Visa fullständig version : Hur lång tid efter kasein-intag för att kunna uppreglera MPS med vassle?
Sheogorath
2014-05-20, 18:17
Ja, rubriken är väl ganska rakt på sak. Vi vet att höga nivåer av aminosyror i blodet gör att tillförsel av snabbt protein inte leder till akut uppreglering av MPS. Så, under dessa förutsättningar: kasein intas direkt efter träning på fastande mage, säg 30 gram. Är det undersökt, eller kan man resonera kring när i tid efter detta ett intag av en adekvat dos vassle kan ge akut uppreglering av MPS?
Jag är inte jätteintresserad om diskussion kring premisserna ("varför detta?") utan bara det som står i trådtiteln egentligen.
King Grub
2014-05-20, 19:02
Vassleprotein uppreglerar proteinsyntesen även om kaseinet och vasslet tas samtidigt.
Vassleprotein uppreglerar proteinsyntesen även om kaseinet och vasslet tas samtidigt.
Inte lika kraftigt som enbart vassle?
Sheogorath
2014-05-20, 19:25
Det kan man ju tänka sig eftersom upptaget av vasslet är så snabbt. Knappt några aminosyror från kaseinet har väl hunnit komma ut i blodet när vasslet når dit. Men hur är det låt säga en timme efter intag av kasein?
Är det relevant efter träning? Ska väl vara samma effekt på proteinsyntesen av vassle och kasein när det talas om intag efter träning? Vid vila så känns det som att effekten borde va "bättre". Men det är säkert bra ändå på något vis. :-) Och den träningsskapade ökningen av proteinsyntesen ska väl öka kraftig ca 4h efter? Mer frågor än svar tyvärr.
Sheogorath
2014-05-20, 20:30
Är det relevant efter träning? Ska väl vara samma effekt på proteinsyntesen av vassle och kasein när det talas om intag efter träning? Vid vila så känns det som att effekten borde va "bättre". Men det är säkert bra ändå på något vis. :-) Och den träningsskapade ökningen av proteinsyntesen ska väl öka kraftig ca 4h efter? Mer frågor än svar tyvärr.
Jag ser det tvärt om. Vassle kan uppreglera MPS både efter träning och i vila. Kasein kan bara göra det efter träning. Därför lämpar det sig bra efter träning (för att uppreglera MPS), före träning (för att tillföra byggstenar till MPS) och innan man går och lägger sig (för att minska muskelnedbrytningen). Vassle kan man använda lite när som, t.ex. efter träning, för att komplettera upp måltider eller som mellanmål för att få upp dagens proteintotal.
Hur fungerar Kasein på egen hand egentligen ? Ingen uppreglering av MPS akut ?
King Grub
2014-05-20, 20:38
Svag uppreglering, men främst påverkar det proteinbalansen genom en minskning av proteinnedbrytningen under lång tid.
Svag uppreglering, men främst påverkar det proteinbalansen genom en minskning av proteinnedbrytningen under lång tid.
Så en kost baserad på vassle vs. baserad på kassein är netto mer anabol? eller översimplifierar jag ?
King Grub
2014-05-20, 20:46
Hos unga ger kasein bättre proteinbalans än vassle. Hos gamla är det tvärtom. Det om man ser på ett isolerat intag i ett "vakuum" utan påverkan av något annat. Det kan man dock inte göra i praktiken, utan det lär inte göra någon skillnad sett över dygnet om man äter sammansatta måltider och inte lever på utspridda intag av enbart protein.
Nej, saker ter ju sig mer komplicerat in vivo. Intressant iaf, tackar.
Jag ser det tvärt om. Vassle kan uppreglera MPS både efter träning och i vila. Kasein kan bara göra det efter träning. Därför lämpar det sig bra efter träning (för att uppreglera MPS), före träning (för att tillföra byggstenar till MPS) och innan man går och lägger sig (för att minska muskelnedbrytningen). Vassle kan man använda lite när som, t.ex. efter träning, för att komplettera upp måltider eller som mellanmål för att få upp dagens proteintotal.
