Visa fullständig version : Vill gå ner i vikt. Schema? SL funkar inte.
Hej!
Jag har försökt gå ner i vikt ett bra tag nu. Dock haft ett större uppehåll nu.
Sist jag försökte så försökte jag med StrongLift i kanske 2 månader? Men det gav mig inga större resultat.
Jag letar efter ett schema som håller mig sysselsatt ofta (Precis gått ur ett 4 års förhållande). Och som enbart fokuserar på att gå ner i vikt.
Just nu så skiter jag fullständigt i att bli stark, större eller något. Vill bara gå ner i vikt.
Just nu väger jag cirka 126kg på 185cm.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Du kommer inte gå ner i vikt av ett träningsschema. Du går ner i vikt genom att förbruka mer energi än du får i dig. Om du sedan gör det genom att träna mer eller äta mindre har liten betydelse. Styrketräning används för att behålla (ev. bygga) muskelmassa medan fettvikten minskar.
Du kommer inte gå ner i vikt av ett träningsschema. Du går ner i vikt genom att förbruka mer energi än du får i dig. Om du sedan gör det genom att träna mer eller äta mindre har liten betydelse. Styrketräning används för att behålla (ev. bygga) muskelmassa medan fettvikten minskar.
Detta känner jag till. Dock måste det finnas något schema som fokuserar mer på att gå ner i vikt än att bli stark? Som StrongLift gör? Ifall jag förstått allt rätt.
VoDaresVins
2014-06-26, 08:50
Hej!
Jag har försökt gå ner i vikt ett bra tag nu. Dock haft ett större uppehåll nu.
Sist jag försökte så försökte jag med StrongLift i kanske 2 månader? Men det gav mig inga större resultat.
Jag letar efter ett schema som håller mig sysselsatt ofta (Precis gått ur ett 4 års förhållande). Och som enbart fokuserar på att gå ner i vikt.
Just nu så skiter jag fullständigt i att bli stark, större eller något. Vill bara gå ner i vikt.
Just nu väger jag cirka 126kg på 185cm.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Med det här målet skulle jag själv satsa på mera aerobisk träning istället. En daglig timmes cykeltur antingen i stället för eller i kombination med gymmandet.
Det ända som är effektivt mot övervikt är att kontrollera kosten efter sin egen aktivitetsnivå.
Toby Asp
2014-06-26, 08:54
Detta känner jag till. Dock måste det finnas något schema som fokuserar mer på att gå ner i vikt än att bli stark? Som StrongLift gör? Ifall jag förstått allt rätt.
Det du söker isf är ett schema med tex löpning, cykling, intervaller etc.
Mackie Messer
2014-06-26, 08:57
Kör nån vanlig tre-split roterande över veckan, tre-fem pass styrka, typ bröst+tricep, rygg+bicep, ben+axlar+mage.
Sen kör 20-30 min på nån cardio-maskin efter styrkan.
Och lägg till nån daglig konditionsträning, typ 60 minuter morgonpromenad eller på kvällen, eller 60 minuter cykling t.ex.
Mackie Messer
2014-06-26, 09:10
Det här är inte rocket science. Styrka kör du bara för att behålla muskelmassan. Det kommer ta 6-12 månader att gå ner den där övervikten så förvänta dig inte att öka i styrka. Var istället glad om du kan behålla styrkan om 6 månader. Och släng på lite cardio för att öka energiförbrukningen över dygnet.
Och det självklara: ät ganska sparsamt. t.ex. en liten portion mat tre-fyra ggr per dag. Och fyll ut med sallad och grönsaker som tomat och gurka, det mättar en del men innehåller väldigt lite kalorier.
Kvicksilver
2014-06-26, 09:13
Styrketräning syftar till att bli starkare och bygga muskler. Lägger du på dig muskler... blir du tyngre.
För att gå ner i vikt (jag misstänker att du är ute efter att bränna fett) så är det enda som gäller att förbränna mer än du stoppar i dig.
Detta löser du genom att äta mindre eller öka den fysiska aktiviteten. Oftast är en kombination av dessa att föredra.
Styrketräning bränner inte så mycket under själva passet men ger en fin efterförbränning.
Ökad muskelmassa ger även det en högre förbränning.
Som nybörjare med styrketräning är det inte ovanligt att man ökar i vikt i början i form av muskelökningar.
Ta lite mått på tex midjan så kan du kontrollera om du tappar fett trots att du inte tappar vikt.
