handdator

Visa fullständig version : Jag fattar ingeting, titta hit.

iddqd91
2014-06-09, 12:26
Tjena.

Under 3 veckors tid nu har jag precis börjat med styrketräningen för första gången. Jag kör mån-ons-fre, rätt så hårda pass men jag klarar av alla övningar i en ordinary fashion ändå. I snitt per dag så äter jag 1200 kalorier om dagen, men mycket av det bra, rött kött, lövbiff, mycket potatis och så, ni vet. det nyttigare.

Varje dag som går så ser jag till att jag ligger på högst 1250 kalorier, förutom i lördags då jag tröck i mig 1920 istället, för ett besök hos päronen så kände jag att det var okej med en "ätar-dag" still not too much där. Efter varje träningspass blir det en portion whey-80 blandat med vatten.

Kan notera att i lördags var den ända dagen sen jag började som jag ätit någon godsak, och det var 100g budapest bakelse med jordgubbar i. Resten var icke onyttigt - och det kommer från hjärtat.

Tillsaken, jag började styrketräningen och den reglerade kosten för 3 veckor sen.
Första veckan går jag från 103,7kg till 101,3kg.
Andra veckan går jag från 101,3kg till 99,3 kg.
I dag skulle det vara mätning på tredje veckan och då har jag plötsligt gått upp?! till 100,7kg.

Va....?

Anyone? Hur är detta ens möjligt???

;EDIT; Dricker inge alkohol alls, och äter inte godis/chips, det ända jag konsumerar för lyx är coca cola zero.

King Grub
2014-06-09, 12:33
Är det en endagsföreteelse kan du glömma det. En viktnedgång är inte linjär. Den viktskillnad du nämner faller dessutom in i marginalen för förändringar i vattenvikt från dag till dag.

iddqd91
2014-06-09, 12:39
Är det en endagsföreteelse kan du glömma det. En viktnedgång är inte linjär. Den viktskillnad du nämner faller dessutom in i marginalen för förändringar i vattenvikt från dag till dag.

Grub himself. Det var nog det jag behövde.

Jag är mest.. nojjig tror jag, detta är en förändring av livsstil och inte ett "temporär fix" för min övervikt. Men jag kan inte låta bli och bli nojjig. Jag längtar ju varenda jävla dag till måndagen kommer så jag kan få min motivation höjd för ännu mer veckor av träning. Och eftersom jag tidigare vart så jävla dålig med allt så blir jag äntligen glad när jag fixar träningen och min kost.

Men då kanske man helt enkelt ska slappna av, du tror inte på att något mystiskt har kommit fram här utan mer att vätskan is to blame?

Reaper123
2014-06-09, 12:42
Nu har du ju redan fått svaret på din fråga, men för att du ska bli ännu säkrare på att det handlar om vätska/bukfylla osv och inte fettvikt så kan jag visa en av mina klassiska deff-grafer.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130508.PNG

Morgonvikten svänger rejält trots att mitt energintag under denna period var redigt kontrollerat (i 90% av dagarna iaf) och vägde mig alltid samma tid på dygnet under "samma" förhållande.

Kolla trender, tex snitt- eller medianvikt över en vecka eller rentav en månad för att få en bra bild över hur du ligger till (man tappar oftast mycket mer första veckan/veckorna)

iddqd91
2014-06-09, 12:43
Nu har du ju redan fått svaret på din fråga, men för att du ska bli ännu säkrare på att det handlar om vätska/bukfylla osv och inte fettvikt så kan jag visa en av mina klassiska deff-grafer.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/viktkurva130508.PNG

Morgonvikten svänger rejält trots att mitt energintag under denna period var redigt kontrollerat (i 90% av dagarna iaf) och vägde mig alltid samma tid på dygnet under "samma" förhållande.

Kolla trender, tex snitt- eller medianvikt över en vecka eller rentav en månad för att få en bra bild över hur du ligger till (man tappar oftast mycket mer första veckan/veckorna)

Det är just morgonen jag väger mig på också. Medsamma där jag egentligen gått upp och dragit på mig kläderna.
Men det låter väl mest som att det är normalt att det svänger, du tycker helt enkelt också bara. Fortsätt, det kommer röra på sig med andra ord?

iddqd91
2014-06-09, 12:45

Vad menade du med endagsförteelse i det här fallet? Jag väger mig varje måndag, eller missförstog jag vad du ville få fram? Ursäkta mig isåfall.

