handdator

Visa fullständig version : Sista dagarna på deffen

Megatuttarna
2004-03-23, 15:29
Vad är det för speciella förberedelser som ska gås igenom?

Vätsketömning? Kolhydratsladdning?

Det hela är väldigt diffust, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde gå igenom det hela, och även lite av orsakerna bakom.

Herkulez
2004-03-23, 19:09
Originally posted by owster
Ska du tävla? Det är väl bara då man behöver göra det.

bra svar:rolleyes:

Herkulez
2004-03-23, 19:16
Här är ett exempel

Måndag-onsdag
noll kolisar (så gott som) högvolyms träning för att tömma glykogen föråden, håll saltet som vanligt

Torsdag-lördag
ladda med "rena" kolisar (potatis, ris etc) och "rena" proteinkällor (torsk , kyckling) 10liter destillerat vatten

Söndag
Stort mål med komplexa kolisar tidigt på morgonen sen enkla kolisar allteftersom tävlingen börjar närma sig och kontrollera vattenintaget

supremo
2004-03-23, 19:29
Jag hade detta dokument (kopia av nån post på nåt forum) liggandes på datorn såg jag. Minns ej källan tyvärr. Om någon känner sig träffad är det bara att säga till...
Jag kan ej heller stå till svars för det som står, eftersom jag inte vet så mkt om det hela...
Vet inte alls om det är bra eller så, eftersom jag aldrig tävlat, men här är det iaf:

Söndag, måndag, tisdag och onsdag:
Inga kolhydrater alls. Träna långa men lätta pass med vikter och gå, cykla eller steppa minst 1½ timme morgon och kväll. Dra upp vattenintaget till omkring 12-15 liter vatten per dag och håll detta intag ända till och med fredag.
Ät eller drick inga mjölkprodukter under hela den sista veckan. Börja även med njurelixir på måndagen. Ta två korkar per dag på måndagen och tre korkar på tisdagen.

Onsdag:
Drick 5 korkar njurelixir fördelat under dagens lopp. Drick minst 12-15 liter vatten under dagens lopp.

Själva laddningen
Torsdag:
Ät klockan 0600, 0800, 1000, 1200, …, 2400 + 0300
Varannan måltid: 70 g pasta, 1st banan, 5 g olja, 50 g kyckling + 1 liter vatten.
Varannan måltid: 150 g bakad potatis, 40 g ris, 50 g kyckling + 1 liter vatten.
Dra ner vattnet fr.o.m. klockan 1800, drick då endast 0,5 liter per måltid. Inta även 2 g kalium (depotabletter), en morgon, en eftermiddag. Drick totalt 10 korkar njurelixir fördelat under dagens lopp.
Gå 5-10 minuter mellan/efter varje måltid. Gå med lugnt tempo!

Fredag:
Ät klockan 0600, 0800, 1000, 1200, …, 1800 likt schema ovan varannan/varannan. Drick 0,5 liter vatten t.o.m. måltiden 1200, därefter smutta endast! Måltiderna 2000, 2200, 2400 och 0300, 50-100g (beroende på hur mycket du orkar) saltfria riskakor eller kalaspuffar, 30 g kolhydratpulver blandat med 30 g vatten samt 30 g Glycerol.
Fördela även 3 g kalium under dagens lopp och drick 14 korkar njurelixir under det sista dygnet. Ta 100 mg B6

Lördag morgon 0600:
Drick en hel grapefrukt pressad, ihop med 30 g kolhydrater, 40 g proteinpulver, 5 g olja, 30 g Glycerol, 40 g vatten. Till detta trycker du i dig 100 g saltfria riskakor och försöker äta 100 gram puffat vete utan salt. Måltiden får naturligtvis ta lång tid att äta, så stressa inte!
Ta 100 mg B6, 250 mg B3 och 1 g kalium. Alla dessa preparat intags 1 timme före förbedömningen. Mycket i programmet ser varken gott ut eller för den delen smakar särskilt bra, men hård det blir du.
Riskakorna och puffarna kan efter ett tag göra dig öm och sårig gommen, men håll ut! I värsta fall kan du då blanda 50 g kolhydrater med 50 g vatten som ersättning. Skulle du på fredags kvällen eller under lördagen vara hungrig utöver det som jag skrivit ska du äta puffar och riskakor.
När det gäller kramper, har jag medvetet som förebyggande lagt till grapefrukt till frukosten. Grapefrukt innehåller det kramplösande ämnet kinin, vilket används i medicintillämpning som malariamedicin och kan möjligen ordnas på apoteket i tablett form, vilken då kan tas vid behov ( preparatet är snabbverkande, ca 15 minuter). En eller två tabletter är tillräckligt vid känningar. Om du inte kan få tag i kinin i tablett form går det lika bra med att inta ytterligare en eller två grapefrukter vid känningar.

