Visa fullständig version : Uträkning
Hejsan. Behöver hjälp med en uträkning för att få bättre koll på mitt kaloriintag.
Jag har på fyra dagar gått ned 0,6kg. (Månd-torsd) vägde mig alltså på måndag morgon och idag fredag morgon.
Mitt kaloriintag har legat på 1848kcal (medelvärde)
Då matte inte är min starka sida behöver jag hjälp att räkna ut vad jag ska ligga på varje dag (7 dagar) för att hålla den här takten. Det jag fått fram nu är ju bara för fyra dagar, dvs fortsätter jag med 1800kcal skulle det innebära att efter 7 dagar har jag ned 1,2kg. Vilket är för mkt för mig. Siktar som sagt på ca -0,5-08kg.
Sheogorath
2014-05-23, 07:46
Man kan inte säga någonting efter fyra dagar på ett kostschema. Ofta tappar man vikt p.g.a. mindre vätska i kroppen (mindre salt och mer protein när man slutar med halvfabrikat etc) och mindre tarminnehåll. Ligg kvar där du ligger och se hur vikten förändras över två veckors tid. Det är möjligt att viktkurvan planar ut helt inom bara några dagar.
Nä men alltså jag har Hållt på ett tag. Men vill hitta en ungefärlig "sweetspot" ätit samma i rätt många veckor. Lite varierande i mängd bara.
Sheogorath
2014-05-23, 08:10
Nä men alltså jag har Hållt på ett tag. Men vill hitta en ungefärlig "sweetspot" ätit samma i rätt många veckor. Lite varierande i mängd bara.
Om viktnedgången på 1,2 kg motsvarar det verkliga underskottet behöver du lägga till 1320 kcal per dag för att nå balans. Utgå från den siffran för att bestämma hur mycket du behöver lägga till för att nå ditt målunderskott. Vill du t.ex. ha ett underskott på 500 så ska du alltså lägga till 1320-500 = 820 kcal per dag.
Men det här utgår alltså från att du idag ligger på ett underskott som motsvarar 1,2 kg fettminskning i veckan.
Så att för att bromsa viktnedgången från denna takten ned till -0,5kg i veckan ska jag äta 2668kcal om dagen? Förutsatt att det stämmer att på 1848kcal går jag ned 1,2kg på en vecka. Det låter ju väldigt mkt? Fast som sagt, matte ät inte min grej.
Nu stämde iofs inte siffran 1,2 eftersom det var 0,6kg på fyra dagar. Vilket då blir 1,2kg på åtta dagar, inte sju.
Sheogorath
2014-05-23, 08:40
Om siffran gäller över åtta dagar ska du lägga dig på 2500 kcal för att få ett underskott på 500 kcal per dag.
Det här är under försutsättning att 1,2 kg ner över åtta dagar stämmer, och att den viktnedgången hade varit kroppsfett.
Okej jag räknade såhär nu: 1 kilo fett är ca 7500kcal. 7500 x 0,6=4500. Dvs mitt underskott på dessa fyra dagar har varit 4500kcal. 4500 / 4 = 1125.
Mitt underskott har alltså varit 1125. Så det betyder att lägger jag till 625kcal till mina 1848 jag ätit får jag fram 2473kcal om dagen. Vilket innebär ett underskott på 500kcal om dagen. Stämmer?
Nä det är klart att allt inte är fett. Men utan kroppsmätning kan man ju inte utgå från något annat än detta. Jag förstår att det inte är en exakt matematisk formel att gå ned i fett, men detta är ett jävligt bra riktmärke att gå efter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.