handdator

Visa fullständig version : Spareribs, kamben, revben, etc

dluddeckens
2014-06-24, 15:28
Hej!

Skulle vilja ha bra recept på detta.

Min tanke är att förkoka dem inför en fest med ca 30 pers. Och sedan kunna grilla på dem innan förtäring, så de i princip är klara men ge dem grillyta/smak på 3-5 minuter.

Har gjort det någon gång tidigare, då kokade jag dem med köttbuljong, och lade dem i en marinad över natten i kylskåpet - innan jag skulle grilla dem.

DPahkamaa
2014-06-24, 15:38
Kokar du dem innan kommer du att tappa en massa smak.

Kör en ordentlig barbecue (låg, indirekt värme i 4-5 timmar) istället.

http://bbqpitboys.com/bbq-ribs-recipes

StarkaUlf
2014-06-24, 16:14
Har du ej tid och möjlighet att köra på indirekt värme i grillen så pass länge, så kan du köra dom i ugnen på 125 grader 3-5 timmar, sedan bara köra dom över elden tillsammans med en glaze innan servering.

För att få dom lite saftigare när man kör dom i ugnen, så sätt spjällen i en ugnsform och täck med folie. Häll i lite vatten, 0,5-1 dl beroende på hur djup den är. Du kommer då att ångkoka ribsen, vilket blir aningen saftigare än att köra som vanligt i ugnen (tycker jag).

Men godast är som sagt att köra på indirekt värme på grillen, men ovanstående fungerar väldigt bra också, tycker jag.

P.S. Ska du ha någon rubb på, så bör du köra utan folie+vatten tycker jag. Annars kommer bara ångan att dra av största delen av kryddorna så att det glider av köttet och hamnar i vattnet/köttsaften som blir kvar i pannan. D.S.