Visa fullständig version : Dopingjouren - En film om anabola steroider
Tänkte tipsa om en mindre film dopingjouren släppt om anabola steroider.
DnNfgnXLygk
Värdelös film om 3 personer med dålig karaktär som är dåligt pålästa. Dom hoppade bara på tåget utan att veta vad som händer/inte händer/kan hända
grådassig skitfilm
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 17:13
Behöver inte ens kolla för att veta hur kass den är
tossefar
2014-05-20, 17:15
Jag tycker inte att den var kass. Tre personer berättar om sitt bruk. De tävlade dessutom på i svenska mått mätt hög nivå, så nog tycker jag att den var intressant.
tossefar
2014-05-20, 17:19
Vika tomtar ni är.
Tack.
Tack.
Jag menade de två tomtarna ovanför dig.
eternallord
2014-05-20, 17:33
Kenneth är ju bra skön, beskriver hur han tar alkohol, rohypnol och amfetamin och kidnappar en snubbe när han ska prata om konsekvenserna av steroidbruk. Jag uppskattar att syftet med dokumentären är att försöka minska riskerna för att folk fastnar i missbruk, men i princip alla väldigt allvarliga konsekvenser de beskriver i dokumentären är en konsekvens av den ansvarslösa lagstiftningen.
Den var bra, arbetar själv med missbrukare.
Har varit med om patienter med ganska grova biverkningar som tex impotens.
Arne Persson
2014-05-20, 17:53
Inte helt oväntat brukar sådana här dopingfilmer sågas av ivrare dylika ting. Kollar man bland "expertisen" på Flashback är sågningen, som väntat, helt enastående. :d
Pudzianovski
2014-05-20, 18:02
Jag tyckte den var bra och intressant. Faktiskt väldigt lite moraliserande. Att diverse liberala flashbackare och träningsfolk tycker att den är katastrof är väl iof inget nytt under solen, precis som Arne sa ovan (och också de i filmen).
En intressant sak som en av personerna i videon sa var "när man väl kurat en gång blir det svårt att senare träna utan". Det tycks stämma bra överens med vad jag hört av brukare på gymmen. De säger att de bara ska testa en kur för skojs skull, sedan när man träffar dem några månader senare är de inne på sin 3 e kur. Blir väl lite svårt mentalt att gå ifrån en Ferrari till en Fiat.
Once you pop you can't stop. Är väl där problemen och biverkningarna ligger, stämmer också överens med den bilden man fått av bekanta.
Störde mig på att han skyllde sin misshandel på dopingen när han skulle driva in pengar från någon när han var påverkad utav amfetamin, alkohol och rohypnol. Kanske inte säger det rakt ut men fick den känslan eftersom det handlade om doping. Annars var den oväntat bra, hade förväntat mig skrämselpropaganda.
Pudzianovski
2014-05-20, 18:35
Störde mig på att han skyllde sin misshandel på dopingen när han skulle driva in pengar från någon när han var påverkad utav amfetamin, alkohol och rohypnol. Kanske inte säger det rakt ut men fick den känslan eftersom det handlade om doping. Annars var den oväntat bra, hade förväntat mig skrämselpropaganda.
Eller så var det så att han började med doping som ung och den vägen ledde till andra droger och misshandel. I don't know.
Arne Persson
2014-05-20, 18:42
En intressant sak som en av personerna i videon sa var "när man väl kurat en gång blir det svårt att senare träna utan". Det tycks stämma bra överens med vad jag hört av brukare på gymmen. De säger att de bara ska testa en kur för skojs skull, sedan när man träffar dem några månader senare är de inne på sin 3 e kur. Blir väl lite svårt mentalt att gå ifrån en Ferrari till en Fiat.
Exakt samma sak har jag alltid hört. "Skall bara testa en kur"... Vet endast ett fåtal som verkligen klarat detta.
Tycker den var riktigt bra. Första två kommentarerna i den här tråden gör mig mörkrädd. Riktig flashback-varning.
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 18:58
Vika tomtar ni är.
För du vet så himla mycket om steroider?
Kenneth är ju bra skön, beskriver hur han tar alkohol, rohypnol och amfetamin och kidnappar en snubbe när han ska prata om konsekvenserna av steroidbruk. Jag uppskattar att syftet med dokumentären är att försöka minska riskerna för att folk fastnar i missbruk, men i princip alla väldigt allvarliga konsekvenser de beskriver i dokumentären är en konsekvens av den ansvarslösa lagstiftningen.
Sånt här är jag dödsallergisk mot, vilket skämt till film.
Tycker den var riktigt bra. Första två kommentarerna i den här tråden gör mig mörkrädd. Riktig flashback-varning.
Du gör mig mörkrädd, alla som inte håller med dig är plötsligt idioter?
