Visa fullständig version : Att äta eller inte äta fiskolja som tillskott
Enkel fråga. Om man äter räkor nästan varje dag (ca 100 gram) och lax (200 gram) el. dyl. minst en gång i veckan, behöver man ta tillskott av fiskolja då? (om man vill ha optimal effekt av det nyttiga fettet)
M
Räkor innehåller inte mycket fett, så de ger inget omega-3 heller. Laxen ger tillräckligt omega-3 den dagen du äter den, men övriga dagar behöver du väl tillskott antar jag. Kör linfrö-olja, 500 ml för 30 spänn ;)
Winternal
2004-03-22, 20:09
Fiskolja äger helt enkelt.. 80 spänn så får du lagom dagsdos i en hel månad, det måste det ju vara värt.
Metal_boy_
2004-03-22, 21:56
om man ändå kunde hitta de där jävla oljorna:insane:
Det talas ofta om att man helst ska äta fet fisk 3-5 ggr per vecka. Det kan dock vara problematiskt med att äta fisk så ofta.
För det första ska man helst äta fångad fisk och inte odlad eftersom man annars går miste om en del av de positiva effekterna. För det andra är det tyvärr inte ovanligt med miljögifter. Det var väl inte mer än en månad sen sist forskare från USA hävdade att norsk odlad lax innehöll för höga halter av gifter... om man nu väljer att tro helt på det. I alla fall bör man vara väldigt försiktig med insjöfisk eller fisk från Östersjön. Går man in på detaljerna är det kanske dessutom inte alltid möjligt att äta fet fångad fisk av olika skäl, såsom pga tid eller pengar.
Räkor är bra (med ev reservation för Fjärran Östern-räkor) men jag tror det är tveksamt om man kan äta dom och tillgodoräkna sig fettet såsom från fet fisk.
Själv äter jag olja som tillskott varje dag för att vara säker på att jag får i mig de rekommenderade mängderna samt för att undvika miljögifter. Av alla tillskott jag tittat på verkar det som att Eye Q är den bästa med en väldigt bra balans. Jag såg att Kolozzeum säljer Eiselt - OMEGA 3-kapslar och EPA-/DHA-balansen i den ser bra ut. Kanske ngt att testa?
Originally posted by Metal_boy_
om man ändå kunde hitta de där jävla oljorna:insane:
Det finns Triomega fiskolja på vanliga matvarubutiker på kosttillskott och vitamin hyllorna 200ml för ca 80 spänn.
35% omega3, 50% av det är EPA, 35% DHA och 15% andra omega3 fettsyror.
Någon som har ett tips på en fiskolja som inte efterlämnar en vidrig andedräkt för resten av dagen?
Gör dom med kapslar det också? Borde ju vara ok tycker jag, min linfröolja smakar ju inte så mumsigt just när man dricker den men tror inte den luktar efteråt.
Jag tycker linfröoljan är helt underbar! Smakar knappt något alls, förutom precis då man tar den kanske, men det är LÅNGT ifrån en avskyvärd smak... Förstärkt linfrösmak? noll eftersmak också.
Metal_boy_
2004-04-03, 19:28
Originally posted by KniveN
Det finns Triomega fiskolja på vanliga matvarubutiker på kosttillskott och vitamin hyllorna 200ml för ca 80 spänn.
35% omega3, 50% av det är EPA, 35% DHA och 15% andra omega3 fettsyror.
tack...jag har varit o rotat bland olivoljar o andra matoljor...o när jag frågade efter fiskolja undrade dom först vad jag menar..sen sa do aha du menar sånn det finns borta vid marinader o grilloljor o sånt shit:furious: :D
Originally posted by Hermes
Någon som har ett tips på en fiskolja som inte efterlämnar en vidrig andedräkt för resten av dagen?
Fiskoljan finns ju med eucalyptus smak, det är väl inte så illa?
AcidSleeper
2004-04-04, 06:58
förlåt mig men jag snor denna tråd för en fråga...
Är det bättre att dricka fisk-olja direkt ur flaskan eller svälja kapslar?
