handdator

Visa fullständig version : cardio efter gym

Nate
2004-03-22, 07:37
Låt oss säga att man gymat i ca en timme... är det dåligt att köra cardio på kanske en timme efter?

manko
2004-03-22, 07:46
Jag brukar avsluta ett gympass med HIIT, förutom den/dom dagarna Ben träning är på :)

Fast får nog överlåta det åt experterna ;)

edit: missade att du skrev en timma, jag brukar avsluta med ett 20min långt HIIT

Pdaddy
2004-03-22, 07:47
Som ja har förstått det så är de icje bra att köra en för lång cardio efter styrke pass..

Själv kör ja gym ca 1 timma å avslutar med ett 20 min pass på bandet, då går jag i snabb takt i lite uppförsbacke..

Mista Grubb sa att 20 min va max, sen så e de aja baja.. :D

Marcus

Shadow Warrior
2004-03-22, 08:53
Originally posted by Nate
Låt oss säga att man gymat i ca en timme... är det dåligt att köra cardio på kanske en timme efter?

Jag lägger alltid in min kondition på vilodagarna, om det inte är deff då blir det alltid 5st 50min pass varje vardag. Jag skulle aldrig kunna tänka mej att köra kondition efter träningen, då skulle jag göra av med aldeles för mycket energi.

Sparrisen
2004-03-22, 08:58
Originally posted by Shadow Warrior

Jag lägger alltid in min kondition på vilodagarna, om det inte är deff då blir det alltid 5st 50min pass varje vardag. Jag skulle aldrig kunna tänka mej att köra kondition efter träningen, då skulle jag göra av med aldeles för mycket energi.

5 stycken 50 minuters långa konditionspass? Vilken vilodag... :rolleyes:

Shadow Warrior
2004-03-22, 09:03
Originally posted by SwedeForce

5 stycken 50 minuters långa konditionspass? Vilken vilodag... :rolleyes:

Hehe... men det är när jag deffat då alltså, en per morgon, 5vardagar i veckan, om du inte hajjade det ;)

EDIT: min text var lite luddig, märkte det nu :D

King Grub
2004-03-22, 11:01
Utsöndringen av muskelnedbrytande hormoner ökar väl ganska dramatiskt efter en 20-30 minuters konditionsträning. I övrigt är det inte direkt dåligt; du får den konditionsförbättrande effekten i alla fall, även om det kanske är på bekostnad av lite muskelmassa.

Nate
2004-03-22, 11:50
Originally posted by King Grub
Utsöndringen av muskelnedbrytande hormoner ökar väl ganska dramatiskt efter en 20-30 minuters konditionsträning. I övrigt är det inte direkt dåligt; du får den konditionsförbättrande effekten i alla fall, även om det kanske är på bekostnad av lite muskelmassa.

Hur mkt muskelmassa då? Går det jämnt ut såpass mkt att det är "onödigt" att ens gymma innan? Men upp till trettio minuter är ok alltså?

King Grub
2004-03-22, 11:53
Hur mkt muskelmassa då?

Det går tyvärr inte att svara på.

Går det jämnt ut såpass mkt att det är "onödigt" att ens gymma innan?

Vad menar du med "jämnt ut". Du bygger ingen muskelmassa medan du styrketränar heller, som sedan äts upp av cardion. Eventuella muskelmasseökningar kommer senare, när du vilat och ätit tillräckligt.

Men upp till trettio minuter är ok alltså?

Man brukar säga 20-30 minuter någonting. Efter 20 minuters oavbruten aerobisk aktivitet ökar utsöndringen av muskelnedbrytande hormoner dramatiskt. Naturligtvis är det inga exakta sekunder, utan det är individuellt och dessutom spelar många andra faktorer, som hur mycket, vad och när du ätit innan passet, t ex, in.

z_bumbi
2004-03-22, 11:55

Hur mkt muskelmassa då? Går det jämnt ut såpass mkt att det är "onödigt" att ens gymma innan? Men upp till trettio minuter är ok alltså?

Lyfter du inga vikter så tappar du snarare muskler, stryrketränar du så behåller du i alla fall massa.

Frågan är väl snarare varför du ska köra ett långt konditionspass efter styrkan?
Vinner du något på det i konditionsträningseffekt?

Action
2004-03-22, 11:58
Med Cardio menar du nog förbränningsträning och inte konditionsträning, eller?

Jag anser att det är inga problem att köra 1 timme lågintensiv cardioträning direkt efter ett styrkepass om man är ute efter fettförbränning under diet. Nu ligger jag ännu inte på 1 timme efter styrkan men väl 30-40 minuter.

