handdator

Visa fullständig version : Vill sluta deffa men borde fortsätta..

KalleTeodor
2014-06-05, 21:50
Nu är det såhär att jag borde fortsätta deffa lite längre för att få ett bra utgångsläge för kommande bulk (tänker <10%).
Men jag känner mig riktigt liten och ibland ser det ut som jag inte ens lyfter! jag skulle tippa på att jag har runt 12% i bf.

Vad gör ni när denna känsla kommer om den nu kommer för er?

King Grub
2014-06-05, 21:55
På vilket sätt skulle det ge bättre utgångsläge för en bulk?

Har man gått ner i fettvikt, är det också främst fettvikt man lägger på sig vid en eventuell kommande överätning.

Överätning stimulerar tillväxt av främst fettfri massa hos personer som aldrig haft kroppsfettet till att börja med och som inte har gått ner i fettvikt.

Gober
2014-06-05, 21:56
Du har svarat på din egen fråga. Vill se ut som en strafflägerfånge eller bygga muskler? Jag blir så trött av att läsa om alla unga killar utan muskelmassa som tror man måste ner på några magiska siffror istället för att bara fokusera på att träna för att bli stor och stark.

Skillnad om du vore överviktig, då är det givetvis bra att gå ner i vikt.

KalleTeodor
2014-06-05, 22:03

Har man gått ner i fettvikt, är det också främst fettvikt man lägger på sig vid en eventuell kommande överätning.

Överätning stimulerar tillväxt av främst fettfri massa hos personer som aldrig haft kroppsfettet till att börja med och som inte har gått ner i fettvikt.

Det är väl klart att lägre kroppsfett ger ett bättre utgångsläge. Osmart att bulka när man är halvfet, aja det är ett dilemma iaf. Ville bara höra hur andra tacklade situationen för kan tänka mig att fler kommer dit.

King Grub
2014-06-05, 22:13
Vill man ha bra förutsättningar för en bulk där viktökningen består av mest fettfri massa skall man inte ha gått upp i fettvikt som man var tvungen att banta bort in the first place. :)

Gober
2014-06-05, 22:21
Du är inte halvfet om du ligger på 12% senare så att du saknar muskler och känner dig smalfet. Lägg på dig mer muskler så kommer det se bättre och bättre ut.

Jag kommer själv inte ge mig på någon "seriös" diet igen innan jag har tillräckligt (enligt mig) massa. Sen kan man givetvis plocka några kg då och då om man råkat äta lite för mycket under en längre period. Men att sikta på att vara rippad är inget för sparrisar som mig. Bara min åsikt och andra tycker säkert tvärtom, att det är bättre att vara ett rippat benrangel än en halvbiffig megatjockis på 12-20% ;)

Gpajpen
2014-06-06, 22:00
Vill man ha bra förutsättningar för en bulk där viktökningen består av mest fettfri massa skall man inte ha gått upp i fettvikt som man var tvungen att banta bort in the first place. :)

Det är ju lätt i efterhand. Kanske göra det bästa av situationen istället? Du var ju t.ex enligt egen utsago fet och nu är du 5% rippad muskelhög ?

King Grub
2014-06-06, 22:20
Ja, men jag kan inte överäta. Gör jag det, sätter sig allt överskott direkt som kroppsfett helt utan muskelökningar, samma ställen som jag var fetast på när jag var fet. Fortfarande, 25 år efter det jag var överviktig. Styrketräning eller inte. Det faktum att jag en gång ätit mig fet har alltså eliminerat alla möjligheter till att "bulka" till mig fettfri massa.

Gober
2014-06-06, 23:11
Ja, men jag kan inte överäta. Gör jag det, sätter sig allt överskott direkt som kroppsfett helt utan muskelökningar, samma ställen som jag var fetast på när jag var fet. Fortfarande, 25 år efter det jag var överviktig. Styrketräning eller inte. Det faktum att jag en gång ätit mig fet har alltså eliminerat alla möjligheter till att "bulka" till mig fettfri massa.

Vet inte om du svarat på detta. Men var du fet, började träna och sedan tog dig i bra form eller var du fet medan du tränade och till slut ville ta dig i form med en redan välutvecklad muskelmassa? Vore intressant med kort bakgrund.

DieErste
2014-06-07, 00:00

Gäller detta även om man varit smått över medel? :(

Örebroninjan
2014-06-07, 00:04

Enligt vad jag förstått av bl.a. Lyle McDonalds artiklar så skulle en lägre fettprocent (som man deffat ner sig till från ett redan "fett tillstånd") öka insulinkänsligheten och därigenom öka chanserna till att ett överskott (främst från kolhydrater) kombinerat med styrketräning, skulle leda till ökning av fettfri massa med minimal ökning av fettmassa.
Har jag fattat allt det fel?

