Logga in

Visa fullständig version : Två timmar, hur mycket kcal?

JHA
2014-05-24, 08:17
Hur mycket kcal förbränner man på två timmar i gymmet på ett ungefär?
Min app säger 960 men vad tror ni?
Anledningen till frågan är att jag tränar tre tvåtimmarspass i veckan och i alla kaloriräknare typ harris och liknande framgår aldrig vilken typ av träning och längd på passen man utgått ifrån.
Jag har tidigare räknat 800kcal på ett tvåtimmarspass men jag börjar undra om det inte är lite för lågt räknat.

nisse1976
2014-05-24, 08:36
Pratar vi styrketräning är det klart mindre. Lite beroende på övningar men om halverar siffran är du närmare sanningen

anvihl
2014-05-24, 08:38
Hur mycket kcal förbränner man på två timmar i gymmet på ett ungefär?
Min app säger 960 men vad tror ni?
Anledningen till frågan är att jag tränar tre tvåtimmarspass i veckan och i alla kaloriräknare typ harris och liknande framgår aldrig vilken typ av träning och längd på passen man utgått ifrån.
Jag har tidigare räknat 800kcal på ett tvåtimmarspass men jag börjar undra om det inte är lite för lågt räknat.

Jag tränar också 2 ibland 3 timmar styrketräning med supersets, giantsets, låg vila mellan seten etc och i stort sätt enbart stora basövningar och jag räknar ungefär 400kcal per pass och då går jag dessutom omkring mellan seten, klovar på och av vikter etc.

spoon
2014-05-24, 08:43
Jag skulle gissa på att du förbränner runt 500 kcal på ett gympass. Man går omkring och sitter ganska mycket när man styrketränar. Däremot så kan förbränningen öka en del om man har 3-5 så långa pass i veckan. Det lättaste borde väl vara att notera hur många kcal du har ätit och åt vilket håll vågen är på väg för att justera kaloriintaget efter det.

JHA
2014-05-24, 09:14
Så två timmar styrketräning skulle motsvara 400-500kcal?
Jag sitter inte överdrivet mycket. Max är två min mellan seten när jag böjer eller markar nära max.
Jag hör dock inte till de som lattjar runt på gymet. Brukar sitta och skaka av utmattning efter passen.

Kan ni hjälpa mig med en kvalificerad gissning på vad balans ligger för mig?
Är 176cm, väger 76,5kg och ligger på ca18%bf. Kör som sagt tre tunga tvåtimmarspass per vecka och powerwalkar en knapp timme (6kmh)två-tre ggr i veckan.
Har ståbord på jobbet så jag sitter knappt nåt alls.
Jag ligger fn på 2200kcal och då har jag räknat gympassen 800 och pw 250 per gång.
Men detta borde alltså vara lite för högt räknat?

nitz
2014-05-24, 09:26
Så två timmar styrketräning skulle motsvara 400-500kcal?
Jag sitter inte överdrivet mycket. Max är två min mellan seten när jag böjer eller markar nära max.
Jag hör dock inte till de som lattjar runt på gymet. Brukar sitta och skaka av utmattning efter passen.

Kan ni hjälpa mig med en kvalificerad gissning på vad balans ligger för mig?
Är 176cm, väger 76,5kg och ligger på ca18%bf. Kör som sagt tre tunga tvåtimmarspass per vecka och powerwalkar en knapp timme (6kmh)två-tre ggr i veckan.
Har ståbord på jobbet så jag sitter knappt nåt alls.
Jag ligger fn på 2200kcal och då har jag räknat gympassen 800 och pw 250 per gång.
Men detta borde alltså vara lite för högt räknat?

http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Sen får du experimentera dig fram lite.