Logga in

Visa fullständig version : HJÄLP TACK! Fastnat utomlands!(Holland) Nudå?

sotala
2014-06-01, 16:05
Ett problem som är aningen störd har dykt upp!

Jag har en vän som just nu troligtvis sover på golvet i Amsterdam på flygplatsen! Han kontaktade mig via någon mobilbutik där han surfade in på facebook ;)
Han har inga pengar eller pass då han blev bestulen på detta.
Vi måste ju givetvis få hem han snarast och gärna så billigt som möjligt. Frågan är hur?

Han har polisanmält stölden, visat kopia utav anmälningen till flygbolaget SAS men blivit nekad den hemresa han bokat tack vare någon jädra försäkring!? Jag ringde dem men de sa att de inget kunde göra.. märkligt! ....

Polisen har väl inte hjälpt han i Amsterdam av någon anledning heller. Den svenska ambassaden i Haag kunde heller inte hjälpa han då han inte kunde betala de 1600 kr till ett s.k provisoriskt pass som det kostar att utfärda den. Om jag förstod det ätt så kan detta ta ett dygn eller flera att utfärda en sådan också om han nu mot förmodan skulle få tag i pengar.

Jag funderar nu på att åka och hämta honom helt enkelt. Men då är min fråga!
Billigaste resväg? Vad kan det tänkas kosta egentligen?
Kan vi klara oss med att skita i att hämta ett provisoriskt pass och bila från Holland till Tyskland? Hur är gränsövergången där? Tyskland till Danmark ska inte vara några problem iaf., eller?

Öresundsbron-Damnark-Puttgarden -> Holland billigast? Kan inte boka tur o retur då jag inte vet när vi kan tänkas komma tillbaka.

Dennis93
2014-06-01, 16:15
Han har inget överblivet id hemma? För inom schengen området kan man åka bara på ID som jag har förstått det.

http://polisen.se/Start-Lattlast/Pass-och-nationellt-id-kort/Landerna-i-Schengen/

Mental
2014-06-01, 16:17
Ett problem som är aningen störd har dykt upp!

Jag har en vän som just nu troligtvis sover på golvet i Amsterdam på flygplatsen! Han kontaktade mig via någon mobilbutik där han surfade in på facebook ;)
Han har inga pengar eller pass då han blev bestulen på detta.
Vi måste ju givetvis få hem han snarast och gärna så billigt som möjligt. Frågan är hur?

Han har polisanmält stölden, visat kopia utav anmälningen till flygbolaget SAS men blivit nekad den hemresa han bokat tack vare någon jädra försäkring!? Jag ringde dem men de sa att de inget kunde göra.. märkligt! ....

Polisen har väl inte hjälpt han i Amsterdam av någon anledning heller. Den svenska ambassaden i Haag kunde heller inte hjälpa han då han inte kunde betala de 1600 kr till ett s.k provisoriskt pass som det kostar att utfärda den. Om jag förstod det ätt så kan detta ta ett dygn eller flera att utfärda en sådan också om han nu mot förmodan skulle få tag i pengar.

Jag funderar nu på att åka och hämta honom helt enkelt. Men då är min fråga!
Billigaste resväg? Vad kan det tänkas kosta egentligen?
Kan vi klara oss med att skita i att hämta ett provisoriskt pass och bila från Holland till Tyskland? Hur är gränsövergången där? Tyskland till Danmark ska inte vara några problem iaf., eller?

Öresundsbron-Damnark-Puttgarden -> Holland billigast? Kan inte boka tur o retur då jag inte vet när vi kan tänkas komma tillbaka.

Det är ju fri rörlighet innom EU, så man kan flyga utan pass med, lika som att bila, men då måste man ha ett nationellt ID-kort som styrker nationalliteten.

Så har han inte det och chansar via bil kan man fastna i någon gränsövergång om det vill sig illa.

BobaFett
2014-06-01, 16:17
Jag åkte till tyskland och behövde inte visa leg eller pass. Blir du stoppad i tullen så kan du nog få visa. Du behöver inget pass. Körkortet räcker. I alla fall till tyskland.

I Danmark kan du bli stoppad för människosmuggling.

sotala
2014-06-01, 16:18
Det är ju fri rörlighet innom EU, så man kan flyga utan pass med, lika som att bila, men då måste man ha ett nationellt ID-kort som styrker nationalliteten.

Så har han inte det och chansar via bil kan man fastna i någon gränsövergång om det vill sig illa.

Va händer om vi fastnar tro?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Mental
2014-06-01, 16:19
Annars låter det här som en facebook scam där man vill att du ska föra över pengar till provisorisk pass och hemresa. Så gör inget utan att prata över telefon först, för den hade han ju kvar.

Ambasade kan låna ut pengar, och hjälpa till med överföringar.

http://www.regeringen.se/sb/d/9366

Mental
2014-06-01, 16:19
Va händer om vi fastnar tro?

Ni får inte passera gränsen. Inget mer än så.

G_lund
2014-06-01, 16:21
Chansen är minimal att ni blir stoppade.

Kolla om han har något annat leg eller körkort hemma ni kan ta med er ner.

Amsterdam är najs på vårkanten. Bila ner och häng där några dagar innan ni åker hem igen.

sotala
2014-06-01, 16:21
Ni får inte passera gränsen. Inget mer än så.

Okej. Men det måste vi ju göra, ska man då vända om och försöka igen efter ett tag då eller krångla fram ett provisoriskt pass i det fallet?

tossefar
2014-06-01, 16:23
Varför skickar ni inte bara pengar till honom så att han kan betala för pass?

Mental
2014-06-01, 16:24
Okej. Men det måste vi ju göra, ska man då vända om och försöka igen efter ett tag då eller krångla fram ett provisoriskt pass i det fallet?

Någonting är skumt med det här, man ska inte behöva bli hämtad, smita över gränsen etc. Ambasaden hjälper folk med den här typen av problem hela tiden.

Mental
2014-06-01, 16:24
Varför skickar ni inte bara pengar till honom så att han kan betala för pass?

Gör inte det här innan du bekräftat mer än bara via facebook, för det är en klassisk scam.

PureWhey
2014-06-01, 16:28
Gör inte det här innan du bekräftat mer än bara via facebook, för det är en klassisk scam.

Verkar ju vara en polare.

Mental
2014-06-01, 16:30

"Han kontaktade mig via någon mobilbutik där han surfade in på facebook"

Det är en klassisk väg att scamma folk på, genom att antingen kapa ett konto eller fejka det.

Red Apple
2014-06-01, 16:46
+1 på mental. Att ambassaden inte kan hjälpa till är skitsnack.

Udd3n
2014-06-01, 16:50
Det har ju varnats mycket för kapade facebookkonton där man kontaktar vännerna till det kontot och skriver det du säger, att man är fast någonstans och självklart vill folk hjälpa sin "vän". Som Mental skriver så MÅSTE du verifiera genom att prata med denne och veta att det är just den här personen som har problem.

awesomooo
2014-06-01, 16:59
Klart som korvspadet att ambassaden kan hjälpa till.

sotala
2014-06-01, 17:04
Alltså, att utfärda passet kostar 1600 vilket han inte har. Man kan väl ansäka om nåhot bidrag vad jag vet men det tar tid.

Angående facebook så är det iaf han, han skickade bild från butiken och kontaktade även sina föräldrar via den.

Vad kan ambassaden göra i ett sådant läge?

Udd3n
2014-06-01, 17:05
Jo, men är det en bild på honom? Och varför inte bara prata i telefon? Måste ju gå snabbare att lösa det då? Det luktar skumt men..

4623
2014-06-01, 17:07
Alltså, att utfärda passet kostar 1600 vilket han inte har. Man kan väl ansäka om nåhot bidrag vad jag vet men det tar tid.

