handdator

Visa fullständig version : Hur ser era dagar ut inför en skriftlig tentamen?

Blaine
2014-06-05, 13:35
Har ni några tekniker, ritualer eller laddningstips inför en skriftlig tentamen?

Personligen så går jag en kort period innan en skriftlig tentamen in i en bubbla – en slags trans – där allt som sker runt omkring mig delvis blir grumligt eller suddas ut, men samtidigt är bubblans hinna så skör så att minsta störande intryck påverkar mig och klassificeras som brus.

Jag vill vara ensam och ostörd. Fokus läggs endast på kursens innehåll och jag utesluter all annan information – inklusive social kontakt – som kan tänkas störa, exempelvis tidningen på morgonen eller andra böcker jag vanligtvis läser för nöjes skull. Ingen annan information får ledas in och kollidera med kursinformationen, eller konkurrera om värdefull plats i hjärnan.

Väl vid skolbänken, när jag placerat ut de vässade pennorna och päronjuicen på bordet bredvid min legitimation, och innan det är dags att skriva är jag oerhört spänd och trycket på bubblan är så hårt, och sedan – när häftena delas ut – så spricker bubblan som i en explosion och ord och meningar som brottats med varandra får äntligen utsöndras i ett bansystem som från min hjärna tar sig ned till pennans spets där allt avbildas på papprets yta i förhoppningsvis rätt ordning och på rätt ställe.

Slutsumman blir en slags tentamen-ejakulation som frigör mina sinnen. Känslan efter, när jag sitter i bilen på vägen hem, är euforisk och avslappnande – speciellt om jag känner att jag gjort väl ifrån mig.

4623
2014-06-05, 13:37
Nöter sammanfattningar dagen innan.

Kommer dit, skriver, väntar på att få gå.

Fuark
2014-06-05, 13:51
Spelar TV-spel dagen innan. Tycker det är skönt att ta en ledig dag innan skrivning.

Kvällen innan och på morgonen laddar jag med kolhydrater samt brukar ta en koffeintablett precis innan. Dricker bara vatten under skrivningen.

Dagarna innan detta så brukar jag plugga relativt hårt 09-15:00. Längre än så kan jag inte hålla det effektivt

Donner
2014-06-05, 13:53
Varvar studier och lol i drygt 2 veckor. Brukar stänga ute allt annat och vara väldigt lättirriterad / stressad. Efter tentan känns det som en tyngd som släppt från axlarna.

The_RobRoy
2014-06-05, 13:55
Sitter i det läget nu, stor tenta på lördag för kurs jag pluggat senaste 7-8 månaderna. Varvar mellan att plugga och läsa runt på forum och andra sidor på nätet :)

Morrris
2014-06-05, 13:59
Om det mot förmodan blir plugg så är det endast för att boosta självförtroendet på slutet.

Olegh
2014-06-05, 14:06
Kör allt som oftast stenhårt på att räkna/lösa/skriva gamla tentor.

Insatsen avvägs mot:
- Svårighetsgrad
- Ambitionsnivå (är det svårt så in i bängen så lägger jag min nöjd-gräns på en trea, allt där över är en bonus)
- Tidigare insats under terminen, jag kan helt enkelt ha prioriterat andra kurser.

Jag ser alltid till att jag har en känsla att vara kapabel att klara tentan. Inga undantag. Ibland är ovissheten större, men jag nöjer mig inte förrän jag på något plan tror på min egen förmåga. Detta mynnar ganska ofta i 12-15h plugg dagarna (veckan) innan, med undantag för sista dagen som maximalt blir en normal arbetsdag. Pluggar sällan ensam och extremt sällan hemma, utan istället vid lämplig studieplats på universitetet.

Om man bortser från de allra första tentorna jag skrev, så är själva tentamensdagen helt odramatisk. Inga fjärilar i magen, ingen oro, jag har nu helt kommit att acceptera min position och mina förutsättningar. Jag vet att det kan gå och jag vet att jag har ansträngt mig för att komma dit jag är. Jag är nöjd. Tentan skrivs utan tilltugg och minimalt med pauser, har jag mot förmodan med mig något ätbart eller drickbart glöms det bort.

Exdiaq
2014-06-05, 14:16
2 veckor innan = intensivt studerande, noga med att hinna med träning
Dagen innan = slutar plugga senast 18h innan tentan påbörjas, gör vad jag vill och känner för
Tentadagen = går upp i tid, äter, duschar, tar med svart kaffe/proteinpulver/mjölk till tentan, skriver tentan.

