handdator

Visa fullständig version : Kristi himmelsfärdsdag

XXXL
2014-05-29, 17:34
Vad är vitsen med alla dessa högtidsdagar som ingen firar, jag förstår påsk jul midsommar, nyår och nationaldagen för då spenderar man tid med sin familj och äter god mat men jag känner ingen som inte är religiös som firar eller gör något speciellt på Kristi himmelsfärdsdag. Det verkar bara vara en dag då ingen jobbar och saker stänger halv-tidigt, varför? Jag har inget emot en Jesus personligen men varför måste så många av hans dagar vara röda. Vi har ju Gustav Adolfsdagen den 6e november som är en högtidsdag men den är inte röd och ingen är hemma från jobbet för det även fast Gustav II Adolf gjorde mer för Sverige än vad Jesus någonsin gjort.

Och varför finns det ingen debatt om det?

Fredszky
2014-05-29, 17:35
Vi får ledigt.

Don't rock the boat!

awesomooo
2014-05-29, 17:36
Glad Kristi himmelsfärdsdag!

Mental
2014-05-29, 17:38
Jag tycker vi borde avskaffa alla "helger" och ge alla de dagarna som semesterdagar att efter eget huvud fördela över året.

XXXL
2014-05-29, 17:40
Första maj är ju också en jävla skit dag, jag gillar att fira våren och allt men varför måste de vara en röd dag, vad fan betyder röd dag ens en dag kan väl inte ha en jävla färg heller.

Herr Oberst
2014-05-29, 17:40
Vi får ledigt.

Don't rock the boat!

Ledigt min röv. Fått jobba skitan av mig idag

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Scratch89
2014-05-29, 17:42
Jag har ledigt röda dagar men inte imorgon, så får jobba de jäkla klämdagarna. :(

XXXL
2014-05-29, 17:45
Jag har ledigt röda dagar men inte imorgon, så får jobba de jäkla klämdagarna. :(

Har ni inte arbetstidsförkortning att ta ut på klämdagar? Tror vi har 4-5 dagar/år att ta ut för klämdagar.

ducedo
2014-05-29, 17:45
Vi har ju Gustav Adolfsdagen den 6e november som är en högtidsdag men den är inte röd och ingen är hemma från jobbet för det även fast Gustav II Adolf gjorde mer för Sverige än vad Jesus någonsin gjort.

Och varför finns det ingen debatt om det?

Klart vi ska fira Skånes största mordbrännare.

XXXL
2014-05-29, 17:49
Klart vi ska fira Skånes största mordbrännare.

Ta inte de här på fel sätt nu men ingen bad om din åsikt snapphane.

Crippa90
2014-05-29, 17:49

Jag är tvungen att ta ledigt. *cry*

Förövrigt låter en helgdag för Gustav den store helt fantastiskt. Skulle rösta för det!

XXXL
2014-05-29, 17:51
Jag är tvungen att ta ledigt. *cry*

Förövrigt låter en helgdag för Gustav den store helt fantastiskt. Skulle rösta för det!

Det är ju redan en dag men det är ingen röd dag,

http://www.dinstartsida.se/kalender/helgdagar/

06 - To - Flagga Gustav Adolfsdagen

Vilket är helt perfekt för då man fira den precis som man vill utan att allt ska stänga tidigt och sånt piss.

Gustav Adolf var mäktigare än Jesus så varför ska Jesus dagar vara röda?

Fordon
2014-05-29, 18:11
Ta inte de här på fel sätt nu men ingen bad om din åsikt snapphane.

:laugh::laugh::laugh:

Scratch89
2014-05-29, 18:44
Har ni inte arbetstidsförkortning att ta ut på klämdagar? Tror vi har 4-5 dagar/år att ta ut för klämdagar.

Jag skulle kunna ta ut en semesterdag men eftersom vi jobbar i team och har patienter så är det de tre första som ber om det som får ledigt. Jag var sent ute. :(

Jukka Sejlite
2014-05-29, 21:54
Flytta till ett icke kristet land och slipp problemet?

XXXL
2014-05-29, 21:56

Fast Sverige är ju ett sekulärt land nu sen typ 2000?

