Visa fullständig version : Proteinpulver tar upp hur mlt?
Jag antar att det här varit på tapeten många gånger, men hur mycket kan kroppen ta upp av det man dricker via proteinpulver?
1 dl proteinpulver av märket jag dricker ger 23.2 gram protein. Kan man blanda ihop 2 dl för att dubbla proteinintaget och ändå få nytta av proteinet? Är osäker, hur funkar det? Bör man köra en åt gången o vänta ett par timmar eller kan jag dra i mig dubbel dos och ändå räkna med drygt 46 g protein?
R Scarpa27
2014-05-25, 21:51
yes du har ju fortfarande proteinetl
sen fördelas det ju olika pga mängder m.m
sen hur mkt som är nödvändigt per gång m.m beror ju också på dagsintag av hela kosten.
King Grub
2014-05-25, 21:54
Du tar upp allt, men det kommer inte att användas till muskeluppbyggnad.
While our group has continually been tagged with the 20g/meal tag (which equates to ~0.25g/kg), you can certainly eat (and digest) a lot more protein. My point would be that your body can’t use the amino acids from protein when ingested beyond the immediate roles of those amino acids to build new proteins – in muscle and elsewhere – make neurotransmitters, or use the amino acids in intermediary metabolism.
After that the nitrogen (N) is fundamentally toxic in a mammalian system and you strip the amino acid off the nitrogen and eventually it ends up in urea and some ammonia. So beyond what your body can immediately (or within a few short hours) use metabolically, large ’doses’ of protein simply aren’t metabolically useful.
http://www.leanbodiesconsulting.com/articles/the-protein-interview-an-interview-with-dr-stuart-phillips/
lillmesen
2014-05-25, 21:56
http://www.styrkelabbet.se/hur-mycket-protein-kan-du-ta-upp-ur-en-maltid/
http://tranastyrka.se/myten-max-30g-protein-per-maltid/
Du tar upp allt, men det kommer inte att användas till muskeluppbyggnad.
http://www.leanbodiesconsulting.com/articles/the-protein-interview-an-interview-with-dr-stuart-phillips/
Då mitt syfte är att bygga muskler så bör jag alltså ta en åt gången med ett par timmars intervall?
King Grub
2014-05-25, 22:04
Om du bara använder vassleprotein och inget annat till så ja. Vassleprotein minskar inte nedbrytningen nämnvärt, och har en kraftig men kortvarig stimulans av proteinsyntesen, och större mängder än 20-30 gram stimulerar inte proteinsyntesen mer.
Annat protein från blandade måltider har ingen övre "anabol gräns" - även om uppbyggnaden inte stimuleras mer av större doser, minskar nedbrytningen under längre tid i stället.
Har läst lite och blir konfunderad. Väger runt 78 kg och ligger på 2 g protein per kg per dag. Om jag då uppnått den siffran på en måltid eller på 3, har det någon betydelse? Får man i sig massa protein över 30 g stod det typ att det tar längre tid att smälta men fortfarande blir användbart? Fattar inget hur jag nu ska göra.
King Grub
2014-05-25, 22:09
Lever du inte enbart på vassleprotein kan du göra som du trivs bäst med. En måltid är iofs ett extremexempel som det inte finns några belägg för att det skulle vara lika bra som fler.
Om du bara använder vassleprotein och inget annat till så ja. Vassleprotein minskar inte nedbrytningen nämnvärt, och har en kraftig men kortvarig stimulans av proteinsyntesen, och större mängder än 20-30 gram stimulerar inte proteinsyntesen mer.
Annat protein från blandade måltider har ingen övre "anabol gräns" - även om uppbyggnaden inte stimuleras mer av större doser, minskar nedbrytningen under längre tid i stället.
Så jag bör helst ta min shake i samband med något annat proteinrikt?
Ligger på runt 2 shakes per dag, max 3, resten via måltid. En och annan proteinbar slinker ner ibland. Ibland kan även shaken vara för att få i sig proteinet utan att ha kört det till en måltid.. Mer som ett mellanmål. Är det då helt worthless?
vicarious
2014-05-26, 09:53
Som mellanmål är väl där vassle platsar som bäst, samt i samband med träning.
Barbastark
2014-05-26, 10:07
Ligger på runt 2 shakes per dag, max 3, resten via måltid. En och annan proteinbar slinker ner ibland. Ibland kan även shaken vara för att få i sig proteinet utan att ha kört det till en måltid.. Mer som ett mellanmål. Är det då helt worthless?
Du kan tänka såhär:
Vassle är ett väldigt snabbt protein som när det passerat till tunntarmen där upptaget sker alltså tas upp väldigt snabbt så att kroppen kan ta tillvara på det. Det som inte används till muskelbygge kommer dock användas som energi för andra processer.
Kasein däremot är ett långsammare protein som efter passage tar längre tid på sig att brytas ned så att kroppen kan använda dessa aminosyror. Detta protein kommer alltså "putsa ut" aminosyror under längre tid.