King Grub
2004-03-22, 12:07
Kanske bäst att du definierar "cardio" först, som sagt. Lågintensiv konditionsträning i fettförbrännande syfte tror jag också fungerar att köra en timme eller så. Jag associerade genast "cardio" med högintensiv kondisträning.

Nate
2004-03-22, 12:50
Jag snackar förbränningscardio inte konditionsförbättrande. Kondition har jag så att det räcker... om man håller på upp mot en timme, var ligger övre pulsgränsen i såfall? Är det samma låga puls som under morgonträning som gäller eller något över?

Action
2004-03-22, 12:54
Jag snackar förbränningscardio inte konditionsförbättrande. Kondition har jag så att det räcker... om man håller på upp mot en timme, var ligger övre pulsgränsen i såfall? Är det samma låga puls som under morgonträning som gäller eller något över?

Jag brukar hålla mig under 130 i puls, har iof en väldigt hög maxpuls och arbetspuls! Är jag trött ligger jag på runt 100. Brukar kännas i kroppen vad som är en bra nivå!

Nate
2004-03-22, 13:01
Originally posted by Action

Jag brukar hålla mig under 130 i puls, har iof en väldigt hög maxpuls och arbetspuls! Är jag trött ligger jag på runt 100. Brukar kännas i kroppen vad som är en bra nivå!

Hmm... det var inte mkt... jag ligger alltid mkt högre i puls då man räknar slagen än vad jag borde. Min "behagliga" nivå ligger ungefär på 155-165 slag.... intensiv träning brukar hamna på ca 180-185. Eller så är det min pulsklocka som jäklas.

Men det är alltså "promenadpuls" som gäller?

Tanman
2004-03-22, 14:09
tycker jag låter helt ok och jag kör ofta lugn distans efter styrkepass. Iofs är jag klen också men jag blir iallafall mindre och mindre svag :bpump:

z_bumbi
2004-03-22, 14:13
Nate: Med alla kondition du kör är det befogat med mer konditionsträning alt att fortsätta med med samma volym men med lägre tempo om du vill tappa i fett?

Du borde ju göra av med väldigt mycket kalorier som det ser ut idag så jag tror inte sk fettförbränningsträning* gör någon positiv skillnad för din del.

Det kan ju snarare bli så att all konditionsträning tär för mycket på återhämtningen och kortisolnivåerna börjar spöka för mycket istället.

*Man bränner ju mer fett ju högre puls man har upp till ca 90-95% av maxpuls.

gocards
2004-03-22, 17:15
Sticker ut hakan or gör mitt första inlägg på det här forumet (efter några månaders läsning) med en riktigt dum fråga.

Om man nu för förbränningens skull kör 30-60 min, eller mer, i hyggligt lugnt tempo efter styrketräningen. När ska man då äta? Jag har funderat lite på det den senaste tiden. Har förstått så mycket som att man bör få sig lite energi (helst av rätt typ) hyggligt snart efter ett styrketräningspass. Om jag då tränar styrketräning en timme, sen till exempel går i halvrask takt i en timme på löpbandet efteråt. Är det för sent att fylla på energidepåerna efter förbränningsträningen, bör jag gör det efter styrketräningen? Eller förstör jag förbränningseffekten om jag äter något precis innan jag ställer mig på löpbandet.

Jag har nu tränat, tänkte säga seriöst men ska väl snarare säga mycket för jag har inte riktigt haft någon koll påvad jag håller på med... hur som helst, tränat ganska hårt sedan i somras. Tränade, men inte lika mycket, under drygt ett års tid innan dess. Har hela tiden kombinerat på gränsen till för långa styrkepass med cykling/löpning/rodd/gång. Oftast över en halvtimme. Har heller inte ätit ordenligt, vilket inte bekymrat mig eftersom mitt huvudmål har varit att gå ner i vikt. Nu börjar jag dock närma mig min målvikt och samtidigt kommit in i träningen så pass att jag faktiskt känner att fan, jag vill att det här ska ge någon effekt rent styrkemässigt också.

kjellis
2004-03-22, 17:43
För maximal förbränning ska man väll ligga på ca 70% av max..?

Dvs 140 för en som har 200 i max ca 20år... Läser man i böcker eller dylikt står det antingen 70% eller 120-140 i puls för förbränning..

Nate
2004-03-22, 17:57
Originally posted by z_bumbi
Nate: Med alla kondition du kör är det befogat med mer konditionsträning alt att fortsätta med med samma volym men med lägre tempo om du vill tappa i fett?