EnergiÖverskott
2014-06-09, 12:51
Det är just morgonen jag väger mig på också. Medsamma där jag egentligen gått upp och dragit på mig kläderna.
Men det låter väl mest som att det är normalt att det svänger, du tycker helt enkelt också bara. Fortsätt, det kommer röra på sig med andra ord?

Är du man eller kvinna?

Men, du kan vara så säker: ner i vikt på din kroppshydda och 1200 Kcal/dag, det kommer du att gå. Hur vida kvalitativ den blir avgör dock kostens sammansättning och träningen.

King Grub
2014-06-09, 12:51
Väg dig varje dag i stället för varje vecka så har du bättre koll.

Reaper123
2014-06-09, 12:53
Men det låter väl mest som att det är normalt att det svänger, du tycker helt enkelt också bara. Fortsätt, det kommer röra på sig med andra ord?Du äter långt under ditt BMR, så spelar ingen roll hur lite du rör på dig... om x antal veckor/månader kommer du se att du har tappat y antal kilon!

Ha tålamod (och inte för bråttom), det är oftast största svårigheten under en viktminskning!

iddqd91
2014-06-09, 13:00
Är du man eller kvinna?

Men, du kan vara så säker: ner i vikt på din kroppshydda och 1200 Kcal/dag, det kommer du att gå. Hur vida kvalitativ den blir avgör dock kostens sammansättning och träningen.

Jag har räknat kalorier själv och använder shapeup appen bara för att det faktist är rätt kul och reglera(konstigt nog). Jag hamnar i snitt nu över 3 veckor sen jag började på 1250 kalorier om dagen, detta är mina egna beräkningar men också shapeup appen säger 1250 så det är skönt att dem går hand i hand.

Min kost består av lövbiff, fisk(torsk), olika sorters kött, fläskfile, flintastek men även kyckling. Detta blandar jag mest med potatis men ris förekommer också. Jag har helt slängt pastan, och andra dåliga matvanor typ såsom, köttbullar och korv etc. det är helt borta.

Jag har haft en vana nu och det är att äta en stor portion på kvällen efter träningen enbart, jag lider nämligen av IBS och det gör att min frukost/lunch blir ett helvete för mig. Jag mår så dåligt så träningen tar skada. Så då bestämde jag mig för att äta en stor portion istället på kvällen. Och det har funkat jättebra eftersom jag inte går runt och är hungrig alls.

Ibland kan käkar jag surdegs råg knäckebrödsmackor med 30% prästaost på utan smör, 3-4 skivor och vatten innan träning. Efter träning så häller jag i mig whey-80 normal portion och sedan hem för att käka en stor portion av rätt kost.

Som tidigare skrivet, jag tränar mån-ons-fre, rygg/bröst/ben och blandar runt övningar men för samma muskelgrupper. Jag känner själv att jag "orkar" mer på gymmet såklart. Men man blir ändå nojjig, kanske just för att jag är så ny inom ämnet och inte fattar att stå till en vecka är helt ok. Det blir lite hjärtbräckande dock, men inget som kommer tryta min motivation. Snarare höjja den ännu mer.

Vad tycker ni, ser det bra ut? Något jag bör ändra? Jag kör självfallet lite lägre vikter i början men det ökar jag vart eftersom. Te.x. så är mitt mål att öka med 2-5kg på varje övning efter varje månad. Det är väl rimligt till en start iallafall?

Tackar för all hjälp. Verkligen!

iddqd91
2014-06-09, 13:01
Du äter långt under ditt BMR, så spelar ingen roll hur lite du rör på dig... om x antal veckor/månader kommer du se att du har tappat y antal kilon!

Ha tålamod (och inte för bråttom), det är oftast största svårigheten under en viktminskning!

Absolut. Detta är en livsstil och inte en temporär lösning för att jag ska bli av med kaggen eller fettet rent generellt. Jag kommer fortsätta med detta förhoppningsvis för all evig framtid, men just också för att det är kul samt att jag mår väldigt bra efter styrketräning. Läs mitt inlägg ovan så får du veta mitt intag i snitt i kalorier per dag.

iddqd91
2014-06-09, 13:02
Väg dig varje dag i stället för varje vecka så har du bättre koll.

Är det såpass alltså, du rekommenderar inte varje vecka utan varje dag?
Kanske är the-way-to-go såsäga. Tack igen. I mitt medium-stora inlägg två ovanför denna, vad tycker du om min kost samt genomsnittliga kalorieintag?

iddqd91
2014-06-09, 13:03
Är du man eller kvinna?

Man.