Andy.da.wohoo
2014-05-20, 19:01
Var lite open-minded, LD.
Håller med mig? Du påstod att den var kass utan att ha sett den för att du redan bestämt dig. Släpp sargen nu.
Arne Persson
2014-05-20, 19:06
Sånt här är jag dödsallergisk mot, vilket skämt till film.
Ett klassiskt fenomen är att blunda för riskerna och sedan när biverkningarna sätter in, så förnekar och/eller förringar man dom både för sig själv och omgivningen.
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 19:07
Ett klassiskt fenomen är att blunda för riskerna och sedan när biverkningarna sätter in, så förnekar och/eller förringar man dom både för sig själv och omgivningen.
Så att vi inte missförstår varandra nu. Vad påstår du händer med folk som brukar/missbrukar anabola steroider?
Arne Persson
2014-05-20, 19:10
Så att vi inte missförstår varandra nu. Vad påstår du händer med folk som brukar/missbrukar anabola steroider.
Dom kan få problem med psyket, lever, blodvärden, blodfetter kolesterol mm mm. Framför allt det förstnämnda har jag sett alltför strålande exempel på. Det är ju dessutom så mkt mer än bara AAS som megamissbrukas idag.
mycketbrännvin
2014-05-20, 19:24
jag förespråkar INTE aas men fick iaf min axlar i bättre skick med hjälp av aas, efter långa rehabförsök osv. För en normal icketävlande människa är det idioti att hålla på med aas, visst mår man bättre och det går bra på gymet, men att sedan sluta är inte alls kul och när man sitter men slö snok, inget tryck i kroppen, halvt deprimerad så tar man sig en ordentlig funderare:) Det farligast ei dagsläget som jag ser det är doserna och att folk bortser riskerna.
Men skulle man inte kunna säga att de här individerna redan innan missbruket hade odiagnosticerade mentala och sociala problem? Man kan ju göra en liknande film om alkoholister, knarkare ect. Jag stöder inte alls doping, jag tycker att folk som dopar sig redan har mentala problem, men det känns olustigt att skylla deras kriminella handlingar på doping.
Pudzianovski
2014-05-20, 19:45
Men skulle man inte kunna säga att de här individerna redan innan missbruket hade odiagnosticerade mentala och sociala problem? Man kan ju göra en liknande film om alkoholister, knarkare ect. Jag stöder inte alls doping, jag tycker att folk som dopar sig redan har mentala problem, men det känns olustigt att skylla deras kriminella handlingar på doping.
De berättar väl hur de upplever det från sin sida. "Så här var det för mig" utan att moralisera allt för mycket. Dopingen är antagligen "en" del i det av flera delar.
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 20:12
Dom kan få problem med psyket, lever, blodvärden, blodfetter kolesterol mm mm. Framför allt det förstnämnda har jag sett alltför strålande exempel på. Det är ju dessutom så mkt mer än bara AAS som megamissbrukas idag.
Men då håller vi med varandra till i princip 99%. Det förstnämnda skulle jag inte våga hålla med dig till 100 att det är en bieffekt av steroider, men dina erfarenheter väger mycket tungt.
Det jag blir förbannad över är att man låter någon påstå att steroider får en att kidnappa en människa och bli helt jävla skogstokig.
De berättar väl hur de upplever det från sin sida. "Så här var det för mig" utan att moralisera allt för mycket. Dopingen är antagligen "en" del i det av flera delar.
Ja och nej. Att ha med någon som säger ''mjo, bollarna krympte lite och mina levervärden blev sämre men nu några månader senare är jag helt återställd'' är inte bra. Det vill man inte ha. Naturligtvis ska man ta en sedan innan mentalt labil galning som tagit några kurer som flippat ut helt, naturligtvis påverkad av rohypnol, amfetamin och alkohol.
Pudzianovski
2014-05-20, 20:26
Men då håller vi med varandra till i princip 99%. Det förstnämnda skulle jag inte våga hålla med dig till 100 att det är en bieffekt av steroider, men dina erfarenheter väger mycket tungt.
Det jag blir förbannad över är att man låter någon påstå att steroider får en att kidnappa en människa och bli helt jävla skogstokig.
Ja och nej. Att ha med någon som säger ''mjo, bollarna krympte lite och mina levervärden blev sämre men nu några månader senare är jag helt återställd'' är inte bra. Det vill man inte ha. Naturligtvis ska man ta en sedan innan mentalt labil galning som tagit några kurer som flippat ut helt, naturligtvis påverkad av rohypnol, amfetamin och alkohol.
Bra att du vet hur det är och sitter på sanningen då och kan förklara för oss andra ovetande :)
Det är ju fortfarande hans upplevelse av det. Han säger fortfarande inte att alla blir så. Han är extremt tydlig med att folk reagera olika.