Grundar du detta på egen erfarenhet, forskning och studier, eller både ock?

Och hur gjorde Grub? Jag har samma utgångsläge du hade en gång i tiden vad jag fattar det som.
Styrketräning+liiitet överskott+tålamod över lång tid?

Gober
2014-06-07, 00:16
Det finns många exempel på individer som varit tjocka och deffat ner sig för att sedan bulka upp sig i lagom takt med goda resultat, tex martikainen (stavning) här på Kolo. Därmed inte sagt att det inte går att öka i muskler lika bra utan överätning men att fd tjock som överäter=enbart fettmassa tror jag inte på. Har själv haft mindre övervikt under någon period och visst har jag lätt som fan att lägga på mig runt midjan men muskler blir det också. Så jag tycker inte att man ska ta det Grub beskriver bokstavligt som en sanning för alla, det är det som gör så många livrädda för att ligga på överskott. Däremot ska man ta det lugnt och öka i långsam takt. En snabb och stor viktökning är väldigt onödig och ger förmodligen mest fettmassa om jag får gissa lite brosciencesigt.

Jeml
2014-06-07, 09:02
@king grub

Om man får större muskler så blir man ju tyngre så för att uppnå det måste man ju rent fysiskt ligga på ett överskott någon gång?

Vad menar du då mer exakt med en bulk? Är 5kg viktuppgång på 1år inte inräknat som "bulk"?

Sen är väl hormonbalansen mer gynnsam under 15% bf oavsett tidigare övervikt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Barbastark
2014-06-08, 11:57
Nu är det såhär att jag borde fortsätta deffa lite längre för att få ett bra utgångsläge för kommande bulk (tänker <10%).
Men jag känner mig riktigt liten och ibland ser det ut som jag inte ens lyfter! jag skulle tippa på att jag har runt 12% i bf.

Vad gör ni när denna känsla kommer om den nu kommer för er?

Vad känner du själv skulle vara det bästa sättet att gå vidare?

coloz
2014-06-08, 16:47
Är också intresserad av ytterligare svar mr Grub

cero
2014-06-08, 17:18
Fast var står det att TS har varit fet.....?

JamesD
2014-06-08, 18:30
Fast var står det att TS har varit fet.....?

Bra fråga. Var kom det antagandet ifrån?

KalleTeodor
2014-06-08, 18:36
Har nog aldrig varit fet. började gymma som en tanig tonåring. vägde 77kg på ca 190 cm. under en 3års period gick jag upp till 106kg och nu har jag gått ner till 95 under 3 månader. Det ser inte speciellt bra ut men ska iaf sluta deffa och ligga på balans ett tag sen ligga på överskott om några månader igen :) 12 % är en gissning men kan vara högre, vet ej.

tack för era synpunkter!

Old Nick
2014-06-08, 19:23
Bra fråga. Var kom det antagandet ifrån?

Var har någon antagit det? Den som enligt utsago varit fet är Grub.

cero
2014-06-08, 21:04
Var har någon antagit det? Den som enligt utsago varit fet är Grub.

"Om man varit fet så kan man aldrig få bra bulkar"-snacket.

Det gäller väl enbart folk som faktist lagt på sig rejält med fläsk? Inte för smala personer som pendlar lite upp och ned?

Om ovannämda stämmer så får han ju faktist bättre förutsättningar för bulk av att fortsätta gå ned i vikt - längre tid att bulka innan formen förstörs.

coloz
2014-06-08, 21:51
Varför svarar mr Grub aldrig när man i själva tråden frågar honom något?

King Grub
2014-06-08, 21:55
Tror du jag sitter och F5:ar den här tråden? Jag har inte ägnat den en tanke eller blick sedan i förrgår.

Och att upprepat tjata på mig att jag skall svara på någon viss sak, är det enskilt mest effektiva sättet att garantera att jag aldrig kommer att svara.

Evankhell
2014-06-08, 22:00
Man kan nog inte göra annat än att gilla Grub *kissass*

cero
2014-06-08, 22:27
Lol

Bossebäver
2014-06-09, 11:07
Överlag så anser jag att hela kolozzeum verkar vara besatt av att antingen deffa, bulka, "recompa", köra vlcd eller optionanera pf-schemat med den nya pwo:n att det glöms bort att man faktiskt bara kan träna, äta bra och se vart man landar.

I övrigt så diggar jag grubbens rockabillyrebelstajl(helt nytt awesome långt ord) som han kör 3 svar upp��

coloz
2014-06-09, 13:42
Tror du jag sitter och F5:ar den här tråden? Jag har inte ägnat den en tanke eller blick sedan i förrgår.