Jukka Sejlite
2014-05-29, 22:10
Vi har vår kultur,religion och våra traditioner.

Sniggel
2014-05-29, 22:56
Relaterat:

http://www.dn.se/debatt/svenska-staten-fortfarande-inte-livsaskadningsneutral/

Sniggel
2014-05-29, 22:57

Varför vara passiv och enbart se till sig själv istället för att påverka samhället man är en del av?

anvihl
2014-05-29, 22:59

Ja vi har det. Äta sill varenda jävla högtid, dricka sprit, ignorera varandra på buss/tunnelbana, klaga på alla som är mer lyckade än oss själva, en gud som människor har dödat miljontals för genom historien, ett ogillande mot finnar och norrbaggar, ett gäng medeltida kungar som var psykfall allihop och en tusentals år lång tradition av blod, krig, fattigdom och sprit. Vart vill du komma med det?

Langster
2014-05-29, 23:15
Jag antar att fackföreningarna har haft ett stort inflytande på att helgdagar bevarats.

XXXL
2014-05-29, 23:20
Jag antar att fackföreningarna har haft ett stort inflytande på att helgdagar bevarats.

Hur menar du då?

Starvation
2014-05-29, 23:37
Jag tycker det är jävligt skönt med småledigheter. Det frågades ju om övertid osv, men jag skulle ju spela LoL så jag kunde inte jobba över. Tror dom kan ta min ledighet, y right.

Exdiaq
2014-05-29, 23:52

Prata för dig själv.

"Vi" har inte någon kultur, "vi" har inte någon religion, "vi" har inte några traditioner.

Du har ditt, jag har mitt, övriga har sitt.

Langster
2014-05-30, 00:21
Prata för dig själv.

"Vi" har inte någon kultur, "vi" har inte någon religion, "vi" har inte några traditioner.

Lol du är nog tyvärr en del av en kultur ändå. Oavsett om du vill det eller inte.

Nitrometan
2014-05-30, 07:47
Prata för dig själv.

Ingen människa existerar i ett vakuum, oberoende av andra.

Exdiaq
2014-05-30, 08:05
Självklart, inte det jag syftade på heller.

Andy.da.wohoo
2014-05-30, 08:34
Självklart, inte det jag syftade på heller.

Vad var det då du ville? Klart "vi" har någon typ av gemensam kultur.

Exdiaq
2014-05-30, 10:54
Vad var det då du ville? Klart "vi" har någon typ av gemensam kultur.

Trycka på att det inte håller att per automatik inkludera X antal miljoner människor i ens uppfattning om vad "vår" kultur/religion/tradition är. Tycker det är viktigare att lägga fokus på individen gör/säger och de grupperingar denne frivilligt säger sig tillhöra.

Ja, det påstås det. Jag har dock inte lyckats luska ut vad denna kultur är som inkluderar alla som bor i Sverige (förutsatte att det var det han menade). Har du något svar på det?

Olegh
2014-05-30, 11:03
Trycka på att det inte håller att per automatik inkludera X antal miljoner människor i ens uppfattning om vad "vår" kultur/religion/tradition är. Tycker det är viktigare att lägga fokus på individen gör/säger och de grupperingar denne frivilligt säger sig tillhöra.

Ja, det påstås det. Jag har dock inte lyckats luska ut vad denna kultur är som inkluderar alla som bor i Sverige (förutsatte att det var det han menade). Har du något svar på det?

Beteende- och värderingshomogenisering (kultur) grundad i geografisk proximititet har varit ett slags normaltillstånd fram tills nyligen. (Och kan i någon mening fortfarande sägas vara det.)

Exdiaq
2014-05-30, 11:19
Beteende- och värderingshomogenisering (kultur) grundad i geografisk proximititet har varit ett slags normaltillstånd fram tills nyligen. (Och kan i någon mening fortfarande sägas vara det.)

Ja, p.g.a. starkt begränsade informations-, kommunikations- och resmöjligheter. Så är det inte längre.

... och även innan var det nog rätt svårt att inkludera >100 000 individer i en viss kultur förutsatt att styrningen inte varit väldigt auktoritär under längre tid.