För att jag aldrig skulle lolla åt hur töntig filmen är utan att ha sett filmen. Gör man det är man diskussionens tomte.
AngoraIHS
2014-05-20, 22:29
Doping eller inte, tycker att det är kul att höra folk prata om sina tankar och känslor. Folk gör det alldeles för sällan.
Bara sett föra 8 min hittills, får se resten imorrn.
Tycker filmen var bra. Intressant att höra ärliga historier från folk som kört fler än ett par kurer.
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 22:45
För att jag aldrig skulle lolla åt hur töntig filmen är utan att ha sett filmen. Gör man det är man diskussionens tomte.
Jag visste att filmen innehöll sån dynga, utan att kolla på den.
tossefar
2014-05-20, 22:48
Hur är tre personers erfarenhet av dopingpreparat dynga? Är deras upplevelser mindre värda än dina? Väldigt lustigt sätt att se på saker.
Om du tror att åsikter som inte stämmer överens med dina egna automatiskt är dynga så kommer du få det svårt i livet när du blir vuxen.
Latissimus Dorsi
2014-05-20, 22:50
Hur är tre personers erfarenhet av dopingpreparat dynga? Är deras upplevelser mindre värda än dina? Väldigt lustigt sätt att se på saker.
Om du tror att åsikter som inte stämmer överens med dina egna automatiskt är dynga så kommer du få det svårt i livet när du blir vuxen.
Öh, vadå?
tossefar
2014-05-20, 22:51
Öh, vadå?
Förlåt. Jag försökte mig på ett artigare sätt att säga "käften snorunge".
Precis som du vet massa andra saker folk berättar för dig är tufft att tycka? Jag upplevde det inte som att någon skyllde på något. Det är tre personer som berättar om sina upplevelser. Du måste inte se filmen (för tänk, hemska tanke, om du skulle få någon ny infallsvinkel eller tanke?) men att kliva in och deklarera att du vet att den är värdelös så du tänker inte se den är ju bara ignorant och töntigt.
Jag tycker att du ska titta, faktiskt. Mats Kardell var väldigt bra som byggare men det gick riktigt snett för honom, jag tycker att han var ett klockrent val för filmen. Visst är han ett skräckexempel och visst kan man säga att det gick som det gick därför att han hade massa andra issues, men det är väl många som söker sig till träning just pga problem med självkänsla, mental svaghet etc?
Värdelös film om 3 personer med dålig karaktär som är dåligt pålästa. Dom hoppade bara på tåget utan att veta vad som händer/inte händer/kan hända
grådassig skitfilm
Givetvis var nästan alla betydligt sämre pålästa på den tiden än vad folk är idag men att förringa en silvermedaljör i Mr Universum till något stolpskott med dålig karaktär som inte vet ett skit om ämnet får dig bara att verka fånig.
Xtreme-G
2014-05-20, 23:01
Inte för att vara tuff men, bra film!
Starvation
2014-05-20, 23:21
Vrf kolla på en film om 3 pers när det finns forum med hundratals som gärna berättar, helt ärligt, om sitt bruk?
Tycker filmen var rätt bra. Uppfriskande att en "myndighet" i Sverige klarar av att hålla sig relativt opartiska.
Vrf kolla på en film om 3 pers när det finns forum med hundratals som gärna berättar, helt ärligt, om sitt bruk?
Det kan väl vara intressant att höra ändå? Det är inte så att det är antingen eller utan det går ju att både titta på filmen och läsa forumen.
Är väl alltid intressant att höra om individers erfarenheter. Och det är nog många som upplevt ungefär samma sak (en del jag själv snackat med) även om det givetvis inte behöver gå så illa att det slutar med kriminalitet, ny lever osv. Alla tre verkar vara vettiga personer och jag förstår inte varför man skulle bli upprörd över denna film.
Arne Persson
2014-05-21, 00:07
Är väl alltid intressant att höra om individers erfarenheter. Och det är nog många som upplevt ungefär samma sak (en del jag själv snackat med) även om det givetvis inte behöver gå så illa att det slutar med kriminalitet, ny lever osv. Alla tre verkar vara vettiga personer och jag förstår inte varför man skulle bli upprörd över denna film.
Vem vet, det kanske har med någon form av förnekelse att göra?
PureWhey
2014-05-21, 00:14
X gillar inte filmen, gå in i filmtråden och ifrågasätt alla som inte gillar samma filmer som er om det stör er så mycket.
Skickat ifrån böjracket
X gillar inte filmen, gå in i filmtråden och ifrågasätt alla som inte gillar samma filmer som er om det stör er så mycket.
Skickat ifrån böjracket
Missförstår jag dig eller tycker du verkligen att det är fel att det diskuteras om huruvida en film är bra eller inte i en tråd som handlar om just den filmen?