Mackie Messer
2014-06-26, 09:20
Som nybörjare med styrketräning är det inte ovanligt att man ökar i vikt i början i form av muskelökningar.
Ta lite mått på tex midjan så kan du kontrollera om du tappar fett trots att du inte tappar vikt.
Killen behöver gå ner 30-40 kg, så tro mig, går han inte ner i vikt så gör han något fel.
För att uppnå önskat resultat så är det omöjligt att gå upp lika många kilo muskelmassa som han tappar fettkilon.
Kvicksilver
2014-06-26, 09:23
Killen behöver gå ner 30-40 kg, så tro mig, går han inte ner i vikt så gör han något fel.
För att uppnå önskat resultat så är det omöjligt att gå upp lika många kilo muskelmassa som han tappar fettkilon.
Mjo, men jag menar mer allmänt. Dessutom har han bara hållit på 2 månader vilket är en väldigt kort tid i sammanhanget och hans kroppssammansättning kan faktiskt ha förändrats en del av SL även om han inte tappat vikt.
Du tappar ju syftet med styrketräningen om du försöker köra den som "fettförbränningsträning"... När du är i gymmet (och styrketränar) ska du fokusera på att bygga muskelmassa. När du är utanför gymmet kan du fokusera på "fettförbränning" (ex. Cardio, kalorirestriktion).
Jag gick ju ner lite med SL. Men problemet är att jag behöver mer.
Jag behöver något som låter mig vara aktiv nästan varje dag utan att riktigt skada min kropp (eftersom det jag nämnde att jag lämnat ett långt förhållande).
Vill hålla mig sysselsatt så ofta som möjligt.. utan att kroppen ska ta stryk eller att jag ska gå in för hårt i början.
Ska jag köra på ett 3 split eller ska jag fortsätta med SL och cardio? Jag tänker dock att med SL så ska jag öka i vikten hela tiden vilket kommer antagligen snabbt bromsas pga jag ska börja äta bättre.
Mitt bästa tips är att köra helkropp 3ggr i veckan, sedan gång/löpning/cykling 3ggr i veckan. Aldrig till fail, se till att svettas men inte dö. Kosten är A och O.
Fungerar kanon för mig :thumbup:
Mitt bästa tips är att köra helkropp 3ggr i veckan, sedan gång/löpning/cykling 3ggr i veckan. Aldrig till fail, se till att svettas men inte dö. Kosten är A och O.
Fungerar kanon för mig :thumbup:
I second that!
Har i.o.f.s. inte kört helkropp under hela tiden, har gått över till det senaste tiden,
Men jag har gått ner i vikt sakta men säkert (och samtidigt blivit starkare) under de senaste 6 månaderna med något som liknar den metod som Snubben beskriver här ovan.
SJÄLVKLART (och det tål att understrykas) så har jag under denna tid även begränsat kaloriintaget.
Summa sumarum så har detta gett mig en nedgång i vikt (i snitt 2-300gram i veckan) och samtidigt har jag lagt på mig muskelmassa, eller jag tror iallafall det, eftersom jag har blivit starkare samtidigt som mina tider på löpningen har förbättrats avsevärt.
Try it, you might like it!
Lycka till!
Mackie Messer
2014-06-26, 09:38
Jag gick ju ner lite med SL. Men problemet är att jag behöver mer.
Jag behöver något som låter mig vara aktiv nästan varje dag utan att riktigt skada min kropp (eftersom det jag nämnde att jag lämnat ett långt förhållande).
Vill hålla mig sysselsatt så ofta som möjligt.. utan att kroppen ska ta stryk eller att jag ska gå in för hårt i början.
Ska jag köra på ett 3 split eller ska jag fortsätta med SL och cardio? Jag tänker dock att med SL så ska jag öka i vikten hela tiden vilket kommer antagligen snabbt bromsas pga jag ska börja äta bättre.
Helt ärligt så tycker jag du ska skita i SL5x5. Det är för komplicerade övningar som passar bättre när man vill öka muskelmassan och äter rikligt för bra återhämtning så man hela tiden kan lägga på mer vikt på stången. Glöm att du någonsin sett det. Det funkar inte när man försöker minska i fettvikt.
Kör tre-split som jag skrev tidigare, med 3-5 pass i veckan. Kör enkla övningar, maskiner osv. Försök bevara styrkan, och bli inte sur om du inte ökar.