Olegh
2014-05-30, 11:24
Vi är i en pågående utsuddningsfas, absolut. Men effekterna och historiskt kopplade föreställningar lever alltjämt kvar och just idag, nu, måste man förhålla sig till det också.

Langster
2014-05-30, 12:20
Exdiaiq kan ju prova att flytta till Japan, Ghana, Grönland eller Tibet och sen får vi se om han inte känner att han faktiskt är en del av den svenska/västerländska kulturen, snarare än att tillhöra något av de andra ländernas kultur.

Langster
2014-05-30, 12:25
... och även innan var det nog rätt svårt att inkludera >100 000 individer i en viss kultur förutsatt att styrningen inte varit väldigt auktoritär under längre tid.

Inte en chans. Alla är individer, visst, precis som en gran är ett träd och ett träd i en regnskog är ett träd, men det går inte att jämföra en barrskog i Norrland med en regnskog i Afrika. Trots att båda är skogar så är miljön och de individuella träden väldigt olika varandra och anpassade till sina respektive miljöer.

Exdiaq
2014-05-30, 12:36
Exdiaiq kan ju prova att flytta till Japan, Ghana, Grönland eller Tibet och sen får vi se om han inte känner att han faktiskt är en del av den svenska/västerländska kulturen, snarare än att tillhöra något av de andra ländernas kultur.

Nej tack.

Nu hoppas jag att du ställer dig frågan "hur ska hans nej tolkas"?
Är det...
... nej, för han tycker att det de kulturella skillnaderna är för stora
... nej, för han vill inte lämna vänner och familj
... nej, för han vill inte lämna naturen/landskapet han bor i
... nej, för han ser inte samma karriärsmöjligheter
... nej, för han anser att infrastrukturen är för dålig
... nej, för han tycker att de tjänster som kan erbjudas är för bristfälliga
... nej, för han ogillar styrande regimen allt för mycket
o.s.v.

Langster
2014-05-30, 12:42
Nej tack.

Nu hoppas jag att du ställer dig frågan "hur ska hans nej tolkas"?
Är det...
... nej, för han tycker att det de kulturella skillnaderna är för stora
... nej, för han vill inte lämna vänner och familj
... nej, för han vill inte lämna naturen/landskapet han bor i
... nej, för han ser inte samma karriärsmöjligheter
... nej, för han anser att infrastrukturen är för dålig
... nej, för han tycker att de tjänster som kan erbjudas är för bristfälliga
... nej, för han ogillar styrande regimen allt för mycket
o.s.v.

Jag bryr mig inte om du vill eller inte, det jag bryr mig om är om du skulle känna dig utanför (mer utanför än du uppenbarligen känner dig här) samhället pga kulturella skillnader.
Vi ska inte glömma att t.ex språket är en del av kulturen.

Exdiaq
2014-05-30, 13:02
Jag bryr mig inte om du vill eller inte, det jag bryr mig om är om du skulle känna dig utanför (mer utanför än du uppenbarligen känner dig här) samhället pga kulturella skillnader.
Vi ska inte glömma att t.ex språket är en del av kulturen.

Jag känner mig inte utanför "samhället". Jag känner stark tillhörighet med min familj, med mina vänner, med en del av mina arbets- och studiekollegor, med en del av grannskapet där jag bor. Det är mitt samhälle. Det är ett samhälle jag själv valt och som förändras konstant.

Vad gäller det "samhälle" som ofta åsyftas: nationen, staten, statliga skyddsnät och andra konstlade tillhörigheter baserade på tvång så står jag helst så långt utanför som möjligt.

Så kulturen är språket? Rätt ofta pratar/skriver/läser jag engelska.

"Kultur" är så sanslöst abstrakt, godtyckligt och svårt att definiera att man gör bäst i att definiera sin egen kultur och låta andra göra detsamma. Jag har mitt, du har ditt, övriga har sitt.

Langster
2014-05-30, 13:15
Jag känner mig inte utanför "samhället". Jag känner stark tillhörighet med min familj, med mina vänner, med en del av mina arbets- och studiekollegor, med en del av grannskapet där jag bor. Det är mitt samhälle. Det är ett samhälle jag själv valt och som förändras konstant.