Latissimus Dorsi
2014-05-21, 01:47
Jag tycker att du ska titta, faktiskt. Mats Kardell var väldigt bra som byggare men det gick riktigt snett för honom, jag tycker att han var ett klockrent val för filmen. Visst är han ett skräckexempel och visst kan man säga att det gick som det gick därför att han hade massa andra issues, men det är väl många som söker sig till träning just pga problem med självkänsla, mental svaghet etc?
Givetvis var nästan alla betydligt sämre pålästa på den tiden än vad folk är idag men att förringa en silvermedaljör i Mr Universum till något stolpskott med dålig karaktär som inte vet ett skit om ämnet får dig bara att verka fånig.
Såg hela filmen. Den var bättre än jag trodde. Har inte särskilt mycket mer att säga.
High1ander
2014-05-21, 02:20
Inte för jag har sett filmen, ska kanske göra det sen.
Det jag tänkte kommentera på är just resonemanget som vissa för, eller som några klagat på.
Problemet med AAS är att när man ska jämföra dess risker så finns det inte riktigt toppkandidater att använda som bas för hur det påverkar psyket, etc. Då jag skulle vilja påstå att de flesta som tar det eller brukar det självklart har någon form av "behov" att bli starkare/bättre/snyggare och det med hälsan som risk (iaf. enligt de flesta).
Det är lite som kemoterapi, de som börjar med det har redan en sjukdom, sen spyr man och mår skit av kemon, så blir det som kemon är det dåliga som orsakar all skit.
Man måste separera sammanträffande med orsak och verkan.
Finns ju studier som nu visar att högre testo inte ger mer aggressivitet.
Jag köper att AAS i missbrukardoser, eller långvarigt användande etc. sabbar testiklar (vilket är ganska logiskt), men inte att AAS gör folk galnare, det är mer att AAS kan vara en katalysator för diverse saker. t.ex:
-Man blir plötsligt större och starkare och vågar äntligen stå på sig (vilket går för långt). Inte AAS fel direkt, dvs. skulle någon utan AAS helt plötsligt växt o blivit stark så skulle utkomsten varit den samma.
-Man gör helt plötsligt inte lika stora gains utan AAS så man blir deppig och arg. Inte AAS fel heller.
-Ens balle o company har krympt så flickvännen dumpar en, men man måste fortfarande försöka hävda sig med fysisk styrka för att klara ett macho ideal. AAS fel att ballen krympt, men inte AAS fel hur man handskas med det.
Arne Persson
2014-05-21, 05:48
Inte för jag har sett filmen, ska kanske göra det sen.
Det jag tänkte kommentera på är just resonemanget som vissa för, eller som några klagat på.
Problemet med AAS är att när man ska jämföra dess risker så finns det inte riktigt toppkandidater att använda som bas för hur det påverkar psyket, etc. Då jag skulle vilja påstå att de flesta som tar det eller brukar det självklart har någon form av "behov" att bli starkare/bättre/snyggare och det med hälsan som risk (iaf. enligt de flesta).
Det är lite som kemoterapi, de som börjar med det har redan en sjukdom, sen spyr man och mår skit av kemon, så blir det som kemon är det dåliga som orsakar all skit.
Man måste separera sammanträffande med orsak och verkan.
Finns ju studier som nu visar att högre testo inte ger mer aggressivitet.
Jag köper att AAS i missbrukardoser, eller långvarigt användande etc. sabbar testiklar (vilket är ganska logiskt), men inte att AAS gör folk galnare, det är mer att AAS kan vara en katalysator för diverse saker. t.ex:
-Man blir plötsligt större och starkare och vågar äntligen stå på sig (vilket går för långt). Inte AAS fel direkt, dvs. skulle någon utan AAS helt plötsligt växt o blivit stark så skulle utkomsten varit den samma.
-Man gör helt plötsligt inte lika stora gains utan AAS så man blir deppig och arg. Inte AAS fel heller.
-Ens balle o company har krympt så flickvännen dumpar en, men man måste fortfarande försöka hävda sig med fysisk styrka för att klara ett macho ideal. AAS fel att ballen krympt, men inte AAS fel hur man handskas med det.
Detta kunde vara kopierat från Flashbacks alla brandförsvarstal för dess ofarlighet...:)
Arne Persson
2014-05-21, 05:49
Såg hela filmen. Den var bättre än jag trodde. Har inte särskilt mycket mer att säga.
Det sved kanske lite? ;)
Detta kunde vara kopierat från Flashbacks alla brandförsvarstal för dess ofarlighet...:)
Man kan bli doktorand i AAS på Flashback, bara att läsa några trådar sen trycker du själv ut ditt diplom.
