handdator

Visa fullständig version : Högt proteinintag kopplat till ökad mängd kroppsfett

King Grub
2014-05-21, 10:01
Background:

In contrast to the physiological expectation, observational studies show that greater protein intake is associated with subsequent body weight (BW) gain. An increase in fat-free mass (FFM) due to anabolic effects of protein could explain this.Objective:To examine associations between protein intake and subsequent changes in fat mass (FM) and FFM in longitudinal, observational data.

Design:

A health examination, including measures of FM and FFM by bioelectrical impedance at baseline and follow-up six years later, was conducted. Diet history interviews (DHI) were performed, and 24-hour urinary nitrogen collection at baseline was done. In total, 330 participants with DHI, of whom 227 had validated and complete 24-hour urine collection, were analyzed. Macronutrient energy substitution models were used.

Results:

Mean estimated protein intake was 14.6 E% from DHI and 11.3 E% from urinary nitrogen. Estimated from DHI, FM increased 46 gram/year with every 1 E% protein substituted for fat (95%CI: 13, 79; P=0.006) and FFM increased 15 gram/year (1, 30; P=0.046). Results were similar in other substitution models. Estimated from urinary nitrogen, FM increased 53 gram/year with 1 E% protein substituted for other macronutrients (24, 81; p<0.0005), and FFM increased 18 gram/year (6, 31; P=0.004).

Conclusion:

Within a habitual range, a greater protein intake was associated with BW gain, mostly in FM. This is in contrast to the expectations based on physiological and clinical trials, and calls for a better understanding of how habitual dietary protein influences long-term energy balance, versus how greater changes in dietary proteins may influence short-term energy balance.

Int J Obes (Lond). 2014 May 20. Dietary protein and urinary nitrogen in relation to 6-year changes in fat mass and fat free mass.

Karl Pilkington
2014-05-21, 10:25
Hur ska man ställa den här studiens resultat i relation till andra studier som visade att ett intag av vassle 3ggr/dygn minskade FM (typ den som diskuteras just nu i en annan tråd)? Vad menas med habitual dietary protein? Det som jag av vana trycker i mig?

King Grub
2014-05-21, 10:26
Här är inte styrketräning inblandat, omkringliggande faktorer inte kontrollerade, och 6 år är en betydligt längre tid än 16 veckor.

Kischen
2014-05-21, 10:41
Korrelation/kausalitet?

Morty
2014-05-21, 12:19
Handlar nog Till stor del om manligt leverne. Mycket kött, chark, animaliska fetter, stillasittande mm.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Masterpan
2014-05-21, 13:22
Skräpmat brukar ha rätt bra mängd protein. Big king XXL på BK har runt 70 gram.

Kendouy
2014-05-21, 21:50
Utan att faktiskt bemöda mig att läsa studien då jag inte direkt orkar beställa hem den kan man väl utifrån texten i princip inte säga ett smack. Designen på studien känns nästan lite lätt löjeväckande.

Tjockiz
2014-05-21, 22:21
Handlar nog Till stor del om manligt leverne. Mycket kött, chark, animaliska fetter, stillasittande mm.

Nog med din veganska F!-propaganda nu? Manligt är, där jag kommer ifrån, att jobba som snickare och gymma eller spela fotboll med grabbarna på fritiden.

Ola Wallengren
2014-05-22, 07:25
Designen på studien känns nästan lite lätt löjeväckande.

Vad är speciellt dåligt menar du? Hur skulle man gjort annars?

Min tolkning är att författarna inte säger mer än vad de har stöd för i datan. Håller du inte med?

raddum
2014-05-22, 07:50

I'll second that. Med mycket protein kommer nog mycket fett(sfa) och overall energi

Kendouy
2014-05-22, 18:54
Vad är speciellt dåligt menar du? Hur skulle man gjort annars?

Min tolkning är att författarna inte säger mer än vad de har stöd för i datan. Håller du inte med?

Bioimpendansmätning 6 år emellan. Diet history interviews över 6 år (förvisso med kontroll av urinen).

Jag håller med dig om att författarna inte verkar säga mer än vad de har stöd för i datan (har som sagt inte läst hela studien). Jag säger bara att felkällorna i mitt tycker är alldeles för stora för att dra på för stora växlar.