Visa fullständig version : Koppla in strömbrytare.
Har ett hål i väggen med en svart, brun och vit sladd, har två lamputtag i taket. Hur ska sladdarna kopplas i strömbrytaren med två knappar? Har inte sett färgkombinationen tidigare.
Arf Pingvin
2014-06-23, 07:52
Anlita en fackman.
Mycket enklare om du tar några simpla foton på prylarna. Speciellt strömställaren.
Mycket enklare om du tar några simpla foton på prylarna. Speciellt strömställaren.
Återkommer.
Magnus N
2014-06-23, 08:12
En bild på strömställaren,trådarna kommer inte hjälpa mycket. Säger inte vad trådarna används till, får kolla i andra ändan och se vad dem går till etc
En bild på strömställaren,trådarna kommer inte hjälpa mycket. Säger inte vad trådarna används till, får kolla i andra ändan och se vad dem går till etc
I uttagen i taket är det en blå, brun och jordad gul/grön så säger mig inte så mycket vad den svarta och vita i väggen är.
Men återkommer med bild om det hjälper.
Magnus N
2014-06-23, 08:22
I uttagen i taket är det en blå, brun och jordad gul/grön så säger mig inte så mycket vad den svarta och vita i väggen är.
Men återkommer med bild om det hjälper.
Då får du lokalisera var den svarte samt vite går hän, troligtvis en kopplingsdosa på väggen eller taket och därefter se vad dem är ihopkopplade med
Kan inte den vita och den svarta vara två tändtrådar?
shadowfire
2014-06-23, 12:15
Skulle jag gissa så skulle jag säga att brun är tändtråd till takbelysningen och svart samt vit är tändtråd till något annat samt inkommande strömförande ledare. Inte helt sällan kan det vara så att en tändtråd går till takuttag för belysning och en annan tändtråd går till fönsterbelysning t.ex. eller ytterligare ett takuttag i samma rum beroende på typ av rum.
Men det är därför man inte gissar utan mäter och istället fastställer om man inte vet vad som är vad av ledare och vad det går till. Anlita fackman eller mät spänning/sumra ledarna.
Minimjölk
2014-06-23, 15:20
Jag skulle gissa att svart är inkommande fas och brun är tändtråd samt att vit används antingen som tänd till annan lampa alternativt till någon form av trappkoppling. Som folk redan varit inne på, anlita fackman alternativt mät och ta reda på vad som är vad innan du börjar koppla.
rememberence
2014-06-23, 15:29
Nu låter jag lite tråkig, men att du måste fråga på ett forum och dessutom träningsforum är en ganska bra hint att du ska låta bli :)
shadowfire
2014-06-23, 15:33
Ett tillägg;
Det går tyvärr aldrig idag att vara säker på att en viss färg betyder något. Tyvärr inte ens gul/grön vilket borde vara jord, men tyvärr förekommer det ibland att det ligger en fas på även den kabelfärgen som borde vara idiotsäker. Det finns klåpare till allt, även eldragning.
Dessutom har färgstandarden ändrats genom åren, om jag inte minns fel så var svart nolla en gång i tiden, röd var jord och vit var fas osv, så det beror också på när eldragningen är utförd.
MasterChief
2014-06-23, 16:51
nu låter jag lite tråkig, men att du måste fråga på ett forum och dessutom träningsforum är en ganska bra hint att du ska låta bli :)
+1!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.