King Grub
2014-06-09, 13:05
Är det såpass alltså, du rekommenderar inte varje vecka utan varje dag?

Du slipper bli chockad av oväntade förändringar utan att veta hur dom tidigare sex dagarna sett ut i alla fall.

iddqd91
2014-06-09, 13:08
Du slipper bli chockad av oväntade förändringar utan att veta hur dom tidigare sex dagarna sett ut i alla fall.

Sant, det kan vara bra just för att sluta nojja. Du får ursäkta ny-börjar misstagen man gör som, ja ny egentligen.

Vet att du inte rådgiver, men när du läst hur det ser ut för mig, min kost samt träning. Tycker du det ser bra ut eller bör jag ändra något? Är det något att fortsätta med?

Bryggan
2014-06-09, 13:10
1,4 kilo hit eller dit, ingen fara. Vikten pendlar lite upp och ner beroende på en mängd olika faktorer. Det är tendensen över en längre tid som spelar roll.

Lycka till.

King Grub
2014-06-09, 13:12
Sant, det kan vara bra just för att sluta nojja. Du får ursäkta ny-börjar misstagen man gör som, ja ny egentligen.

Vet att du inte rådgiver, men när du läst hur det ser ut för mig, min kost samt träning. Tycker du det ser bra ut eller bör jag ändra något? Är det något att fortsätta med?

Beskrivningen är inte direkt heltäckande så jag kan inte säga något om helhetsupplägget utan mera detaljer, men av det du räknar upp är det inget som är dåligt eller fel.

nippman
2014-06-09, 13:25
Om du vet med dig att du bara åt en bakelse, så förstår du säkert att den bakelsen inte bestod av ca 10.000kcal , som den bör ha gjort om du nu skulle gått upp 1.4kg fett :)

tänk logiskt.

iddqd91
2014-06-09, 13:26
Beskrivningen är inte direkt heltäckande så jag kan inte säga något om helhetsupplägget utan mera detaljer, men av det du räknar upp är det inget som är dåligt eller fel.

Satte igång som sagt för tre veckor sedan. Har lagt upp ett schema för mig själv, och det är som följer. Vissa övningar kan variera såklart, ibland kör jag marklyft te.x. Notera att namnet på övningarna är vad jag KALLAR dem, så det kan vara så att du ser ett och annat som ser konstigt ut och utanför din vetskap, men det är bara för jag själv inte hade en aning om vad dem hette första dagen på gymmet :)

Övning/kg/rep x3 Bröst (Uppvärming hopp-rep/bänkpress utan vikter)
Bänkpress(Stång) 30/12 – 30/12 – 30/12
Militärpress(Hantlar) 7/12 – 6/12 – 6/12
Sidolyft(Hantlar) 4/12 – 4/12 – 4/12
Flyes(Maskin) 27/12 – 27/12 – 27/12
Biceps Pushup(Avlång stång) 27/12 – 23/12 – 23/12
Bröstpress(Maskin) 20/12 – 20/12 – 20/12
Bicepscurl(Hantlar) 10/12 – 10/6

Övning/kg/rep x3 Ben Uppvärmning(Utfall)
Benpress(Maskin) 70/12 – 70/12 – 70/12
Vadpress/Vader 35/12 – 35/15 – 35/12
Leg Extensions(Maskin) 50/12 – 50/12 – 50/12
Mage(Maskin) 25/12 – 25/12 - 25/12
Maglyft 0/12 0/12/ 0/12
Leg Curls(Maskin) 35/12 – 35/12 – 35/12
Mage(Rep+sitter på knä) 50/12 – 50/12 – 50/12

Övning/kg/rep x3 Rygg Uppvärmning(Stretchning med hjälp av pinne.)
Pulldown(Maskin) 27/12 – 41/12 – 41/12
Rodd(Maskin) 27/12 – 27/12 – 27/12
Lats Pulldown(Maskin) 45/12 – 40/12 – 35/12
Flyes(Maskin) 27/10 – 27/10 – 27/10
Triceps Pushdown(Rep) 27/12 – 27/12 – 27/12
Triceps Press(Maskin) 50/12 – 50/12 – 50/12

Ska höja alla övningar med 2-5kg per månad är min plan.
Whey-80 normal portion efter varje träning blandat med vatten.

Jag skippar frukost/lunch för mestadelen eftersom jag lider av IBS(Irritabel tarm) Vilket leder till att om jag intar något under fru/lun tider så dör jag nästan i princip av olika smärtor. Så jag har helt och hållet lagt ner det och satt en stor portion av mat på kvällen - Det kommer bestå och har bestått av eventuellt wokade grönsaker, ris/potatis, lövbiff, torsk, flintastek, fläskfilé, och så slänger jag näst intill alltid i någon fryst spenat.