Vad gäller det "samhälle" som ofta åsyftas: nationen, staten, statliga skyddsnät och andra konstlade tillhörigheter baserade på tvång så står jag helst så långt utanför som möjligt.

Så kulturen är språket? Rätt ofta pratar/skriver/läser jag engelska.

"Kultur" är så sanslöst abstrakt, godtyckligt och svårt att definiera att man gör bäst i att definiera sin egen kultur och låta andra göra detsamma. Jag har mitt, du har ditt, övriga har sitt.
Språket är en del av kulturen. Att vi ofta kan kommunicera på engelska är en del av vår kultur här. På många andra platser är det INTE en del av deras kultur att kunna engelska. Förstår du skillnaden?
Du kan tyvärr inte distansera dig från den kultur du tillhör endast genom att påstå att du inte är en del av den. Jag tror faktiskt inte ens att du vill distansera dig från den genom att t.ex bosätta dig i ett land där du inte kan språket och ingen förstår vad du säger. Lika lite som du vill distansera dig från vårt samhälle och våra skyddsnät när du är med om en trafikolycka dom medför att du måste amputera båda dina ben.

Jukka Sejlite
2014-05-30, 18:30
text.

Har du någonsin varit i ett land utanför Europa(charterresa med all inclusive räknas inte)?

Exdiaq
2014-05-30, 19:11
Språket är en del av kulturen. Att vi ofta kan kommunicera på engelska är en del av vår kultur här. På många andra platser är det INTE en del av deras kultur att kunna engelska. Förstår du skillnaden?
Du kan tyvärr inte distansera dig från den kultur du tillhör endast genom att påstå att du inte är en del av den. Jag tror faktiskt inte ens att du vill distansera dig från den genom att t.ex bosätta dig i ett land där du inte kan språket och ingen förstår vad du säger. Lika lite som du vill distansera dig från vårt samhälle och våra skyddsnät när du är med om en trafikolycka dom medför att du måste amputera båda dina ben.

Att svenska är en del av vad som kan benämnas kultur håller jag med om. Likaså engelska. Finns det något mer enligt dig?

Nej, det vill jag inte då det är opraktiskt. Men jag gör det inte p.g.a. någon förkärlek till svenskan.

Hade det funnits alternativa sätt att finansiera min sjukvård hade jag valt de istället. Nu finns det inte det utan att behöva dubbelt för samma tjänst.

Har du någonsin varit i ett land utanför Europa(charterresa med all inclusive räknas inte)?

Flertalet gånger. Aldrig varit på på charter.

Langster
2014-05-30, 21:37
Att svenska är en del av vad som kan benämnas kultur håller jag med om. Likaså engelska. Finns det något mer enligt dig?

Ja massor, att kritisera sitt eget samhälle, som du gör är t.ex typiskt svenskt och går flera hundra år tillbaka i tiden.
Ett annat är hur vi klär oss, du vill säkert klä dig så att du smälter in någorlunda väl i vår kultur? Inte mycket kilt eller kimono antar jag?
Vad vi läst under vår uppväxt, vad vi sett på TV osv gör att vi har en gemensam kultur... Oavsett vad du läst och sett sedan dess så har det bränts in i dig, du kommer inte kunna relatera till folk från andra kulturer på samma sätt i en diskussion om saker man minns från uppväxten.
Antagligen så lyssnar du mest på västerländsk musik, även om du inte gör gör det så kommer vår musikkultur vara er bekant för dig än för en kines.

Listan kan faktiskt göras hur lång spm helst...

Langster
2014-05-30, 21:41
Nej, det vill jag inte då det är opraktiskt. Men jag gör det inte p.g.a. någon förkärlek för svenskan.
Du misstar att tycka om en kultur med att vara en del av den. Håll isär begreppen.