Du borde ju göra av med väldigt mycket kalorier som det ser ut idag så jag tror inte sk fettförbränningsträning* gör någon positiv skillnad för din del.

Det kan ju snarare bli så att all konditionsträning tär för mycket på återhämtningen och kortisolnivåerna börjar spöka för mycket istället.

*Man bränner ju mer fett ju högre puls man har upp till ca 90-95% av maxpuls.

come again? Menar du att med all konditionsträning jag kör så är det onödigt att köra lågintensivt och istället fortsätta med högintensiv träning?

Har dessutom dragit ned på den vanliga konditionsträningen lite. Känner mig rätt less på spinningsalen... och dessutom har jag mkt bättre musik än vad de flesta cykelinstruktörerna har :smokin:

z_bumbi
2004-03-22, 18:08

come again? Menar du att med all konditionsträning jag kör så är det onödigt att köra lågintensivt och istället fortsätta med högintensiv träning?

Har dessutom dragit ned på den vanliga konditionsträningen lite. Känner mig rätt less på spinningsalen... och dessutom har jag mkt bättre musik än vad de flesta cykelinstruktörerna har :smokin:

Du tränar ju så mycket redan så tillför extra lågintensiv träning något utom att öka risken för överträning?
Överträning ger ju förutom allt annat tjafs även högre halter kortisol vilket förhindrar att man bränner fett.

Du bränner ju redan mer kalorier per dag än de flesta andra så det är ju inte låg aktivitetsgrad som du kanske bör kolla på i första hand om du vill bränna bort fettet.

z_bumbi
2004-03-22, 18:12
Originally posted by kjellis
För maximal förbränning ska man väll ligga på ca 70% av max..?

Dvs 140 för en som har 200 i max ca 20år... Läser man i böcker eller dylikt står det antingen 70% eller 120-140 i puls för förbränning..

Nej. Du bränner mer ju högre puls.

Vid 70% så bränner en hyfsat vältränad person lika mycket fett som kolhydrater.
Man bränner mer fett om man ligger på 80% men andelen jämfört med kolhydraterna har minskat vilket många av någon anledning har använt som en gräns var fettförbränningszonen ligger.

Nate
2004-03-22, 18:13
z_bumbi --> men nu är det ju snarare inte extra träning utan bara ändring i träningsupplägget. Vad skulle du ändrat på då?

z_bumbi
2004-03-22, 18:30
z_bumbi --> men nu är det ju snarare inte extra träning utan bara ändring i träningsupplägget. Vad skulle du ändrat på då?

Jag har svårt att se att någon som ibland tränar dubbla pass samma dag rör sig för lite och därmed behöver hålla på med lågintensiv fettförbränning.

För att tappa behöver man ju bara ligga 500 kcal under i de flesta fall och det kan ju inte vara så svårt i ditt fall med din träningsvolym.
Ligger man 1000 kcal under eller mer så ställer kroppen in sig på att behålla allt den kan.

Hur många konditionspass kör du varje vecka samt hur många styrkepass?
Har du kollat på t ex uppladdningen vad du bör äta varje dag? (Räkna styrketräning som högintesivt pga efterförbränningen.)
Äter du nog med fett och protein?

Det är några saker jag skulle kolla på så här rakt av.

Nate
2004-03-22, 18:43

Jag har svårt att se att någon som ibland tränar dubbla pass samma dag rör sig för lite och därmed behöver hålla på med lågintensiv fettförbränning.

För att tappa behöver man ju bara ligga 500 kcal under i de flesta fall och det kan ju inte vara så svårt i ditt fall med din träningsvolym.
Ligger man 1000 kcal under eller mer så ställer kroppen in sig på att behålla allt den kan.

Har du kollat på t ex uppladdningen vad du bör äta varje dag? (Räkna styrketräning som högintesivt pga efterförbränningen.)

Enligt uppladdningen så bör jag ligga på ca 2300k en vardag om man bortser från träningen och bara räknar med plugg och transport till o från skolan etc... snittar väl på ca 150-180g protein, 40-70g fett och kolhydrater efter matlust och ork... totalt hamnar jag nog på mellan 1600k till 3000k beroende på hur mkt träning det blir.

z_bumbi
2004-03-22, 19:25
Nate: Hur mycket med träningen då?

tenchi
2004-03-22, 19:50

påståendet att kroppen sparar allt den kan om man ligger 1000kcal under eller mer.... Det grundar du på, vad?

z_bumbi
2004-03-22, 20:19
Originally posted by tenchi

påståendet att kroppen sparar allt den kan om man ligger 1000kcal under eller mer.... Det grundar du på, vad?