Och kör cardio varje dag. 60 min. Det klarar kroppen. Men börja i lugnt tempo och öka succesivt så du inte får ont i benhinner, knän och höft.
om du nu inte bryr dig om muskler så skulle jag bara träna helkropp 3ggr i veckan och cardio 4ggr i veckan varav 3 dagar så kör du HIIT direkt efter ditt styrkepass, då förbränningen enligt vissa är på topp, sen kör du en gång i veckan långdistans, ca 1-3mil promenad/cyckling/crosstrainer/ löpning om du pallar, eller något annat du tycker är kul
Kondition, börja på inlägg tre
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37062&highlight=fartlek
Styrketräning
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Det finns ingen risk att du ökar så mycket i muskler att du går upp av det om du samtidigt sköter kosten. Det finns å andra sidan inte heller någon risk att du inte skulle klara av ett program som SL5x5 bara för att du ligger på kaloriunderskott men med din vikt så börjar du med för hög intensitet och kommer att maxa väldigt fort i böjen.
Att du letar efter mycket träning för att sysselsätta dig kan vara bra men det kan också vara en väg in i skador och andra problem. Börja istället lugnt och bygg upp kroppen så att den tål träningen, sen kan du öka intensitet och total mängd vartefter.
Jag uppskattar allt ni säger, alla inlägg lär mig lite mer. Bara så ni vet det! Från djupet av mitt fett, så uppskattar jag allt ni säger!
Men jag ska satsa på helkroppspass då och cardio så ofta jag kan.
En notering dock.
Jag arbetar med udda tider vilket gör att jag inte alltid kan gå till gymmet då det är stängt.
Jag jobbar så här:
Vecka 1: Måndag, Tisdag - - Fredag, Lördag, Söndag
Vecka 2: - - Onsdag, Torsdag, Fredag - -
Jobbar alltid 09.00-19.30. Det är cirka 8,5km till jobbet och samma hem.
Gymmet jag går på har öppet 09.00 - 19.00 varje Måndag, Onsdag, Fredag, lördag och söndag. Vilket gör att jag inte kan gymma om jag jobbar de dagarna. (Annars kan jag då de öppnar 06). Att byta gym går inte riktigt just nu, inte direkt råd med annat gym eftersom jag står själv på hyran just nu och får detta gratis genom jobbet. Dessutom ligger detta närmast mig.
Jag försöker redan nu cykla dit så ofta som jag kan, men ibland är man riktigt seg på morgonen.
Hur som helst. Min fråga är; Hur ska jag försöka lägga upp det? Kan jag tex. gymma 2 dagar irad när jag är ledig?
Så det får nästan bli så här:
Vecka 1:
Måndag: Cardio
Tisdag: Gym
Onsdag: Gym
Torsdag: Gym
Fredag: Cardio
Lördag: Cardio
Söndag: Cardio / vila?
Vecka 2:
Måndag: Gym
Tisdag: Cardio
Onsdag: Gym
Torsdag: Cardio
Fredag: Cardio
Lördag: Gym
Söndag: Gym / vila?
King Grub
2014-06-26, 09:45
Det bästa schemat för fettförlust är det som är mest muskeluppbyggande. Det är det som gör att du inte förlorar muskelmassa under viktnedgången. Fettförlusten i sig är en dietfråga.
Mackie Messer
2014-06-26, 09:46
Jag har ju skrivit att du inte ska köra SL5x5, spara det tills efter du gått ner dina 30 kg. Du måste köra enklare övningar med hantlar och maskiner, som passar bättre när man har låg energi och är ovan vid styrketräning. Om du inte lyssnar så slutar jag att svara.
Jag har ju skrivit att du inte ska köra SL5x5, spara det tills efter du gått ner dina 30 kg. Du måste köra enklare övningar med hantlar och maskiner, som passar bättre när man har låg energi och är ovan vid styrketräning. Om du inte lyssnar så slutar jag att svara.
Yeah, ledsen. Jag skrev inlägget och har redigerat det lite utan att riktigt läsa alla inlägg som postades medans jag skrev.
Som ni kanske märker är jag rätt virrig om allt detta och har mycket att lära mig. Finns ju en anledning till att jag är fet.
Måste köra enklare övningar med hantlar och maskiner?!?