Exdiaq
2014-05-30, 22:09
Ja massor, att kritisera sitt eget samhälle, som du gör är t.ex typiskt svenskt och går flera hundra år tillbaka i tiden.
Ett annat är hur vi klär oss, du vill säkert klä dig så att du smälter in någorlunda väl i vår kultur? Inte mycket kilt eller kimono antar jag?
Vad vi läst under vår uppväxt, vad vi sett på TV osv gör att vi har en gemensam kultur... Oavsett vad du läst och sett sedan dess så har det bränts in i dig, du kommer inte kunna relatera till folk från andra kulturer på samma sätt i en diskussion om saker man minns från uppväxten.
Antagligen så lyssnar du mest på västerländsk musik, även om du inte gör gör det så kommer vår musikkultur vara er bekant för dig än för en kines.

Listan kan faktiskt göras hur lång spm helst...

Listan kan verkligen göras hur lång som helst då hur mycket som helst kan kvalificera sig som "kultur". Kultur är ett smörgåsbord av oändliga proportioner där var och en väljer och vrakar vad denne vill ha. Jag förstår därför inte varför ens använda kultur som ett begrepp i syfte att gruppera människor då det inte låter sig användas på det viset. Det finns ingen praktiskt fördel att göra det heller då det blir helt intetsägande.

Exdiaq
2014-05-30, 22:25
Du misstar att tycka om en kultur med att vara en del av den. Håll isär begreppen.

Nej, det gör jag inte. Var menat som att den primära orsaken till att inte vilja flytta till ett område där jag inte kan språket var helt och hållet praktisk.

Har redan sagt att jag tycker att svenska kan vara en enande kulturell faktor. Men det är en faktor som berör ett ämne. Men det är inte relevant i sammanhanget när man skriver "vi har vår kultur, religion och traditioner" som ett syrligt "gilla läget"-svar om varför man har en kristen högtid. Framförallt vänder jag mig emot att inkludera andra som inte sagt sitt i frågan genom att säga "vi". Vi har ett gemensamt språk, men använd inte den gemensamma kulturella nämnaren som ett tecken på att jag håller med dig i allt och du därför kan föra min talan. Säg istället "jag har min kultur, religion och traditioner".

Langster
2014-05-30, 22:28
Listan kan verkligen göras hur lång som helst då hur mycket som helst kan kvalificera sig som "kultur". Kultur är ett smörgåsbord av oändliga proportioner där var och en väljer och vrakar vad denne vill ha. Jag förstår därför inte varför ens använda kultur som ett begrepp i syfte att gruppera människor då det inte låter sig användas på det viset. Det finns ingen praktiskt fördel att göra det heller då det blir helt intetsägande.

Men det låter sig ju göras, även om du inte VILL det. Det är ett brett begrepp och må vara ett smörgåsbord, men inte ett oändligt sådant, du kan inte själv välja vilka delar som finns på det heller. Att bära kilt är inte en del av vår kultur, inte heller att stena kvinnor som blivit våldtagna eller att fira independence day som i USA.
Ställ dig bredvid en man från tibet, en från peru och en från jordanien och det kommer att vara helt kristallklart att ni kommer från olika kulturer och att just du kommer från den svenska.

Exdiaq
2014-05-30, 22:40
Men det låter sig ju göras, även om du inte VILL det. Det är ett brett begrepp och må vara ett smörgåsbord, men inte ett oändligt sådant, du kan inte själv välja vilka delar som finns på det heller. Att bära kilt är inte en del av vår kultur, inte heller att stena kvinnor som blivit våldtagna eller att fira independence day som i USA.
Ställ dig bredvid en man från tibet, en från peru och en från jordanien och det kommer att vara helt kristallklart att ni kommer från olika kulturer och att just du kommer från den svenska.

Att bära kilt är inte vanligt här, men hur ska en person som inte känner mig kunna veta om jag är svensk eller skotte om jag väljer att börja använda kilt?

Personer som är uppväxa med en acceptans för stening av kvinnor för diverse "brott" men som starkt motsätter sig detta, är det rätt att per automatik associera dessa personer med detta fenomen bara för att det är vanligt där de bor och säga att det är din kultur?

Det förutsätter att personen i fråga valt att klä sig liknande som hur majoriteten klär sig. Personerna väljer sin kulturella tillhörighet. Gör personen inte det är det nästintill omöjligt att särskilja personerna åt. Tänk om alla klär sig likt goth'are? Det är en vld kultur och jag tror nog att du skulle benämna dessa som goth'are framför jordan, peruvian, tibetan.