Testosteron har en del att göra i en del av hjärnan som används vid impulsivitet och att kunna fightas ur en farlig situation t ex. Någonting skall gå snabbt och man skall t ex rädda sig själv. Så, skruvar man omkring och lattjar med hormonerna i stora på och avslag så blir det en påverkan, t ex där. Fast jag vet inget just om det där i detalj så ta det för vad det är, ett inlägg på nätet.
Doping eller inte, tycker att det är kul att höra folk prata om sina tankar och känslor. Folk gör det alldeles för sällan.
Bara sett föra 8 min hittills, får se resten imorrn.
Det är väl detta jag tycker är bäst. Biverkningar och risker i all ära (Finns mycket som är farligt) - men att de faktiskt är så öppna och berättar om personliga misslyckanden på det här sättet är väldigt befriande.
I övrigt (inte riktat till Angora) så håller jag inte med om att han "skyller" sitt agerande på AAS (eller rohypnol eller amfetamin), snarare att han redogör för att allt var en del av hans missbruk vilket ledde honom i en vidrig spiral av ageranden som han egentligen inte känner igen sig i.
Alla som har erfarenhet av missbruk vet att detta är extremt vanligt -ett typ av Dr Jekyll and Mr hyde syndrom som slutar i att man gör saker man egentligen inte står för eller som egentligen inte speglar den du är. (Men ändock gör du det). Diskrepansen mellan vad du anser är din moral, etik och "jag" och dina handlingar är fullständig. Vilket leder till att din självbild faller som ett korthus.
Helt ok film! Alltid kul att höra ifrån olika människors erfarenheter och perspektiv. Dock tycker jag det är rätt roligt att folk använder sådana här filmer för att hugga på dom som inte är öppet motståndare till AAS, precis på detsamma manér som de själva irriterar sig på att förespråkarna för AAS propagerar med hjälp av anekdoter och internetforum. Men det är väl rätt typiskt för stora delar av träningsvärlden, allt är svart eller vitt.
Tyckte det va en väldigt intressant film att titta på. Gillade också att det var deras egna tankar och erfarenheter, istället för skrämselpropaganda som man sett tidigare. Personligen tar jag åt mig mer av den här typen av information.
Jag tyckte det framgick ganska tydligt att det inte var aas som fick skulden för allt dåligt, men att det va en bidragande faktor. En sorts ond spiral eller vad man ska kalla det.
Agitator
2014-05-21, 10:00
http://4.bp.blogspot.com/-1duVH8DvKk8/UyHv9q0C3oI/AAAAAAAAKKo/deb1A1pFbnw/s1600/Filter.JPG
shadowfire
2014-05-21, 10:13
Intressant film med vuxna och bra karaktärer som ändå tävlat professionellt mm och som delger sina erfarenheter på ett nyanserat sätt.
Agitator
2014-05-21, 12:14
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/21107/ata-sova-och-dopa-sig
Latissimus Dorsi
2014-05-21, 12:55
96 ryssar per dag, jävlar :p
mycketbrännvin
2014-05-21, 14:21
Ja hur fan månne det sluar ifall man trycker i sig såna mängder, man behöver ej vara proffessor för att fatta det
PureWhey
2014-05-21, 14:28
96!?!?! Kan inte vara sant, herresatan. Beror ju på dosen styck såklart, men vafasen...
High1ander
2014-05-21, 14:36
Jag säger inte att AAS är ofarligt, eller att det inte har negativa konsekvenser för kroppen eller psyket. Bara att det är svårt att göra "exakta" kopplingar till vad som orsakas av AAS och vad som redan ligger latent (dvs. kanske dåligt psyke från början).
Skador på kroppen är nog relativt lätt att bevisa. Men psykiska problem känns mer svårbevisat (därmed inte sagt att det inte går, bara att det är svårare) just eftersom de som (miss)brukar de facto känner att de har ett behov där man skiter i riskerna. Alla vet att felaktig användning (för mycket, eller även om man skulle "kura rätt") innebär permanenta risker. Bollar man med något som kan orsaka impotens (pun intended) så har man redan ett risktagande beteende. Visst man kan påstå att det finns värre saker, klättring, där man bollar med döden, etc. men där så är man en adrenaline junkie. "Felet/Behovet" finns innan man börjar, sen kan och kommer säkert båda sakerna, klättring eller AAS öka behövet för sin fix.
AAS är en del i en myriad av problem, på samma sätt som skönhetsideal, macho ideal, och en massa jävla ideal och föreställningar spelar roll. Det är lite som att lösningen på skeva skönhetsideal är att förbjuda plastikoperationer. Visst, man kan göra det, men det är inte hela lösningen, och kan bli väldigt kontraproduktivt.
Jag tycker den var bra och värd att lyssna på.