Angående facebook så är det iaf han, han skickade bild från butiken och kontaktade även sina föräldrar via den.

Haha va?

Red Apple
2014-06-01, 17:08

Det är inte svårt att få tag på en telefon, be honom ringa dig, annars erbjuder du inte hjälp. Simple as that.

sotala
2014-06-01, 17:12
Någonting är skumt med det här, man ska inte behöva bli hämtad, smita över gränsen etc. Ambasaden hjälper folk med den här typen av problem hela tiden.

Inget som är skumt mer än att jag sj får lägga ut då den ekonomiska biten som tillfället inte så stor.
personen ifråga va lite deprimerad o tänkte " fuck it, ja drar".. åsså blev de som de blev.
Försöker verifiera mera..

det är det.

"Han kontaktade mig via någon mobilbutik där han surfade in på facebook"
Enda sättet att kontakta någon, då han blev bestulen på mobilen..

Det är en klassisk väg att scamma folk på, genom att antingen kapa ett konto eller fejka det.

personen ifråga är ju faktiskt just i holland. Så de skulle vara ett väldigt bra tajmat bedrägeri isf. Lite för bra.

+1 på mental. Att ambassaden inte kan hjälpa till är skitsnack.
Hur?

Tomas W
2014-06-01, 17:14
Har du fått snackat med honom på något annat sätt än meddelande på facebook? En kusin skrev till mig för något år sedan med nästan exakt samma story, var på semester i London och allt hade blivit stulet och skulle skicka pengar. Men hon kunde inte svara på några direkta privata frågor som kunde säkerhetsställa att det var just henne jag pratade med (förutom sådan information som man kan se på profilen och räkna ut själv).

Just saying :).

hampfuz
2014-06-01, 17:18
Ambassaden ska kunna hjälpa till med en pengaöverföring från Sverige, och dessutom med att låta honom låna en telefon så att han skulle kunna ringa dig eller någon annan.

en stor stark
2014-06-01, 17:19
personen ifråga är ju faktiskt just i holland. Så de skulle vara ett väldigt bra tajmat bedrägeri isf. Lite för bra.

Såvida inte någon fått reda på hans konto när han väl varit i Holland. Är nog vanligt att man har sina knep med turister.
Jag har själv nästan blivit blåst, i just Amsterdam.

Mental
2014-06-01, 17:20
Ambassaden ska kunna hjälpa till med en pengaöverföring från Sverige, och dessutom med att låta honom låna en telefon så att han skulle kunna ringa dig eller någon annan.

Och även låna ut pengar, om det inte går att lösa på något annat sätt.

sotala
2014-06-01, 17:22
Har du fått snackat med honom på något annat sätt än meddelande på facebook? En kusin skrev till mig för något år sedan med nästan exakt samma story, var på semester i London och allt hade blivit stulet och skulle skicka pengar. Men hon kunde inte svara på några direkta privata frågor som kunde säkerhetsställa att det var just henne jag pratade med (förutom sådan information som man kan se på profilen och räkna ut själv).

Just saying :).
Försöker faktiskt. Ni gjorde mig suspekt. Kanske bra iofs. Ska försöka.

Fast å andra sidan så har han inte bett om pengar.

han hade inte mitt nr troligtvis.

Såvida inte någon fått reda på hans konto när han väl varit i Holland. Är nog vanligt att man har sina knep med turister.
Jag har själv nästan blivit blåst, i just Amsterdam.
.. typiskt. .

Red Apple
2014-06-01, 17:22
Hur?

Vetefan, men det tillhör deras arbetsbeskrivning att hjälpa folk i den här sitsen. Att han ska casha upp 1600kr på plats är inte ett krav, de har full förmåga att skicka fakturor i efterhand. Förmodligen kan de även förmedla kontakt med försäkringsbolag för att ta sig hem o.s.v.

Var inte en idiot.

Mental
2014-06-01, 17:25
Då ringer man någon vars nummer man har, eller hittar på hitta.se

Det kan vara legitimt, men det är exakt samma scenario som flertalet bedrägerier. Så att dubbelkolla innan du slänger dig i en bil till nederländerna eller slantar för ett pass är inte dumt.

sotala
2014-06-01, 17:29
Vf skulle en scammer vilja att jag kommer dit?

Fan nu blev ja riltigt jävla fundersam

Mental
2014-06-01, 17:35

Fan nu blev ja riltigt jävla fundersam

Råna dig kanske? Ingen aning, eller så kanske de tänker spela med på det ett tag och sedan föreslå att du ska skicka pengar till pass och biljett i stället? Jobba lite med dig för att få dig att lättare köpa storyn.

Som sagt, jag hade inte rört mig en meter eller fört över en krona utan att ha pratat med personen.
Dessutom, om du ska föra över pengar så hjälper ambasaden dig med det. Så du inte bara får ett westernunionnummer av din "kompis" att sätta över pengar på.

Det kan ju vara att din polare behöver pengar till en hotellnatt medans du reser ned tex. Det brukar dyka upp efter ett tag. Och låta logiskt och förnuftigt.

hampfuz
2014-06-01, 17:36
han hade inte mitt nr troligtvis.

Naturligtvis har de tillgång till internet och Eniro på ambassaden, och ett nummer till någon han känner borde de ha kunnat leta upp. Att han inte skulle fått nån hjälp låter oerhört långsökt.

Var det hans eller din idé att komma och hämta honom?

sotala
2014-06-01, 17:38
Naturligtvis har de tillgång till internet och Eniro på ambassaden, och ett nummer till någon han känner borde de ha kunnat leta upp. Att han inte skulle fått nån hjälp låter oerhört långsökt.

Var det hans eller din idé att komma och hämta honom?

Min, o ham tyckte de skulle va snällt. Men nu stör ja mig på hur han skriver dock.. de har bäl inte åäö kamsle men ändå.. har försökt hitta nr t flygplatsen men hittar fan inget.

hampfuz
2014-06-01, 17:41
Ring till ambassaden och fråga ifall han har varit där.

Snobbe
2014-06-01, 17:42
Men hur svårt kan de va o be han verifiera att de e han? Skriv att du bara vill bekräfta om det är han så kommer han fatta så frågar du en skum fråga som en scammer inte kan ha svar på. Vill han inte svara på frågan så är det 100% en scammer.

En annan sak är att jag har rest just till Amsterdam och visst hade jag leg och pass med mig för säkerhetsskull, men jag enda gången jag behövde visa ett ID var på hotellet för att dom inte kunde stava till mitt namn. Dvs de vill inte ens se ditt leg om du tar flyget.

Hackenschmidt
2014-06-01, 17:43
Ja, var försiktig! Holländare är ena luriga jävlar. Jag köpte en macka för 200kr i Amsterdam en gång :laugh:

TranceII
2014-06-01, 17:46
Ring hans mobil? Är det en scam så har han ju kvar den.

Mental
2014-06-01, 17:51
Ring hans mobil? Är det en scam så har han ju kvar den.

Så om ingen svarar eller någon annan svarar är det inte en scam?

Det kan ju vara så att någon lyft mobilen av honom och använder facebook från mobilen i bedrägerisyfte t.ex.

TranceII
2014-06-01, 17:57

Det kan ju vara så att någon lyft mobilen av honom och använder facebook från mobilen i bedrägerisyfte t.ex.

Det kan det vara, eller så har de bara lyckats komma åt hans konto och han har kvar mobilen och är ovetandes. Tar 1 min att testa.

tossefar
2014-06-01, 17:58

Nej men om han själv svarar så har man ju liksom löst problemet redan. Värt ett försök.

hampfuz
2014-06-01, 17:59
Nej men om han själv svarar så har man ju liksom löst problemet redan. Värt ett försök.

