Logga in

Visa fullständig version : "En kalori har inte alltid samma effekt som en annan kalori"

Simel
2014-05-27, 10:59
http://traningslara.se/en-kalori-ar-en-kalori-men/

Hur funkar det här?

Jag trodde att allting berodde på "kaloribalansen" d.v.s. kalorier in mot kalorier ut? Stämmer det inte? Tar gärna emot källor!

vicarious
2014-05-27, 11:00
Vad är det du funderar över? Har du ens läst artikeln eller läste du bara rubriken?

Simel
2014-05-27, 11:20
Vad är det du funderar över? Har du ens läst artikeln eller läste du bara rubriken?

Sorry, jag som är korkad. "Kalorier är fortfarande det som avgör om du går upp eller ner i vikt."

raddum
2014-05-27, 11:26
Ja det är det. Ett netto<- överskott på 500 kcal kommer få dig att gå upp i vikt över tid

King Grub
2014-05-27, 11:52
"En kalori är en kalori" har aldrig stämt annat än i direkt energimängdshänseende. Det säger inte ett dugg om vad energin används till i kroppen.

Jag trodde att allting berodde på "kaloribalansen"

Allting? Nej, det stämmer absolut inte.

Bubblan84
2014-05-27, 12:10
"En kalori är en kalori" har aldrig stämt annat än i direkt energimängdshänseende. Det säger inte ett dugg om vad energin används till i kroppen.

Allting? Nej, det stämmer absolut inte.

Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att ett visst näringsintag gör att man förbränner mer än en annan typ av näringsintag, trots att själva kaloriintaget är detsamma?

King Grub
2014-05-27, 12:11
Förstår jag dig rätt?

Nej. Det stämmer iofs också i en mindre utsträckning, men det har inget med det jag pratar om att göra.

Dreas
2014-05-27, 12:11
Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att ett visst näringsintag gör att man förbränner mer än en annan typ av näringsintag, trots att själva kaloriintaget är detsamma?Olika saker hanteras ju olika effektivt.

Lägg till att kcal in inte är vad du stoppar i munnen.

raddum
2014-05-27, 12:49
Olika saker hanteras ju olika effektivt.

Lägg till att kcal in inte är vad du stoppar i munnen.

Exakt, därav netto, vilket blir komplicerat att veta precist. Sen är det ju komplicerat på individnivå, hormoner och 1000 andra faktorer

HenrikJ
2014-05-27, 14:37
Man blir och håller sig tveklöst väldigt olika mätt på olika varianter av samma kalorimängd.

broman
2014-05-27, 23:09
Man blir och håller sig tveklöst väldigt olika mätt på olika varianter av samma kalorimängd.

Ja, dock även skillnad på akut mättnad och mättnad sätt över flera dagar.

PureWhey
2014-05-28, 07:23

Varför är det relevant?

Skickat ifrån böjracket

Sverker
2014-05-28, 11:51
Vi har samma diskussion i denna tråd, även om namnet på tråden är missledande http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212924

En kalori är alltid en kalori. Men det förvrängs av många som vill lägga till hur mycket kalorier man äter en period efteråt.

Enligt mig är det fel eftersom kaloriintaget också är beroende på den sociala omgivningen, upplevd mättnad, förväntning, vanor osv.