Exdiaq
2014-06-05, 14:17
Kör allt som oftast stenhårt på att räkna/lösa/skriva gamla tentor.

Insatsen avvägs mot:
- Svårighetsgrad
- Ambitionsnivå (är det svårt så in i bängen så lägger jag min nöjd-gräns på en trea, allt där över är en bonus)
- Tidigare insats under terminen, jag kan helt enkelt ha prioriterat andra kurser.

Jag ser alltid till att jag har en känsla att vara kapabel att klara tentan. Inga undantag. Ibland är ovissheten större, men jag nöjer mig inte förrän jag på något plan tror på min egen förmåga. Detta mynnar ganska ofta i 12-15h plugg dagarna (veckan) innan, med undantag för sista dagen som maximalt blir en normal arbetsdag. Pluggar sällan ensam och extremt sällan hemma, utan istället vid lämplig studieplats på universitetet.

Om man bortser från de allra första tentorna jag skrev, så är själva tentamensdagen helt odramatisk. Inga fjärilar i magen, ingen oro, jag har nu helt kommit att acceptera min position och mina förutsättningar. Jag vet att det kan gå och jag vet att jag har ansträngt mig för att komma dit jag är. Jag är nöjd. Tentan skrivs utan tilltugg och minimalt med pauser, har jag mot förmodan med mig något ätbart eller drickbart glöms det bort.

Det kan väl knappast bli några kvalitativa 12-15h? Efter 6-8h högkvalitativt studerande är min hjärna mosad.

tossefar
2014-06-05, 14:18
En vecka innan tentan började jag lösa gamla tentor. Så många som finns. Dagen innan tentan tog jag alltid ledigt och gjorde något annat. Jag varken åt eller drack något under tentamen.

Olegh
2014-06-05, 14:29
Det kan väl knappast bli några kvalitativa 12-15h? Efter 6-8h högkvalitativt studerande är min hjärna mosad.

Nej, det är sällsynt. Märker man att det verkligen är totalmos så är det ju bara att kasta in handduken. Är det "bara jobbigt" så är tanken att det trots allt ger mer att plugga ineffektivt än att slappa.

Loke
2014-06-05, 14:40
Kör också gärna ca 12 h om dagen den sista veckan. Att det inte är effektivt plugg är irrelevant. Det är knappast effektivt plugg när folk sitter 6 timmar heller, så den som sitter 12 timmar har ofrånkomligen fått mer gjort än den som satt 6 timmar.

Sen tror jag på många sätt att det kan effektivisera plugget att gå in med inställningen att ens liv den sista veckan bara handlar om den där tentan. Då sitter man aldrig och funderar på att gå hem medan man pluggar, eller vad man ska göra ikväll, eller sånt. Man går hem när man måste för att hinna laga mat och så innan det är dags att sova.

Red Apple
2014-06-05, 15:51
Jag har ångest över att jag borde plugga men gör det ändå inte, sover dåligt natten innan pga nämnda ångest, går dit, får panik när jag ser frågorna men funderar lite i tio minuter och inser att det nog ska gå bra ändå. Har funkat rätt bra hittills.

tumme
2014-06-05, 16:11
Brukar stänga av all socialkontakt 1-2 dagar innan. Dagen innan äter jag vad jag vill och tränar om jag har lust. Annars gör jag inget speciellt. Behövs inte så mycket laddning nu för tiden, skulle inte funka heller eftersom jag skrivit 11 tentor senaste året.

Brukar höja pluggtempot 7-10 dagar innan beroende på hur jag känner att jag ligger till. Har blivit 10 timmars dagar innan några tentor men oftast räcker 6-8 timmar.

The_RobRoy
2014-06-05, 16:18
Usch jag ligger risigt till för denna tenta och missar jag är det 1 år till nästa försök.. ..ångest!

mela
2014-06-05, 16:27
När jag pluggade på campus och hade saltstentor satt jag i skolan och pluggade med en eller flera klasskompisar. Mestadels på gamla tentor och vi hjälpte varandra med sådant man inte förstod.

Hackenschmidt
2014-06-05, 16:27
Har mestadels hemtentor, men de gånger jag vet med mig att kursen examineras via salstenta så gör jag allt i min makt för att pluggande inte ska bli ångestdrivet. D.v.s hänger med från början, pluggar till tentan långt innan jag behöver o.s.v.