Det får man ju ändå förmoda att han har provat?

sotala
2014-06-01, 18:23
Uppdatering. Jag pratade med X far intelefon. Han hade pratat med honom i fredags då X var på ambassaden. Det var tydligen viktigt att ja intr glömmer tamdborsten påpekade han till sin far som skulle packa ner lite ombyte te honom. Väldigt personligt och "förväntade" svar enligt fadern. Det verkar legitimt.

Tigerkotten
2014-06-01, 18:33
Jag körde på cam med en polare förut, fast nu vet jag inte om din vän har någon sådan möjlighet. Hade en kompis som blev av med pengar och saker och ting när han var i Thailand. Så då ville man vara säker när han behövde pengar.

cero
2014-06-01, 18:40
Hur får dessa "scammers" tag i pengarna som överförs till personens konto då?

Mental
2014-06-01, 18:41
Hur får dessa "scammers" tag i pengarna som överförs till personens konto då?

För att personen så klart inte har tillgång till sitt svenska konto fast i utlandet rånad på kort och pass. Så du måste överföra via moneygram, western union eller liknande.

PureWhey
2014-06-01, 18:41
E: puck2a

cero
2014-06-01, 18:42
För att personen så klart inte har tillgång till sitt svenska konto fast i utlandet rånad på kort och pass. Så du måste överföra via moneygram, western union eller liknande.

Haha, tar inte det typ en vecka?

Och personen i denna tråd hade väl bara blivit bestulen på pass och pengar (?). I så fall kan han ju beställa ett pass för dem där 1.600 kronorna.

Gober
2014-06-01, 18:44
Låter verkligen märkligt att det inte skulle gå att få hjälp på plats om man blivit bestulen. Fishy...

Mental
2014-06-01, 18:52
Haha, tar inte det typ en vecka?

http://www.ehow.com/about_5244456_long-transfer-money_.html

Det tar minuter..

cero
2014-06-01, 19:13
http://www.ehow.com/about_5244456_long-transfer-money_.html

Det tar minuter..

Måste man inte identifiera sig när man hämtar ut pengarna? Det var jag i alla fall tvungen att göra när jag fick pengar skickade via Western Union.

sotala
2014-06-01, 19:40
Man får en kod vet jag iaf. Kommer inte ihåg om jag legitimiera mig iaf. De har iaf inte betts om ngn western union överföring.

Mental
2014-06-01, 19:52
Hur bekant är du med den bekante? Känner du farsan så du vet att det var rätt person du pratat med etc?

Annars kan jag bara önska dig lycka till på resan och hoppas du inte är blåst. Personligen hade jag inte gett mig av utan att ha pratat själv med min polare. Och jag antar att du frågade fadern varför han inte gör något själv utan vill att du packar tandborsten och reser genom europa för att hämta hem hans avkomma.

Snobbe
2014-06-01, 19:54
Uppdatering. Jag pratade med X far intelefon. Han hade pratat med honom i fredags då X var på ambassaden. Det var tydligen viktigt att ja intr glömmer tamdborsten påpekade han till sin far som skulle packa ner lite ombyte te honom. Väldigt personligt och "förväntade" svar enligt fadern. Det verkar legitimt.

Asså va? Det hade tagit mig ungefär 2 sekunder att ställa en fråga till en vän/familj som gör så att om det är dom så kan dom svara och om det inte är dom så kan dom inte. Varför gör ni inte detta innan du nu drar iväg?

R Scarpa27
2014-06-01, 19:57
har han inget e legitimation???

går ju skriva ut personbevis och identifier sig på nätet osv.????

frazkakan
2014-06-01, 20:05
Du är tillräckligt mycket vän med personen för att orka med att bila till Holland för att plocka upp honom? Då måste du väl vara tillräckligt mycket nära honom för att kunna säga en kontrollfråga. De få människor jag skulle bila till ett annat land för att hjälpa i nöd hade jag på en minut kunnat verifera också, och det ska väl du med klara av?

"Förstå att det är många scams nu, polarn, så för att vara säker, kan du svara på den här frågan : "När du och jag var ute på heartbreak, vad hette bruden som du drog hem?".

ja, du förstår. Och har du inte sådan kontakt med polarn, då är det Inte du som ska hämta hem honom heller.

sotala
2014-06-01, 20:11
Hur bekant är du med den bekante? Känner du farsan så du vet att det var rätt person du pratat med etc?

Annars kan jag bara önska dig lycka till på resan och hoppas du inte är blåst. Personligen hade jag inte gett mig av utan att ha pratat själv med min polare. Och jag antar att du frågade fadern varför han inte gör något själv utan vill att du packar tandborsten och reser genom europa för att hämta hem hans avkomma.

De har inte råd helt enkelt. Det är lättare för mig att offra mig då jag är ung och kan och inte behöver släpa med mig barn på resan förövrigt. Respekt för äldre finns i min uppväxt så jag ser det nästan som en självklarhet. Och ja, jag har känt dem i många herrans år. Sen jag var en liten fjärt för 14 år sedan ungefär.
Så jag är helt säker på att det är rätt människor, och dessa kompenserar mig när dem kan förövrigt. Vilket jag anser troligt. De vill ba ha hem skn pojk liksom. ") Förstår din misstänksamhet dock.

sotala
2014-06-01, 20:14
Asså va? Det hade tagit mig ungefär 2 sekunder att ställa en fråga till en vän/familj som gör så att om det är dom så kan dom svara och om det inte är dom så kan dom inte. Varför gör ni inte detta innan du nu drar iväg?

Jag misstänkte inte något bedrägeri från början varav ja inte tänkt på ngt dylikt. Känner inget behov av att bete mig misstänksamt mot vänner. Dock så blev man det efter alla svar dock "/ Han har inte haft tillgång till internet hela tiden så det är svårt att nå honom helt enkelt dessutom

sotala
2014-06-01, 20:16
har han inget e legitimation???

går ju skriva ut personbevis och identifier sig på nätet osv.????

Detta va ngt nytt? Hur?

sotala
2014-06-01, 20:18
Dessutom så blåser väl ingen en koloit? ") koloiterna ger dom pisk o inte tvärtom ")

R Scarpa27
2014-06-01, 20:19
Detta va ngt nytt? Hur?

skatteverkets hemsida....
alltid något iaf...

länk.
https://www.skatteverket.se/skrivutpersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80001262.html

Vitkål
2014-06-01, 20:23
Jag misstänkte inte något bedrägeri från början varav ja inte tänkt på ngt dylikt. Känner inget behov av att bete mig misstänksamt mot vänner.

Jag tycker du är onödigt naiv. Vad är problemet med en liten kontrollfråga? Min morsa frågade mig massa när jag kontaktade henne från Thailand via mail, jag kände mig inte ett dugg sviken.

STENBITEN
2014-06-01, 20:29
Vilken pajasuppstyrning. Den här "polaren" framstår inte som särskilt handlingskraftig. Helt obegripligt att en vuxen människa, på en stor flygplats belägen i EU och inom Schengen inte kan lösa detta.

Ambassaden hjälper till DIREKT med den här typen av ärenden. Han kan omöjligt ha kontaktat den.

sotala
2014-06-01, 20:29
Jag tycker du är onödigt naiv. Vad är problemet med en liten kontrollfråga? Min morsa frågade mig massa när jag kontaktade henne från Thailand via mail, jag kände mig inte ett dugg sviken.