Hmm jag missade kanske detta " eller kan man resonera kring NÄR i tid efter".. Jo det vore intressant att veta. :-) Undrar om det ens går att öka den träningsorsakade proteinsyntesökningen med vassle eller EAA jämfört med att bara äta tillräckligt med fullvärdigt protein under tiden då proteinsynteskurvan ökar. Jag brukade ta lite EAA förut en tid efter träning osv men jag tror inte att jag märkte någon skillnad av det alls.. Vilket inte är så konstig heller kanske men. :-)
Det kan man ju tänka sig eftersom upptaget av vasslet är så snabbt. Knappt några aminosyror från kaseinet har väl hunnit komma ut i blodet när vasslet når dit. Men hur är det låt säga en timme efter intag av kasein?
Vassle och kasein har sin topp samtidigt dvs runt en timme efter intag och utan att ha kurvorna framför mig så skulle jag säga att majoriteten av kaseinet tas upp de första tre timmarna.
Men då skulle vassle och kasein vara lika snabba:confused: Nu är jag inte med längre.
Fredriiik
2014-05-21, 17:10
Men då skulle vassle och kasein vara lika snabba:confused: Nu är jag inte med längre.
+1 måste blivit något tokigt där
I det jag har kollat på så får båda maxmängden av aminosyror runt 60 min dvs topparna hamnar där. Kurvorna upp till och ner från toppen ser också ganska så lika ut med skillnaden att kaseinets topp är lägre och kurvorna är därför inte lika branta upp och ner från toppen.
Därför går det inte att säga att inga aminosyror från kasein har kommit ut i blodet när vassle har sin topp då de alltså har toppen ungefär samtidigt.
Nu är det evigheter sedan jag läste om det här men jag har också för mig att den största andelen av kaseinet har tagits upp runt 3 ev 4 h men jag kan inte svära på det.
Sheogorath
2014-05-21, 20:21
I det jag har kollat på så får båda maxmängden av aminosyror runt 60 min dvs topparna hamnar där. Kurvorna upp till och ner från toppen ser också ganska så lika ut med skillnaden att kaseinets topp är lägre och kurvorna är därför inte lika branta upp och ner från toppen.
Därför går det inte att säga att inga aminosyror från kasein har kommit ut i blodet när vassle har sin topp då de alltså har toppen ungefär samtidigt.
Nu är det evigheter sedan jag läste om det här men jag har också för mig att den största andelen av kaseinet har tagits upp runt 3 ev 4 h men jag kan inte svära på det.
Mycket bra! Tack. :thumbup:
Det tolkar jag som att man i försöken snabbt mätta enzymer och transportörer i tarmen. Mer protein kan inte höja koncentrationen i blodet:confused:.
Alltså ganska nära Kolozzeums stora sanning om 10 gram EAA för max effekt på proteinsyntesen.
Ola Wallengren
2014-05-22, 17:39
Om man nu har både kasein och vassle så föreslår jag att man blandar. Äter man hyfsat snabbt inpå så kan det nog räcka med vassle.
Det tolkar jag som att man i försöken snabbt mätta enzymer och transportörer i tarmen. Mer protein kan inte höja koncentrationen i blodet:confused:.
Alltså ganska nära Kolozzeums stora sanning om 10 gram EAA för max effekt på proteinsyntesen.
Det är så länge sedan jag läste om det men jag har för mig att toppen från 30 g vassle inte är max men någon som har tid kan ju kolla upp det.
Ola Wallengren
2014-05-22, 18:45
Kolla den här tex
http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/300/1/E231.full.pdf
Kolla den här tex
http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/300/1/E231.full.pdf
Tack. Kollade referens 16.
http://ajpendo.physiology.org/content/280/2/E340
Här är det olika snabb respons på hydrolysat, vassleprotein och kasein. Verkar inte spela så stor roll vad man väljer. Mer fokus på mängderna leucin som är stora i både kasein och vassleprotein.
Lipservice
2014-05-22, 20:16
Kul läsning för en amatör.
Om man nu har både kasein och vassle så föreslår jag att man blandar. Äter man hyfsat snabbt inpå så kan det nog räcka med vassle.
Varför det? Har inte riktigt fått svar på min fråga tidigare. Blir det inte kraftigare stimulans på proteinsyntesen av vassle/EAA direkt efter träning än ett blandprotein (vassle+kasein)?
