handdator

Visa fullständig version : Vatten o sånt!

Hoffa
2004-03-22, 13:37
Läste denna artikeln..

http://www.discussfitness.com/showthread.php?t=12760

Vad jag förstår så om man vill att det ska samlas mindre vatten i kroppen så ska man dricka mer vatten?

Alltså vatten som gör en plufsig..det vatten som bodybouilders vill ha bort innan tävling för att bli riktigt rippad..

Min fundering är hur mycket vatten man ska dricka för att se till att få bort onödigt vatten som gör en "mindre rippad"?

King Grub
2004-03-22, 13:39
Följ Sverkers råd i den här tråden så kan du inte misslyckas:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19345&highlight=vatten

Dvs runt 2 liter rent vatten per dag.

Mer är inte bättre. Inte mindre heller. Lagom är bäst.

Hoffa
2004-03-23, 08:36
Okej...

Men kan jag räkna med det vatten jag dricker som kaffet faktiskt innehåller?
Jag dricker minst en halvliter kaffe om dagen och det är ju ungefär 0,5 l vatten i det..kan jag räkna med det eller?

All frukt då? 90% av en del frukter består ju av vatten...pasta har 50% vatten..

:hbang:

Ironbabe
2004-03-23, 10:13
Originally posted by Hoffa
Okej...

Jag dricker minst en halvliter kaffe om dagen och det är ju ungefär 0,5 l vatten i det..kan jag räkna med det eller?

All frukt då? 90% av en del frukter består ju av vatten...pasta har 50% vatten..

Kaffe är ju vattendrivande vad jag förstått...

Sen som KB skriver, drick 2 liter RENT vatten! Alltså kan du inte räkna med det som finns i frukt mm :D

King Grub
2004-03-23, 10:38
Okej...

Du kan inte räkna kaffet som rent vatten. Å andra sidan behöver du inte räkna det som någon slags minusvätska heller. De där två literna vatten skall vara vatten, och inget annat.

Hoffa
2004-03-26, 21:26
Får jag räkna in mineralvatten då?
typ loka och ramlösa...

Sverker
2004-03-27, 07:39
Du dricker ju vatten för att kunna kissa ut överskottet av salter och urinämne ( som bildas när aminosyror omvandlas till energi ).

Mellan tummen och pekfingret motsvarar vattnet i maten den mängd vatten som vi svettas ut dagligen i viloläge och andas ut.
Där ingår även " metaboliskt vatten " dvs vatten som bildas när vi förbränner fett och kolhydrat.

Därifrån måste du dricka vätska för att kunna utsöndra salter och urinämne. Till detta krävs ca en halv liter för salterna och en liter per 100 g protein.

Detta gör att normalpersonen som inte arbetar hårt behöver dricka ca två liter per dag.

En kroppsbyggare som tränar och äter 300 g protein / dag måste dricka två liter extra ( han äter 200 g protein mer än normal mäniskan ) och dricka ca en liter för att ersätta det han svettats på gymmet.

Detta för att hålla vattenblansen.

Sverker
2004-03-27, 07:42
Får jag räkna in mineralvatten då?
typ loka och ramlösa...

Här kommer ännu mer salter in. Salter som kräver vätska för att utsöndras.

Det går inte att räkna exakt här men räkna, typ, 0.8 L rent vatten för varje liter mineralvatten.

Summan blir att drick det du tycker är gott och överdriv inte.