Logga in

Visa fullständig version : Chokladbollssmet och deff?

FearIsTheWeaknes
2014-06-15, 15:35
Tjena, ska köra en kortare deff och gå ner cirka 4kg(87->83). Har suttit lite idag och snickrat ihop ett matschema, frågan är dock ifall jag kan klämma in chokladbollssmeten då det är så smidigt eller borde jag byta ut den? Känns som att det kanske är lite överdrivet med fett..
Matschema:
Mjölk 500g
Kyckling 200g
Pasta(makaroner) 150g
Proteinpulver 75g
Ägg 100g
Bröd 70g
Havregryn 40g

Chokladbollsmeten:
Havregryn 80g
Kakao 10g
Margarin 30g
Vaniljsocker 3g
Socker 7g

Totalt cirka:
Kcal: 2350
Protein: 175
Kolhydrater: 276
Fett: 70

Tänkte även köpa hem omega 3 och något vitamintillskott(tips?) att samtidigt då det inte riktigt täcker dagligt intag.

lillmesen
2014-06-15, 15:42
IIFYM (if it fits your macros ;) )

Go 4 it brah! :D

70g fett / dagen på ca 85kg kroppsvikt är heeelt okej :)

Dock känns en halvliter mjölk meningslöst, dricka 200 kalorier på deff liksom... why, är det till proteinpulvret?

FearIsTheWeaknes
2014-06-15, 15:54
IIFYM (if it fits your macros ;) )

Go 4 it brah! :D

70g fett / dagen på ca 85kg kroppsvikt är heeelt okej :)

Dock känns en halvliter mjölk meningslöst, dricka 200 kalorier på deff liksom... why, är det till proteinpulvret?

YEAAAAHH!!*drool*

Aaa är till proteinpulver och gröten, tror du jag kommer bli hungrig eller? Har aldrig deffat förut så får väl se, isåfall får jag väl byta ut mot nåt annat gött. Är dock lite orolig över vitaminer och mineraler fast med en tablett om dagen borde det väl gå ihop :)

lillmesen
2014-06-15, 15:56
YEAAAAHH!!*drool*

Aaa är till proteinpulver och gröten, tror du jag kommer bli hungrig eller? Har aldrig deffat förut så får väl se, isåfall får jag väl byta ut mot nåt annat gött. Är dock lite orolig över vitaminer och mineraler fast med en tablett om dagen borde det väl gå ihop :)

Jag bara tänkte, 200 kcal mjölk sedan undrar du om chokladbollssmeten inte är opti ^^

Ät mycket vitkål etc, mättar och ger vitaminer och annat smått och gott.

cero
2014-06-15, 16:03
Äter du inga grönsaker och frukt?

FearIsTheWeaknes
2014-06-15, 16:23
Äter du inga grönsaker och frukt?

Kanske blir någon banan eller kiwi ibland men inget regelbundet.. har i princip aldrig käkat grönsaker eller frukt

Mouline
2014-06-15, 17:22
Skippa margarinet, köp smör.

vicarious
2014-06-15, 18:10
Överdrivet med fett? Du måste skämta.

lillmesen
2014-06-15, 19:16
Kanske blir någon banan eller kiwi ibland men inget regelbundet.. har i princip aldrig käkat grönsaker eller frukt

"lär" dig göra det :)

+ en miljard

cero
2014-06-15, 19:23
* Ät mer grönsaker och frukt (gör en stor god sallad var tredje dag om du inte pallar hacka dagligen)
* Ät mer varierat
* Skippa pulvret, du behöver i varje fall inte 75g per dag
* Omega 3 är bra om du inte äter fisk ofta
* 70g fett är verkligen inte mycket, finns plats för mer än så
* Kasta inte i dig massa jäkla chokladsmet varje dag utan ät riktig mat och godsaker med måtta
* Vitmintillskott behövs inte om man äter en varierad kost enligt tallriksmodellen, och bör inte ersätta frukt och grönt

FearIsTheWeaknes
2014-06-15, 19:46
* Ät mer grönsaker och frukt (gör en stor god sallad var tredje dag om du inte pallar hacka dagligen)
* Ät mer varierat
* Skippa pulvret, du behöver i varje fall inte 75g per dag
* Omega 3 är bra om du inte äter fisk ofta
* 70g fett är verkligen inte mycket, finns plats för mer än så
* Kasta inte i dig massa jäkla chokladsmet varje dag utan ät riktig mat och godsaker med måtta
* Vitmintillskott behövs inte om man äter en varierad kost enligt tallriksmodellen, och bör inte ersätta frukt och grönt

Variation är överdrivet, iaf under en så kort period som denna. Pulvret är lätt att få i sig och billigt. Smeten är väl egentligen inte speciellt onyttig förutom kanske lite mycket fett. Får se hur jag gör med omega 3, kanske käkar lax istället 2ggr i veckan. Vitamintillskott är som sagt överdrivet vid varierad kost men just nu blir det ju inte så mycket variation så kommer nog ta det.

För övrigt kommer jag nog använda mindre smör/margarin i smeten nästa gång jag gör den och äta lite mer kolhydrater istället.

Bossebäver
2014-06-15, 20:59

Varför?

FearIsTheWeaknes
2014-06-15, 22:10
Varför?

Ser inte heller någon anledning, kanske känns mer "naturligt" eller något.. Men kom på en annan sak, hur räknar ni med ketchup, steksmör osv? Jag lägger bara till 50 kcal för allt och hoppas det stämmer hyfsat.

cero
2014-06-16, 00:21
Strunta i att räkna kalorier och kör på känn istället. Det gör jag, och det funkar ypperligt. Kan dock ta ett tag innan man får ett bra hum om vad som krävs för att gå upp och ned i vikt.