Logga in

Visa fullständig version : Träsmak i baken

Diomedea exulans
2014-05-22, 17:44
Jag får ofta "träsmak i baken" när jag suttit ner en stund. För er som är obekanta med begreppet kan jag förklara att det innebär en lätt, obehaglig värk som sätter in i skinkorna när man har suttit ner för länge. Är det farligt att sitta och härda ut, eller är det obehagligt men ofarligt? Samtidigt som träsmaken är otrevlig så är det lite jobbigt att ställa sig upp stup i kvarten.

Tomas W
2014-05-22, 17:45
Kan vara diskbuktning.

Alexton
2014-05-22, 17:46
Kanske herrn borde konsultera herr knäböj för att bygga upp en adekvat kudde där bak ?

Diomedea exulans
2014-05-22, 17:47
Kan vara diskbuktning.

Men det är väl ganska vanligt att folk får träsmak i baken… Har många av dessa människor diskbuktning?

Diomedea exulans
2014-05-22, 17:47
Kanske herrn borde konsultera herr knäböj för att bygga upp en adekvat kudde där bak ?

Knäböjer som om det inte fanns någon morgondag, mina skinkor är fortfarande av ungefär samma storlek som mina handflator.

Sheogorath
2014-05-22, 17:51
Men det är väl ganska vanligt att folk får träsmak i baken… Har många av dessa människor diskbuktning?

Jepp. Men det är ovanligt att det ger besvär i båda skinkorna samtidigt. Oftast ger de bara ensidiga besvär.

Diomedea exulans
2014-05-22, 17:54
Jepp. Men det är ovanligt att det ger besvär i båda skinkorna samtidigt. Oftast ger de bara ensidiga besvär.

Försöker komma på om jag brukar få det i bara en eller bägge skinkorna. Jag tror att jag brukar råka ut för båda varianterna. Betyder det att min diskbuktning (om det nu är det) är ovanligt illa?

Sheogorath
2014-05-22, 17:59
Försöker komma på om jag brukar få det i bara en eller bägge skinkorna. Jag tror att jag brukar råka ut för båda varianterna. Betyder det att min diskbuktning (om det nu är det) är ovanligt illa?

Nej, det betyder att den ligger centralt och buktar åt olika håll beroende på hur du belastar/vrider ryggen. Men det finns ingen som kan ställa diagnos på din träsmak i röva bara så där. Det kan ju vara så enkelt att dina större artärer ligger på ett sätt så att du stryper blodtillförseln till sätet när du sätter dig. Då blir det syrebrist och en brännande smärta ("mjölksyra").

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:02
Nej, det betyder att den ligger centralt och buktar åt olika håll beroende på hur du belastar/vrider ryggen. Men det finns ingen som kan ställa diagnos på din träsmak i röva bara så där. Det kan ju vara så enkelt att dina större artärer ligger på ett sätt så att du stryper blodtillförseln till sätet när du sätter dig. Då blir det syrebrist och en brännande smärta ("mjölksyra").

Har säkert diskbråck, jag har fysik som en 90-åring och ont "överallt", ryggen är inget undantag.

Sheogorath
2014-05-22, 18:03
Har säkert diskbråck, jag har fysik som en 90-åring och ont "överallt", ryggen är inget undantag.

Det kan du säkert ha. Och jag också. Men det betyder inte att vi har besvär av eller ens känner av just diskbråcken. ;)

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:05
Det kan du säkert ha. Och jag också. Men det betyder inte att vi har besvär av eller ens känner av just diskbråcken. ;)

Näe! Jag vet inte om det är värt att gå till doktorn för lite träsmak i röva. Jag tror jag tar hand om det här som jag gör med alla mina problem; ignorerar det tills det går över av sig själv.

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:23
Förresten, kan ta det i samma tråd: Jag brukar få lite ont på undersidan av fötterna om jag står upp för länge. "Träsmak i fotsulorna", om man så vill. Är det också ett tecken på diskbråck?

Det ser nog lite lustigt ut för de andra på kontoret där jag jobbar när jag sitter ner i tio minuter, står upp i tre minuter, sätter mig ner i tio minuter, osv, om och om igen.

Sheogorath
2014-05-22, 18:29
Förresten, kan ta det i samma tråd: Jag brukar få lite ont på undersidan av fötterna om jag står upp för länge. "Träsmak i fotsulorna", om man så vill. Är det också ett tecken på diskbråck?

Det ser nog lite lustigt ut för de andra på kontoret där jag jobbar när jag sitter ner i tio minuter, står upp i tre minuter, sätter mig ner i tio minuter, osv, om och om igen.

Nej. Diskbråck ger nästan alltid en smärta i hela benets längd, inte isolerat till en yttre del av benet. Tycker mer och mer att det här låter som ischemiska smärtor (smärtor relaterade till syrebrist).

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:45
Nej. Diskbråck ger nästan alltid en smärta i hela benets längd, inte isolerat till en yttre del av benet. Tycker mer och mer att det här låter som ischemiska smärtor (smärtor relaterade till syrebrist).

Oh fan.
Vad ska jag göra; försöka öka min kondition? Jag konditionstränar inget i dagsläget, utom "vardagsmotion". Kanske även försöka gå ner i vikt?

Sheogorath
2014-05-22, 18:47
Oh fan.
Vad ska jag göra; försöka öka min kondition? Jag konditionstränar inget i dagsläget, utom "vardagsmotion". Kanske även försöka gå ner i vikt?

Ja väger du för mycket låter det som en bra idé. :)

Konditionsträning är också bra för perifer cirkulation, ja.

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:49
Ja väger du för mycket låter det som en bra idé. :)

Konditionsträning är också bra för perifer cirkulation, ja.

83 kg på 180 cm. 25,6 i BMI. Jag var den där normalsmala snubben med den stora magen som lade upp en tråd nyss där jag frågade om jag var ohälsosamt överviktig, remember? ;)

Sheogorath
2014-05-22, 18:50
83 kg på 180 cm. 25,6 i BMI. Jag var den där normalsmala snubben med den stora magen som lade upp en tråd nyss där jag frågade om jag var ohälsosamt överviktig, remember? ;)

Aha. Well, då kan du ju se om det blir bättre om du bygger upp din kondition ordentligt. Är bra mot bukfetma dessutom.

R Scarpa27
2014-05-22, 19:41
laptop i knät med för mycket data i hårdisken som väger tungt =)...

kanske tunga och hårda filmer :D

Diomedea exulans
2014-05-23, 08:37
Det här sker mest på jobbet, där vi har stationära datorer. ;)

King Grub
2014-05-23, 08:42
Du skulle bara veta vilken träsmak 2% kroppsfett innebär om man sitter länge.

Dezen
2014-05-23, 08:43
Jag fick alltid träsmak i röven när jag åkte bil som barn, har alltid trott det berott på att jag satt still länge. Hade jag alltså diskbråck redan som 6-7 åring? :confused:

Diomedea exulans
2014-05-23, 13:29
Du skulle bara veta vilken träsmak 2% kroppsfett innebär om man sitter länge.

Är det farligt att ingorera träsmaken och sitta vidare? För min inre syn ser jag gluteusnekros, åderbråck och andra otäckheter.