Visa fullständig version : Salt?
Vad gör egentligen de olika salterna för kroppen.
Jag gör en 6 timmarspromenad varje lördag under min deff och under tiden ska jag ta apotekets resorb 3 ggr under tiden för att få i mig de salter som kroppen behöver.
Men vad gör egentligen dessa salter för kroppen?
6 timmars promenad i sträck?
Helt seriöst?
Är det något inom det militära eller liknande, eller är det enbart för deffens skull?
Nu hittade jag inte innehållsförteckningen för apotekets resorb men jag antar på goda grunder att det är ett preparat med natrium- och kalium-salter man tar efter kraftiga diareér och kräkningar för att återställa vätskebalansen i kroppen. Det samma gäller när man tränar hårt och svettas mycket. Då förlorar man mycket av dessa salter tillsammans med vattnet.
Kroppen använder dessa mineraler till 1000 olika saker men främst för att kunna skicka nervsignaler runt i kroppen. Brist på dessa mineraler när man tränar hårt och svettas mycket blir att man inte kan skicka ordentliga signaler till kroppens muskler och muskelstyrkan därmed minskar.
Ett annat system är att det mesta kaliumet finns inut i musklerna och håller vatten där. Natrium finns i vätskan runt musklerna och håller vatten där. Detta är ett fint system som skall hållas väl balanserat.
Det går alltså inte att utesluta natrium för att bli av med vätska i huden UTAN att störa den fina balansen i nerverna. Rubbningar här kan i allvarligaste fall leda till kramper eller hjärtsvikt.
Originally posted by supremo
6 timmars promenad i sträck?
Helt seriöst?
Är det något inom det militära eller liknande, eller är det enbart för deffens skull?
Nä det är enbart för deffens skull! promenaden gräver rätt bra i fettreserverna kan jag tala om!
Många rynkar på näsan och undrar hur man pallar 6 h!
Det är inga som helst problem faktiskt!
har man bara någorlunda diciplin så fixar man det lätt!:bpump:
Tackar Sverker!
Kanonbra svar!
Nu vet jag varför jag stoppar i mig resorben!
Ps. du har helt rätt, det är vätskeersättning när man varit magsjuk.
Ds.
Callister
2004-03-22, 20:55
6timmar, aj aj. ;)
Jag har gått kanske 4 som max. ;)
Men som du säger, man fixar det bara man vill. Man måste köra med sånt där som du kör med då eller?
Bara jag hittar en fin sträcka att gå så ska jag också gå så långt. :nono:
Originally posted by Callister
6timmar, aj aj. ;)
Men som du säger, man fixar det bara man vill. Man måste köra med sånt där som du kör med då eller?
bra musik i mp3-spelaren underlättar, sen brukar jag plocka med flickvännens hund dom sista timmarna, så får man lite sällskap! =)
största problemet är att man kan få lite ont i fötterna, men har man bara bra skor så är det "a pice of cake" ;)
Originally posted by Callister
6timmar, aj aj. ;)
Se till att äta innan, efter tre timmar samt när du kommer hem.
Originally posted by z_bumbi
Se till att äta innan, efter tre timmar samt när du kommer hem.
käkar inget innan, käkar lite frukt under tiden och tar resorb!
gör det för att tömma mig på glykogen inför ätardagen!
sen äts det kan jag tala om! :eating:
MunsöHustla
2004-03-23, 20:38
Originally posted by B-jay
Vad gör egentligen de olika salterna för kroppen.
Jag gör en 6 timmarspromenad varje lördag under min deff och under tiden ska jag ta apotekets resorb 3 ggr under tiden för att få i mig de salter som kroppen behöver.
Men vad gör egentligen dessa salter för kroppen?
Brukar trycka i mig en hel resorb innan tunga endurotävlingar då man får lite att dricka, magen brukar dock bli rätt wack om man brukar det utan att vara "uttorkad"
Originally posted by B-jay
käkar inget innan, käkar lite frukt under tiden och tar resorb!
gör det för att tömma mig på glykogen inför ätardagen!
sen äts det kan jag tala om! :eating:
Jo jag vet att du kör det upplägget men jag riktade mig till callister.
Jag tror fortfarande inte att 6 timmar är så bra att köra på raken utan att äta innan men du får ju utvärdera och se vad som händer.
Callister
2004-03-23, 21:13
Vädret är inte det bästa just nu, ska försöka köra en jävligt lång promenad någon dag när man känner sig pigg. Kanske börjar med 2-3 timmar först. :bpump:
än har jag inte tagit nån skada av det!
eftersom jag käkar lite frukt el lite russin under tiden så håller man sig på benen! orken har man genom koffein, får dock inte i mig något protein.
det äter inte muskler än, eftersom jag vet att jag har kvar vad jag hade innan, har till och med lagt på lite (inte mycket) massa under dieten, och det är väl de flesta bygares dröm! :cool:
Callister: jag började gå 4 timmar första gången! fötterna tar lite stryk dom första gångerna men man vänjer sig förbannat fort!
Längtar nästan tills på lördag när man får gå igen!
Det är härligt att få va ute, och du har 6 timmar för dig själv, det är maximal avslappning för hjärnan!
Callister
2004-03-24, 20:50
Fötterna ska nog inte bli något problem.
Jag har aldrig haft ont i fötterna pga. av att jag har så bra skor. :love:
Men jag måste hitta en runda att gå först :nono:
tro mig, fötterna kommer att ta stryk även om du inte tror det.
Men man vänjer sig som sagt!
MAn behöver ingen speciel rutt, eftersom jag bor mitt i Helsingborg så har jag knaööat runder i alla de olika stadsdelarna, det tar ett tag faktiskt!
men sen ibland lägger jag upp en rutt och knallar på efter den!:thumbup:
Metal_boy_
2004-03-24, 22:57
asså jag skulle bli katabol bara av att åka omkring i en bil i 6tim på tom mage...det verkar ju iaf funka för dig..själv skulle jag svimma efter 2tim eller börja gnaga på stammarna
av någon anleding blir jag inte det!
Koffeinet är till ganska stor hjälp, det hjälper mig att hålla hungerkänslorna borta plus tanken på att ätardagen startar efteråt! :eating:
Har hört om dessa promenader förr och enligt de som har testat funkar de kanon. En prottedrink och en flaska vatten borde du dock ha med dig på din promenix.
dricker gnaska mycka vatten under tiden! ca 2,5 liter.
tar inget protte under tiden, men det borde man kanske göra.
ska här med min allsmäktige dietist om vad ha tycker om det! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.