Då MÅSTE jag bara säga att jag inte håller med. Det finns absolut ingen motsättning att träna efter 5x5 schema och gå ner i vikt. Man kanske inte gör lika snabb progression som vid balans eller bulk men därmed inte sagt att det är dåligt. Jag körde ett modifierat 5x5 schema under en viktnedgång från 101 kg ner till 85 med goda resultat.
TILL TS: Du väljer själv vem du vill lyssna på och vad du vill tro på. Huvudsaken är att du hittar något som passar dig och som du trivs med. Både gällande kost och träning. Kontinuitet är nyckeln.
Och den anledningen är att du har ätit för mycket mat..
uppriktigt sagt tycker jag du ska skita i vad alla inkl jag säger, du har så pass mycket fett att tappa (enligt dig själv) att du iprincip kan träna exakt hur du vill bara du trivs och tycker det är kul, håller du sen någorlunda koll på vad du stoppar i dig, börja med att undvika socker etc för enkelhetens skull, så kan jag lova dig att kilona kommer rasa utan att du behöver inte tänka på massa träningsupplägg/näringstiming/macros/räkna kcal etc etc, det kan du börja med när du har tappad dom 20 första.
detta är en högst personlig åsikt från en person som har suttit i EXAKT samma sits som du gör.
och den anledningen är att du har ätit för mycket mat..
Uppriktigt sagt tycker jag du ska skita i vad alla inkl jag säger, du har så pass mycket fett att tappa (enligt dig själv) att du iprincip kan träna exakt hur du vill bara du trivs och tycker det är kul, håller du sen någorlunda koll på vad du stoppar i dig, börja med att undvika socker etc för enkelhetens skull, så kan jag lova dig att kilona kommer rasa utan att du behöver inte tänka på massa träningsupplägg/näringstiming/macros/räkna kcal etc etc, det kan du börja med när du har tappad dom 20 första.
Detta är en högst personlig åsikt från en person som har suttit i exakt samma sits som du gör.
+1
Mackie Messer
2014-06-26, 10:11
Måste bara säga att jag inte håller med. Det finns absolut ingen motsättning att träna efter 5x5 schema och gå ner i vikt. Man kanske inte gör lika snabb progression som vid balans eller bulk men därmed inte sagt att det är dåligt. Jag körde ett modifierat 5x5 schema under en viktnedgång från 101 kg ner till 85 med goda resultat.
Du väljer själv vem du vill lyssna på och vad du vill tro på. Huvudsaken är att du hittar något som passar dig och som du trivs med. Både gällande kost och träning. Kontinuitet är nyckeln.
Ja, modifierar man det så går det bra. Men för att få en starkare träningseffekt av en otränad individ anser jag att det underlättar att köra mer maskiner och hantlar istället för bara bänkpress, chins, pendelayrodd, marklyft, knäböj. Det är extremt svåra övningar för en som inte tränat så mycket styrka tidigare och att dessutom gå på strikt diet så blir träningeffekten minimal och endast ett evighetsnötande av teknik på låga vikter.
Mitt tips är därför att skita i ett renodlat SL5x5, men lägg gärna in lyften från 5x5 i ditt träningsprogramm som 3-split så att du vänjer dig vid lyften men lägg även till enklare övningar för att få en kraftigare muskulär stimulus.
Ja, modifierar man det så går det bra. Men för att få en starkare träningseffekt av en otränad individ anser jag att det underlättar att köra mer maskiner och hantlar istället för bara bänkpress, chins, pendelayrodd, marklyft, knäböj. Det är extremt svåra övningar för en som inte tränat så mycket styrka tidigare och att dessutom gå på strikt diet så blir träningeffekten minimal och endast ett evighetsnötande av teknik på låga vikter.
Mitt tips är därför att skita i ett renodlat SL5x5, men lägg gärna in lyften från 5x5 i ditt träningsprogramm som 3-split så att du vänjer dig vid lyften men lägg även till enklare övningar för att få en kraftigare muskulär stimulus.
Min modifiering var att jag (utöver det vanliga sl5x5 programmet) la till hantelpress, latsdrag, benspark, bencurl, sidolyft med hantlar, dips samt lite armövningar. Inga maskiner (förutom benspark/curl och cablecross, vill säga)
Förresten, Vad är det som gör träning med hantlar mindre komplext än skivstång i din synvinkel? Eller är det just mark och böj som du vänder dig mot? (För de kan jag hålla med om att de är hyfsat teknikkrävande och komplexa)
Jag har "relativt" okej koll på bänk, mark och knäböj. Inte super, men helt okej för en nybörjare (När jag körde SL i 2 månader) så frågade jag om hjälp på gymmet av folk som kunde det bättre osv.