All pasta, kötbullar, korv osv det som inte är så bra i näringsvärde har jag skräpat helt och det fungerar bra för mig. Det händer ofta att jag använder kokosmjölk till mina rätter, kanske 1-2 i veckan iallafall.

Coca cola zero och 50-100g nötter som "lyx" till helgen.
Allt annat är borta, inget godis, inga chips, ingen läsk utöver det. Och alkohol dricker jag inte ens längre, ett löfte till bruden som jag tänker hålla. Dock röker jag, men det är planerat att byta ut mot el-cigg i slutet av året efter mina studier saktar ner.

Jag hamnar alltså på 1200-1250 kcal om dagen i snitt över en månadsperiod och det fungerar jättbra för mig. Är det så att jag är hungrig så käkar jag surdegs rågs knäckebrödsmackor med tunna skivor prästaost 30% och vatten.

Jag började även på 103.7kg för tre veckor sedan. Så viktnedgången har sett ut som följande.

103,7 kg Start
101,3 kg Första Veckan
99,4 kg Andra veckan
100,7 kg Tredje veckan (Denna vägning var den som gjorde mig nervös)

Det är allt jag kan tänka mig såhär på öppen hand, är du nyfiken på mer detaljer så är det bara och fråga på.

iddqd91
2014-06-09, 13:27
Om du vet med dig att du bara åt en bakelse, så förstår du säkert att den bakelsen inte bestod av ca 10.000kcal , som den bör ha gjort om du nu skulle gått upp 1.4kg fett :)

tänk logiskt.

This is true. Ibland så tappar man befattningen om logik när man är nybörjare. Bara sånt som händer, men det är skönt att kunna få bukt på det just här.

nippman
2014-06-09, 13:54
This is true. Ibland så tappar man befattningen om logik när man är nybörjare. Bara sånt som händer, men det är skönt att kunna få bukt på det just här.

exakt, kan hända mig likadant, att man äter nån sötsak på kvällen, en extra portion gröt eller nått för att man är hungrig, sen morgonen efter väger man +2kg och ens värld fallerar, då gäller det att tänka till lite... det mesta löser sig genom lite ren logik :D

iddqd91
2014-06-09, 14:28
exakt, kan hända mig likadant, att man äter nån sötsak på kvällen, en extra portion gröt eller nått för att man är hungrig, sen morgonen efter väger man +2kg och ens värld fallerar, då gäller det att tänka till lite... det mesta löser sig genom lite ren logik :D

Det gör ju det, tackar. åsikter om mitt upplägg två inlägg ovanför? Det stora that is. Träning/Kost osv. Rekommenderar du bara att köra vidare?

iddqd91
2014-06-09, 15:01
1,4 kilo hit eller dit, ingen fara. Vikten pendlar lite upp och ner beroende på en mängd olika faktorer. Det är tendensen över en längre tid som spelar roll.

Lycka till.

Det tackar vi för!

Sniggel
2014-06-09, 20:24
Att vikten pendlar upp och ner för många från dag till dag är vanligare än att den går stabilt ner. Om man tappar ½ kg fett per vecka och vikten kan pendla 3 kg från dag till dag är det inte konstigt om man från ena måndagen till den andra kan gå upp 2 kg trots att man blivit av med ½ kg fett.

Old Nick
2014-06-09, 21:06

När man väl kommer till det stadiet där man verkligen KAN banta/deffa och samtidigt tänka logiskt kring det, då blir det helt plötsligt väldigt lätt.

Om man skall gå ner 1 kg i veckan och hamnar på ett släktkalas med mycket god mat och äter 1000 kcal mer än planerat den dagen. Vad innebär det egentligen? Typ ingenting. Man går ner 0.9 kilo den veckan istället för 1 kg. Och träningen dagen efter går bättre än vad den hade om man inte hade gjort "snedsteget".

Damtidningsbantande medelsvensson blir ju hysterisk om han/hon råkar äta ett gelehallon och vågen sedan råkar visa +2 kg dagen efter. Då är "allt förstört" och sen åker kakpaketet fram och smulorna flyger runt huvudet samtidigt som omslagspappret fattar eld av friktionsvärmen.

