handdator

Visa fullständig version : Dålig Deff-Disciplin. Stöd Sökes!

Örebroninjan
2014-05-25, 10:00
Gjorde en sökning på "disciplin" och fick upp ett antal trådar som behandlar liknande problem som mitt, men kände ändå att jag behöver skriva av mig, vem vet, kanske hjälper bara det, att lätta sitt dåliga samvete så att säga?

Man, 29 år, 182 cm lång. Mitt mål är en muskulös och definierad fysik, vad det innebär i bf% vet jag ej, men troligtvis mellan 8-10%. Uppskattar att jag ligger på ca 18-22 bf%. Bild kommer snart.

Har försökt i flera år att genomföra en deff för att få fram rutor och bygga en schysst fysik.
Var överviktig som barn och tappade en hel del fett iom min första deff vid 16 års-ålder.
Sen har vikten och bf% pendlat fram och tillbaka de senaste åren från 79kg som lägst (2004-2006) till som nu igår 86,5 kg.
I februari-mars i år var jag nere på 81 kg med början till hyfsad definition och vind i seglen.
Just då hade jag ett väldigt lugnt liv, tjejen var bortrest i en månad, och jag plockade precis de extrapass på mitt extrajobb som nisse på restaurang jag ville, samt mediterade mycket, styrde mitt matintag med lätthet och började köra Bryan Haycocks HST program.

Rent kunskapsmässigt har jag väldigt bra koll på kost och träning. Kör på macros och PF.
Min achilleshäl är sociala sammanhang.
Som igår t.ex. då jag umgicks med mina killpolare och nördarde ner oss i brädspel. Snacks och skräpmat överallt. *popcorn*
Jag hade tränat innan jag dök upp och hade med mig 500 g mini-keso och jordgubbar, samt låg-fetts micro-popcorn som jag ville unna mig. Jag visste att det skulle finnas dåliga alternativ omkring mig, så jag tog med lite bättre alternativ. :hbang:

Tyvärr tog jordgubbarna, keson och popcornen slut rätt fort. Så jag börjar gå loss på haribo matador-mixen rätt hårt. Uppskattar att ca 200 g slank ner, om inte mer.
Försökte vara nyttig och beställa kyckling-sallad när det vankades mat via onlinepizza, men tyvärr gick det inte att få extra kyckling till, (så frustrerande!) så jag prövade en libanesisk kyckling file med ris. Disaster. Flottigt och rätt äckligt. *gah!*

Jag använder mig av myfitnesspal för att planera mitt matintag för dagen, tycker det är skönt och det funkar bra under vardagen, men så fort den förändras blir jag orolig och får svårt att hålla disciplinen uppe. Att neka mig själv, att "zona" ut snacks och godiskålar är så jävla svårt!

Så... nån som har några tips på hur jag kan lösa såna sociala problem, utan att stanna hemma varenda gång nåt kul händer? Det misstaget gjorda jag under hela min universitets-tid och får betala det dyrt nu i form av uteblivna kontakter och kontaktnät.
Så såfort det dyker upp ett tillfälle som kan föra min karriär (skådespelare) framåt så tar jag den direkt. Dessa tillfällen innefattar ofta kaloririka frestelser.
Så tips, peppning, tankar mottages tacksamt!

waddap
2014-05-25, 10:11
Antingen ger man fan på att deffa och skita i att äta skräp, eller så struntar man i det och lever ett Svensson liv.

Ett tips är gör matlådor då är det kanske enklare för dig att hålla dig till det. Tex så lagar du mat på sön som räcker till ons sen från ons till sön.

vicarious
2014-05-25, 10:51
Att deffa med för stort underskott kan ofta trigga enormt sug och sätta igång hetsätningar så undvik detta om du inte har ett pannben av stål.

Ät ordentligt hemma innan du åker iväg på sociala sammankomster. Då kommer du definitivt vara mindre sugen.

Har du försökt tala om för dina vänner att du deffar, dietar, bantar eller vad man nu vill kalla det? Om du har vänner som inte kan acceptera att du försöker leva hälsosammare eller komma i bättre form och nå ett mål så kanske du behöver byta umgänge.

