handdator

Visa fullständig version : Bulka är en lögn?

Kunglig12
2014-06-01, 13:35
Jag läser olika överallt

"Du bygger bara på överskott!"

"Nej du bygger lika bra på balans"

"Tjejer ska ligga på lågt överskott"

"Nej tjejer ni ska äta allt ni kommer åt för då bygger ni som fan!"

And the list goes on...

Jag har försökt ligga på ett lågt överskott... Men har legat still i vikt ganska länge nu...60-61kg... Eller just nu ligger jag nog stadigt på 61 (glömmer o väga mig varje vecka).. Men enligt sidor så är mitt energibehov för att väga så mycket typ bara 1900 eller nåt... Men jag äter alltid 2200-2300... Bör jag också öka i kcal för o bygga mer muskler? Jag har liksom redan lite fett på magen som man får räkna med om man äter normalt... Är det onödigt o öka kcalintaget? Känns som jag inte ändras så mycket i kroppen men enligt folk är jag "vältränad" osv på bilder ser jag större ut än vad jag är så kanske är blind...

Jag är runt 168 och väger 61! Tjej också. Bulkat i 4 mån (började på ca 55kg. kanske)... Planerar o bulka ca 1 år... Vill gärna öka i vikt (mest muskler såklart)

Är nöjd med min kost också... Folk tycker nog det är för mycket protein.... Försöker ligga högre på fett också

vicarious
2014-06-01, 13:39
I och med att du har ökat i vikt så äter du tillräckligt. Mer energi kommer resultera i mer muskler men även mer fett. Kanske dags att se över träningen istället, den är viktigare för resultaten.

Kunglig12
2014-06-01, 13:46
I och med att du har ökat i vikt så äter du tillräckligt. Mer energi kommer resultera i mer muskler men även mer fett. Kanske dags att se över träningen istället, den är viktigare för resultaten.

Kanske borda öka sakta med o ligga på 2300 varje dag ist bara för ibland?

Tror jag har haft dåliga scheman. Jag ändrar det ofta också för jag blir aldrig nöjd... Ska börja med ett nytt nästa vecka... Kanske ska lägga upp det här så man kan få lite kritik

Gober
2014-06-01, 13:50
Viktigast att köra ett upplägg där du ser progression. Ökar du inte vikt/volym på gymmet så lär inte mkt hända.

Angående bulk så är lite mer bättre än för lite om man är ute efter maximala resultat. Men en långsam viktuppgång är att föredra av olika anledningar.

Sniggel
2014-06-01, 13:54
Jag läser olika överallt

And the list goes on...

Jag har försökt ligga på ett lågt överskott... Men har legat still i vikt ganska länge nu...60-61kg... Eller just nu ligger jag nog stadigt på 61 (glömmer o väga mig varje vecka).. Men enligt sidor så är mitt energibehov för att väga så mycket typ bara 1900 eller nåt... Men jag äter alltid 2200-2300... Bör jag också öka i kcal för o bygga mer muskler? Jag har liksom redan lite fett på magen som man får räkna med om man äter normalt... Är det onödigt o öka kcalintaget? Känns som jag inte ändras så mycket i kroppen men enligt folk är jag "vältränad" osv på bilder ser jag större ut än vad jag är så kanske är blind...

Jag är runt 168 och väger 61! Tjej också. Bulkat i 4 mån (började på ca 55kg. kanske)... Planerar o bulka ca 1 år... Vill gärna öka i vikt (mest muskler såklart)

Är nöjd med min kost också... Folk tycker nog det är för mycket protein.... Försöker ligga högre på fett också

Mjae, kanske. Du har stått still länge men att bygga muskler tar tid när man kommit förbi de absolut första ökningarna. Var försiktig med att öka kaloriintaget. Risken är att du bulkar dig tjock på sikt om du fokuserar för mycket på att "kalorier bygger".

anvihl
2014-06-01, 14:38
Man måste inte "bulka" och "deffa". Att äta efter prestation är nog det bästa man kan göra. Alltså så länge det går framåt på gymmet, att du kan öka lite i vikt i träningen hela tiden och att du i en mätperiod på låt säga ett år har ökat i vikt så går du ju framåt i muskulär utveckling. Att äta upp sig onödigt mycket om man inte har som ambition att tävla i någon styrkesport där det gynnar prestationen känns spontant bara dumt då man ändå får "deffa" bort resultaten sen igen.