Megatuttarna
2004-03-23, 19:58
Originally posted by Herkulez
Här är ett exempel

Måndag-onsdag
noll kolisar (så gott som) högvolyms träning för att tömma glykogen föråden, håll saltet som vanligt

Torsdag-lördag
ladda med "rena" kolisar (potatis, ris etc) och "rena" proteinkällor (torsk , kyckling) 10liter destillerat vatten

Söndag
Stort mål med komplexa kolisar tidigt på morgonen sen enkla kolisar allteftersom tävlingen börjar närma sig och kontrollera vattenintaget

Ska man ha i sig nåt vatten på söndagen sen?

Hur ska kardion skötas under alla dagar?

Ska man verkligen dricka destillerat vatten? (osmosen lär ju inte vara nådig kroppen)

Achryl
2004-03-23, 20:00
Originally posted by Herkulez
Här är ett exempel

Torsdag-lördag

vattenintaget

Kan inte mycket om det men är det inte typ livsfarligt att dricka så mycket destillerat vatten? Cellerna sprängs väl eller nåt?

Herkulez
2004-03-23, 20:07
nä jag tror nog inte det är nån fara från osmosen, det där var en australiensk byggare som hade det där ppöägget vilket är det vanligare, emn då körde han ju på diuretika såå jag vet inte om det har nån större betydelse....han körde då ingen kardio iaf

z_bumbi
2004-03-23, 20:42
Strunta i vätskedrivande och destvatten. Kramper är väl ingen höjdare och att dricka destvatten? Varför?

Första deffen/tävling, kör en tömning av kolhydrater och sen fyller du. Fanns väl en hyffsad men ganska hysterisk beskrivning på hur det går till i ett tidigare inlägg.
Anteckna vad som händer och hur du ser ut.
Ser du bra ut så har du ju hittat en bra grund att stå på, det ska inte vara du själv eller några kompisar som säger det utan folk som är 110% ärliga.

Gäller det fototävligen så har man den underbara chansen att följa vad som händer under en hel vecka och behöver inte pricka formen.
Ta bilder varje dag, i samma förhållanden. Filma om möjligt poseringen, kör gärna ett fritt program bara för sakens skull.
Kör tömningen på kolhydrater.
Fyll kolhydrater.
Se var du ser bäst ut. Använd de bilderna.
Skriv upp exakt vad du gör hela tiden.
Fortsätt gärna att ta bilder veckan efter där du skulle ha varit i toppform om det hade varit en "riktig" tävling och se vad som händer. Vissa blir tydligen förvånade över hur bra de ser ut dagarna efter en tävling då man har fått äta ordentligt med kolhydrater.

Megatuttarna
2004-03-23, 20:51
Thx alla! Har för mig att Sverker är elit på det här! Sveerko, hör av dig! :whipped:

z_bumbi
2004-03-23, 21:09
Originally posted by Megatuttarna
Thx alla! Har för mig att Sverker är elit på det här! Sveerko, hör av dig! :whipped:

Du har hans egna förberedelser här men då ska du tänka på att han gjort det några gånger och känner sin kropp väldigt bra.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6372&perpage=15&pagenumber=8

Megatuttarna
2004-03-23, 22:11
Vid nollningen av kollisarna, ska man även skippa kollisarna efter träningspasset?

Sverker
2004-03-24, 06:52
Originally posted by Megatuttarna
Vid nollningen av kollisarna, ska man även skippa kollisarna efter träningspasset?