Och att upprepat tjata på mig att jag skall svara på någon viss sak, är det enskilt mest effektiva sättet att garantera att jag aldrig kommer att svara.

Haha, roligt beteende. Går vi i grundskolan eller? Inte första gången du lämnar ett oklart svar som lockar massor av följdfrågor och sedan inte svarar på dessa.

SteelPulse
2014-06-10, 11:20
Ja, vad en auktoritet skiver på ett internetforum har ju, jämfört med vanlig hård träning, visat sig vara av överlägsen betydelse när det kommer till att skaffa sig fettfri massa.

Man kan få det intrycket ibland iaf.

anvihl
2014-06-10, 11:33
Ja, vad en auktoritet skiver på ett internetforum har ju, jämfört med vanlig hård träning, visat sig vara av överlägsen betydelse när det kommer till att skaffa sig fettfri massa.

Man kan få det intrycket ibland iaf.

Hehe självklart ;). Ska själv erkänna att det är intressant att läsa om vad en kille som har tränat i 25-26år och sitter inne på en snuskigt bra form med väldigt mycket muskelmassa samt har typ hela den vetenskapliga världens samlade kost och träningsstudier i sitt huvud har att säga.

AronP
2014-06-10, 11:35
När jag funderar i banor kring det här så brukar jag kolla in den här "studien".
http://suppversity.blogspot.se/2013/03/scientific-bb-contest-prep-coverage-six.html

http://3.bp.blogspot.com/-rgjlAO_-_Hs/UTM87I-PY4I/AAAAAAAAWuE/3SIOHgNUnv0/s1600/a.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-0C59ixKKtrA/UTNLVEc9FQI/AAAAAAAAWuU/wPpAV2XFox0/s1600/a.jpg

Inte jätteroliga siffror.

King Grub
2014-06-10, 20:03
Går vi i grundskolan eller?

Ja, och du höjde just ditt slutbetyg från F till E med den briljanta observationen att jag inte svarar på alla frågor jag får.

Jag har inte tid, lust eller skyldighet att göra det. Jag har inte skyldighet att svara på en enda fråga om jag inte vill.

Ofta säger jag vad jag har att säga och sedan lämnar jag tråden. Jag sitter inte och uppdaterar den för att se vad som kommer att postas efter det. Ibland är jag bara inte intresserad av att prata mer om saken, även om andra får för sig att ställa personliga frågor till mig. Då gör jag inte det. I andra fall, som i den här tråden, har jag helt enkelt inte varit inne i tråden sedan jag postade mitt första svar.

Och tjatmostrar tolererar jag som sagt inte. Dom ignoreras direkt. Jag svarar när jag svarar, om jag svarar.

Armed Dingo
2014-06-10, 20:25
När jag funderar i banor kring det här så brukar jag kolla in den här "studien".
http://suppversity.blogspot.se/2013/03/scientific-bb-contest-prep-coverage-six.html

http://3.bp.blogspot.com/-rgjlAO_-_Hs/UTM87I-PY4I/AAAAAAAAWuE/3SIOHgNUnv0/s1600/a.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-0C59ixKKtrA/UTNLVEc9FQI/AAAAAAAAWuU/wPpAV2XFox0/s1600/a.jpg

Inte jätteroliga siffror.
Tog ett tag innan jag fattade.

Så vad gör man? Tar sig ned till en bekväm fett%nivå och sedan ligger där på balans-ish och tränar järnet som vanligt?

Barbastark
2014-06-11, 07:43

Så vad gör man? Tar sig ned till en bekväm fett%nivå och sedan ligger där på balans-ish och tränar järnet som vanligt?

Har inte kollat upp detta själv, utan är svar jag fått efter egna frågor på kollo, men dessa är i linje med att det verkar generellt vara så att det är det långvariga underskottet/energitillgängligheten som f-ar upp hormonerna. Sedan har alla olika genetiska förutsättningar för att ligga på x-fett% vilket också kan vara en anledning till att person a mår prima på balans och 5%BF medans person b känner sig som nån i the walking dead på samma "stats".

AronP
2014-06-11, 08:07

Det är den stora frågan i byggningen och ingen verkar riktigt veta svaret. Man ska nog undvika att gå för långt med i fettprocent och man ska nog gå ned långsamt. Bulka långsamt några procentenheter för att sen recompa kanske, det lär tära så mkt på kroppen men möjligt att det ändå tar längre tid. Aldrig bli fet är nog också bra.

Ser man på byggare så verkar många köra några rejäla bulkar i sin karriär och sedan minimera skillnaden mellan off och on-vikt ju större dom blir, men dom har ju yttre förhållanden som begränsar dom från att bli feta och sen har dom ju även en del hjälp på vägen.