Om ja får kontalt med han igen så slulle jag fråga. Men, han har inte konstant tillgång till internet så jag kan inte fråga helt enkelt

WHITEFOLKS
2014-06-01, 20:31
Sverige har f ö ingen ambassad i Amsterdam :)

cero
2014-06-01, 20:33

The plot thickens... :D

frazkakan
2014-06-01, 20:35
Om ja får kontalt med han igen så slulle jag fråga. Men, han har inte konstant tillgång till internet så jag kan inte fråga helt enkelt

skicka 16.000 istället, för att vara på den säkra sidan.

sotala
2014-06-01, 20:37

Den ligger i Haag.. ja vet. Ännu krångligare för honom att styra upp administrativa ärenden.

WHITEFOLKS
2014-06-01, 20:39
Den ligger i Haag.. ja vet. Ännu krångligare för honom att styra upp administrativa ärenden.

Finns ett konsulat i Amsterdam annars.

Oavsett vilket, han kan få hjälp på flygplats+ambassad/konsulat. Det här är en del av vad de gör och han är inte den första.

sotala
2014-06-01, 20:42
Finns ett konsulat i Amsterdam annars.

Oavsett vilket, han kan få hjälp på flygplats+ambassad/konsulat. Det här är en del av vad de gör och han är inte den första.

Fadern till killen pratade med honom i fredags då han var på ambassaden där personalen gav över telen till honom. Och jag förmodar att han känner igen sin sons röst. Antagligen

WHITEFOLKS
2014-06-01, 20:47
Så han har suttit och runkat sen i fredags?

Mental
2014-06-01, 20:51
Om man inte på något sätt, genom egna medel, vänner och bekanta kan skaka fram 1600 till ett tillfälligt pass på en helg är det något som inte stämmer, enligt mig. Men ok, du känner och litar på dessa, så åk och uppdatera oss om hur det går.

Rug
2014-06-01, 20:54
Det här är sjukt spännande. Ser fram emot uppföljningen. Det första man tänkte var "scam". Nu är jag inte lika säker.

sotala
2014-06-01, 20:56
Ja måste fan ringa ambassaden och konsulatet imorgon.. helvete

Rug
2014-06-01, 20:59
Ja måste fan ringa ambassaden och konsulatet imorgon.. helvete

Gör det för fan. Verkar orimligt att du ska behöva åka ner, oavsett vad som är sant och inte.

sotala
2014-06-01, 20:59
Så han har suttit och runkat sen i fredags?

Dem fixar pass endast mån till fre tydligen

Red Apple
2014-06-01, 21:07
Dem fixar pass endast mån till fre tydligen

Så då kan de fixa pass imorgon och det finns ingen orsak till att du ska bränna ner dit?

hampfuz
2014-06-01, 21:08
Vad jag inte förstår är att om kompisen pratade med sin far i fredags så borde de ha ordnat med en kontantöverföring med ambassadens hjälp. Han hade haft pengarna imorgon, det hade inte varit några problem.

Det är så mycket som verkar konstigt.

cero
2014-06-01, 22:52
Och vad har killen gjort sedan i fredags...?

Luktar troll på denna tråd.

sotala
2014-06-02, 00:02
Och vad har killen gjort sedan i fredags...?

Du kan va ett troll ^^

Vad jag inte förstår är att om kompisen pratade med sin far i fredags så borde de ha ordnat med en kontantöverföring med ambassadens hjälp. Han hade haft pengarna imorgon, det hade inte varit några problem.

Det är så mycket som verkar konstigt.
Tkr det med.. dom är väl handlingsförlamade helt enkelt. Han har iaf försökt ordna me pass osv men ja vet inte vart det sedan har strulat. Jag pratade med hans farsa för 30 min sen iaf. Personen som sitter o luktar luffare på flygplatsen har iaf först kontaktat sin mormor från ett holländskt (ambassaden) för att få numret till hans föräldrars telefon.
Båda bekräftade att det är rätt person iaf.

Det verkar som sagt inte vara scam.
Så jag åker väl imorgon efter nationella provet i matte jag inte alls är förberedd till då detta dilemma fuckat up hela mitt fokus.. "/

Red Apple
2014-06-02, 00:14
Du kan va ett troll ^^

Tkr det med.. dom är väl handlingsförlamade helt enkelt. Han har iaf försökt ordna me pass osv men ja vet inte vart det sedan har strulat. Jag pratade med hans farsa för 30 min sen iaf. Personen som sitter o luktar luffare på flygplatsen har iaf först kontaktat sin mormor från ett holländskt (ambassaden) för att få numret till hans föräldrars telefon.
Båda bekräftade att det är rätt person iaf.

Det verkar som sagt inte vara scam.
Så jag åker väl imorgon efter nationella provet i matte jag inte alls är förberedd till då detta dilemma fuckat up hela mitt fokus.. "/

Har du träffat hans pappa förut? Har du verifierat att det är hans pappa? Som sagt, be killen ringa dig, åk inte ner förrän du har pratat direkt med honom. Snälla, snälla, var inte så här korkad.

MrBoris
2014-06-02, 00:18
och vad har killen gjort sedan i fredags...?

+1

sotala
2014-06-02, 00:21
Har du träffat hans pappa förut? Har du verifierat att det är hans pappa? Som sagt, be killen ringa dig, åk inte ner förrän du har pratat direkt med honom. Snälla, snälla, var inte så här korkad.

Ja.. herregud! Infen scammerjävel tjänar på att jag åker dit personligen o hämtar ham heller. Hur tänker ni folk?

sotala
2014-06-02, 00:23
+1

Varit i kontakt med ambassaden och sin familj i Sverige senast i lärdags och försökt lösa ett pass. Men det är ngt som strular. Vet dock inte vadfan det var.

Blaine
2014-06-02, 00:34
Du verkar vara lika borta som din vän och hans far.

Glöm inte tandborsten.

tossefar
2014-06-02, 00:34
Ja.. herregud! Infen scammerjävel tjänar på att jag åker dit personligen o hämtar ham heller. Hur tänker ni folk?

Det finns absolut ingen chans att han inte kunnat lösa det själv, så något lurt är det garanterat.

sotala
2014-06-02, 00:46
Det finns absolut ingen chans att han inte kunnat lösa det själv, så något lurt är det garanterat.

Alla människor är inte lika begåvade som koloister:)

Juxta
2014-06-02, 14:42
Det är Facebook, och en smartphone. Det är ju inte svårare än att be polaren skicka en selfie i facebook-chatten så ser man om det är ens polare eller inte.

hahavaffan
2014-06-02, 14:50
Underbar tråd. Ser fram emot uppföljaren: HJÄLP!! Jag och polaren fast i Amsterdam, våra pass är stulna!

Akerhage
2014-06-02, 14:58
Haha! Jag ser en uppföljare på hostel!

skickat från min Nallebjörn

sotala
2014-06-02, 15:10
Det är Facebook, och en smartphone. Det är ju inte svårare än att be polaren skicka en selfie i facebook-chatten så ser man om det är ens polare eller inte.

han gjorde faktiskt detta xD

Underbar tråd. Ser fram emot uppföljaren: HJÄLP!! Jag och polaren fast i Amsterdam, våra pass är stulna!
Haha fan va ja garva! ")

Haha! Jag ser en uppföljare på hostel!

skickat från min Nallebjörn

^^)

Im on my way ")
http://img.tapatalk.com/d/14/06/02/enu8emuj.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/06/02/e9enygeb.jpg
Hotellet är bokat och bilen fulltankad ")

Och hur vart det med verifieringen...?
Ambassaden bekräftade dilemmat ")

Så, vaf gör man i Amdam förut knullar och knarkar? Jag har iofa tänkt att gymma men ngn annat kul måste man kunna göra! ? :)

Tricce
2014-06-02, 15:17
han gjorde faktiskt detta xD

Haha fan va ja garva! ")

^^)

Im on my way ")
[IM.G]http://img.tapatalk.com/d/14/06/02/enu8emuj.jpg[/IMG][IM.G]http://img.tapatalk.com/d/14/06/02/e9enygeb.jpg[/IMG]
Hotellet är bokat och bilen fulltankad ")

Och hur vart det med verifieringen...?
Ambassaden bekräftade dilemmat ")

Så, vaf gör man i Amdam förut knullar och knarkar? Jag har iofa tänkt att gymma men ngn annat kul måste man kunna göra! ? :)

Haha trevlig tripp då! :D
Du måste ta en tur på kanalbåtarna!!

rooz
2014-06-02, 15:21
Hela denna tråd, med få undantag har varit en stilstudie i efterblivenhets ädla tecken.

