Visa fullständig version : Ätstörning - frossar i mat
Har nyss gjort klart en 3 månaders deff och denna veckan har varit fylld av middagar och luncher tsm med goda vänner m.m.
Nu vet jag inte om det beror på att jag just genomgått 3 månader med lite och tråkig mat, men så fort det är mycket mat på bordet eller att det finns mkt god mat tillgänglig så har jag inget stop.
Kan äta tills jag blir mätt - proppmätt - mår illa och sen fortfarande "vara sugen" och kan äta mer.
Har hittils haft 3 dagar denna veckan då jag bokstavligt talat legat i min säng och har riktigt ont i magen bara för att jag ätit så mycket.
Det är inte så mycket onyttig mat , oftast bara mycket av vanlig mat.
Är det någon annan som har det såhär?
Är för övrigt i rätt god form och har rätt så definierade muskler, deffen har väl gjort en liten del.
Men är rädd att detta kommer förstöra mina 3 månaders hårda arbete, känner direkt dagen efter att magen känns uppblåst sen gårdagen och känns som jag genast har sämre form runt bålen... Kanske bara inbillning.
Någon som har tips hur jag ska kontrollera mig matsug? Känns som jag antingen har full kontroll över maten (tider, väga mat m.m) eller så frossar jag som om det var min sista måltid innan jag skulle ut i krig.
Gång på gång när jag ligger och har ont (alltså inte lite ont utan har inte kunnat röra mig från sängen dessa dagar) så lovar jag mig själv att aldrig äta så mkt nästa gång.
Men dagen därpå så händer det igen..
Magnus N
2014-05-24, 07:54
Kör en kontrollerad höjning av ditt intag istället de kommande veckorna så att din hunger etc normaliseras, att gå ifrån deff - fritt ätande är oftast lite svårt att tygla tycker jag, lätt att hungerkänslor tar över för mycket :)
Påvägneråt
2014-05-24, 07:55
Har nyss gjort klart en 3 månaders deff och denna veckan har varit fylld av middagar och luncher tsm med goda vänner m.m.
Nu vet jag inte om det beror på att jag just genomgått 3 månader med lite och tråkig mat, men så fort det är mycket mat på bordet eller att det finns mkt god mat tillgänglig så har jag inget stop.
Kan äta tills jag blir mätt - proppmätt - mår illa och sen fortfarande "vara sugen" och kan äta mer.
Har hittils haft 3 dagar denna veckan då jag bokstavligt talat legat i min säng och har riktigt ont i magen bara för att jag ätit så mycket.
Det är inte så mycket onyttig mat , oftast bara mycket av vanlig mat.
Är det någon annan som har det såhär?
Är för övrigt i rätt god form och har rätt så definierade muskler, deffen har väl gjort en liten del.
Men är rädd att detta kommer förstöra mina 3 månaders hårda arbete, känner direkt dagen efter att magen känns uppblåst sen gårdagen och känns som jag genast har sämre form runt bålen... Kanske bara inbillning.
Någon som har tips hur jag ska kontrollera mig matsug? Känns som jag antingen har full kontroll över maten (tider, väga mat m.m) eller så frossar jag som om det var min sista måltid innan jag skulle ut i krig.
Gång på gång när jag ligger och har ont (alltså inte lite ont utan har inte kunnat röra mig från sängen dessa dagar) så lovar jag mig själv att aldrig äta så mkt nästa gång.
Men dagen därpå så händer det igen..
Japp, något jag har varit med om flera gånger. Känns nästan overkligt hur mycket man kan få i sig. Oftast sker det efter att man deffat eller när det varit några veckor med lite mat. Jag märkte att det går lättare att hantera det när jag gör mig medvetet om det.
"Nu har jag precis avslutat en deff och jag kommer vara riktigt hungrig" En bra ide kan ju vara att fortfarande käka lite "deffmat" och långsamt över gå till kaloribalans/överskott.
Japp, något jag har varit med om flera gånger. Känns nästan overkligt hur mycket man kan få i sig. Oftast sker det efter att man deffat eller när det varit några veckor med lite mat. Jag märkte att det går lättare att hantera det när jag gör mig medvetet om det.
"Nu har jag precis avslutat en deff och jag kommer vara riktigt hungrig" En bra ide kan ju vara att fortfarande käka lite "deffmat" och långsamt över gå till kaloribalans/överskott.
Jag har vanligtvis god "koll" på vad jag äter. Alltså det blir aldrig skitmat eller mkt godis m.m.
Fortsätter alltså ofta på nyttig mat men större portioner.
Det som hänt dessa dagar är att jag kört "vanligt" hela dagen tills då kanske kvällen när jag varit bjuden på mat eller har lagat något tillsammans med vänner. Då har det blivit enorma mängder mat.
Först vill jag säga att det var tråkigt att höra, sen vill jag säga gud vad skönt att jag inte är ensam... Jag råkade precis ut för samma grej! Deffade tre månader, fjärde månaden hamna jag ur mina rutiner pga yttre omständigheter i livet, och jag åt. Jag åt tills jag låg i sängen o va beredd o ringa 112 för jag trodde jag skulle dö.
Lovade att inte göra om det, men det var som att jag var besatt av något utifrån. Jag kunde inte hejda mig. Jag har tryckt i mig så mycket att jag behövt spy för att kunna andas.
