Visa fullständig version : Vad ska jag fylla ut med de dagar jag äter lite kolhydrater?
Badaboom
2014-06-04, 11:11
Tänkte testa köra lite recompinspirerat för att se om det kan minska min fettinlagring. Ska då äta mindre kolhydrater och mer fett på vilodagar och vice versa på träningsdagar.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska komma upp i en tillräcklig kalorimängd då jag behöver ca 3500-4000 då jag har ett fysiskt arbete och jag vill inte gärna trycka i min abnorma mängder protein efter king grub längade en studie som visade på negativa hälsoeffekter av överdrivna proteinmängder.
Hur högt kan man gå på fettintaget? Har ju ändå bara två vilodagar i veckan. Eller är det helt enkelt en dum idé att ligga lågt på kolhydrater vissa dagar om man tränar mycket och har en väldigt fysiskt aktiv vardag?
Stjarnan
2014-06-04, 11:18
Jag tycker inte du ska äta mindre kolhydrater procentuellt. Ät mindre energi istället om du vill tappa i fettvikt.
Badaboom
2014-06-04, 11:22
Jag tycker inte du ska äta mindre kolhydrater procentuellt. Ät mindre energi istället om du vill tappa i fettvikt.
Menar du för mig specifikt p.g.a. aktivitetsnivå eller rent allmänt? Att minska kolhydrydrater och öka fettet på vilodagar är ju en annars inte helt ovanlig variant.
BobaFett
2014-06-04, 11:56
Ät mycket fett. Bacon+ägg till frukost. Mörk choklad+nötter som mellanmål. kokosfett etc.
Kan även vara en ide att köra LCHF på morgonen/till lunch för att sen byta till lågfett kring träning och på kvällen. Undvik att blanda fett och kolhydrat.
Tanken är att man inte ska avbryta fettförbränningen på morgonen då man är tömd på glykogen.
Stjarnan
2014-06-04, 13:29
Menar du för mig specifikt p.g.a. aktivitetsnivå eller rent allmänt? Att minska kolhydrydrater och öka fettet på vilodagar är ju en annars inte helt ovanlig variant.
Det jag menar är att så länge du ligger på ett energiunderskott så spelar det ingen större roll hur du fördelar fett/kolhydrater. Visst kan du öka fettet på vilodagar om du trivs med det. Jag själv sänker energin på vilodagar men jag äter ändå lågfett oavsett.
Eller är det helt enkelt en dum idé att ligga lågt på kolhydrater vissa dagar om man tränar mycket och har en väldigt fysiskt aktiv vardag?
Ja, imo. Inte dumt kanske men onödigt och kontraproduktivt.
Badaboom
2014-06-04, 14:39
Ät mycket fett. Bacon+ägg till frukost. Mörk choklad+nötter som mellanmål. kokosfett etc.
Kan även vara en ide att köra LCHF på morgonen/till lunch för att sen byta till lågfett kring träning och på kvällen. Undvik att blanda fett och kolhydrat.
Tanken är att man inte ska avbryta fettförbränningen på morgonen då man är tömd på glykogen.
Om jag tränar på morgonen då? (vilket jag nästan alltid gör). Bör man alltid undvika att blanda fett och kolhydrat oavsett vilken typ av kostupplägg man kör?
Vad ska man tänka på för att inte avbryta fettförbränningen på morgonen?
Det jag menar är att så länge du ligger på ett energiunderskott så spelar det ingen större roll hur du fördelar fett/kolhydrater. Visst kan du öka fettet på vilodagar om du trivs med det. Jag själv sänker energin på vilodagar men jag äter ändå lågfett oavsett.
Nu ligger jag dock på överskott. Vill bara försöka hålla undvika att gå upp alltför mycket i fett då jag har lätt för att göra det.
Hur funkar det annars med leanbulk-konceptet? Där äter man mycket kolhydrater och lågt på fett va? Kanske vore vettigare för mig som inte har så många vilodagar och rör på mig mycket på dagarna?
Ärligt talat så finns det ingen kost som ger uppenbara fördelar vad gäller fettinlagring. Däremot är det uppenbart att högkolhydratskost ger bäst prestation, så valet är självklart. Vill du undvika bli fet så får du ta det lugnt med överskottet helt enkelt, och se till att träningen är optimal.
Badaboom
2014-06-04, 14:58
Ärligt talat så finns det ingen kost som ger uppenbara fördelar vad gäller fettinlagring. Däremot är det uppenbart att högkolhydratskost ger bäst prestation, så valet är självklart. Vill du undvika bli fet så får du ta det lugnt med överskottet helt enkelt, och se till att träningen är optimal.
Ligger nog något i det, jag får tänka mindre och träna mer. Och kolhydrater har jag definitivt nytta av så får sluta vara rädd för dom.
Vill du ha något att gräva ned dig i så är det teknik i basövningarna (mark och böj f a). Där kan de flesta få riktiga vinster i träningen. Kost är roligt att pilla med, men tyvärr gör det ingen större skillnad.
Bör man alltid undvika att blanda fett och kolhydrat oavsett vilken typ av kostupplägg man kör?
Det finns ingen anledning att undvika den kombinationen.
BobaFett
2014-06-04, 16:53
Om jag tränar på morgonen då? (vilket jag nästan alltid gör). Bör man alltid undvika att blanda fett och kolhydrat oavsett vilken typ av kostupplägg man kör?
Vad ska man tänka på för att inte avbryta fettförbränningen på morgonen?
Nu ligger jag dock på överskott. Vill bara försöka hålla undvika att gå upp alltför mycket i fett då jag har lätt för att göra det.
Hur funkar det annars med leanbulk-konceptet? Där äter man mycket kolhydrater och lågt på fett va? Kanske vore vettigare för mig som inte har så många vilodagar och rör på mig mycket på dagarna?
Kolla på den här (video): http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-nutrition-fundamentals-of-eating-for-growth.html
Angående att inte blanda fett och kolhydrat är att du slipper de dåliga hälsoegenskaperna från vissa fettkällor så länge du inte äter kolhydrater samtidigt.
Du avbryter fettinlagringen när du äter kolhydrater fast i slutändan så är det kaloribalansen som avgör om du lagrar fett. Kan däremot vara en fördel om man försöker recompa på kaloribalans.
Ska man bulka så kan det finnas fördelar med en lågfettkost.
Ska man bulka så kan det finnas fördelar med en lågfettkost.
Vad jag vet finns det inga belägg för det. Förutom korttidsstudier, men det räcker knappast.
z_bumbi har koll på detta vet jag.
BobaFett
2014-06-04, 18:53
Vad jag vet finns det inga belägg för det. Förutom korttidsstudier, men det räcker knappast.
z_bumbi har koll på detta vet jag.
Jag skrev visserligen "kan" ha fördelar men du får tolka det hur du vill ;)
R Scarpa27
2014-06-04, 20:02
avokado nötter smör grädde fet fisk olja äggula ost varieraaaa.....
pasta ris bröd potatis grönsaker snacks & godis m.m variera.....
alltså testa dig fram vilket som funkar bäst det kommer du själv känna...
jag generellt tycker kolhydratsladdning på kvällen, skapar bra energi till dagen efter..
funkar kanonbra på mig....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.