Tänkte om fiskoljan tas upp sämre pga kapslarna... :confused:
cheesian
2004-04-04, 09:20
Originally posted by Miranda
Enkel fråga. Om man äter räkor nästan varje dag (ca 100 gram) och lax (200 gram) el. dyl. minst en gång i veckan, behöver man ta tillskott av fiskolja då? (om man vill ha optimal effekt av det nyttiga fettet)
M
Det är bara att räkna. ca 5g omega-3 ED rekommenderas. Om du inte kommer upp i det med din vanliga kost så kan du ju ta något kostillskott.
I Zeta's rapsolja är det 9% omega3.
Är det någonskillnad jämfört med fisk / fiskolja? Rapsolja smakar ingenting så den går utmärkt att blanda i allt.
Originally posted by AcidSleeper
kan de inte vara så att om du dricker det "rent" så vet du iaf att det är fräsht.. i kapslarna kan de juh vara dåligt fett å det kan ha härsknat å sånt ??!:confused:
Originally posted by AcidSleeper
Upptaget blir inte sämre.
Det kan vara väldigt smidigt att ta en kapsel innan en måltid då maten sen "lägger ett lock" över fiskoljan så risken att drabbas av fiskrapar minskar.
Originally posted by Yankeee
I Zeta's rapsolja är det 9% omega3.
Är det någonskillnad jämfört med fisk / fiskolja? Rapsolja smakar ingenting så den går utmärkt att blanda i allt.
Rapsolja är bra. Den innehåller 9 % alfalinolensyra som är en Omega-3-fettsyra. Men det är inte där kvaliten hos rapsoljan kommer fram. Rapsolja skall du se som en ren energikälla med 60 % omättat fett som du lättare förbränner som energi. Balansen mellan Omega - 6 och Omega - 3 är 2 : 1 vilket är bra.
Alfa-linolensyra är en essentiell fettsyra som vi gör längre och mer omättad i krppen. Först till fettsyran EPA och senare till fettsyran DHA och i sista steget till olika prostaglandiner som har hormonliknande effekter, enkelt uttryckt.
Fiskarna i kalla hav gör denna omvandling åt oss och därför innehåller fiskolja färdigtillverkad EPA och DHA.
Originally posted by Sverker
Rapsolja är bra. Den innehåller 9 % alfalinolensyra som är en Omega-3-fettsyra. Men det är inte där kvaliten hos rapsoljan kommer fram. Rapsolja skall du se som en ren energikälla med 60 % omättat fett som du lättare förbränner som energi. Balansen mellan Omega - 6 och Omega - 3 är 2 : 1 vilket är bra.
Alfa-linolensyra är en essentiell fettsyra som vi gör längre och mer omättad i krppen. Först till fettsyran EPA och senare till fettsyran DHA och i sista steget till olika prostaglandiner som har hormonliknande effekter, enkelt uttryckt.
Fiskarna i kalla hav gör denna omvandling åt oss och därför innehåller fiskolja färdigtillverkad EPA och DHA.
Kan man skippa fisk om den största delen fettintaget kommer från rapsolja?
Originally posted by Yankeee
Kan man skippa fisk om den största delen fettintaget kommer från rapsolja?
Nästan alla försök och undersökningar på Omega-3 görs på fiskolja eller på rena preparat av EPA och DHA.
De har effekt på blodtrycket och blodets förmåga ett stelna/levra, insulinkänsligheten, nervfunktionerna, fettförbränningen, etc.
Det är ofta förmågan att omvandla alfa-linolensyra till EPA och DHA som begränsar och det är fördel att äta fisk framför vegetabiliska oljor.
Styrkebyggare
2004-04-05, 11:45
Jag brukar köpa Friggs fiskolja (38% Omega-3 varav 18% EPA och 12% DHA). Den kostar ungefär 60 spänn för 150 ml.
Det ringde en försäljare som ville sälja kapslar med fiskolja till mig en dag - dubbelt så hög andel Omega-3 som i Friggs var det minsann - 169:- (eller var det 199:-) för 200 kapslar.
Hursomhelst - varje kapsel innehöll 0,5 g, vilket (omräknat efter Omega-3 % innehåll) således skulle motsvara ungefär 200g (ungefär 2 dl) Friggs.
Ungefär tre gånger så dyrt således...
Originally posted by Mindek
Kör linfrö-olja, 500 ml för 30 spänn ;)
Var köper du den?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.