handdator

Visa fullständig version : Lagar för reportrar vid inspelning/filmning?

Jahlunden
2014-05-26, 00:38
Tjena!
Blev nyfiken: Får journalister spela in eller filma folk utan tillåtelse?
Alltså: Kan en journalist, utan att identifiera sig som sådan spela in ett samtal utan att den som blir inspelad vet om det och sedan publicera detta på deras hemsida/tidning eller dylikt?
Kanske udda fråga men blev nyfiken :)

Arf Pingvin
2014-05-26, 00:56
Ja.

High1ander
2014-05-26, 00:59
Vad jag vill minnas så finns det lite olika lagar för vilka som ingår i samtalet, osv. typ att det är skillnad på att spela in om man själv deltar i samtalet eller om man spelar in andras samtal. T.ex. jag får spela in om jag ringer dig, men jag får inte spela in din telefon när du ringer någon annan.

Men journalister har ju spelat in saker med dold kamera utan att folk vet om, så det verkar ju lagligt.

Jahlunden
2014-05-26, 01:21
Okej, tack! :)

Hemi
2014-05-26, 02:39
Tror det finns regler om filmning också, att filma personer så att det blir en miljö, t ex massor av personer mitt på Drottninggatan i Stockholm t ex eller att filma en ensam person som går där, då frågar man som filmare den personen om den personen är med på det tror jag. Eller om det är något offentligt sammanhang, en talare t ex. Det är inte benhårda gränser utan från fall till fall och man får göra en bedömning. (Tror jag).

Squidh
2014-05-26, 07:01
Enligt den här länken: http://www.voodoofilm.org/faq/1692 , så får man i princip filma det mesta utom skyddsobjekt. Däremot finns det fler regler som rör hur man spelar upp det som spelats in som behöver tas i beaktande.

"Sammanfattningsvis kan vi förenkla det jag sagt på följande vis: Du får filma vad du vill, men på privat mark bestämmer markägaren. Men han eller hon får inte ta videomaterialet ifrån dig. Men när du ska publicera materialet får du inte använda bilder eller namn utan tillåtelse i marknadsföring. Kopior av upphovsrättsskyddade verk kräver tillstånd om du inte gör kopiorna för privat bruk."

Artikeln är publicerad 2010 men efter lite snabbt forskande vid sidan om så verkar inga lagar och regler ha ändrats vad jag kan se.