Faran
2014-06-06, 17:21
Dagen innan går jag upp väldigt tidigt och pluggar hårt fram till kanske kl 16-17. Sen drar jag och tränar. Äter ett par stora mål mat innan jag lägger mig, tidigt.

Tentadagen går jag upp ett par timmar innan tentan, äter en stor frukost (men dricker mindre mängd kaffe än vanligt) och skummar eventuellt igenom några bevis, formler eller kollar upp nåt litet som jag är osäker på.

Under själva tentan dricker jag eventuellt nån energidryck, äter lite godis och nån frukt. Sen somnar jag nästan på bussen på vägen hem. En liten powernap hemma, sen tentaöl om jag inte har en till tenta inom kort.

LoveMachine
2014-06-06, 20:25
jag försöker plugga så mycket som det går. Initial genom att lösa problem i böckerna. Sen när grunderna sitter går jag över till gamla tentor. Men om det inte finns hur många gamla tentor som helst som har facit så vill man inte slösa bort dessa på att göra de mest grundläggande misstagen. Därför börjar man inte med gamla tentor.

Är det inte en räknetenta så börjar jag med att läsa igenom kursmaterialet och skriva sammanfattningar på det jag har svårt för, det gör att saker fastna lättare. Hinner jag göra det flera gånger så skriver jag nya sammanfattningar. I sista stadiet så sammanställer ja mina sammanfattningar och pluggar på det som finns där.

Sista dagen gör jag väldigt lite. Jag brukar skumma igenom några gamla tentor jag gjort och fundera lite kring hur de ska lösas men utan att räkna.
Det handlar om att systematisera kunskapen snarare än att lära sig nytt. När man sätter allt i sitt sammanhang så blir det lättare att lista ut vad som ska in i de luckor man har. Sen så tränar jag på eftermiddagen/kvällen och går och lägger mig i tid. När jag sover så brukar alla spridda fakta sortera in sig på rätt plats och göra att saker kommer i ordning.

På morgonen så pluggar jag inte en sekund, diskuterar aldrig frågor med klasskamrater. Det brukar bara leda till att folk stressar upp sig av att folk har olika svar och börjar tvivla på sig själv. Nu ska du inte tvivla utan vara självsäker. Det gör inte att du får rätt, men det gör att du i alla fall inte får en låsning och inte skriver något alls. Jag brukar ha med mig vatten och något koffeinhaltigt samt en chokladkaka till tentan. Man ska inte oroa sig över att behöva besöka toaletten, det är en utmärkt paus från det man gör som ofta gjort att jag kommit på rätt svar. Gå långsamt, andas djup och töm rejält. Sen kan du lösa vad som helst.

smeander
2014-06-06, 20:50
Planerar mina studier i förväg, till exempel om tentamen är på en fredag så börjar jag två veckor innan med en plan. Pluggar metodisk och med en vän som pluggar på samma sätt, vi delar anteckningar och hjälper varandra. Pluggar aldrig längre än till 12:00 dagen innan tentamen. Har fungerat mycket bra och jag följer min plan. Vissa dagar kan man sitta 08:00-15:00 och vissa dagar 09:00-19:00 beroende på kapitel osv. I exemplet nedan är tentamen på kap 1-11 i en kursbok.

Måndag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 1-2 samt gjort anteckningar.
Tisdag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 3-4 samt gjort anteckningar.
Onsdag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 5-6 samt gjort anteckningar.
Torsdag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 7-8 samt gjort anteckningar.
Fredag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 9-11 samt gjort anteckningar.
Lördag: Plugga egna anteckningar (ofta i form av hemmagjort memory)
Söndag: Samma som lördag

Måndag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 1-4 samt pluggat anteckningar.
Tisdag: Måndag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 5-8 samt pluggat anteckningar.
Onsdag: Måndag: Ska ha gjort de här uppgifterna för Kapitel 9-11 samt pluggat anteckningar.
Torsdag: Gå igenom egna anteckningar och memory mellan klockan 08:00-12:00
Fredag: Tentamen
cofffeecofffee

Löpsko
2014-06-06, 21:16
Nöter på, pluggar som mest 3-4 dagar innan för att sedan trappa av och dagen innan kanske jag bara lägger 1-3 timmar och fokuserar på att ha en bra dag och hitta en go känsla.