När en muskel samlat på sig glykogen är enda chansen att bli av glykogenet genom att förbränna det i träning.

Man kör tex biceps till det är helt tomma. Kan nog mest beskrivas som att muskeln blir stumm men det blir ingen mjölksyra eller pump.
När muskeln är tom börjar den skrika efter kolhydrat. Kommer det direkt inget kolhydrat börjar den istället att producera ett antal enzymer för att kunna fånga kolhydrat så fort det kommer. Kroppen superkompenserar och står beredd att lagra allt som kommer med god kapacitet. Denna omställning tar ett eller två dygn men så fort det kommer kolhydrat är muskeln förberedd och allt blir glykogen.

Det går alltså inte att fylla på med snabba kolhydrat här får då reagerar inte muskeln med superkompenseringen och glykogennivåerna kommer inte att höjas över normalnivån när du börjar ladda.

Detta är teorin som utvecklats främst för maratonlöpare och Vasaloppsåkare. En kroppsbyggare plågar ofta sin muskler till nästan tomma nivåer och har ofta redan en mycket hög kapacitet för att lagra glykogen.

Det är alltså svårt att veta i förväg vad som är bäst.

Mina erfarenheter av att tömma glykogen i två, tre dagar är att det kostar något kg muskelmassa.
Jag tror istället på teorin att jag redan har bra kapacitet och jag laddar bara istället.

Sverker
2004-03-24, 06:56
Den här länken är kanske bra om saltladdning :

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15530&highlight=saltladdning

Galatasaray
2004-03-24, 07:17
Strunta fullständigt i tömning/fyllning fasen,,den är alldeles för riskfylld och 90% av tävlande folk kommer in "overcarbed" och vätskiga. Gör som alltid har gjort med din diet och är du nöjd med hur du ser ut 1vecka innan tävlingen så finns det ingen anledning att riskera nånting ändå.

Dock finns det ett antal "basic" saker att tänka på under sista veckan.

Det du kan göra är att minska på natriumet när det är 1vecka kvar till tävlingen och öka på kaliumintaget 2-3dagar innan tävling. Strunta i vätskedrivande och minska succesivt ditt vätskeintag fram tills tävlingsdagen. Ett exempel kan vara att börja halvera vätskeintaget 1 max 2dagar innan och köra 1/4 av det normala på tävlingsdan. Sedan smuttar du på lite för att inte bli för torr i munnen 2-3h innan tävlingsddags. Ett måste är att du har druckit 5-10liter vatten/dag under HELA DIN DIETPERIOD! Du måste förbereda kroppen på att kunna hantera stora mängder vatten och kunna driva ut det ut omloppet,,annars är det ingen mening med den här biten!

Sen så skall du INTE tömma på kolhydrater eller nåt, har du lagt upp dieten smart så är du redan dina glykogenförråd tömda så mycket som möjligt(pga strategiskt minskande av kolisar/ökad cardio från vecka till vecka ju mer tävlingen närmar sig).

Vill du ändå köra en "kolisfas" så ladda med kolhydrater din kropp är vana vid,exempel är dem energikällor du har använt dig av under hela preparationen. Ladda INTE med choklad,godis,chips osv då det finns stor risk att du samlar på dig vätska i onödan av det. Det finns människor som laddar på skräpmat också och kommer in i bra form men jag skulle inte rekomendera dig att prova det,risken att du kommer in vätskig är alldeles för stor! Hur mycket du skall öka kolisarna är svårt att säga men generellt sett så brukar man säga att du kan halvera proteinintaget och fylla det med kolisar istället spritt jämnt ut under laddningsdagarna(sista 3-4). Ladda hellre för lite än för mycket och gå känn(spegeln) hela tiden.

Till slut vill jag säga att är du inte i bra form då är du inte,,något drastiskt förändring under sista veckan förvärrar 9/10 gånger. Ingen kolistömning/fyllning kan plötsligt få dig i form och förvänta dig inget magiskt när det gäller slutbiten,,är du i form då är du annars finns inget att göra åt:whipped: