handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med hantel, jag blir inte klok

Rabiat
2014-06-24, 14:34
Hur bör man egentligen utföra övningen? Jag tänker på armbågarna, är det nära kroppen som gäller även med hantlar, eller ska dom mer rakt ut? Jag har alltid gjort likadant som när jag pressar med stång, dvs armbågarna ganska nära kroppen hela vägen, men har börjat fundera på om alla de man ser som skickar armbågarna utåt betydligt mer gör rätt.

vicarious
2014-06-24, 15:13
Bänkpress med hantel kallas för hantelpress. Ambågarna och armarna tätt in mot kroppen och något smalare greppvidd brukas kallas för smalbänk. Den fokuserar mer på triceps.

Man kan utföra övningen på olika sätt beroende på vad man vill åstadkomma. Normalt utförande för mig är med armbågarna pekandes ut från överkroppen.

Rabiat
2014-06-24, 15:23
Bänkpress med hantel kallas för hantelpress.

Jag ville inte att någon skulle tro jag menade en press över huvudet :)

Konradsson
2014-06-24, 19:54
Jag ville inte att någon skulle tro jag menade en press över huvudet :)

Det kallas axelpress. När det gäller armbågsplacering tror jag det är ganska individuellt. Personligen håller jag armbågarna nära kroppen p.g.a. axelskada. Denna placering belastar axlarna mindre.

Rabiat
2014-06-24, 19:59
Det kallas axelpress. När det gäller armbågsplacering tror jag det är ganska individuellt. Personligen håller jag armbågarna nära kroppen p.g.a. axelskada. Denna placering belastar axlarna mindre.

Jo jag tycker bara det är konstigt, när man pressar över huvudet gör man en 'press', så en 'hantelpress' borde vara en press med hantlar, dvs över huvudet :)

Leetsauce
2014-06-24, 20:34
Tror man brukar säga att ett riktmärke i bänk är typ 45 grader, alltså mitt emellan kroppen och armarna rakt ut. Antar att det är samma för hantelpress.

agazza
2014-06-24, 21:05
hantelpress så tar jag ned hantlarna mot delta anterior kan man säga.

Smal hantelpress så för jag armbågarna mer längs kroppen istället för ut från kroppen, för alltså ned hantlarna till bröstvårtorna ungefär.

I Flyes kör jag tungt och har någorlunda kraftig vinkel i armbågen, där träffar ju aldrig hantlarna kroppen överhuvudtaget