Kunglig12
2014-06-01, 17:30

Jag ska börja med det här schemat nästa vecka, är det bra?

Mån axlar triceps
Militärpress 5x6-8

Baskida axlar kryss cable 3x10-12
Sidolyft sittande 4x12-14
Framåtlutande hantellyft 3x12-14
Baksida axlar i cable sidolyft 3x12

Triceps hantel bakom nacke 5x10-12
Triceps rep över huvudet i cc 5x12
TRICPES push Downs med stång 5x12

Tis ben framsida
Knäböj 5x12-20
Gående Utfall med stång 3-4 set
Benpress 3x12
Lite isoaltionsövningar för lilla rumpan
Framsida ben maskin 5x12-30

Ons bröst biceps mage vader
Bänkpress 3x12
Liggande/lutande Hantelpress 3x12

Biceps 9 det
Mage 3x12-15
Vader 5x15-25

Kanske HIIT några min

Tors rygg mark rumpa
Uppvärmning sittande rodd 3 set
Vanliga marklyft 5x6
Latsdrag 4x12
Rygg i cc med rak stång 3x12
Latsdrag bakom nacke 4x12

Rumpövningar 5-15 set 12-20 reps

Fre axlar triceps
Militärpress 5x6-8

Baskida axlar kryss cable 3x10-12
Sidolyft sittande 4x12-14
Framåtlutande hantellyft 3x12-14
Baksida axlar i cable sidolyft 3x12

Triceps hantel bakom nacke 5x10-12
Triceps rep över huvudet i cc 5x12
TRICPES push Downs med stång 5x12

Lör ben baksida
Knäböj 5x12-20
Raka marklyft 5x12
Benpress 3x12
Lite andra isoaltionsövningar
Baksida ben maskin 5x12-30

Sön rygg biceps vader
Vader 3-5x15-25

Latsdrag 4x12
Stående rodd 4x12
Latsdrag bakom nacke 4x12
Rygg med rak stång i cc dra neråt 3x12

Biceps 9 set

G_lund
2014-06-01, 17:33
Det finns en tråd för träningsscheman.

Sheogorath
2014-06-01, 17:37
Jag läser olika överallt

And the list goes on...

Går du inte upp i vikt ligger du inte på överskott.

Kunglig12
2014-06-01, 17:53
Går du inte upp i vikt ligger du inte på överskott.

Då ligger jag på balans alltså... Fattar ej hur man ska räkna på vikten vid bulk... Ska man hela tiden räkna på sina nuvarande vikt hur mycket man ska äta i överskott? Då måste man ju öka hela tiden??

Får väl ta o öka o riskera att bli lite tjock/svullen

Sheogorath
2014-06-01, 18:03
Då ligger jag på balans alltså... Fattar ej hur man ska räkna på vikten vid bulk... Ska man hela tiden räkna på sina nuvarande vikt hur mycket man ska äta i överskott? Då måste man ju öka hela tiden??

Du behöver inte göra något annat än att hålla koll på vågen och äta tillräckligt för att vikten ska röra sig uppåt sakta, om det nu är ett lågt överskott du vill hålla. Det är för övrigt det enda sättet man kan veta att man ligger på överskott. Står vågen stilla vecka för vecka ligger man på balans.

Duran
2014-06-01, 19:57
Vilar du aldrig? Sånt verkar i och för sig va ute nuförtiden men jag verkar få bättre resultat när jag tränar mer sällan.

Kunglig12
2014-06-01, 20:47
Du behöver inte göra något annat än att hålla koll på vågen och äta tillräckligt för att vikten ska röra sig uppåt sakta, om det nu är ett lågt överskott du vill hålla. Det är för övrigt det enda sättet man kan veta att man ligger på överskott. Står vågen stilla vecka för vecka ligger man på balans.
Tack ska testa öka så jag ligger på 2300-2400 varje dag den här veckan (känns lite läskigt)! blir så jävla svullen av mycket mat men ska man bygga muskler så ska man! :)

Kunglig12
2014-06-01, 20:48
Vilar du aldrig? Sånt verkar i och för sig va ute nuförtiden men jag verkar få bättre resultat när jag tränar mer sällan.