Jag tänker på själva marknaden för preparaten. Det är inte så att man kan gå in på ett apotek och få det man vill ha utan man köper det på någon anonym internetsida. Att ta något oralt eller genom injektioner när det är en obefintlig kontroll av produktionen känns som ytterligare en dimension av dumhet.
AngoraIHS
2014-05-21, 17:06
Jag tänker på själva marknaden för preparaten. Det är inte så att man kan gå in på ett apotek och få det man vill ha utan man köper det på någon anonym internetsida. Att ta något oralt eller genom injektioner när det är en obefintlig kontroll av produktionen känns som ytterligare en dimension av dumhet.
Det finns väl rätt mycket prepp som inte är från UG-"labb" utan är från riktiga läkemedelsföretag.
Jag förstår för övrigt de som kritiserar filmen, även utan att ha sett den med tanke på att dopingjourens kvalitet brukar vara riktigt låg. Men de första 8 minuterna av filmen verkar iallafall bra, får se hur resten är.
Testosteron har en del att göra i en del av hjärnan som används vid impulsivitet och att kunna fightas ur en farlig situation t ex. Någonting skall gå snabbt och man skall t ex rädda sig själv. Så, skruvar man omkring och lattjar med hormonerna i stora på och avslag så blir det en påverkan, t ex där. Fast jag vet inget just om det där i detalj så ta det för vad det är, ett inlägg på nätet.
Källa på det? Det är väl främst signalsubstanserna som kickar in i såna situationer.
PureWhey
2014-05-21, 17:16
Det finns väl rätt mycket prepp som inte är från UG-"labb" utan är från riktiga läkemedelsföretag.
Jag förstår för övrigt de som kritiserar filmen, även utan att ha sett den med tanke på att dopingjourens kvalitet brukar vara riktigt låg. Men de första 8 minuterna av filmen verkar iallafall bra, får se hur resten är.
Källa på det? Det är väl främst signalsubstanserna som kickar in i såna situationer.
"Fast jag vet inget just om det där i detalj så ta det för vad det är, ett inlägg på nätet."
;)
High1ander
2014-05-21, 17:19
Angående testo:
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm
Det är en som i princip säger testo faktiskt inte gör en mer aggro, och att det finns vissa placeboeffekter som gör att folk som tror de får testo beter sig mer aggro.
"New scientific evidence refutes the preconception that testosterone causes aggressive, egocentric, and risky behavior. A study with more than 120 experimental subjects has shown that the sexual hormone with the poor reputation can encourage fair behaviors if this serves to ensure one's own status."
Läser man den så blir det nästan lite roligt egentligen hur det är en Halo-effekt (placebo-ish), och just hur testo ökar ens behov för status...
En annan länk:
http://neuroecology.wordpress.com/2012/08/01/testosterone-and-social-aggression/
http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/testosterone-promotes-agression-aut-12-06-09/ - Denna visar på att testo ökar aggro omedvetet...
Jag har inte heller direkt kollat dessa för att se hur "scientific" de är, slänger mest upp dom för att visa på att det finns olika teorier. Sen är dessa kanske inte direkt kopplade till AAS, men just det att det finns en nidbild av vad testo är i samhället och media, vilket inte verkar korrekt.
Det ökar inte själva aggressivitten i sig men det blir fler receptorer av mycket testo så vid stressade situationer blir det en större volym. Vid mycket örstrogen ungefär samma sak men man får ett behov att t ex bry sig om och vara nära, kanske. Sen hur folk funkar av det är väl olika. Hjärnan förändras beroende på vad som kommer in, den är inte oförändringsbar.
Så har jag förstått det.
Är det anledningen till att jag upplever tjejer ofta blir mjäkiga och söker överdrivet mkt bekräftelse genom närhet, kramar och dylik när de är osäkra? Östrot?
Vet inte kombinationen av stress, osäkerhet och östro men det är bl a ungefär de effekterna testo och östro har.
...
"Adrenalinkick", typ?
Är det anledningen till att jag upplever tjejer ofta blir mjäkiga och söker överdrivet mkt bekräftelse genom närhet, kramar och dylik när de är osäkra? Östrot?
Tycker en stor del snubbar som preppar är extremt osäkra och söker konstant bekräftelse genom att exponera sin kropp. Mig vill de sällan krama men däremot är min erfarenhet att de söker bekräftelse av det täcka könet i högre utsträckning än andra män så den teorin ger jag inte mycket för.
Broscience och empiri FTW! :)
the_PL_man
2014-05-22, 11:54
Angående testo:
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm
Det är en som i princip säger testo faktiskt inte gör en mer aggro, och att det finns vissa placeboeffekter som gör att folk som tror de får testo beter sig mer aggro.