Antigen blir ni rånmördade, fast på bordell eller så hittar ni er vän lagom bortdomnad i en mobilbutik på amsterdams flygplats..

sotala
2014-06-02, 15:26
Hela denna tråd, med få undantag har varit en stilstudie i efterblivenhets ädla tecken.

Antigen blir ni rånmördade, fast på bordell eller så hittar ni er vän lagom bortdomnad i en mobilbutik på amsterdams flygplats..

Du kan ju inte resa mkt med fobier som sådana :)

Babo
2014-06-02, 15:26
Så länge du är säker på att det är din polare och att det inte går att lösa på plats så tycker jag att du gör helt rätt och verkar va en riktigt bra polare!

Ha det så skoj i Amsterdam :hbang:

Blaine
2014-06-02, 15:39
Det roliga i hela sammanhanget är att det började som en "AKUT HJÄLP"-situation till att sluta som en sommartripp med bil till Amsterdam med nöje och gymmande i åtanke.

WHITEFOLKS
2014-06-02, 15:43
Roliga är väl snarare att han hunnit gå hem vid det här laget.

Knatcharn
2014-06-02, 15:44
Det roliga i hela sammanhanget är att det började som en "AKUT HJÄLP"-situation till att sluta som en sommartripp med bil till Amsterdam med nöje och gymmande i åtanke.

Hahaha de började väl leka med tanken. Vem vill inte till Amsterdam på sommaren?

sotala, förbered din inkorg om det är du som fotar. :)

shadowfire
2014-06-02, 15:46
hela denna tråd, med få undantag har varit en stilstudie i efterblivenhets ädla tecken.

+1

shadowfire
2014-06-02, 15:48
å amsterdam också, nästa tråd skapad blir väl "hej vi är tre killar som inte kan ta oss hem, vi hittar inte ens till flygplatsen!" :)

Sniggel
2014-06-02, 16:00

En som eventuellt snott mobilen kan säkerligen hitta en selfie som passar så det är ingen garanti det heller :P
Inte om man inte ställer specifika krav på selfien.

hampfuz
2014-06-02, 16:07
Haha, ja jisses.
http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/786/why-not-meme.jpg

Amsterdam är en trevlig stad! Lätt att bli rånad dock *popcorn* :D

sotala
2014-06-02, 16:18
Haha, ja jisses.
http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/786/why-not-meme.jpg

Amsterdam är en trevlig stad! Lätt att bli rånad dock *popcorn* :D

Är inte Amsterdam ett av de säkraste städerna i världen? En av de 25 utav 250 säkradre för att vara mer exakt. Vad baserar du den höga rånrisken på? Några specifika områden du syftar på?

Är det någon som vet hur säkra hotellens värdeskåp är, skulle ni exempelvis lämna pass eller bilnycklar där istället för att ha i fickan på stan?

Juxta
2014-06-02, 16:25
En som eventuellt snott mobilen kan säkerligen hitta en selfie som passar så det är ingen garanti det heller :P
Inte om man inte ställer specifika krav på selfien.

Även om man står och tar selfien med fiket i bakgrunden som man hävdar att man sitterpå? 😉

via Tapatalk/mobil

Olegh
2014-06-02, 16:27
Skön tråd.

sotala
2014-06-02, 16:58
Nu sitter vi här på båten o flexxar ")
http://img.tapatalk.com/d/14/06/02/gyma7yva.jpg

Red Apple
2014-06-02, 17:46
Får vi bild på när du sätter på en hora i red light också? *popcorn*

Tbh blev det här lite roligt helt plötsligt.

cero
2014-06-02, 17:46
Hahahahaha, givet

cero
2014-06-02, 17:54
3 bananer i bilen, allt som behövs för att hålla sig anabol

rooz
2014-06-02, 18:44
Du kan ju inte resa mkt med fobier som sådana :)

Var i staden förra året. Akta er för HA som sköter ruljansen i Red Light samt de skumma gambianerna på hörnen som vill sälja er heroin så är det inga konstigheter.

Sniggel
2014-06-02, 20:58
Även om man står och tar selfien med fiket i bakgrunden som man hävdar att man sitterpå? 😉

via Tapatalk/mobil

Om det är "den misstänkte" som föreslår att "denne ska ta en selfie på nämnda fik" så kan det fortfarande vara misstänksamt. Om det är sotala som säger "ta en selfie på fiket" är det en helt annan grej.

I första fallet kan ju en potentiell bedrägare leta upp en selfie i mobilen o sen hävda att han är sotalas kompis för här sitter "han" på fiket.

Om du förstår hur jag menar ;)

Det beror på vem som bestämmer villkoren. Men det är ganska offtopic numera... :D

Stoltz
2014-06-02, 20:59
Roliga är väl snarare att han hunnit gå hem vid det här laget.

:laugh::laugh:

Fredron
2014-06-03, 00:18
Underbar tråd, mer bilder!
Kul att du får en liten mini semester.

Jag och en polare åkte Stockholm-Paris på 26h (och sen tillbaka givetvis) för två år sedan för att hämta upp en polare, grymt kul med sådana små resor :)

hampfuz
2014-06-03, 08:24
Det här är ju väldigt spännande.
Lever kompisen? Hur ska de kunna hitta honom i Amsterdam? Är han kvar? Är det någon mer än kompisen som väntar på dem? Vad har polaren levt på sen i Fredags?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Lost_main_title.svg/400px-Lost_main_title.svg.png

sotala
2014-06-03, 13:43
Om det är "den misstänkte" som föreslår att "denne ska ta en selfie på nämnda fik" så kan det fortfarande vara misstänksamt. Om det är sotala som säger "ta en selfie på fiket" är det en helt annan grej.

I första fallet kan ju en potentiell bedrägare leta upp en selfie i mobilen o sen hävda att han är sotalas kompis för här sitter "han" på fiket.

Om du förstår hur jag menar ;)

Det beror på vem som bestämmer villkoren. Men det är ganska offtopic numera... :D

Telefonen ifråga är en samsung som är uppfällbar, utan kamera") Den som blev stulen alltså.

Han använde sig alltså utav ett demo exemplar i en butik. Och det var föresten jag som bad han ta foto :)

sotala
2014-06-03, 13:46
Underbar tråd, mer bilder!
Kul att du får en liten mini semester.

Jag och en polare åkte Stockholm-Paris på 26h (och sen tillbaka givetvis) för två år sedan för att hämta upp en polare, grymt kul med sådana små resor :)

Hahaha fyfan, ja vi hittade den smutsiga fan iaf ")
http://img.tapatalk.com/d/14/06/03/4u9edy9y.jpg

Sådär hittade vi han! Hahahahaha.. helt skitig o jävlig ")
http://img.tapatalk.com/d/14/06/03/baresuve.jpg
Lite nya trasor blev puckot glad över iaf ")

Det här är ju väldigt spännande.
Lever kompisen? Hur ska de kunna hitta honom i Amsterdam? Är han kvar? Är det någon mer än kompisen som väntar på dem? Vad har polaren levt på sen i Fredags?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Lost_main_title.svg/400px-Lost_main_title.svg.png
Han har ätit ngn macka ")
Han hittades på Schiphol Flyplats, skitig som en luffare.

