handdator

Visa fullständig version : Fruktose fra frukt og bær

Batistuta
2014-06-02, 20:13
Hva er deres tanker om dette?

Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta Visa inlägg
Interessant.. Jeg spiser ikke frukt på bakgrunn av nettopp dette, men det er absolutt noe jeg elsker. Har du noen forskning som beviser dette? Jacob Guidol og har jo skrevet om man overstiger mellom 50-60 gr så blir det til fett uansett.

En 10-årig studie om viktuppgång:

Citat:
In conclusion, we found that increased fruit and vegetable intake was associated with significantly lower risk of a medium WG [weight gain] (3.41 kg) over 10 years among adults of a Spanish Mediterranean population. Dietary strategies to increase fruit and vegetable intake to prevent and control overweight and obesity should be promoted more vigorously.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18239583

Samma forskare verkar även påstå:

Citat:
“There is no study showing a
significant long-term weight gain by over-eating whole fruit.” (Jesus Vioque, PhD)

Vitamin C och fruktos:

Citat:
There is also evidence that vitamin C (ascorbate) can counter the effects of fructose to cause metabolic syndrome. Vitamin C blocks the actions of uric acid on various cell types (251), vitamin C levels correlate with lower uric acid levels (252), and vitamin C supplementation also can lower uric acid levels by increasing urate excretion (253). Interestingly, low plasma ascorbate levels may also increase the risk for gestational diabetes (254), low intake of vitamin C was found to increase the risk for type 2 diabetes in one study (255), and vitamin C supplementation can improve features of metabolic syndrome in subjects with type 2 diabetes (256). Thus, the vitamin C content in natural fruits (as well as other antioxidants and flavonoids) may provide a safeguard against the untoward consequences related to excessive fructose ingestion.

http://edrv.endojournals.org/cgi/content/full/30/1/96

Till och med Robert Lustig som propagerar hur farligt fruktos är, svarar på ett mail angående om att äta 30 bananer om dagen:

Citat:
"Hey Robert,

What is your take on diets that advocate high fruit consumption, for example 30 bananas a day?? Is this too much fructose?? How much fructose can our bodies handle per day?

Thanks,
Keenan

From Robert Lustig:
"50 grams of added fructose per day. That excludes fructose as it comes in fruit. I’m not worried about fruit because of the fiber."

Om du äter några frukter om dagen och går upp i vikt, då är det garanterat inte fruktens fel att du går upp i vikt. Det är som att äta all mat på McDonalds under dagen och sen tro att bananerna man käkade på fikarasten gjorde att man blev fet.

Fredriiik
2014-06-02, 20:29
Inte det minsta problem alls. Fruktos kan omvandlas till glykogen och bam in i musklerna. Även om du är stillasittande så är frukt bra för dig.

King Grub
2014-06-02, 21:44
Jag har aldrig sett någon som utvecklat metabolt syndrom av att äta naturell frukt... Får någon för mycket fruktos äter han eller hon garanterat för mycket raffinerade sockerprodukter och dricker en massa läsk/saft.

Batistuta
2014-06-03, 01:39
Jag har aldrig sett någon som utvecklat metabolt syndrom av att äta naturell frukt... Får någon för mycket fruktos äter han eller hon garanterat för mycket raffinerade sockerprodukter och dricker en massa läsk/saft.

Så hvis jeg spiser 30 bananer på en dag så vil ikke det lagres som fett fordi leveren ikke klarer å bryte det ned?

Vakten
2014-06-03, 08:21
Brämhults har drycker gjorda av råpressade grönsaker, frukt eller bär. Tex morotjuice gjord av råpressade morötter, juice gjord av råpressade svarta vinbär och blåbär. Är det samma sak att dricka dessa som att äta naturell frukt, bär, grönsaker?

King Grub
2014-06-03, 08:27
Brämhults har drycker gjorda av råpressade grönsaker, frukt eller bär. Tex morotjuice gjord av råpressade morötter, juice gjord av råpressade svarta vinbär och blåbär. Är det samma sak att dricka dessa som att äta naturell frukt, bär, grönsaker?

Ja, förutom att frukt i juiceform ger sämre mättnad och större insulinfrisättning än motsvarande energimängd från naturell frukt.

King Grub
2014-06-03, 08:27
Så hvis jeg spiser 30 bananer på en dag så vil ikke det lagres som fett fordi leveren ikke klarer å bryte det ned?

Jag befattar mig inte med extremexempel.

Batistuta
2014-06-03, 09:00
Jag befattar mig inte med extremexempel.