"New scientific evidence refutes the preconception that testosterone causes aggressive, egocentric, and risky behavior. A study with more than 120 experimental subjects has shown that the sexual hormone with the poor reputation can encourage fair behaviors if this serves to ensure one's own status."
Läser man den så blir det nästan lite roligt egentligen hur det är en Halo-effekt (placebo-ish), och just hur testo ökar ens behov för status...
En annan länk:
http://neuroecology.wordpress.com/2012/08/01/testosterone-and-social-aggression/
http://www.scientificamerican.com/podcast/episode/testosterone-promotes-agression-aut-12-06-09/ - Denna visar på att testo ökar aggro omedvetet...
Jag har inte heller direkt kollat dessa för att se hur "scientific" de är, slänger mest upp dom för att visa på att det finns olika teorier. Sen är dessa kanske inte direkt kopplade till AAS, men just det att det finns en nidbild av vad testo är i samhället och media, vilket inte verkar korrekt.
Det finns andra studier som viasr intresanta resultat också:
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/10401239409148835
"These findings support the anecdotal evidence that wives and girlfriends of AAS users may be at risk of serious injury from users while they are on-drug. Thus, AAS use may impose risks not only to the user, but also to the women close to them."
http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=481565
"Thus, many illicit users may be at risk for psychiatric morbidity."
Och sen finns det studier som de du postade ovan.
Slutsatsen vi kan dra är väl att alla inte drabbas av problem, men att det finns en större sannolikhet att drabbas av problem om man använder AAS än om man inte använder AAS.
mvh
the_PL_man
Intressant film, men kommentarerna här är än mer intressanta.
High1ander
2014-05-22, 15:12
Det finns andra studier som viasr intresanta resultat också:
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/10401239409148835
"These findings support the anecdotal evidence that wives and girlfriends of AAS users may be at risk of serious injury from users while they are on-drug. Thus, AAS use may impose risks not only to the user, but also to the women close to them."
http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=481565
"Thus, many illicit users may be at risk for psychiatric morbidity."
Och sen finns det studier som de du postade ovan.
Slutsatsen vi kan dra är väl att alla inte drabbas av problem, men att det finns en större sannolikhet att drabbas av problem om man använder AAS än om man inte använder AAS.
mvh
the_PL_man
Ja, sannolikheten är större, men som sagt, sannolikhet bevisar inte orsak (även om det antaglien är så att AAS är orsaken).
"Stress" ar i vardagligt tal på svenska en snävare betydelse men vetenskapligt, att stress something, aggressivitet och fight är kopplat till testo och om det stressas blir volymen större. Eller hur man nu skall skriva det, det var också så jag menade det.
High1ander
2014-05-22, 15:38
"Stress" ar i vardagligt tal på svenska en snävare betydelse men vetenskapligt, att stress something, aggressivitet och fight är kopplat till testo och om det stressas blir volymen större. Eller hur man nu skall skriva det, det var också så jag menade det.
Var får du det att aggressivitet och fight är kopplat till testo? Och vad är innebörden? Att "stress" (pressa någon?) skulle öka testo som i sin tur ökar aggro. Eller aggro ökar testo?
Edit: Jag försöker inte vara passivt aggressiv här med frågan, utan undrar bara.
PureWhey
2014-05-22, 15:49
Stress = högre testonivåer?
Hm
Skickat ifrån böjracket
Arne Persson
2014-05-22, 15:49
Jag har sett rejäla personlighetsförändringar och utbrott genom åren som knappast kan bortförklaras med inbillning, placebo eller dylikt. Förresten vad är det för hormoner som sätter fart på brunstiga hannar inom djurvärlden? Elefanter, tjurar mm? Dom blir ju enormt aggressiva då? Är det något de bara inbillar sig?
Har en polare som påbörjade sin första kur utan att ha läst på något, han körde flera olika prepp och det var ju inte heller inte några nybörjardoser. Slutade med att han inte tränade på 2 månader efter kuravslut, han slutade umgås med sina vänner och satt på sitt rum avskärmad ifrån omvärlden. Han säger att han än idag (halvår senare) inte återhämtat sig psykiskt. Jag säger inte att det var preppens fel, kan funnits något kausalt samband. Men det gick inte bra för honom. Utöver detta en lugn kille, inga psykiska problem jag varit medveten om och en allmänt skötsam kille. Han ångrar sig enormt idag.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Arne Persson
2014-05-22, 15:59
Har en polare som påbörjade sin första kur utan att ha läst på något, han körde flera olika prepp och det var ju inte heller inte några nybörjardoser. Slutade med att han inte tränade på 2 månader efter kuravslut, han sluta umgås med sina vänner och satt på sitt rum avskärmad ifrån än omvärlden. Han säger att han än idag (halvår senare) inte återhämtat sig psykiskt. Jag säger inte att det var preppens fel, kan funnits något kausalt samband. Men det gick inte bra för honom. Utöver detta en lugn kille, inga psykiska problem jag varit medveten om och en allmänt skötsam kille. Han ångrar sig enormt idag.
