Visa fullständig version : Halv 8 hos mig - Vin tillåtet?
nisse1976
2014-05-27, 18:51
I halv åtta hos mig idag var det en tjej som var 18 år och det serveras vin. Är det tillåtet?
Kan ju vara alkoholfritt förvisso men frågan kvarstår.
Jockefoten
2014-05-27, 18:53
I halv åtta hos mig idag var det en tjej som var 18 år och det serveras vin. Är det tillåtet?
Kan ju vara alkoholfritt förvisso men frågan kvarstår.
Fick inte du dricka vin när du var 18?
nisse1976
2014-05-27, 18:56
Fick inte du dricka vin när du var 18?
Jo på krogen.
Men jag tror inte det är tillåtet att köpa vin på systemet och bjuda en 18-åring.
Men jag kan ha fel?
Langning. Straffbart. Måste vara 20 år. 18 år på krog med alkoholtillstånd.
Finns det inte något undantag i stil med "i slutet sällskap"?
Jockefoten
2014-05-27, 19:02
Man får servera alkohol till folk fyllda 18. Behöver inte vara på krogen.
Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/?bet=2010%3A1622
nisse1976
2014-05-27, 19:07
Skönt flummig paragraf.
Man får servera alkohol till folk fyllda 18. Behöver inte vara på krogen.
Ja, fast inte bjuda den som inte fyllt 20 (med förbehållen Morris citerade).
Det är tillåtet att vid en middag bjuda en 18-åring på något glas vin. Case closed.
Kap 4
"9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 7 eller 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 4 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.
Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. På serveringsställe gäller dock den åldersgräns som anges i 7 § andra stycket."
Min fetmarkering.
För någon som är 18 år och som därför får köpa alkohol själv (på krogen eller folköl) så är det alltså inget konstigt men sen är det en tolkningsfråga var gränsen går både vad gäller ålder och mängd.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/?bet=2010%3A1622
R Scarpa27
2014-05-27, 19:21
18 år och man får dricka 20 år för systemet olika. så sjuk regel . skrota allt till 18 år eller 20 år ist.
18 år och man får dricka 20 år för systemet olika. så sjuk regel . skrota allt till 18 år eller 20 år ist.
Eller ha 18 för typ öl/cider och 20/21 för vin/starksprit.
Eller ha 18 för typ öl/cider och 20/21 för vin/starksprit.
Eller avgränsa på procent. Drack en öl i går som låg på 18.5%
Eller avgränsa på procent. Drack en öl i går som låg på 18.5%
Fast en öl på 18.5% dricker man ju inte om man är 18 i alla fall.
Skönt flummig paragraf.
Jag tycker den är tydlig. Alkohol från äldre tillräckligt nyktra för att hålla 18-åringen nykter. En röjarskiva med berusning faller inte inom den ramen.
Vi drack elefant när vi var 15 och härjade i Helsingör, och hade det funnits starkare hade vi nog gett oss på den också!
Vad sägs om 1 år per %?
Gränsen går vid 18 år, men då är du begränsad till alkohol som inte är över 18 %. Med andra ord, ju äldre du blir desto starkare drycker! Genialt ju.
nisse1976
2014-05-27, 19:41
Jag tycker den är tydlig. Alkohol från äldre tillräckligt nyktra för att hålla 18-åringen nykter. En röjarskiva med berusning faller inte inom den ramen.
Jag håller inte med. Bara den fetmarkerade meningen innehåller två otydligheter - äldre och tillräckligt nyktra.
Är det OK för en 20-åring som druckit 4 öl att bjuda en minderårig eller är han inte tillräckligt gammal eller för full?
Nja säg inte det. 19 var jag och mina kompisar när vi började prova trappistölar och andra som är så starka.
R Scarpa27
2014-05-27, 20:16
när öl överstiger 6% smakar det illa.
jag gillar 3,5 till 5,8% smakar bäst så :D
starkare öl? nej isf dricker jag vin och sprit är inget gott :D
Vill man bli full är man inte kräsen. Är det svårt att få tag på vad man vill ha är man inte kräsen. Är nog vanligare att man "tager vad man haver" när man är ung och inte har samma möjligheter som en vuxen ;)
Enda gångerna jag druckit HB har varit i tonåren. Är ju rätt självklart egentligen.
Kommer din polare och säger "nej vi fick inte tag i nån vodka men den här ölen är 18,5" så tror jag inte du, som tonåring-som-vill-dricka-sig-berusad tackar nej :P
Nordenator
2014-05-27, 22:17
I pity the fool!
http://www.andysavage.com/assets/1507/mr-tjpg.jpeg
Arf Pingvin
2014-05-27, 22:47
Testa en IPA nångång. Du kanske gillar det.
Testa en IPA nångång. Du kanske gillar det.
Vad har IPA med starkare öl att göra? IPA är bara en förkortning på Indian Pale Ale, och IPA ligger på 5-6% alkoholhalt. DIPA eller "Imperial" IPA har däremot upp mot 10% alkoholhalt.
Nordenator
2014-05-28, 00:04
Vad har IPA med starkare öl att göra? IPA är bara en förkortning på Indian Pale Ale, och IPA ligger på 5-6% alkoholhalt. DIPA eller "Imperial" IPA har däremot upp mot 10% alkoholhalt.
Namnet IPA bär även två karaktäristiska egenskaper: hög alkoholstyrka och hög IBU. Detta just för att de skulle klara färden till Indien. Normal styrka är väl kring 6-8%. 4-6% är väl mer i linje med en pale ale. Gissningsvis med IBU kring 20-40. Nu tänker jag inte göra någon vidare undersökning kring detta, men jag har druckit nog många hundra IPA för att veta att de flesta inte ligger kring 5-6%. Jag har även bryggt runt 10 stycken själv.
...meen nu börjar detta gå OT som faen ^^
Jag håller inte med. Bara den fetmarkerade meningen innehåller två otydligheter - äldre och tillräckligt nyktra.
Är det OK för en 20-åring som druckit 4 öl att bjuda en minderårig eller är han inte tillräckligt gammal eller för full?
Är du förälder ?
Jag ser här tydligt en koppling mellan alkohol och föräldraskap. Äldre, dvs förmyndarna, har ansvar att stödja mindreårig ( barnet ) i förhållandet till alkohol.
Skillnaden är att ta ansvar eller inte stå för följderna.
Valet är lätt. Bjud inte dina barn på alkohol. Med nolltolerans kan barnet växa upp och skapa sin egna relation till alkohol. Att vara vuxen är att vara ett föredöme.
nisse1976
2014-05-31, 17:33
Är du förälder ?
Jag ser här tydligt en koppling mellan alkohol och föräldraskap. Äldre, dvs förmyndarna, har ansvar att stödja mindreårig ( barnet ) i förhållandet till alkohol.
Skillnaden är att ta ansvar eller inte stå för följderna.
Valet är lätt. Bjud inte dina barn på alkohol. Med nolltolerans kan barnet växa upp och skapa sin egna relation till alkohol. Att vara vuxen är att vara ett föredöme.
Jag förstår inte vad ovanstående har att göra med att jag tycker paragrafen är flummig?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.