Lellan
2014-06-03, 13:49
Visas upp i tråden som betalning för er sveda o värk? :D Ha lite roligt nu då pojkar! :hbang:

Ser bra ut, kör hårt, grattis.. :)

sotala
2014-06-03, 13:51
http://img.tapatalk.com/d/14/06/03/2uja3yna.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/06/03/jupe7y3e.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/06/03/5e2yhypa.jpg
På denna gatan i ngn förort väntade/sov vi i bilen i väntan på att check in skulle öppna kl 14:00, här tryckte vi i en lite golf polo tdi sen kl 3 inatt. Problemet var bara att det var fel hotell "( Vi skickades till deras systerhotell som dessutom var mkt bättre o håller bättre kvalite o standard. +1 :)

Efter en dusch o en redig backpacker frulle så är humöret på topp! T.o.m uteliggaren gav ifrån sig ett leende ")

cero
2014-06-03, 13:52
Best-of-potential

cero
2014-06-03, 13:57
Kan du inte be personen som blev hämtad att regga sig och skriva här? :D

sotala
2014-06-03, 13:58
En annan rolig grej. Han blev arresterad av den holländska polisen misstänkt för ngt med anabola.. :( Han är spinkig som en tandpetare vafan ") De vägrade släppa honom. Hans tolk (han kan inte så bra engelska) sa att han fick erkänna även om han inte gjort ngt om han vill bli frisläppt. Vilket han till slut gjorde. Och fick då gå fri...!? Hahaha vafan.

Polisen visiterade även honom och då klippte de upp ena skosnöret. Så han har bara ett alltså xD Hahaha

O massa annat idiotiskt...

kaer
2014-06-03, 14:00
Fantastiskt tråd! Det var för sånt här internet skapades!

Sköna polare ni är med som bränner ner och plockar upp er strandsatta vän! Starkt jobbat!

ducedo
2014-06-03, 14:03
Mållös. Gav dagens skratt. :)

sotala
2014-06-03, 17:08
Nu är han officiellt en ny människa efter lite mat o dusch ")http://img.tapatalk.com/d/14/06/04/mu2uhuda.jpg

sotala
2014-06-03, 17:14
Fantastiskt tråd! Det var för sånt här internet skapades!

Sköna polare ni är med som bränner ner och plockar upp er strandsatta vän! Starkt jobbat!

Bros before hoes! XD

Blaine
2014-06-03, 17:23
Bananer levererar i bilderna.

Sniggel
2014-06-03, 19:02
Undra om den här tråden inte blev bättre än "Jakten på Hercules"?
Sotala lyckades iaf genomföra sin mission :D

sotala
2014-06-04, 10:56
Sikken jävla stad!
Hektisk och alltid massor som sker o spårvagnar som nästan kör på folk hela tiden. Tusentals butiker o all jädra mat överallt! Man blir nästan sugen på o flytta hit")

Gymmet på hotellet är totalt jävla värdelöst f.ö. jag som sett fram emot ett bra pass i holland. De får väl vänta tills nästa gång i framtiden.

Hela staden doftar weed, bokstavligen, och de kan t o.m prata engelska, vilket de sura jädra stela tyskarna inte verkade kunna.

http://img.tapatalk.com/d/14/06/04/7ubatavy.jpg

sotala
2014-06-04, 10:57
http://img.tapatalk.com/d/14/06/04/4e4utagu.jpg
Stötte på barack obama oxå ^^(madame tussauds)

PureWhey
2014-06-04, 11:32
Hahahahaha, vafan har han gjort egentligen :D

lucius
2014-06-04, 12:10
"Polisen hade klippt av hans skosnöre.."

:hbang::laugh:

sotala
2014-06-04, 14:29
Polisrapporten översatt på google translate..
Jädra kass översättning men ändå! :D

"På torsdag, 29 maj, 2014 runt 23:00, var jag i Amsterdam. Jag har sedan Tisdag 27 maj, 2014 i nederlannd, jag är här för att fira vankatie och även till staden känner. Efter ett par dagar hade jag inga pengar eftersom jag hade utgegeven för mycket. Jag sedan kommer att leva på gatorna på ovanstående datum dag tid, har jag somnat i Amsterdam berusad efter en kväll var jag sedan vaknade upp och såg att jag hade alla mina tillhörigheter. Jag kommer inte ihåg vad jag har gjort tidigare den natten

Jag har inget mer att förklara saken"

:smash:

cero
2014-06-04, 14:59
:laugh: :laugh:

vicarious
2014-06-04, 15:25
Undra vem som var mest hög, din polare eller poliserna? :laugh:

jenni
2014-06-04, 15:57
Det här skulle kunna bli en bra film haha

Sniggel
2014-06-04, 18:58

"På torsdag, 29 maj, 2014 runt 23:00, var jag i Amsterdam. Jag har sedan Tisdag 27 maj, 2014 i nederlannd, jag är här för att fira vankatie och även till staden känner. Efter ett par dagar hade jag inga pengar eftersom jag hade utgegeven för mycket. Jag sedan kommer att leva på gatorna på ovanstående datum dag tid, har jag somnat i Amsterdam berusad efter en kväll var jag sedan vaknade upp och såg att jag hade alla mina tillhörigheter. Jag kommer inte ihåg vad jag har gjort tidigare den natten

:laugh:

Edit: Tog du med dig tandborste förresten?

sotala
2014-06-04, 19:48

Edit: Tog du med dig tandborste förresten?

http://img.tapatalk.com/d/14/06/05/a7usypeh.jpg

cero
2014-06-04, 20:08
Ingen påse till tandborsten? :(

Sebbe_H
2014-06-04, 20:10

Har man sovit på gatan är man nog inte så kräsen med tandborsten *screwy*

Vilken tråd alltså!

WHITEFOLKS
2014-06-04, 20:15

Det där verkar inte ha nåt med anabola att göra?

ducedo
2014-06-04, 20:16
Det där verkar inte ha nåt med anabola att göra?

Det är hans polisanmälan över stölden.

timoat
2014-06-04, 21:05
Ja det är bara att ringa försäkringsbolaget med den anmälan! Get PAIIIID

PureWhey
2014-06-04, 21:11
Hahahaha, blir bara roligare och roligare :D

Skickat ifrån böjracket

Exdiaq
2014-06-04, 21:22
Skit i tandborsten.. Tog du med dig en handduk?

http://hitchhikers.wikia.com/wiki/Towel

sotala
2014-06-05, 09:50

http://img.tapatalk.com/d/14/06/05/yjy7ezu9.jpg

han verkar inte bry sig iaf ")

Skit i tandborsten.. Tog du med dig en handduk?

http://hitchhikers.wikia.com/wiki/Towel
Ja, det har gått åt några st ")
http://img.tapatalk.com/d/14/06/05/6yqezena.jpg

Nu är de bästa kvar. . Hemresan! ^^)
Btw, Tyskar är riktigt tjuriga jävlar märkte vi! Så tullen blr väl intressant :)

cero
2014-06-05, 10:27
Hahahahhaahahhahahah har han tatuerat Alfons Åberg på armen?