Langster
2014-05-30, 22:44
Nej, det gör jag inte. Var menat som att den primära orsaken till att inte vilja flytta till ett område där jag inte kan språket var helt och hållet praktisk.

Har redan sagt att jag tycker att svenska kan vara en enande kulturell faktor. Men det är en faktor som berör ett ämne. Men det är inte relevant i sammanhanget när man skriver "vi har vår kultur, religion och traditioner" som ett syrligt "gilla läget"-svar om varför man har en kristen högtid. Framförallt vänder jag mig emot att inkludera andra som inte sagt sitt i frågan genom att säga "vi". Vi har ett gemensamt språk, men använd inte den gemensamma kulturella nämnaren som ett tecken på att jag håller med dig i allt och du därför kan föra min talan. Säg istället "jag har min kultur, religion och traditioner".

Jag kan hålla med om att religion och specifikt kristna högtider håller på att trilla ur den svenska kulturen. Att säga att vi i sverige är kristna och ska därmed fira kristna högtider är fel i dagsläget. Att Kristi himmelsfärdsdag är en helgdag fortfarande handlar nog mycket lite om religion eller ens kultur.

Jag ser dock inte kultur som ett tvång eller en påklistrad etikett, jag försöker inte tvinga dig till något genom att påstå att vi båda kommer från samma kultur, lika lite som jag tvingar någon till något genom att påstå att vi har samma hudfärg... Det är bara fakta.

Langster
2014-05-30, 22:48
Att bära kilt är inte vanligt här, men hur ska en person som inte känner mig kunna veta om jag är svensk eller skotte om jag väljer att börja använda kilt?

Personer som är uppväxa med en acceptans för stening av kvinnor för diverse "brott" men som starkt motsätter sig detta, är det rätt att per automatik associera dessa personer med detta fenomen bara för att det är vanligt där de bor och säga att det är din kultur?

Det förutsätter att personen i fråga valt att klä sig liknande som hur majoriteten klär sig. Personerna väljer sin kulturella tillhörighet. Gör personen inte det är det nästintill omöjligt att särskilja personerna åt.
Man väljer sin subkultur, inte sin kultur.

Langster
2014-05-30, 22:51
Tänk om alla klär sig likt goth'are? Det är en vld kultur och jag tror nog att du skulle benämna dessa som goth'are framför jordan, peruvian, tibetan.

Som sagt subkultur, håll isär begreppen.

Exdiaq
2014-05-30, 22:51
Jag kan hålla med om att religion och specifikt kristna högtider håller på att trilla ur den svenska kulturen. Att säga att vi i sverige är kristna och ska därmed fira kristna högtider är fel i dagsläget. Att Kristi himmelsfärdsdag är en helgdag fortfarande handlar nog mycket lite om religion eller ens kultur.

Jag ser dock inte kultur som ett tvång eller en påklistrad etikett, jag försöker inte tvinga dig till något genom att påstå att vi båda kommer från samma kultur, lika lite som jag tvingar någon till något genom att påstå att vi har samma hudfärg... Det är bara fakta.

Då har jag inga problem med att du tycker så. Problemen uppstår när du eller någon annan använder dessa som motivering för att få ta ett beslut som inskränker andra individers frihet.

Exdiaq
2014-05-30, 22:53
Jag lägger ner diskussionen från min sida då du inte verkar vilja använda "kultur" som slagträ. Då spelar det längre ingen roll för mig vad du tycker eller tänker.

Edit: Inte skiter i dig som person, men jag har inga problem med dig eller att du tycker så.

Langster
2014-05-30, 23:09
Jag lägger ner diskussionen från min sida då du inte verkar vilja använda "kultur" som slagträ. Då spelar det längre ingen roll för mig vad du tycker eller tänker.

Edit: Inte skiter i dig som person, men jag har inga problem med dig eller att du tycker så.

Jag hoppas ändå att du förstår att du tillhör en kultur. Och det är väl inte så farligt? Olika filosofier är också kulturella och just den filosofin som du håller på med är ju en del av den västerländska kulturen.

Och du kan vara lugn, jag är knappast i någon position att ta några beslut åt dig lol.