Men jag undrar angående mitt upplägg med jobbet? Kommer det funka? Många säger att man inte ska gymma två dagar irad.. hur ska jag då göra med helkroppspassen och mitt jobb?
Mackie Messer
2014-06-26, 10:23
Min modifiering var att jag (utöver det vanliga sl5x5 programmet) la till hantelpress, latsdrag, benspark, bencurl, sidolyft med hantlar, dips samt lite armövningar. Inga maskiner (förutom benspark/curl och cablecross, vill säga)
Förresten, Vad är det som gör träning med hantlar mindre komplext än skivstång i din synvinkel? Eller är det just mark och böj som du vänder dig mot? (För de kan jag hålla med om att de är hyfsat teknikkrävande och komplexa)
Jag tycker dina modifieringar verkar vettiga. Jag vänder mig inte mot några övningar. Benspark/bencurl är maskiner, så jag förstår inte varför du fortsätter tjaffsa, för vi tycker exakt samma sak. Hade du inte modifierat hade det varit en annan sak. :Virro
Måste köra enklare övningar med hantlar och maskiner?!?
Då MÅSTE jag bara säga att jag inte håller med. Det finns absolut ingen motsättning att träna efter 5x5 schema och gå ner i vikt. Man kanske inte gör lika snabb progression som vid balans eller bulk men därmed inte sagt att det är dåligt. Jag körde ett modifierat 5x5 schema under en viktnedgång från 101 kg ner till 85 med goda resultat.
TILL TS: Du väljer själv vem du vill lyssna på och vad du vill tro på. Huvudsaken är att du hittar något som passar dig och som du trivs med. Både gällande kost och träning. Kontinuitet är nyckeln.
När tog det stopp första gången så att du fick sänka vikten?
Jag tycker dina modifieringar verkar vettiga. Jag vänder mig inte mot några övningar. Benspark/bencurl är maskiner, så jag förstår inte varför du fortsätter tjaffsa, för vi tycker exakt samma sak. Hade du inte modifierat hade det varit en annan sak. :Virro
Det jag ville komma fram till är att SL5x5 fortfarande var den fundamentala grunden för min träning, och att jag fick goda resultat (styrkemässigt) även under viktnedgång. Och du avrådde TS att träna efter detta.
Jag är av övertygelsen att dessa övningar var det som gav mig mest. De andra övningarna jag körde var mest ämnade för att bränna lite bonuskalorier när jag väl var på plats på gymmet.
Men det är ju bra om vi är överens!*kissass* =)
Mackie Messer
2014-06-26, 10:56
Det jag ville komma fram till är att SL5x5 fortfarande var den fundamentala grunden för min träning, och att jag fick goda resultat (styrkemässigt) även under viktnedgång. Och du avrådde TS att träna efter detta.
Jag är av övertygelsen att dessa övningar var det som gav mig mest. De andra övningarna jag körde var mest ämnade för att bränna lite bonuskalorier när jag väl var på plats på gymmet.
Men det är ju bra om vi är överens!*kissass* =)
OK, jag vet inte hur länge du tränat när du körde det modifierade programmet. Men för TS så skulle det modifierade programmet resultera i att basövningarna skulle utgöra koordinations- och teknikträning på låga vikter medan tilläggsövningarna skulle bidra med kraftig muskulär träningsstimulus.
OK, jag vet inte hur länge du tränat när du körde det modifierade programmet. Men för TS så skulle det modifierade programmet resultera i att basövningarna skulle utgöra koordinations- och teknikträning på låga vikter medan tilläggsövningarna skulle bidra med kraftig muskulär träningsstimulus.
Jag hade inte tränat (i någon form överhuvudtaget) på sju år. Hade dock tränat lite till och från när jag var yngre.
retnuhwej
2014-06-26, 11:49
Koncentrera dig mer på att sköta kosten och mindre på träningen
Leetsauce
2014-06-26, 11:56
Ett enkelt sätt att förbruka mer energi är att gå en långpromenad så ofta du orkar. Om du inte bryr dig om att bli jättestark, välj ett program med långsammare progression så att du orkar hålla det medan du förlorar vikt. Det är troligtvis inte lika optimalt, men om du nu inte bryr dig så är lite styrketräning bättre än inget alls.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.