Har äntligen lyckats kontrollera så att det inte händer igen. Men deffen är förstörd då jag gått upp allt jag gick ner. Självkänslan o självförtroendet är helt krossat och nu befinner jag mig nånstans mitt emellan där jag ena dan har deffar-mentalitet o andra dan äter pizza. Vet inte alls hur jag ska plocka upp mig själv igen.
Det blir ju vassen i sommar. Helt klart. Frågan är bara om man orkar börja om o deffa seriöst igen nu under sommarn eller inte. Jag försöker, men kommer inte riktigt igång. Håller en vecka men sen kmr nåt som rubbar rutinen och så är man far out igen.
Följer tråden o hoppas du får rätsida på dig själv. Inte rolig sits detta...
Kan tillägga att det va min första deff o att jag va ganska lycklig under tiden. Livet lekte, jag hade självförtroende, mål, driv. Trodde aldrig jag skulle sitta här med mer eller mindre en ätstörning nu...
Nu undrar jag om det var bra att jag ens fann styrketräningen o allt omkring.
Kan tillägga att det va min första deff o att jag va ganska lycklig under tiden. Livet lekte, jag hade självförtroende, mål, driv. Trodde aldrig jag skulle sitta här med mer eller mindre en ätstörning nu...
Tror ej du ska räkna kalorier eller deffa övh.
REDaction
2014-05-24, 12:20
Förstår dig. Upplevde samma sak efter min första deff som dessutom var rätt lång. För min del handlade det mycket om att inse att deffen faktiskt är över. Varje dag behöver inte vara en ätardag där jag hetsäter för att få i mig allt jag är sugen på eftersom jag inte behöver gå tillbaka till deffen dagen efter. Med lite tålamod så har jag kunnat äta precis vad jag vill över några dagar och det är ju betydligt trevligare än att äta allt på en dag.
Det dummaste du kan göra nu är nog att ge dig själv begränsningar genom att försöka deffa igen. Du kommer bara må dåligt när du troligtvis inte klarar av det. Försök slappna av. Ät god mat i mättande portioner. Visst, du kanske vill gå ner några kilon till sommaren men i det här fallet är det viktigare att prioritera den psykiska hälsan tycker jag.
Problem jag har är att jag inte heller kan spy upp maten, har otroligt svårt för att spy självmant.
Inte är det så bra men i de fallen då man har så jävla ont så är det nästan den rätta.
Jag ska nog börja räkna kalorier under bulk också. Det är nog det enda som kommer funka bra. Samt också att ha i kylen bara exakt det man ska äta. Inte storhandla oxh inte heller handla sånt som kommer utanför matschemat.
Nu ska jag dock bo hemma igen under sommaren och där är ju gemensam kyl så får försöka lära mig helt enkelt.
Kommer inte behöva stå i vassen i sommar direkt men håller jag på såhär så är jag bara i form halva somaren :(
REDaction
2014-05-24, 14:46
Problem jag har är att jag inte heller kan spy upp maten, har otroligt svårt för att spy självmant.
Inte är det så bra men i de fallen då man har så jävla ont så är det nästan den rätta.
Jag ska nog börja räkna kalorier under bulk också. Det är nog det enda som kommer funka bra. Samt också att ha i kylen bara exakt det man ska äta. Inte storhandla oxh inte heller handla sånt som kommer utanför matschemat.
Nu ska jag dock bo hemma igen under sommaren och där är ju gemensam kyl så får försöka lära mig helt enkelt.
Kommer inte behöva stå i vassen i sommar direkt men håller jag på såhär så är jag bara i form halva somaren :(
Du ska definitivt inte försöka spy upp maten. Låter som du bör ta kontakt med någon att prata med för ditt eget bästa.
Barbastark
2014-05-24, 14:49
Mycket prat om spy, må dåligt osv. Bästa kanske är att höra med vårdcentralen. Det där med dåligt förhållande till ätande och kroppsideal kan vara något man inte fattat att man dragit på sig föränn man är mitt i det, eller någon annan kommenterar det, om ens då.
I övrigt så är min upplevelse kring deff att det är det man starkast motiveras av som vinner. I början har man fattat beslutet att "komma i grym form" och man vet att man har en bit dit, men bilden av vad man vill uppnå är stark och motivationen är hög. Sen när man börjar närma sig där man vill vara så kan syftet till att fortsätta deffen minska något och viljan att "äta gott" blir starkare. Och detta blir ännu tydligare när man väl "är klar" med deffen. Så då gäller det att hitta ett nytt mål som motiverar en att behålla denna form och inte låta "äta gott" motivationen ofrivilligt ta över. Kanske sätta ett vikt/mått-mål som man inte ska gå över, men som fortfarande är något över deff-avslutsformen som tillåter att släppa lite på tyglarna, utan att gå "full-frossa" och som även kanske tillåter lite utrymme för att bygga vanor gällande ett hälsosamt ätande där man kan behålla+förbättra formen, tom utan att räkna kcal.
Läs igenom ditt eget inlägg ovan ett par gånger och tänk efter vad det är du skriver. Du har ett otroligt osunt tänkande som du bör ta dig en funderare över. Kan du inte ta dig ur det själv så sök hjälp innan det blir ännu värre.
När det gäller diet så är det alltid bra att inte bara avsluta dieten tvärt utan att man långsamt börjar äta lite mer vecka efter vecka för att vänja både kropp och psyke.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.