Tar du vassle på helt tom mage så kommer det ta sig från magsäck till tunntarm för upptag väldigt snabbt. Denna passage kommer dock saktas ned om du tar vasslet i samband med måltid eller ätit relativt nyss innan, då det här kommer blandas ut med övrigt magsäcksinnehåll och därmed ta längre tid på sig innan det passerar. Väl passerat så kommer det dock tas upp lika snabbt av tarmen som på tom mage.
Gav dessa faktorer tillräckligt med info för att svara på din fråga?
johanhej
2014-05-26, 19:59
Det här med att proteinet "tas upp snabbt", är det något negativt? Jag har alltid tolkat det som att vasslet ändå går in som aminosyror i blodet, trots att proteinsyntesen redan är uppreglerad.
För någon som mig, som dricker vassle 2-3 efter dagens största måltid som innehåller ~75% av dagens kalorier, är vasslet då helt verkningslöst?
Barbastark
2014-05-26, 22:18
Det här med att proteinet "tas upp snabbt", är det något negativt? Jag har alltid tolkat det som att vasslet ändå går in som aminosyror i blodet, trots att proteinsyntesen redan är uppreglerad.
För någon som mig, som dricker vassle 2-3 efter dagens största måltid som innehåller ~75% av dagens kalorier, är vasslet då helt verkningslöst?
Det beror på vilket ditt syfte med proteinintaget är för tillfället. Vill du ha ut aminosyror snabbt för att snabbt uppreglera muskelproteinsyntesen, som tex efter träning, så är det fördelaktigt med att de "tas upp snabbt", som med vassle. De aminosyror som inte används (se grubs citering ovan för exempel på vad de används till) kommer istället konverteras till kolhydrat eller fett och alltså inte bidra till förbättrad kvävebalans(tänk "muskel och andra vävnader-balans"). Så stora mängder snabbt protein är onödigt och det skulle snarare vara mer fördelaktigt att inta lite mer långsamt protein som tas upp under längre tid och istället används "till det det ska".
lillmesen
2014-05-27, 05:29
sedan vard räknas som "efter träning"? Vad jag "vet" så är proteinsyntesen förhöjd pga styrketräning uppemot ett dygn eller så.
johanhej
2014-05-27, 07:23
Det beror på vilket ditt syfte med proteinintaget är för tillfället. Vill du ha ut aminosyror snabbt för att snabbt uppreglera muskelproteinsyntesen, som tex efter träning, så är det fördelaktigt med att de "tas upp snabbt", som med vassle. De aminosyror som inte används (se grubs citering ovan för exempel på vad de används till) kommer istället konverteras till kolhydrat eller fett och alltså inte bidra till förbättrad kvävebalans(tänk "muskel och andra vävnader-balans"). Så stora mängder snabbt protein är onödigt och det skulle snarare vara mer fördelaktigt att inta lite mer långsamt protein som tas upp under längre tid och istället används "till det det ska".
Okej! Tack för svar. Känns som att denna fråga kan bli ältad i oändlighet.
Måste dock fråga, i och med allt snack om 2g/kg KV: Kan man då överhuvudtaget räkna med proteinet från vassle till det totala proteinintaget för dagen, om det intas i samband med fylld buk? Eller blir detta helt enkelt +-0 ur en muskelbyggande synpunkt?
Känner att man skulle dra nytta av att vara bättre påläst vad gäller kroppens mekanismer.
King Grub
2014-05-27, 07:25
Proteinet tas upp, men långt från allt kommer att användas till muskeluppbyggnad.
Måste dock fråga, i och med allt snack om 2g/kg KV: Kan man då överhuvudtaget räkna med proteinet från vassle till det totala proteinintaget för dagen, om det intas i samband med fylld buk? Eller blir detta helt enkelt +-0 ur en muskelbyggande synpunkt?
Känner att man skulle dra nytta av att vara bättre påläst vad gäller kroppens mekanismer.Du skulle dra nytta av att inte bry dig om detta. Fokusera på träningen, ät efter pass och under dagen när du känner för det. Regelbundet, måste inte vara ofta. Fokus på träningen.
Barbastark
2014-05-27, 08:39
Känner att man skulle dra nytta av att vara bättre påläst vad gäller kroppens mekanismer.
Ja det kan du. Tar du det som komplement till måltider och äter runt 3ggr/dag så går det hur bra som helst. Kör du nått periodisk fasta upplägg där du kanske bara äter 1 gång/dag a la warrior diet så skulle jag dock basera på ett långsammare protein.
vicarious
2014-05-27, 10:58
Kan man då överhuvudtaget räkna med proteinet från vassle till det totala proteinintaget för dagen, om det intas i samband med fylld buk?
Ja det kan du. Långt ifrån allt protein man äter används till muskeluppbyggnad ändå, om det inte vore så skulle man snabbt växa och bli ett muskelberg utan dess like.
Så med andra ord för en som mig som dricker mellan 2-3 shakes och utöver det käk på det
för att nå mitt dagliga proteinintag - inga problem?
EnergiÖverskott
2014-05-31, 05:43
Så med andra ord för en som mig som dricker mellan 2-3 shakes och utöver det käk på det
för att nå mitt dagliga proteinintag - inga problem?
NEJ. Det är inga problem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.