Visa fullständig version : Ordentligt illamående efter stora måltider.
Har fått ett skumt problem som började för kanske ett halvår sedan. Mår ibland sinnessjukt illa efter att ha ätit. Nu menar jag inte bara direkt efteråt utan jag har inte kunnat sova på hela natten. Har även varit tvungen att köra fingrarna i halsen med jämna mellanrum för att lätta på trycket. Trodde först att det var magsjuka eller liknande men nu har det hänt 3 gånger med några månaders mellanrum, så det är uppenbarligen inte det. Igår åt jag verkligen som en gris och har nu inte kunnat sova alls och har spytt en hel del men mår ändå inte hundra.
Man tycker ju att en överfull mage borde kännas bättre när man spytt upp stor del av maten men icke. Det skumma är ju att jag kan trycka i mig massor med mat mellan dessa extrema händelserna utan problem. Endast med normal övermättnad som följd, men med jämna mellanrum kommer detta jävla lidandet som ett brev på posten. Precis som vid magsjuka så känns det bättre direkt efter spya, men kommer tillbaka efter en stund.
Fan kan det vara? Överäta har man ju gjort hela livet utan större besvär än lite normalt ont i magen. Detta är helt annan nivå. Dessutom hände det en gång av en relativt liten middag, utan direkt svulleri.
King Grub
2014-06-21, 06:53
Sluta ät "som en gris"? Bara för att din mage klarade något en gång i tiden betyder det inte att den alltid kommer att klara att du plågar den genom att böka den överfull.
Jo, så simpelt kan det ju vara. Men tänker att om magen helt enkelt är överbelastad så borde man må bra efter några spyor? Det kanske inte är så enkelt men brukar vara utslagen minst 1,5-2 dagar efter en sån här attack.
Ska aldrig mer äta..
Med åldern kommer fler och fler krämpor och kroppen tål heller inte samma missbruk som när man var yngre :d
Inget allvarligt problem du har direkt. Rätt så lätt att anpassa sig.
Att du lever endast på kvarg på veckorna kanske är en bov i dramat. :)
Pröva att äta normal mat och normala portioner under hela veckan istället för att larva runt och ligga på ett allt för stort kcal - under veckorna, och trycka sinnessjuka mängder mat på lördag!
Grazzafukkinrazzi
2014-06-21, 14:41
Det skulle kunna vara något psykosomatiskt. Är du nervös, stressad, orolig eller har ångestkänslor så kan mycket väl illamående uppstå, speciellt kring ett matintag.
Det skulle kunna vara en anledning. Men om problemet kvarstår föreslår jag självklart att du besöker en läkare istället för att låta oss sitta här och gissa vad det kan bero på :D
Och fixa din teknik i marklyftet för guds skull. Inte bara magen som blir plågad här.
Att du lever endast på kvarg på veckorna kanske är en bov i dramat. :)
Pröva att äta normal mat och normala portioner under hela veckan istället för att larva runt och ligga på ett allt för stort kcal - under veckorna, och trycka sinnessjuka mängder mat på lördag!
Tror inte det spelar roll tyvärr då de två tidigare gångerna varit under bulk. Har inte kunnat relatera det till någon speciell mat heller. Minns att första gången fick jag knappt i mig en pizza sedan mådde jag illa i två dagar. Så iofs kanske det inte ens behöver vara så att det är relaterat till stora måltider.
Får nog ge det en till chans och se om det händer igen och vad jag då har ätit osv. Ska försöka hålla grisandet till ett minimum så att man kan utesluta det iaf. Magkatarr låter ganska bra på symptomen det lilla jag googlat annars.
Nu ska jag dyka ner i toan igen.
Gluten? Alternativt gallan som spökar när det blir för mycket fet mat
R Scarpa27
2014-06-22, 17:50
Med åldern kommer fler och fler krämpor och kroppen tål heller inte samma missbruk som när man var yngre :d
Inget allvarligt problem du har direkt. Rätt så lätt att anpassa sig.
jaevligt sant :D
& inte snacka om aptiten under tonåren, var en helt annan hunger faktist när man växte upp i tonåren.
R Scarpa27
2014-06-22, 17:53
Tror inte det spelar roll tyvärr då de två tidigare gångerna varit under bulk. Har inte kunnat relatera det till någon speciell mat heller. Minns att första gången fick jag knappt i mig en pizza sedan mådde jag illa i två dagar. Så iofs kanske det inte ens behöver vara så att det är relaterat till stora måltider.
Får nog ge det en till chans och se om det händer igen och vad jag då har ätit osv. Ska försöka hålla grisandet till ett minimum så att man kan utesluta det iaf. Magkatarr låter ganska bra på symptomen det lilla jag googlat annars.
Nu ska jag dyka ner i toan igen.
sprid ut godheterna över alla dagar ist för att grisa 1 dag och leva på kvarg alla andra dagar...(därav ät mer vanlig mat, och lite godis och allt annat lite då och då ist för att trycka allt på en gång).
sen är ju inte för mycket kvarg bra för magen....!!!
Det är rätt normalt att må illa efter att ha "ätit som en gris". Särskilt om man äter väldigt ojämnt (typ lite i veckorna och svullar på helgerna) eller om man till vardags äter ett väldigt begränsat urval livsmedel till vardags och sedan allt man ser på helgerna. Att man mår illa efter att ha provocerat kräkningar är också normalt; magen gillar egentligen inte att vända ut och in på sig och halsen/matstrupen gillar inte att man stoppar dit saker som inte skall vara där, som fingrar eller magsyra. Slemhinnan i matstrupen är inte alls gjord för att tåla surhetsgraden som det som finns i magsäcken har.
Ät mer jämnt över veckan, ät mer varierat om det verkligen är så att du leer på kvarg i veckorna, tugga maten och låt det ta lite tid att äta samt sluta tvångs-spy.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.