Jag krymper så fort jag inte tränar

Sheogorath
2014-06-01, 20:49
Tack ska testa öka så jag ligger på 2300-2400 varje dag den här veckan (känns lite läskigt)! blir så jävla svullen av mycket mat men ska man bygga muskler så ska man! :)

:thumbup:

R Scarpa27
2014-06-01, 21:11

ät mat med mer kalorier per 100g... så blir det enkelt... och slipper att tex trycka lågkalori kost i mängder för att uppnå en viss nivå.
bara ett tips och vet ju oht inte vad du äter annars :)

Simplicity
2014-06-01, 21:43
Ät mer så går du upp, ligger du still i vikt äter du för lite, simple as that. Och du kommer inte råka bli smällfet över en natt för att du ökar kostintaget så sluta nojja, ät ordentligt och gör progressiva ökningar så kommer resultaten :)

PureWhey
2014-06-01, 22:11

Vilar du en dag krymper armarna då, eller vad menar du?

vicarious
2014-06-02, 09:36

Enbart en känsla eller en visuell effekt. Muskler tappar man inte så snabbt så man kan se det i spegeln från dag till dag.

Kunglig12
2014-06-02, 11:31
ät mat med mer kalorier per 100g... så blir det enkelt... och slipper att tex trycka lågkalori kost i mängder för att uppnå en viss nivå.
bara ett tips och vet ju oht inte vad du äter annars :)

Nej nej det är inga problem! Äter gärna myyyyyycket:)

Kunglig12
2014-06-02, 11:35
Ät mer så går du upp, ligger du still i vikt äter du för lite, simple as that. Och du kommer inte råka bli smällfet över en natt för att du ökar kostintaget så sluta nojja, ät ordentligt och gör progressiva ökningar så kommer resultaten :)

Självklart blir jag inte fet över en natt! Jag är glad att jag äntligen ska öka kcalintaget så nojar verkligen inte!

Vet att jag ej tappar muskler på en dag! Det är bara inbillning från min sida. Men eftersom mitt onsdags pass är så lugnt så känns det som en vilodag för mig.

Alltidxx
2014-06-02, 11:45
Det är aldrig någon som äter ordentligt som funderar på sådana här saker. Och de har helt säkert bra förutsättningar att öka muskelmassa.

Men folk envisas ju med sina olika varianter av leangains och osäkerheten som följer, så då får de väl göra så då.

Kunglig12
2014-06-03, 11:23
Det är aldrig någon som äter ordentligt som funderar på sådana här saker. Och de har helt säkert bra förutsättningar att öka muskelmassa.

Men folk envisas ju med sina olika varianter av leangains och osäkerheten som följer, så då får de väl göra så då.

Ok jag kanske bara tränat dåligt då

Vivaldi
2014-06-03, 14:08
KOSTFRÅGOR

Som andra nämnt, så länge du rör dig i den riktning du eftersträvar säger jag att du bör hålla dig till planen, viktigt att dock ha i åtanke är micro och makronutrienter (mao. vitaminer, mineraler fettsyror osv.) vilket många ibland missar.
Detta är speciellt viktigt då du är tjej!

(skrivet av man på 187 cm som deffar på 2300 kcal :( )

Kunglig12
2014-06-03, 20:49
Som andra nämnt, så länge du rör dig i den riktning du eftersträvar säger jag att du bör hålla dig till planen, viktigt att dock ha i åtanke är micro och makronutrienter (mao. vitaminer, mineraler fettsyror osv.) vilket många ibland missar.
Detta är speciellt viktigt då du är tjej!

(skrivet av man på 187 cm som deffar på 2300 kcal :( )

Kan muskelbyggnaden försämras om man ej äter tillräckligt av vissa saker?

R Scarpa27
2014-06-03, 21:01
Kan muskelbyggnaden försämras om man ej äter tillräckligt av vissa saker?

oftast får du i dig allt av en blandad och varierad kost automatiskt. spec under bulk.

och till din fråga så för lite protein du syftar på isf? ganska enkelt att få i sig dagsintag av.

Anders The Peak
2014-06-03, 21:02
Kunglig om man bara äter sunt och tillräckligt med energi brukar det ge med sig per automatik och det räcker oftast med kaloribalans.