Greit. Hva hvis jeg spiser 5epler,halvt kg jordbær og 200gr is. Hvilke mengder tror du.man må opp i ca?

exevision
2014-06-03, 09:13
Du bör läsa detta:
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Fredriiik
2014-06-03, 17:04
Greit. Hva hvis jeg spiser 5epler,halvt kg jordbær og 200gr is. Hvilke mengder tror du.man må opp i ca?
Men du kan inte ta exempel hit å dit. Har du kört cardio på dagen? Äter du 500gr jordgubbar direkt efter det? När äter du riset? Hur mycket väger du? Hur lång är du? Hur mycket förbränner du?
Det GÅR inte att svara på och är olika för alla.
Men kolhydrater generellt blir inte till fett. Det är istället fettet du käkar som blir det.
Du bör läsa detta:
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Fråga till Ola, är denna fortfarande aktuell 8 år senare?

Batistuta
2014-06-03, 17:57
Men du kan inte ta exempel hit å dit. Har du kört cardio på dagen? Äter du 500gr jordgubbar direkt efter det? När äter du riset? Hur mycket väger du? Hur lång är du? Hur mycket förbränner du?
Det GÅR inte att svara på och är olika för alla.
Men kolhydrater generellt blir inte till fett. Det är istället fettet du käkar som blir det.

Det er overskudd av fruktose jeg prater om, ikke karbo.
Jeg veier 94,er 191høy og spiser stort sett to ganger om dagen og trener i hvertfall styrke 1 gang per dag.

AEB
2014-06-03, 19:23
Hur mycket fruktos är "rekommenderat" för folk som tränar?

Sheogorath
2014-06-03, 19:27
Hur mycket fruktos är "rekommenderat" för folk som tränar?

Man kan inte säga så. Ju mer man tränar desto säkrare blir fruktos och man kan nog eliminera de negativa effekterna helt med genomtänkt timing och spridda intag även om man bara är måttligt aktiv.

Ola Wallengren
2014-06-03, 19:45

Ja, trots att det tillkommit mer forskning så är slusatserna ungefär de samma.

Ajemän
2014-06-06, 09:41
Inte det minsta problem alls. Fruktos kan omvandlas till glykogen och bam in i musklerna. Även om du är stillasittande så är frukt bra för dig.

Glykogen från fruktos lagras dock huvudsakligen i levern, inte i musklerna

Sverker
2014-06-06, 10:05
Vilket gör att levern fungerar som buffert. De glukoshungriga musklerna kan plocka leverglykogenet dygnet efter träningen.

Ser alltså inget fel med att använda fruktos.

Ozziking
2014-06-06, 10:08
Enda "nackdelen" jag känt om jag ätit 5+ frukter om dagen är mer sötsug. brukar ligga på 2-5 st / dag nu. :)

maqan
2014-06-06, 19:32
Enda "nackdelen" jag känt om jag ätit 5+ frukter om dagen är mer sötsug. brukar ligga på 2-5 st / dag nu. :)

Fem stycken är alltså den magiska gränsen :)?

Tjockiz
2014-06-07, 11:40
Vilket gör att levern fungerar som buffert. De glukoshungriga musklerna kan plocka leverglykogenet dygnet efter träningen.

Om man trycker en 4-5 bananer under dagen två dygn efter träning då?

King Grub
2014-06-07, 11:43
Beror på hur resten av kosten ser ut.

Tjockiz
2014-06-07, 11:52
Beror på hur resten av kosten ser ut.

Hyfsat balanserad, väldigt lite tillsatt socker och mindre "snabba carbs".

Sniggel
2014-06-07, 11:58

Precis. Fortfarande lite för obefogad rädsla för lite fruktos hos aktiva här på kolo (iofs långt ifrån enbart kolo).
Så mycket mer flexibel man kan vara om man inte har fruktosfobi. Dessutom tjänar man inget på att "låtsas som att levern inte kan lagra glykogen" eller glömma bort att man har något som heter glukagon. Finns inga som helst fördelar med att inte nyttja sin buffertplats i levern.

Ozziking
2014-06-07, 16:22
Fem stycken är alltså den magiska gränsen :)?

Beror på vem man är. För mig är det så :)

5+ menar jag då 7-8 frukter om dagen.

EnergiÖverskott
2014-06-08, 05:49
Beror på vem man är. För mig är det så :)

5+ menar jag då 7-8 frukter om dagen.

Då menar du ju inte 5+, utan 7-8 stycken :)

Att dra en magisk gräns för hur många frukter någon "kan" äta per dag är orimligt. Det går inte.

Ozziking
2014-06-08, 08:15
Då menar du ju inte 5+, utan 7-8 stycken :)

Att dra en magisk gräns för hur många frukter någon "kan" äta per dag är orimligt. Det går inte.

5+ = över fem st(?)