Visa fullständig version : Hur blev ni intresserade av träning?
Sköldpadda
2014-06-02, 10:58
Som rubriken lyder hur blev ni intresserade av träning? Vem introducerade dig till träning? Vilken ålder började ni träna och varför?
mangemani
2014-06-02, 11:07
min kusin.
17-18 nått(om man räknar med den inte seriösa delen)
ville bli lika stor som kusinen min plus att man likt de flesta andra tränande ungdomar ville försöka bli störst och bäst, men växte ifrån det rätt så snabbt och numera så är det bara en kul och skön sak att pyssla med.
Ville bli fotbollsproffs och friidrottsstjärna när jag va liten 8-10år. Päronen introducerade mig till dessa sporter.
Anorexi --> Bulimi --> Träning för att kompensera för maten. (runt 2003-2004, alltså 16-17 år gammal nånstans)
Så det började med ett tvång och efter något år gick jag över till att vilja bygga muskelmassa och forma kroppen så istället för att bara vara spinkig. Men det har i ärlighetens namn gått upp och ner sedan dess och först nu sen två år tillbaka ungefär har jag släppt tvånget på att vara jättesmal.
Herr Oberst
2014-06-02, 11:21
Hockey -> Rocky -> Fitness-SM i båstad på 90-talet
Personlighetsutveckling, sysslade med under senare tonår, stora delar handlar om att vara i god fysisk form, hittade något halvtaskigt BB-schema, körde i 2 veckor, insåg att jag ville bli stark. Råkade hitta SL5x5 sen bar det av därifrån in i SL-världen. :)
Pajade axeln totalt i en snowboardolycka i tonåren.
Hamnade på rehab. Fick ett styrkeschema av min sjukgymnast för att bygga upp muskulaturen som försvann med att armen och axeln hade varit inaktiv länge för läkning. Växte rejält på några månader och sen var man hooked on dem gainz :cool:
Ingen aning, har försökt komma på det nu i ett tag men minns inte ens när jag började träna eller varför.
Behövde ersätta nikotinet med något, träning fungerade.
HMS Laestander
2014-06-02, 12:57
Spelade mycket lagsporter när jag var yngre. Lade ner sista laget när jag fyllde 16 pga spelarbrist, och sen vart man osmakligt fet.
Hade gymmat till och från några gånger sen 8an, utan vidare resultat, och bestämde mig för att om jag inte ska vara fet i all framtid så gör jag något åt det nu. Så jag tog tag i det i slutet av 2an på gymnasiet, kört ordentligt i 1½ år kanske.
Frihetskänslan av att bestämma när jag ska träna osv är oslagbar, och så fort man såg resultat vart man råtaggad på att fortsätta. :)
MasterChief
2014-06-02, 13:05
Var en ensam tonåring med obefintlig självkänsla och jag hade aldrig tränat i hela mitt liv. Insåg att jag behövde börja träna så jag kollade upp lämliga gym i telefonkatalogen. Ringde och bokade upp en introduktion och sedan blev jag fast direkt. Resultatutvecklingen första året var ju rätt häftig.
mattilainen
2014-06-02, 13:23
Flickvännen tog med mig på friskis och svettispass och det körde jag i ca 6 månader. Sedan körde jag och min kompis gym medans hon tränade friskispass. Latjade runt med biceps, triceps och bröst i något år typ. Stark som jag alltid varit tyckte det var roligt och detta var väl runt 2006- 2007 kanske. Något år senare ville jag försöka gå ner i vikt men blev inte mycket av det. Tog tag i det först 2010
Diomedea exulans
2014-06-02, 13:26
Har hela min barndom haft komplex för min blekfeta kropp. När jag var tretton tänkte jag "man kanske skulle sluta nöja sig med att gå runt och ha komplex, och göra något åt saken istället". Så började jag träna.
Fick "diagnosen" Pectus excavatum och läkaren sa att det borde synas mindre genom att bygga ett par rejäla tuttar. Försökte mig på gymmet var inget för mig. Började klättra istället, klättrade mycket på styrka och mindre på teknik. Under ett sommaruppehåll 2 år senare så passade jag på att styrketräna lite eftersom jag fått lite coola biceps av klättringen. Gick upp ca 10 kg på ett par månader, när jag sen kom tillbaka till klättringen så var jag kass pga den tyngre vikten. Orkade inte lära om så fastnade på gymmet.
ARMSTARK
2014-06-02, 14:03
Höll på med allt som går att göra, sprang, cycklade, simmade, kampsportade...sen såg jag Conan-Barbaren och mitt öde var bestämmt. BB it is.
ARMSTARK
2014-06-02, 14:15
Dubbelpost.
Tappade greppet om livet och tänkte att folk som tränar verkar ju må bra...
Heddaway
2014-06-02, 14:36
Alltid gillat bollsporter o tränade fotboll från det att jag var 9 - 15. Sen var det dött fram till jag träffade RJ då han introducerade mig för SL-världen och sen blev jag fast :)
Min dator gick sönder.
True story. Hade gratis gymkort under gymnasietiden. Morsan var på mig om att jag borde träna. Spelade tennis 1-2 gånger i veckan hela min uppväxt och höll formen OK genom skolidrott 3 gånger i veckan och tennis 2, men sen när jag blev datornörd och började gymnasiet var det niceare att bara sitte och slappa. Så jullovet i ettan så pajade min dator och för att kunna motivera mig att köpa många timmar på highland+lura morsan vad jag skulle göra så åkte jag och gymmade innan jag satt på internetcafé. Det blev roligt på några gånger. Första gångerna fattade jag inte ens vad jag gjorde men datornörd som man är så hittade jag fort kolozzeum och resten är historia som man säger. Började snart också på capoeira och tränade i trean på gymnasiet varje lunchrast, 3 kvällar i veckan och 1-2 gånger på helgen.