Men jag tycker inte att ditt träningsprogram är produktivt det kan både kortas ned och läggas mer tonvikt på övningar som ger bra resultat. Menar att det ger inte så mycket utrymme till tillväxt utan mer en kamp om att behålla muskelmassa pga nötandet. Bättre att köra styrketräning i huvudsak basövningar varannan dag och på mellandagarna kör du korta konditionspass ca 20 minuter. Det ger more Bang for the buck

Albin Eriksson
2014-06-04, 01:13

Det hela är ganska enkelt, du ligger still i vikt vid ett visst kcalintag = du ökar 200kcal och ser vart det tar dig över tid.
Sen når du troligen nästa platå och beroende på hur kroppen ser ut så tar du beslut då om hurvida du plussar max ett par hundra kcal igen.

Kunglig12
2014-06-04, 11:20
oftast får du i dig allt av en blandad och varierad kost automatiskt. spec under bulk.

och till din fråga så för lite protein du syftar på isf? ganska enkelt att få i sig dagsintag av.

Nej protein får jag lätt i mig! Men brukar läsa att vissa livsmedel som tex havregryn, omega3 fetter osv är positivt för muskelbyggnaden att ämnen hjälper till eller nåt...

AronP
2014-06-04, 11:23
Alla marginella effekter du får av att dutta med ditten och datten är just precis marginella i kontexten hård träning och rejält bra bra mat.

Langster
2014-06-04, 12:00
Alla marginella effekter du får av att dutta med ditten och datten är just precis marginella i kontexten hård träning och rejält bra bra mat.

Plus att det tar väldigt lång TID att bygga muskler, speciellt för tjejer. Att ligga på ett specifikt kaloriintag eller finjustera träningsprogrammet ger även det marginella effekter, om ens några, i jämförelse med att helt enkelt träna hårt i X antal år, satsa på att bli så stark som möjligt och äta tillräckligt för att inte gå ned i vikt.

justblaze
2014-06-06, 18:11
Grisbulka är en lögn, väger man väldigt mycket för lite mot sin längd är det en riktig waste of time att ligga på energibalans. Alla minns väl benacii?

Gober
2014-06-06, 18:54
Grisbulka är en lögn, väger man väldigt mycket för lite mot sin längd är det en riktig waste of time att ligga på energibalans. Alla minns väl benacii?

Ha ha

R Scarpa27
2014-06-06, 19:42

killen vågade iaf bulka upp sig ordentligt, en deff på den bulken avslutad hade nog blivit bra resultat.

AronP
2014-06-06, 20:15
killen vågade iaf bulka upp sig ordentligt, en deff på den bulken avslutad hade nog blivit bra resultat.

Ja Benny ser ju i dagsläget bättre ut än dom flertalet här på brädan.

Gober
2014-06-06, 20:34

Vad menar du? Antar du inte sett honom nu ;-) man ska ju dock inte tro att man plötsligt exploderar i massa (även om en del gör det av olika anledningar) bara för man börjar äta mycket mat.
Men nog om det. Klart man ska våga bulka.

Diomedea exulans
2014-06-06, 20:36
Vad menar du? Antar du inte sett honom nu ;-)
Men nog om det. Klart man ska våga bulka.

Även jag som lägger alla extrakalorier på magen?

Gober
2014-06-06, 20:37
Även jag som lägger alla extrakalorier på magen?

Det gör du inte, för då tränar du dåligt. Jag lägger också på mig runt midjan väldigt lätt. Då får man helt enkelt ta det försiktigt med bulken och inte överdriva. Men tränar man jävligt hårt så blir det muskler samtidigt som midjan växer.

justblaze
2014-06-07, 20:05
Ja Benny ser ju i dagsläget bättre ut än dom flertalet här på brädan.

Har han insta eller något?
Skulle vilja se hur det ser ut idag. Väldigt inspirerande kille.

Du kan PM:a om du hellre vill det :)

AronP
2014-06-07, 21:19
Har han insta eller något?
Skulle vilja se hur det ser ut idag. Väldigt inspirerande kille.

Du kan PM:a om du hellre vill det :)

Lägger det i tråden så kan fler kolla. http://i.instagram.com/bennysondered/

justblaze
2014-06-07, 21:34
Lägger det i tråden så kan fler kolla. http://i.instagram.com/bennysondered/

WTF, finner inga ord. Helvete vad bra jobbat, har kollat igenom hans journal på kolo, det är ju helt sjukt! *flex*

justblaze
2014-06-07, 21:47
Är helt tagen av hans utveckling