Att gå ner i vikt är lätt om man bara är rationell. Men det finns inte många varelser som är mer irrationella än bantande människor.

iddqd91
2014-06-14, 22:10
Kan fortfarande medge att jag står still på samma vikt som tidigare, det är såna här lägen man börjar undra ifall man verkligen gör rätt..

Käkar fortfarande 1200-1400 kcal per dag varje månad, har aldrig överstridigt detta förutom en dag andra veckan, kör 3 dagar styrketräning 1tim-1½tim varje mån, ons, fre. Käkar bara kyckling, kött, fisk, då menar jag, lövbiff, fläskfile, fläskkotlett, torsk med ris/potatis och grönsaker. Samt avslutar träningen med en portion whey-80 efter varje pass.

Gör jag något fel, eller är det bara och fortsätta köra på så kommer det hända saker så småningen? Hatar och vara ovetande rent allmänt och detta är ju en livsstil och planerar inte att lägga av alls, utan jag njuter av detta och träningen har blivit en del av mitt liv. Men kan inte sluta tänka på vad vågen säger ändå av nån jävla anledning.. *gah!*

Sniggel
2014-06-15, 11:57
Du kan ju ha sån tur att du har en muskelökning som perfekt maskerar förlusten av fett.
Muskler behöver inte kosta lika mycket kalorier att bygga som fett frisätter när man förlorar det. Alltså om du tappat 7500 kcal fett och vunnit 2000 kcal muskler så kanske vikten är exakt den samma, trots att du tappat 5500 kcal kroppsvävnad.
Har du mätt midjan med måttband?

iddqd91
2014-06-15, 13:28
Du kan ju ha sån tur att du har en muskelökning som perfekt maskerar förlusten av fett.
Muskler behöver inte kosta lika mycket kalorier att bygga som fett frisätter när man förlorar det. Alltså om du tappat 7500 kcal fett och vunnit 2000 kcal muskler så kanske vikten är exakt den samma, trots att du tappat 5500 kcal kroppsvävnad.
Har du mätt midjan med måttband?

Tjena!

Hmm, om detta inte vore fallet. Vad kan det annars bero på?

Nej, det har jag tyvärr inte gjort. Kanske borde det dock.

F Ultra
2014-06-16, 01:23
Tjena!

Hmm, om detta inte vore fallet. Vad kan det annars bero på?

Nej, det har jag tyvärr inte gjort. Kanske borde det dock.

Du kanske binder vatten eller så är det tarminnehåll. Du vet ju själv bäst hur det står till med magen men det är ju inte helt ovanligt att den "står still" mer än vanligt under deff.

iddqd91
2014-06-16, 11:15
Du kanske binder vatten eller så är det tarminnehåll. Du vet ju själv bäst hur det står till med magen men det är ju inte helt ovanligt att den "står still" mer än vanligt under deff.

Hmm, alright. Det är bra med information, man lär sig mer och mer.
Jovisst, så kan det mycket väl vara i guess.. Men skulle vilja ha ett mer heltäckande svar, det är just ovetandet som irriterar mig. Inte för att jag kommer ge upp eller sluta inom snar framtid, men man vill bara ha nån form
av lugn att man faktiskt gör rätt ifrån sig. Get me?

F Ultra
2014-06-16, 23:50
Hmm, alright. Det är bra med information, man lär sig mer och mer.
Jovisst, så kan det mycket väl vara i guess.. Men skulle vilja ha ett mer heltäckande svar, det är just ovetandet som irriterar mig. Inte för att jag kommer ge upp eller sluta inom snar framtid, men man vill bara ha nån form
av lugn att man faktiskt gör rätt ifrån sig. Get me?

http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html

iddqd91
2014-06-17, 00:06
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html

Intressant läsning! Frågan är om det är det jag har just nu.
Lite kass på översättning så vet inte 100% vad jag måste göra. Men tackar för linkarna!

Kalle Axelsson
2014-06-20, 13:04
Min fråga är hur mycket dricker du per dag. För jag har normalt sett ungefär samma problem som du. Jag måste dricka minst 4 liter extra varje dag för att inte binda upp vätskan som frigörs från fettet.

iddqd91
2014-06-23, 12:38
Min fråga är hur mycket dricker du per dag. För jag har normalt sett ungefär samma problem som du. Jag måste dricka minst 4 liter extra varje dag för att inte binda upp vätskan som frigörs från fettet.

Åhfan? Ja, jag testade och surpla i mig obehagligt mycket vatten under helgen 4-6L om fre,lör,sön - käkade även på balans, och lite över på fre-lör för re-feed. Får se nu nästa vecka ifall det ger något alls.