Visa fullständig version : Hjälp med min kost, är nybörjare.
Tjena!
Har äntligen bestämt mig för att börja träna på gym då jag inte är nöjd med min kroppsform.
Stora frågan för mig nu är HUR jag ska lägga upp mitt liv för att träningen ska få plats och ge så stor effekt som möjligt.
Jag har som mål att få vältränad och snygg kropp.
Är en 18 årig kille som är 178cm och väger 70 kg.
Skulle vilja ha hjälp med ett kostschema som hjälper mig att stimulera muskeltillväxten men samtidigt så jag inte lägger på mig för mycket onödigt (fett), vill ha exempel på mat som är bra för min muskeltillväxt, vilka tidpunkter jag bör äta, hur många ggr på dag jag ska äta, förslag till lunch, frukost, middag etc.
Tacksam för seriösa svar :)
R Scarpa27
2014-05-22, 20:35
mat? = variation.
tidpunkter?= när det passar dig själv bäst. i samband några H innan & direkt efter träning kan vara fördel med energi och påfyllning osv.
hur många ggr per dag = spelar ingen roll.
bulka och väx på överskott.
kolhydrater, protein och fett dieten.
fokusera inte för mkt på kost, tider osv, det gör inte super mycket i det hela.
se till att äta vanlig mat och träna. och man kan även äta godsaker utan att förstöra byggandet...
Hej thimmie. Kul att du börjat träna!
Misstaget som många gör när de börjar träna är att lägga väldigt mycket vikt på kost och träning, så att de ska kunna bunkra upp flera kilon muskler, samtidigt som de gör sig av med fett.
Även om träningen inte behöver va särskilt komplicerad för att uppnå bra resultat, så kräver den tid.
I din situation skulle jag varmt rekommendera dig att fokusera på att bygga muskler, och vänta med fokuset på att tona fram dem.
När du kommer igång med träningen kan det va bra att få i sig tillräckligt med protein. Hur som haver, så är det inte nödvändigtvis något du behöver lägga alltför mycket tankekraft på, då gemene man vanligtvis får i sig nog genom att äta "hälsosam mat".
Det spelar ingen roll när du äter vad. Det spelar heller ingen större roll hur många gånger du äter per dag.
Det kan dock vara fördelaktigt att försöka få i sig något ganska snabbt efter träning (inom en timmes tid), men du behöver inte låta det bli fanatiskt.
Hoppas min text svarade på dina frågor :)
edit: shit vilken enklare formulering du fick till scarpa :D
mat? = variation.
tidpunkter?= när det passar dig själv bäst. i samband några H innan & direkt efter träning kan vara fördel med energi och påfyllning osv.
hur många ggr per dag = spelar ingen roll.
bulka och väx på överskott.
kolhydrater, protein och fett dieten.
fokusera inte för mkt på kost, tider osv, det gör inte super mycket i det hela.
se till att äta vanlig mat och träna. och man kan även äta godsaker utan att förstöra byggandet...
Okej, så bara att kränga som vanligt.
Havregrynsgröt & mjölk till frukost med någon banan.
kycklig/Kött med ris/pasta till lunch & middag
frukt & mjölk till mellanmål..
Är de godkänt?
Hej thimmie. Kul att du börjat träna!
Misstaget som många gör när de börjar träna är att lägga väldigt mycket vikt på kost och träning, så att de ska kunna bunkra upp flera kilon muskler, samtidigt som de gör sig av med fett.
Även om träningen inte behöver va särskilt komplicerad för att uppnå bra resultat, så kräver den tid.
I din situation skulle jag varmt rekommendera dig att fokusera på att bygga muskler, och vänta med fokuset på att tona fram dem.
När du kommer igång med träningen kan det va bra att få i sig tillräckligt med protein. Hur som haver, så är det inte nödvändigtvis något du behöver lägga alltför mycket tankekraft på, då gemene man vanligtvis får i sig nog genom att äta "hälsosam mat".
Det spelar ingen roll när du äter vad. Det spelar heller ingen större roll hur många gånger du äter per dag.
Det kan dock vara fördelaktigt att försöka få i sig något ganska snabbt efter träning (inom en timmes tid), men du behöver inte låta det bli fanatiskt.
Hoppas min text svarade på dina frågor :)
edit: shit vilken enklare formulering du fick till scarpa :D
Tack för svaret!
Ska alltså fortsätta käka som vanligt?
När kommer kreatin, gainer, protein osv in i bilden? Nu snackar jag om kosttillskott.
Tack för svaret!
Ska alltså fortsätta käka som vanligt?
När kommer kreatin, gainer, protein osv in i bilden? Nu snackar jag om kosttillskott.
Kreatin: 5g om dagen kan för vissa ge ökad prestationsförmåga
Proteinpulver: Om du inte får i dig nog med protein från vanlig mat (som du med högsta sannolikhet redan får)
Gainer: Om du inte kan äta tillräckligt mycket för att nå eller gå över din kaloribalans, alltså om du märker att du går ner i vikt och styrka pga för lite mat.
(värt att notera att ingen uppladdningsfas är nödvändigt för kreatin och du ska hålla dig till det vanliga billigaste kreatin monohydrat. Det är också vanligt att efter att ha börjat ta kreatin öka 1-2 kg i vikt, detta är dock bara vatten.)
Kreatin: 5g om dagen kan för vissa ge ökad prestationsförmåga
Proteinpulver: Om du inte får i dig nog med protein från vanlig mat (som du med högsta sannolikhet redan får)
Gainer: Om du inte kan äta tillräckligt mycket för att nå eller gå över din kaloribalans, alltså om du märker att du går ner i vikt och styrka pga för lite mat.
(värt att notera att ingen uppladdningsfas är nödvändigt för kreatin och du ska hålla dig till det vanliga billigaste kreatin monohydrat. Det är också vanligt att efter att ha börjat ta kreatin öka 1-2 kg i vikt, detta är dock bara vatten.)
Okej, ska jag börja med kosttillskott direkt nu när jag börjat träna eller ska jag vänta tills en bit in i ¨resan¨ ? :)
Okej, ska jag börja med kosttillskott direkt nu när jag börjat träna eller ska jag vänta tills en bit in i ¨resan¨ ? :)
Kreatin kan du köra på direkt resten råder ja dig att skita i totalt och istället äta bra och mycket :)
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.