Visa fullständig version : "Darrar" i korsryggen under marklyft
Jag fick lite konstiga problem idag när jag körde tunga marklyft (4 reps per set). Ungefär halvvägs upp i lyftet när man rätat på benen och drar resten med korsryggen så fick jag någon slags muskelryckning i korsryggen (långt ner) vilket ledde till att benen började skaka/hoppa/vibrera och det kändes ganska obehagligt. Det gjorde inte ont på något sätt men jag tappade en del koncentration pga det.
Vad kan det vara? Någon nerv i kläm? Ostretchad muskel någonstans? Kan även nämna att det skedde i 4e och 5e setet efter 2 uppvärmningar och ett semi-tungt set.
Det var samma känsla som om man t.ex. sprungit och är väldigt trött i benen och sitter på en stol och vilar benens tyngd på tårna, då kan man hitta ett slags läge där benen börjar vibrera (kanske bara jag som vart med om det?)
Kan det leda till skador om det händer när jag kör för tungt?
Alla tips uppskattas!
Mackie Messer
2014-06-17, 18:33
Du körde lite för tungt, kanske 5 kg för tungt. Det blev lite för mycket och du blev trött.
Stor Hård Ådrig
2014-06-17, 18:43
Att börja skaka när man närmar sig fail i mark är ganska vanligt vad jag vet
Du körde lite för tungt, kanske 5 kg för tungt. Det blev lite för mycket och du blev trött.
Det var lite kul att du nämnde det för jag höjde just 5kg mer än mitt gamla "PB" på 4 reps, man kanske ska ta det lite lugnare isåfall för det kändes ganska obehagligt och att man eventuellt kan skada sig. Det kanske kan vart som du säger...
Det finns inget sätt att träna bort det? Tycker sällan man ser andra skaka sådär *gah!*
Mackie Messer
2014-06-18, 09:39
Det var lite kul att du nämnde det för jag höjde just 5kg mer än mitt gamla "PB" på 4 reps, man kanske ska ta det lite lugnare isåfall för det kändes ganska obehagligt och att man eventuellt kan skada sig. Det kanske kan vart som du säger...
Det finns inget sätt att träna bort det? Tycker sällan man ser andra skaka sådär *gah!*
Prova att dra 3x3 på den vikten i en eller två veckor innan du höjer. Kändes det skumt redan från första repen? Kör du med bälte? Isf kan du prova att köra 5or utan bälte på 20-30 kg under nuvarande vikt, alternativt annan vikt där du kan dra 5or med bra form utan att det blir så tungt.
Prova att dra 3x3 på den vikten i en eller två veckor innan du höjer. Kändes det skumt redan från första repen? Kör du med bälte? Isf kan du prova att köra 5or utan bälte på 20-30 kg under nuvarande vikt, alternativt annan vikt där du kan dra 5or med bra form utan att det blir så tungt.
Jag minns inte exakt, men tror det skedde under första eller andra repetitionen. Japp jag kör med ett bälte och dragremmar, ett styrkelyftarbälte som är lika tjockt runt om hela, inte "stadium/intersportvarianten"
Sänker jag 20-30kg så blir det typ uppvärmning, jag är inte så stark i marklyft :D Körde på 135 när detta hände.
När jag tänker efter så brukar jag ofta se folk med liknande problem i bänkpress, som skakar rätt ordentligt i armarna när de kör tungt så det kanske inte är någon big deal ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.