Skulle det vara någon fördel att ta blandprotein efter träning :confused:
King Grub
2014-05-22, 21:48
Blandprotein minskar även muskelnedbrytning och förbättrar proteinbalansen på det sättet, vilket inte vassle/EAA gör.
Blandprotein minskar även muskelnedbrytning och förbättrar proteinbalansen på det sättet, vilket inte vassle/EAA gör.
Ja men om man äter en komplett måltid inom 60-120min så är väl vassle/EAA att föredra ändå?
Vassle=stimulera proteinsyntes optimalt.
Måltid efter= minska muskelnedbrytning och förbättra proteinbalans.
?
King Grub
2014-05-22, 21:54
Kanske, men man kan inte dra slutsatser från ett isolerat intag i ett vakuum och översätta det till hela dygnet. Hur stor dygnets muskeluppbyggnad blir avgörs av träningen, gener och hormoner. För att det skall kunna ske krävs tillräckligt med protein och energi total sett, men sedan är det väldigt tveksamt om man kan äta sig till ytterligare muskeluppbyggnad, oavsett aminosyrekälla eller tillfälle(n) för intag.
Ola Wallengren
2014-05-23, 06:23
Ja men om man äter en komplett måltid inom 60-120min så är väl vassle/EAA att föredra ändå?
Vassle=stimulera proteinsyntes optimalt.
Måltid efter= minska muskelnedbrytning och förbättra proteinbalans.
?
Ja, det tror jag också, precis som jag skrev.
Ola: (lite sidospår) skulle man då kunna genomföra en VLCD med goda resultat liknande din, genom att blanda vassle/kasein i samma drink och sprida ute med 3-4 timmar mellanrum, istället för EAA följt av kasein med mellanrum?
Mvh
Ola Wallengren
2014-05-23, 12:45
Ola: (lite sidospår) skulle man då kunna genomföra en VLCD med goda resultat liknande din, genom att blanda vassle/kasein i samma drink och sprida ute med 3-4 timmar mellanrum, istället för EAA följt av kasein med mellanrum?
Mvh
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.
11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
6g Mineralblandning+kreatin+beta-alanin
1g HMB
För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag.
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.
11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
1g HMB
För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag.
Kommer du att redovisa detta på något sätt? Verkar ju onekligen smidigt att skippa 4 av 8 intag.
Ola Wallengren
2014-05-23, 13:12
Nej, jag kollar varken kroppsvikt eller kroppsammansättning för tillfället. Träningen är bara rehab. Tanken var bara kalorikontroll på ett smidigt sätt. Därför har jag också blandat ihop allting (förutm HMB). 55g pulver i en shake, sen är det färdigt.
Om man som i mitt fall tänkte använda sig av protein vlcd 2-3 dagar i veckan, tror du att det är en tillräckligt bra lösning att köra ca 25g vassle/25g kasein blandat istället för att ta med EAA, mest av praktiska skäl?
Om en blandad vassle/kasein då är bäst efter träning, vilken är den optimala doseringen av kasein respektive vassle?
vicarious
2014-07-16, 10:52
Om man som i mitt fall tänkte använda sig av protein vlcd 2-3 dagar i veckan, tror du att det är en tillräckligt bra lösning att köra ca 25g vassle/25g kasein blandat istället för att ta med EAA, mest av praktiska skäl?
Det låter vettigt. Se till att du får 20g rent vassle för max stimulans av proteinsyntesen och sen resten kasein, så mycket man nu vill ha.
Det kaseinprotein jag använder är blandprotein (80% kasein, 20% vassle) så för mig blir det 20g vasslepulver (16g vassle) + 25g kaseinpulver (4g vassle, 16g kasein) i varje shake.
exevision
2014-07-16, 11:31
11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
1g HMB
Att man mår bättre, kan det bero på högre nivå tryptofan från vasslet?
Ola Wallengren
2014-07-16, 13:24
Svårt att veta, men jag skulle inte tro det. Mängden vassle är ju inte så stor som du ser. EAA är ju tryptofanfritt, så i så fall finns ju möjligheten att det är det ensamma intaget av EAA när man först tar EAA följt av kasein som påverkar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.