handdator

Visa fullständig version : Kalori- eller proteinunderskott

LaLocos
2014-06-22, 18:26
Hejsan!

Kanske en dum fråga det här men frågar man inget får man inget veta.

Låt säga ett scenario som ser ut ungefär så här:

Jag kör en deff, mitt kcal behov är 2500 och jag har riktat in mig på ett underskott på 500kcal och ska således ligga på 2000kcal/dag.

Vad jag har läst så är protein intaget väldigt viktigt, extra viktigt under en deff.

Om jag nu har slarvat lite och har redan fått i mig 2000kcal en dag men saknar 50g protein. (Vi säger att jag bör få i mig 150g protein men bara fått i mig 100g).

Vad är bäst i detta läge då och varför?
1. Att fylla på kroppen med de 50g protein som behövs och minska/eliminera mitt kaloriunderskott
2. Att strunta i proteinunderskottet för att bibehålla kaloriunderskottet.
3. Annat förslag

Tobbey
2014-06-22, 18:30
1/100 deffande dagar med för lågt protein-intag kommer knappast göra någon skillnad, men sker det var och varannan dag kan det såklart göra skillnad på slutresultatet. Jag skulle legat kvar på det intag jag siktar på för dagen, och kanske kompensera med lite mer protein dagen efter, om jag nu skulle tycka det var så viktigt.

vicarious
2014-06-22, 19:09
För att göra det enkelt: Är du redan över 2g/kg med 150g protein så alternativ 2. Annars alternativ 1.

Derbel McDillet
2014-06-23, 13:12
Känns som många överdriver detaljerna i sin deff. Mitt förslag är att göra rätt nästa dag istället och skita i att det blev ett liitet fel denna dag. Dock, du kan ju i ditt scenario få kakan och äta den med genom att ta en promenad eller springtur. Vi snackar bara 200 kcal ändå. Sen kan du trycka dina sista 50g och ligga på samma underskott