Sparar allt den kan är lite väl grovt men den sänker förbränningen ganska rejält i de flesta fall, ju lägre man går ju lägre förbränning får man.

Effects of energy restriction and exercise on the sympathetic nervous system.
Saris WH.

Adaptation of energy metabolism of overweight women to alternating and continuous low energy intake.
de Groot LC, van Es AJ, van Raaij JM, Vogt JE, Hautvast JG

Physiological responses to slimming.
Prentice AM, Goldberg GR, Jebb SA, Black AE, Murgatroyd PR, Diaz EO.
Har inte ens kollat på abstractet av den utan det används som en hänvisning i en text jag har och med en sammafattning av vad man kommer fram till på ett ungefär. Kan inte svära på att den är så relevant men texten är seriös och jag litar på författaren i det här fallet (Lyle McDonalds)

Den här säger å andra sidan att det inte sker men mättiden är ganska kort.
Low-energy protein diet and starvation diet in the obese--effect on energy metabolism.
Kabrt J, Masek Z, Svacina S, Koubkova H, Sonka J.

Ligger man runt 0,5 kg nedgång per vecka så ligger man ju på ett underskott som understiger 1000 kcal och den rekommendationen har nog inte tillkommit av en slump även om många råd inom träningen ibland verkar ha en sådan bakgrund. :)

Hittade den här på möss, även om det inte är säkert att det går att överföra på människor så är det ju intressant då man kan mäta på ett annat sätt på djur.

Adaptation to low calorie intake in obese mice: contribution of a metabolic component to diminished energy expenditures during and after weight loss.

Dulloo AG, Calokatisa R.

kjellis
2004-03-22, 21:10

Nej. Du bränner mer ju högre puls.

Vid 70% så bränner en hyfsat vältränad person lika mycket fett som kolhydrater.
Man bränner mer fett om man ligger på 80% men andelen jämfört med kolhydraterna har minskat vilket många av någon anledning har använt som en gräns var fettförbränningszonen ligger.

Efter ett träningspass eller direkt på morgonen så har du så mycke kolhydrater kvar och kör du för intensiv träning börjar du bryta ner muskler istället...

King Grub
2004-03-22, 21:13
Originally posted by kjellis

Efter ett träningspass eller direkt på morgonen så har du så mycke kolhydrater kvar och kör du för intensiv träning börjar du bryta ner muskler istället...

Ja, det är ju också en myt. Ingen chans att kolhydraterna går åt så pass över natten, när man ligger och :sleep: Dessutom förbrukas kolhydrater lokalt vid styrketräning, så har man inte kört ben är det inga problem.

kjellis
2004-03-22, 21:16
Okey.. Aja enligt alla ställen jag läst på så rekomenderas ej hög intensiv träning iaf för maximal fettförbränning.. men men ej forskat i ämnet själv så..

Nate
2004-03-22, 21:29
Nate: Hur mycket med träningen då?

Lite olika beroende på vad jag tränar. Men hamnar väl runt 500-1500k extra på en träningsdag i snitt...

z_bumbi
2004-03-22, 21:52

Lite olika beroende på vad jag tränar. Men hamnar väl runt 500-1500k extra på en träningsdag i snitt...

Du har en grundförbrukning utan träning på 2300 kcal varje dag.

Du får i dig något som varierar mellan 1600k till 3000k.

Och du uppskattar den ökade förbränningen pga träningen till 500-1500 kcal extra per träningsdag. (1500 kcal är högt btw)

Du får vissa dagar i dig 700 kcal mindre än vad din grundförbrukning är utan att räkna in träningen.

Jag gissar att 3000 kcal är de dagar du tränar mest och i så fall ligger du dessa dagar i alla fall på ett minus av 800 kcal.

Jag tycker det verkar som du ligger lite lågt med kaloriintaget i jämförelse med hur mycket du tränar. Nu är ju många av de här siffrorna grova uppskattningar men det kanske är något att tänka på i alla fall?

Nate
2004-03-22, 22:12
kan hända att jag ligger något lägre än vad jag borde... tycker bara att det är svårt att få i sig mer än vad jag gör nu om man ska hålla sig till bra mat. Ge mig några kakor och jag skall öka intaget dramatiskt :D

men tycker ändå att jag borde ha droppat ned till anorektisk nivå rent matematiskt vid det här laget (nej, det är inte mitt mål), har ändå ökat i vikt sedan jul då jag körde igång med gymmandet trots att det blir alldeles för lite ibland... får väl försöka trycka i mig några ton extra potatis varje dag :thumbup: