långt ut på vischan så eftersom det inte existerar köpare (utdöende by utanför utdöende ort, i en utdöende kommun) så är det verkligen köparens marknad.

Jag håller på ta reda på varför säljaren måste sälja objektet så jag får veta vilken situation han sitter i.

Tacksam för all hjälp

R Scarpa27
2014-06-26, 20:35
hmm vad för fråga är det du ställer blev knasig i huvudet =P ursäkta mig.

Dreas
2014-06-26, 20:38
Jag har hittat ett objekt som jag anser är grovt övervärderat, men jag är ändå intresserad av det, och jag skulle behöva lite hjälp med en värdering.

Dels, vart kan jag hitta slutpriser i samma närområde, hur värderar jag olika fördelar med ett objekt, och till sist, det ligger riktigt långt ut på vischan så eftersom det inte existerar köpare (utdöende by utanför utdöende ort, i en utdöende kommun) så är det verkligen köparens marknad.

Jag håller på ta reda på varför säljaren måste sälja objektet så jag får veta vilken situation han sitter i.

Tacksam för all hjälpSBAB har ju gratis värdering på deras hemsida. Där får du slutpriser under det senaste året eller så för närområdet.

agazza
2014-06-26, 20:38
hmm vad för fråga är det du ställer blev knasig i huvudet =P ursäkta mig.

1. är du mäklare, som sysslar med bostadshandel?
2. kan du hjälpa mig värdera en bostad?

Mental
2014-06-26, 20:47
Var den gamla tråden dålig?

agazza
2014-06-26, 20:48
SBAB har ju gratis värdering på deras hemsida. Där får du slutpriser under det senaste året eller så för närområdet.

Även vid köp? Tack för tipset

Var den gamla tråden dålig?

Jag hittade den fan inte :confused:

Dreas
2014-06-26, 20:53
Även vid köp? Tack för tipset
Du får en statistisk uträkning, så det blir sisådär.

4623
2014-06-26, 20:59
Tror inte denna typen av tråd är tillåten då du efterfrågar en tjänst.

Iaf så får du nog kontakta en mäklare som finns i närheten. Inte optimalt att låta en mäklare från Stockholm värdera ett objekt i Arvidsjaur.

agazza
2014-06-26, 21:02
Tror inte denna typen av tråd är tillåten då du efterfrågar en tjänst.

Iaf så får du nog kontakta en mäklare som finns i närheten. Inte optimalt att låta en mäklare från Stockholm värdera ett objekt i Arvidsjaur.

Jag frågar efter hjälp, något folk får hela tiden på forumet, jag tänker definitivt inte betala ett ruttet korvöre för en värdering:)

Olegh
2014-06-26, 21:04
Jag frågar efter hjälp, något folk får hela tiden på forumet, jag tänker definitivt inte betala ett ruttet korvöre för en värdering:)

Men vad menar du räknas som en värdering? Att någon klickar igenom bilderna på hemnet och säger vad de tycker är ett rimligt pris?

Isf. är ju ett sånt utlåtande inte värt ett ruttet korvöre, rent objektivt. Subjektivt är det ju du som måste bedöma priset.

agazza
2014-06-28, 13:28
Men vad menar du räknas som en värdering? Att någon klickar igenom bilderna på hemnet och säger vad de tycker är ett rimligt pris?

Isf. är ju ett sånt utlåtande inte värt ett ruttet korvöre, rent objektivt. Subjektivt är det ju du som måste bedöma priset.

Precis vad hela mäklarbranschen består av, men dom har mer vana och kan ge en mer rimlig prisbild.

Vad jag vill ge är cirka 50 papp under vad någon annan skulle tänkas kunna ge, för det ska bara vara tillfälligt och jag köper aldrig något jag gör förlust på, därav behöver jag hjälp att skambuda

Stråhle
2014-06-28, 14:36
På hemnet finns det en flik för slutpriser, har du kollat om något finns där?

hahavaffan
2014-06-28, 15:18
Boli har slutpriser har jag för mig, och man brukar kunna se rätt bra för olika områden.