Xtronal
2014-06-05, 10:35

Verkar som det :)

The_RobRoy
2014-06-05, 11:02
Helt otroligt :D

cero
2014-06-05, 11:02
Episk snubbe.

olwe
2014-06-05, 11:11
Alfons höjde honom än mer. Kan vi få veta mer om denna snubbe?

sotala
2014-06-05, 22:46

Japp ^^

Alfons höjde honom än mer. Kan vi få veta mer om denna snubbe?
Gissa vad, han heter Alfons! ")

sotala
2014-06-05, 22:57
Nu är vi i sverige igen btw. Ganska gött då två av dessa medresenärerna inte har nationellt ID !:) Hahaha! Det gick ändå :)

lite bilder från resan
http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/9u8u4e3a.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/vejeqe3e.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/e4enetyr.jpg

^^)

sotala
2014-06-05, 22:58
http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/ana2uta2.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/a6ema9a3.jpg
En hund hitta vi oxå")

sotala
2014-06-05, 23:18
Föräldrarnas sms xD
http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/uvy8aduq.jpg

+

" Köp öl till mamma om du har några pengar kvar. "

Från Facebook ;)

smolk
2014-06-06, 01:28
Hahaha vad fan läste jag precis? Är du på riktigt??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

sotala
2014-06-06, 01:56
Hahaha vad fan läste jag precis? Är du på riktigt??

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jadu, de e så riktigt som det kan bli ")

sotala
2014-06-06, 02:01
Äntligen hemma! :)

2400 km, fyra dagar, X antal tusen kr lättare & en erfarenhet rikare så sitter jag nu på min kära toalett igen :) Wunderbar ^^

http://img.tapatalk.com/d/14/06/06/yqasy4un.jpg

GODNATT **)

lucius
2014-06-06, 07:55
Det här är det bästa jag läst på länge!
Och bildillustrationerna! :hbang:

eternallord
2014-06-06, 09:03
Smart att skriva ut föräldrarnas telefonnr :D

timoat
2014-06-06, 09:24
"Öhhh, jag har inte heller mitt id med mig..."

Vilken klase bananer till polare du har! :laugh:

Stoltz
2014-06-06, 09:50
:laugh::laugh:
Vilket jävla gäng, verkar vara rena cirkusen :D

Bra jobbat!

PureWhey
2014-06-06, 10:05
Hahaha... Orkar inte

Skickat ifrån böjracket

Hackenschmidt
2014-06-06, 10:09
Nu är vi i sverige igen btw. Ganska gött då två av dessa medresenärerna inte har nationellt ID !:) Hahaha! Det gick ändå :)

Men förfan :laugh:
I filmatiseringen kanske det slutar så..

1 polare fast i amsterdam, 2 åker för att hämta, nu 3 pers i bilen men bara en får komma över gränsen. Upplagt för en uppföljare

Onigiri
2014-06-06, 10:34
Nästa resa måste bli något skumt ställe i Thailand och att ni bilar och hämtar honom, hoppar på skumma färjor och sånt som vilseleder er men att ni slutligen återförenas efter någon vecka.

Olegh
2014-06-06, 10:36
Plot twist: Det var TS som glömde sitt ID-kort..

4623
2014-06-06, 10:36
Schnitzeln på Rödby-Puttgardenfärjan är nice.

sotala
2014-06-06, 10:48
Schnitzeln på Rödby-Puttgardenfärjan är nice.

Javisst!:)

Godmorgon på er.
Detta scenario med att poliserna klippte upp skosnöret(vart en knut de intr fick upp) osv visade sig vara lite bättre än jag trodde. Han var alltså misstänkt för att ha handlat weed på gatan samtidigt som han var misstänkt för ngt med anabola. Detta för att han konversera med ngn som antagligen är känd sedan tidigare av polisen.

I vilket fall. Kommer ni ihåg att han blev frisläppt efter att han motvilligt erkände att han handlat weed vilket han inte gjorde? Detta pressade alltså polisen på stackaren tills han felaktigt erkände för att de helt enkelt antagligen skulle kunna sätta dit holländaren och dels för att de imte trodde på honom. Haha!
Citat från polisen. "Erkänn du, det är honom vi vill sätta dit. Inte dig. Du går fri om du erkänner" osv tills han erkände o fick gå därifrån.

Så nu sitter väl en holländare i arresten möjligtvis ")

Tomas W
2014-06-06, 10:52
Skönt att ni är tillbaka hemma alla, fick detta på min epost nu precis och kom o tänka på denna tråden.

Beklager for ulemper, jeg er i Skottland, Jeg er her i en uke og jeg hadde bare vesken min stjålet på buss-stasjonen. Den inneholder alle mine vitale elementer, telefon, penger og pass. Jeg har vært prøver å sortere ut ting, jeg trenger litt hjelp fra deg. å låne meg 1,700 pounds å sortere meg ut av denne knipen, og summen vil være betales tilbake så snart jeg kommer tilbake fra Storbritannia.

Mvh Bjørnar Bøe Lundberg

Nordenator
2014-06-06, 10:57
Typiskt Bjørnar. Han gör alltid så.

sotala
2014-06-06, 11:11
Skönt att ni är tillbaka hemma alla, fick detta på min epost nu precis och kom o tänka på denna tråden.

Hahahaha! ")
När åker du till skottland då? ")

Btw. De va många som inte trodde de va sant o skrek scam o allt va de var. Skrattar bäst skrattar sist :)

Tomas W
2014-06-06, 11:19
Hahahaha! ")

Btw. De va många som inte trodde de va sant o skrek scam o allt va de var. Skrattar bäst skrattar sist :)

Sätter mig i bilen direkt efter jobbet idag, ne men tycker att de som sitter och skriver dessa mailen borde kunna anstränga sig lite mer, syns rätt tydligt att de kört en google translate liknade översättning bara.

sotala
2014-06-06, 11:23
Sätter mig i bilen direkt efter jobbet idag, ne men tycker att de som sitter och skriver dessa mailen borde kunna anstränga sig lite mer, syns rätt tydligt att de kört en google translate liknade översättning bara.

Thats the spritit! :)
Ja, alla scammers är inte smarta. Om de nu är scammers vill säga.

Knatcharn
2014-06-16, 13:02
Hahaha, årets tråd! Bra vänner är ni i alla fall. :p

WHITEFOLKS
2014-06-16, 13:09
Hahahaha! ")

Folk sa inte att det var scam, folk sa att det fanns scams som gick till precis sådär och att du borde kolla upp det hela.

hampfuz
2014-06-16, 13:24
Ja, du får ju erkänna att din polares beteende var lite märkligt :p

Morty
2014-06-16, 14:18
Rooooofl!! Fett värt att jag läste denna tråd.

sotala
2014-11-25, 20:35
Ja, det var ett tag sedan detta hände MEN..

Det uppdagades nyligen att denna jävla klåparen inte alls hade blivit bestulen på sitt pass!
Dumfan "pantade" in den på en pizzeria när han hade the fuckin munchies... Och han hittade inte dit igen...

Vart är världen påväg... :, (

Olegh
2014-11-25, 20:41
Don't do drugs kids.

Nordenator
2014-11-25, 20:42
Undrar om pizzan var värd det?

R Scarpa27
2014-11-25, 20:47
http://www.laweekly.com/imager/marijuana-pizza-has-arrived-in-la/b/original/5063817/42b2/image.jpg

PureWhey
2014-11-25, 21:05

Det uppdagades nyligen att denna jävla klåparen inte alls hade blivit bestulen på sitt pass!
Dumfan "pantade" in den på en pizzeria när han hade the fuckin munchies... Och han hittade inte dit igen...

Hahahahha, asså what the f...

Helt klart roligaste tråden på Kolo.

Lol.

cero
2014-11-25, 21:09
... I don't even....