Deadandlivin
2014-05-26, 01:57
Införskaffa maximal ironmentality dagen innan och dagen efter du ska göra något socialt då du drar ner på carbsen och kanske fettet rejält. Denna neddragning leder till att du förhoppningsvis fortfarande ligger på underskott trots en relativt grisig dag.

Va helt enkelt flexibel, om du vet att du har en dag då du kommer lägga dig högt i intag, justera de andra dagarna runt om, ät t.ex. bara sallad, kyckling och kvarg de dagarna. Mycket lättare att deffa hårt de dagarna du är ensam jämfört med de dagar då du är omgiven av polare som grisar i sig allt i sin närhet.

Ado2000
2014-05-26, 04:45
Du behöver ju inte gå fullt ut liksom du kan ju ha en dag där du kan unna dig något utan att det ska gå överstyr. Om det gör det så kan du alltid fixa det genom att ha ett större underskott dagen efter så total katastrof är det inte om du unnar dig åtminstone en dag i veckan. Men att göra det flera gånger under en vecka är lite i överkant dock kan jag tycka. Om du förklarar för dina vänner att vad det är du vill åstadkomma å att du bara kan unna dig själv en dag i veckan så borde dom förstå.

Men sen borde du också ha en sådan disciplin att om det inte är den fuskdag å det finns massa godsaker framme i din närhet att du ska kunna tacka nej till dessa å inte äta dom bara för att det finns där.

Shqypnia
2014-05-26, 12:30
Man kan väl ha kul utan att äta en massa skräpmat bara för det finns framme? Ska alla beställa pizza eller liknande så beställ en kycklingsallad eller kycklingtallrik med ris. Man ska kunna unna sig något gott ibland också. Har du 1000 kcal kvar till middagen hemma men är hos vänner så kan du äta något för ca 1000 kcal och avrunda i huvudet. Inget fel på din disciplin, utan mer fel på din kreativitet. Ta med Keso... är inte OK.

TomasB
2014-05-26, 13:57
Att deffa med för stort underskott kan ofta trigga enormt sug och sätta igång hetsätningar så undvik detta om du inte har ett pannben av stål.

Ät ordentligt hemma innan du åker iväg på sociala sammankomster. Då kommer du definitivt vara mindre sugen.

Har du försökt tala om för dina vänner att du deffar, dietar, bantar eller vad man nu vill kalla det? Om du har vänner som inte kan acceptera att du försöker leva hälsosammare eller komma i bättre form och nå ett mål så kanske du behöver byta umgänge.

This^^!
Det stämmer så väl för mig.

Jag berättar för min sambo att jag vill deffa/sluta äta skit - kalla det vad du vill. Så hon vet - hon kan ju inte gärna gissa sig till det. Samma sak med grabbarna.

Och sen ser jag till att skippa det värsta underskottet - för då kommer sötsuget som en lavin och min disciplin är för dålig.

Simpor
2014-05-26, 14:49
Mål.

För mig underlättar detta något enormt. Jag har tydliga mål med min deff. Jag vet hur lång den kommer att vara, jag vet hur mycket jag vill gå ner, och jag har lagt upp den så att målen går att uppnå.

På detta sätt spelar all träning och allt som jag stoppar i mig roll. Det blir för mig då lättare att hantera. Slaget utkämpas vid godisskålen. Då är valet för mig oftast väldigt enkelt. Jag kan t.o.m. bli lite extra peppad av att tacka nej.

Örebroninjan
2014-05-26, 15:42
Oj jäklar, här har det svarats!
Wow, tack för alla svar, tankar, tips och sparkar i rumpan ha ha!

Att deffa med för stort underskott kan ofta trigga enormt sug och sätta igång hetsätningar så undvik detta om du inte har ett pannben av stål. Just det här med sug är det svåra. Att ignorera hunger är inga problem för mig, men sug är så jäkla svårt att tackla. Jag kan vara proppmätt efter en middag och ändå vara sugen på annat gottigt.