Jag har en duktig polare annars, om du PMar länken.

Gnusram
2014-06-28, 15:37
Det är väl värt vad någon vill betala för det? Bjud vad du kan tänka dig att ge och se hur det går? Om någon bjuder över eller säljaren inte vill sälja för det så är det ju så.

Sarco
2014-06-28, 15:51
Precis. Lägg ett bud på vad du tycker är rimligt eller lite under detta, svårare än så är det inte. Det är också det allra bästa sättet att ta säljaren på pulsen.

agazza
2014-06-28, 16:25
På hemnet finns det en flik för slutpriser, har du kollat om något finns där?

finns tyvärr inte info från den delen av kommunen, det är somsagt utdöende

Boli har slutpriser har jag för mig, och man brukar kunna se rätt bra för olika områden.

Jag har en duktig polare annars, om du PMar länken.

hjälp skulle uppskattas, jag pmar, annars se svar ovan

Det är väl värt vad någon vill betala för det? Bjud vad du kan tänka dig att ge och se hur det går? Om någon bjuder över eller säljaren inte vill sälja för det så är det ju så.

Ingen har bjudit på det överhuvudtaget, saken är den att priset behöver sänkas cirka 55% enligt min uppskattning, för att potentiella köpare skulle börja buda.
Men det är en bekant till en släkting och jag vill inte gå in och skrevsparka någon på det viset utan att ha träffat dom personligen och gått igenom min tankegång om priset innan dom får höra budet.

Det handlar egentligen om att ett par har gjort en grov felbedömning om marknaden och renoverat ett objekt i onödan och den uppenbarelsen vill jag att den ska mjuklanda för dom så dom inte dödar budbäraren, kan man säga. Därför vill jag redovisa hur jag gjort min bedömning och visa att den är rimlig. Så är det upp till dom att följa sina drömmar och ta en förlust och flytta, eller bo kvar fastlåst av ett hopp om förändring, som inte kommer ske.

Finns det andra som loggar slutpriser än hemnet och booli? det mesta säljs privat i kommunen men jag tänker på vinstskatt osv?

Precis. Lägg ett bud på vad du tycker är rimligt eller lite under detta, svårare än så är det inte. Det är också det allra bästa sättet att ta säljaren på pulsen.

jo men det finns lite problematik med det hela, se svar ovan

A.Pahkamaa
2014-06-28, 22:23
Hjälpsam mäklare, låter som en omöjlighet. Ungefär som att fråga efter hjälpsamma parasiter =)

Hemi
2014-06-28, 22:32
Riktiga värderingar måste man nog betala för och gå dit och titta. Annars fråga något original i området som vet hur att värdera just nu och som kan bygden. På ett forum utan att veta var och vad det är kan inte bli bra, tror jag inte. Spontant skulle jag ta någon sådan person med mig när jag tittar på fastigheten om det är möjligt. Men de skall vara någon som kan yrket och inte bara någon random bonde.

Sparven från Minsk
2014-06-29, 08:35
Är kommunen utdöende, finns ingen info om slutpriser på liknande fastigheter i närheten så är det ju till din fördel.

Säljaren kan inte peka på att hans fastighet är minsann värd X kronor då liknande hus sålts för typ den summan.

Finns det inget att gå på kanske även han har svårt att värdera samt försvara sin värdering. Det kan du utnyttja.

Att kommunen är döende är ännu ett argument i din fördel.

Hoppas jag gjorde mig förstådd :D

xodd
2014-06-29, 08:52
Kan du inte bara lägga ett bud på det du kan tänka dig att betala och sedan invänta respons. Mäklaren är ju så illa tvungen att förmedla ditt bud till säljaren.

Hade varit intressant att se objektet i fråga...