Triathlon började jag med efter en tränings-dipp runt 2010 då jag mest bara klättrade 2-3 gånger i veckan. Efter studenten hade jag svårare att motivera mig att träna efter jobbet. Köpte en cykel efter att jag sedan länge velat ha en under våren 2011, sprang ett 10k-lopp (tränade typ 10 gånger och sprang på 49) cyklade mycket (tyckte jag då) under semestern och mot slutet på sommaren hittade jag en flyer för Stockholm Triathlon 2v innan loppet. Gjorde en sen anmälan, simmade 2 gånger och hade ett superkul race. Köpte på mig konditionsträningsgrejer direkt och sen dess har jag varit triathlet. Nu hoppas jag på att kvala till VM om 2 veckor.
filmjölk
2014-06-02, 15:20
Var sjukt jäkla klen och svag, ett vandrande skelett med smeknamnet "Skeletor". Karate rådde inte på klenheten och jag hade enorma komplex.
Bytte karaten mot Judo och Judoklubben hade ett gym med riktigt härliga typer i 40-50års åldern (60-70+ idag) som tränade rövlyftsbänk, rövlyftshantelpress, smithmaskinsaxelpress, latsdrag, pull-ups, sidolyft och bicepscurls. Jag blev biten och lade snart Judon på hyllan helt.
Älskade känslan, effekten (alltså när man är en vandrande pinne på 55kg till 178cm och lyckas lägga på sig 2kg muskler ger det en enorm visuell effekt, trots att man fortfarande är extremt liten och klen).
Har nog alltid gillat att röra på mig (men även att sitt still).
Fysiska aktiviteter har alltid setts som höjdpunkter i fritiden. Brännboll, dunkgömme. Senare idrotten i skolan (friidrott, basket, handboll, volleyboll m.m). Att jag fick astma när jag var 10 gjorde mig envis (jag vill inte erkänna att jag var någon med fysiska hinder) så då började jag ta löpning på mer allvar (medicin tyvärr på mindre allvar). Jag fullkomligt sög på löpning trots träning och kom alltid sist eller näst sist om jag hade flyt. Samt lite olika aktiveter (en del kampsport) åren efter det. Styrka har jag varit intresserad av sen jag var ett litet barn. Jag funderade ofta på hur det hade varit att vara riktigt stark. I mellanstadiet avrådde min gympalärare mig från att styrketräna "innan jag vuxit färdigt". När jag blev 17 började jag. Nån gång i sena tonåren insåg jag hur bra jag mådde av att träna regelbundet (avgörande för mental hälsa) och där nånstans är väl brytpunkten där träningen blev en permanent del av ens liv.
Låter som jag varit väldigt aktiv i mitt liv men det stämmer trots allt inte. Jag gillade även att sitta still så jag var bara periodvis aktiv innan styrketräningen blev tagen på allvar (ganska omgående).
Fick lite ångest efter att man levt på kebab i 6 veckor, började träna.
Linjedomarn
2014-06-02, 16:10
Var lite och klen, såg på rocky, började löpa, göra armhävningar och dricka råa ägg, gav ingenting, kollade på internet och litteratur hur man gjorde, gav mycket, blev stark, började med SL.
Var lite och klen, såg på rocky, började löpa, göra armhävningar och dricka råa ägg, gav ingenting, kollade på internet och litteratur hur man gjorde, gav mycket, blev stark, började med SL.
Din slyngel du hade internet!
Tidigaste minnet jag hade var att jag var ute i skogen o lyfte tunga grenar, Eller möbler hemma, ibland :P
Hade jag haft internet då så jävlar! (Kanske, man hade inte världens bästa disciplin i den åldern)
Det var coolt att vara stark i högstadiet vilket jag inte var. Köpte mig ett hantelset och skivstång och pumpade floor Press och koncentrationscurls I två år. När jag sen började gymnasiet köpte jag kort på nautilus och då startade det väl på riktigt.
Edit: Men mitt tidigaste minne av träning är nog från då jag var tolv år. "lånade" en 5kgs hantel från skolan och pumpade biceps samt "knäböj med lillebror på ryggen" en hel helg. Kände mig som superman efter den helgen...
shut teh face
2014-06-02, 19:00
Hade aldrig rört mig tidigare, skolkat från idrotten i skolan mycket, var fet som barn och tonåring. Försökte sedan gå ned i vikt under många år, misslyckades alltid... testade det flesta olika kostidelogier som fanns, det var först sedan när jag började träna som jag lyckades gå ned i vikt, och blev helt beroende av träning. :-)
Fastnade först för styrketräning men sedan började konditionsträning intressera mer och mer, just nu fokuserar jag på båda, och spelar badminton då och då, och är väldigt glad att röra mig, tar varje chans jag kan att röra mig, promenera/vandra en hel dag tycker jag är riktigt kul. Om jag inte lägger band på mig så tränar jag för mycket, så det blir ohälsosamt.
Det jag går igång på, på riktigt alltså, är nog att kunna äta god mat, och godis, utan att gå upp i vikt. En hälsosam livstil förenat med att unna sig saker helt enkelt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.