WHITEFOLKS
2014-11-25, 21:12
Så han ljög för er om att ha blivit bestulen?

cero
2014-11-25, 21:15
best-of

hampfuz
2014-11-25, 21:32

sotala
2014-11-25, 21:57
http://www.laweekly.com/imager/marijuana-pizza-has-arrived-in-la/b/original/5063817/42b2/image.jpg
Ja...
Det var väl för skämmigt helt enkelt 😂
Så han ljög för er om att ha blivit bestulen?

forestgrove
2014-11-25, 22:48
Bra tråd! Var osäker på om jag skulle läsa igenom eller inte. Jag fattade rätt beslut och läste :)

Hur uppdagades det att han pantade in sitt pass? Mindes han det men undanhöll det från er, eller blev han kontaktad av nån pizzabagare nyligen?

Ponitus
2014-11-25, 23:01
Ja, jävlar.

Snobbe
2014-11-25, 23:02
hahahaha, snällt av er att hjälpa iaf :)

Snubben
2014-11-25, 23:38

http://th05.deviantart.net/fs71/200H/f/2013/233/3/3/wat_png__by_katysz__by_katysz-d6j542d.pnghttp://www.troll.me/images/jackie-chan/what-i-dont-even.jpghttp://img2.wikia.nocookie.net/__cb20121215205341/fallout/images/0/08/Genius_meme.jpeg

Evankhell
2014-11-25, 23:57
Stoner thread.

hurril
2014-11-26, 00:31
#tvåsnarthårdakillar

sotala
2014-11-26, 01:01
Bra tråd! Var osäker på om jag skulle läsa igenom eller inte. Jag fattade rätt beslut och läste :)

Hur uppdagades det att han pantade in sitt pass? Mindes han det men undanhöll det från er, eller blev han kontaktad av nån pizzabagare nyligen?
Jag är vän med hans kusin. Han berättade det för sina föräldrar, före han åkte in fängelse (ja det har han lyckats med men det är en annan historia), som i sin tur skvallrade vidare till släkt osv...

sotala
2014-11-26, 01:02
http://th05.deviantart.net/fs71/200H/f/2013/233/3/3/wat_png__by_katysz__by_katysz-d6j542d.pnghttp://www.troll.me/images/jackie-chan/what-i-dont-even.jpghttp://img2.wikia.nocookie.net/__cb20121215205341/fallout/images/0/08/Genius_meme.jpeg
Hahahahaha!
Stoner thread.
Yea i suppose..! ^^)

cero
2014-11-26, 01:05
Jag är vän med hans kusin. Han berättade det för sina föräldrar, före han åkte in fängelse (ja det har han lyckats med men det är en annan historia), som i sin tur skvallrade vidare till släkt osv...

Haha till släkten också. :D

PureWhey
2014-11-26, 01:27
Haha, vad är detta för snubbe...?! :D

Akerhage
2014-11-26, 07:04
Ni skulle låtit han vara kvar där borta med facit i hand. Känns som han behöver lära sig hur man beter sig lite? Droger, fängelse, ljuger för sina vänner etc... verkligen en jättebra kille det. Hoppas han kommer i fas nu under sin period i finkan.

sotala
2014-11-26, 08:53
Ni skulle låtit han vara kvar där borta med facit i hand. Känns som han behöver lära sig hur man beter sig lite? Droger, fängelse, ljuger för sina vänner etc... verkligen en jättebra kille det. Hoppas han kommer i fas nu under sin period i finkan.
De låter som att du skulle behöva bli bortglömd och lämnad i ett annat land. Du känner inte personen ifråga och bör ej heller uttala dig om vad som är bäst för denne.
Man lever bara en gång, ett par jointar i holland dör ingen av...yeez..

Akerhage
2014-11-26, 09:00
Sade inte det enbart handlade om hans jointar, utan om det faktum att han ljuger för sina "kompisar" om saker för att de skall hjälpa honom. Kändes väl som han lika gärna kunde berättat sanningen för er eller? Sen antar jag att han sitter i finkan för han gjort något olagligt och inte hjälpt Agda över gatan?

sotala
2014-11-26, 09:36
Sade inte det enbart handlade om hans jointar, utan om det faktum att han ljuger för sina "kompisar" om saker för att de skall hjälpa honom. Kändes väl som han lika gärna kunde berättat sanningen för er eller? Sen antar jag att han sitter i finkan för han gjort något olagligt och inte hjälpt Agda över gatan?
Jag är ju hans vän vilket oxå innebär att jag känner honom och kan sätta mig in i hans situation. Jag har inga som helst problem med att han skäms.
Man bör nog inte ifrågasätta om respektive är ens "kompis" så snabbt som denne möjligtvis gör ngt korkat!

Akerhage
2014-11-26, 10:46
Det är helt individuellt, jag hade nog inte själv fortsatt vara kompis med någon som lurade mig genom halva Europa för att hämta upp honom för han knarkat bort sitt pass och hävdar han blivit rånad och behöver min hjälp. Jag uttryckte väl mig klumpigt, du får absolut tycka som du vill, likväl som jag har min egna åsikt :)

sotala
2014-11-26, 10:59
Det är helt individuellt, jag hade nog inte själv fortsatt vara kompis med någon som lurade mig genom halva Europa för att hämta upp honom för han knarkat bort sitt pass och hävdar han blivit rånad och behöver min hjälp. Jag uttryckte väl mig klumpigt, du får absolut tycka som du vill, likväl som jag har min egna åsikt :)
Han blev bestulen på sina saker Passet däremot pantade han in lol. Jag sj bestämde mig för att hämta honom, han försökte inte övertala mig på ngt sätt. Han hade ingen annan som ställde upp helt enkelt så då får man hjälpa till så gott det går:) Ja tror du missuppfattade situationen lite :)

filmjölk
2014-11-26, 11:20
Den här tråden borde nog läsas av forumets legaliseringsförespråkare. "Cannabis är nästan ofarligt", yeah right :D

sotala
2014-11-26, 11:41
Den här tråden borde nog läsas av forumets legaliseringsförespråkare. "Cannabis är nästan ofarligt", yeah right :D
Haha, du bör nog själv sätta dig in i lite fakta för detta kan inte förknippas som farligt tack vare cannabis i sig lol.

Mental
2014-11-26, 11:47

Glömma vilken pizzeria man pantade passet på kvalar inte direkt in på topplistan över farliga situationer man kan försätta sig i. Jag skulle nästan gå så långt som att säga att det är ofarligt faktiskt.

För att inte tala om hur lätt det skulle vara att supa bort passet, eller bara helt enkelt tankspritt glömma vart man pantade det, helt nykter och opåverkad.

sotala
2014-11-26, 11:57
Glömma vilken pizzeria man pantade passet på kvalar inte direkt in på topplistan över farliga situationer man kan försätta sig i. Jag skulle nästan gå så långt som att säga att det är ofarligt faktiskt.

För att inte tala om hur lätt det skulle vara att supa bort passet, eller bara helt enkelt tankspritt glömma vart man pantade det, helt nykter och opåverkad.
Sen tillägger jag gärna att staden Amsterdam är jävligt virrig.. ^^)

forestgrove
2014-11-26, 12:56
Samtidigt som detta är en kul historia så är det ju faktiskt också en tråkig historia. Nu vet jag inte hur Alfons uppväxt har sett ut, men den kan ju ha varit väldigt trasig. Det är inte helt ovanligt att folk mår dåligt och att deras beteende är självdestruktivt. Det är bra att han har en såpass bra vän som är villig att sätta sig i en bil och åka till Amsterdam för att hjälpa honom.

filmjölk
2014-11-26, 13:05
Jag tror inte att killen har blivit rånad, utan blåst sina pengar på prostituerade, hasch etc. och räknat kallt med att polarna kommer fixa det här för mig ändå.

vvrab
2014-11-26, 14:31
Något säger mig att det inte är cannabis som satt krokben för hans raketforskarkarriär.