Testat. Håller en-två timmar, sen avtar den effekten för mig.
På det hela taget tror jag att det har med belöningsbeteende för min del. Som sagt, att fasta länge, eller vara hungrig, är inga problem för mig, förutom om jag blir hungrig precis innan jag ska gå och lägga mig, vilket jag oftast kan läsa med vatten och fiberhusk. Men sug efter via sött och fett är en helt annan femma som jag inte vet hur jag ska bli kvitt.

Man kan väl ha kul utan att äta en massa skräpmat bara för det finns framme? Ska alla beställa pizza eller liknande så beställ en kycklingsallad eller kycklingtallrik med ris. Man ska kunna unna sig något gott ibland också. Har du 1000 kcal kvar till middagen hemma men är hos vänner så kan du äta något för ca 1000 kcal och avrunda i huvudet. Inget fel på din disciplin, utan mer fel på din kreativitet. Ta med Keso... är inte OK.
Dom vet om att jag deffar och är lite fitnesstokig och pikar mig ibland men är ändå fine med det. Att jag tog med Keso vid just det här tillfället var för att mina vänner redan käkat lunch och jag kom sent och hade tränat, så jag ville snabbt komma över hem till dom och ändå få i mig nåt. Så det var ingen big deal.
Den här gången försökte jag ju faktiskt beställa en kycklingsallad men det blev ändå tokigt. Just att spara en kaloribuffert är något jag ofta gör vid såna här tillfällen, men det jag är lite frustrerad över är att jag inte kan hejda mig bara för att det, som du säger, står framme. Man kan väl ha kul ändå? Ja eller hur! Det tycker jag med! Men ändå så går handen från godisskålen till munnen snabbare än en flugas vingslag.

Jag berättar för min sambo att jag vill deffa/sluta äta skit - kalla det vad du vill. Så hon vet - hon kan ju inte gärna gissa sig till det. Samma sak med grabbarna.

Och sen ser jag till att skippa det värsta underskottet - för då kommer sötsuget som en lavin och min disciplin är för dålig.

Jag har gjort det, min sambo är väldigt förstående och peppande. Vilket är väldigt skönt! Så på hemmafronten är det aldrig några problem.
Dock så har jag ett yrke där det ofta krävs att man beger sig ut på kvällen i sociala sammanhang, så att kunna slappna av och "unna" sig en kväll då och då funkar inte riktigt då dessa kvällar ibland inträffar väldigt ofta. Och det är under dessa tillfällen som the going gets tough.

Mål. (...)

På detta sätt spelar all träning och allt som jag stoppar i mig roll. Det blir för mig då lättare att hantera. Slaget utkämpas vid godisskålen. Då är valet för mig oftast väldigt enkelt. Jag kan t.o.m. bli lite extra peppad av att tacka nej.
Det här var faktiskt en tanke som aldrig slagit mig, tack för det!

Överlag känns det mycket bättre nu efter att ha få skriva av sig och framförallt efter allt stöd och peppning från er alla!
Jag känner nya friska vindar i seglen och tar nya tag. Ska starta en journal här imorgon och ta lite bilder och lägga upp!
Ses igen!

Jokester
2014-05-30, 06:29
Brukar försöka inbilla mig själv att det blir lättare för varje dag som går, att psyket och kroppen vänjer sig mer vid typen av kost och mängden mat. Om det är placebo eller inte att det faktiskt stämmer låter jag vara osagt.

Örebroninjan
2014-05-31, 22:51
Brukar försöka inbilla mig själv att det blir lättare för varje dag som går, att psyket och kroppen vänjer sig mer vid typen av kost och mängden mat. Om det är placebo eller inte att det faktiskt stämmer låter jag vara osagt.

Det kan nog stämma. Jag har nu deffat ordentligt i 6 dagar (se journalen nedan) och har helt klart vant mig vid ett lägre intag.
Den där dagen som fick mig att starta just den här tråden, så hade jag tränat, och jag var van vid att äta mer på träningsdagar för en vecka sen då jag fortfarande byggde.
Så naturligtvis går handen på autopilot upp o ner i Matador-mixen när den sedvanliga kycklingen, pastan och risgrynsgröten inte fanns där. Keso, jordgubbar och popcorn i all ära, men det fattades fortfarande minst 1000 kcal för min uttöjda mage.