Äh, bara lite inbillning... ;)
mycketbrännvin
2014-05-22, 16:06
Problemet är att man bygger sitt självförtroende och den man är på att man har muskler/är stark/ gangster med aas och när man slutar har man ingenting. En jöns som skiter i styrketräningen skulle knappast ha lika stora problem efter en kur då han har andra intressen. Är det kanske lite som att vara proffs inom en idrott, sedan sluta och bli en nersupen alkis då allt man haft som grund för sig själv rasar?
Starvation
2014-05-22, 16:16
Har en polare som påbörjade sin första kur utan att ha läst på något, han körde flera olika prepp och det var ju inte heller inte några nybörjardoser. Slutade med att han inte tränade på 2 månader efter kuravslut, han slutade umgås med sina vänner och satt på sitt rum avskärmad ifrån omvärlden. Han säger att han än idag (halvår senare) inte återhämtat sig psykiskt. Jag säger inte att det var preppens fel, kan funnits något kausalt samband. Men det gick inte bra för honom. Utöver detta en lugn kille, inga psykiska problem jag varit medveten om och en allmänt skötsam kille. Han ångrar sig enormt idag.
Förtjänat.
eternallord
2014-05-22, 16:17
Problemet är att man bygger sitt självförtroende och den man är på att man har muskler/är stark/ gangster med aas och när man slutar har man ingenting. En jöns som skiter i styrketräningen skulle knappast ha lika stora problem efter en kur då han har andra intressen. Är det kanske lite som att vara proffs inom en idrott, sedan sluta och bli en nersupen alkis då allt man haft som grund för sig själv rasar?
Smart observation, du poängterar ett problem som egentligen inte har något med AAS att göra utan är mycket djupare och kan drabba vem som helst, oavsett orsak (förlora karriären, förlora en relation etc). Har man för mycket av sin identitet investerad i en enda sak så är det självklart att man tappar sig själv när den försvinner.
mycketbrännvin
2014-05-22, 16:33
Smart observation, du poängterar ett problem som egentligen inte har något med AAS att göra utan är mycket djupare och kan drabba vem som helst, oavsett orsak (förlora karriären, förlora en relation etc). Har man för mycket av sin identitet investerad i en enda sak så är det självklart att man tappar sig själv när den försvinner.
Varför skulle det inte ha med aas att göra? När du använder är du större, har bra tryck, livet ler och du sköter träning och kost perfekt. Du slutar och allt går åt helvete, nog skyller jag på aas till en stor del fastän du kanske har problem innan du ens började med aas så är det bra mycket värre när du slutar. Läs lite journaler så ser du att många har varit fettisar eller annars också haft problem med självkänslan osv, börjat träna och självkänslan har ökat. Lägger du sen till aas, så mår man ännu bättre men dippen kan vara ganska så jävlig sen, det handlar ju även hormoner här som har stor betydelse för välmåendet och om det enda du har är din biceps så är det ganska tungt. isst kan det gå åt helvete på samma sätt utan aas därför skall man ha distans till allt.
High1ander
2014-05-22, 17:26
Jag har sett rejäla personlighetsförändringar och utbrott genom åren som knappast kan bortförklaras med inbillning, placebo eller dylikt. Förresten vad är det för hormoner som sätter fart på brunstiga hannar inom djurvärlden? Elefanter, tjurar mm? Dom blir ju enormt aggressiva då? Är det något de bara inbillar sig?
Jag vet inte varför du försöker vara så trög när du annars verkar ganska vettig.
Kommer bara massa "raljerande" från dig istället för faktisk diskussion.
Jag eller ingen annan här i tråden har sagt "att dina kompisar inbillat sig" eller att de käkat placebo. Men jag har visat en studie som menar på att när folk tror att de får testosteron, så blir de kaxigare. Dvs. att det räcker med bara att ha en uppfattning (som är den allmäna) av testo för att påverkas. Sen om du verkligen får mer testo så påverkas man självklart (men hur och till vad är en annan femma). Med felaktig tolkning av data så får man folk som t.ex. tror att vaccination leder autism. Vilket bara handlar om sammanträffande (nu är inte AAS inte bara ett sammanträffande säkert, och jag börjar bli trött som fan på att behöva understryka sådant och ändå läsa din sorts dravel).
Jag menar Arne, du är ju en stor snubbe, skulle inte du bli deppig av att på 2 månader tappa 50% av din styrka och 20% av dina muskler eller nått sånt, även fast du inte tar AAS?
I 90% eller mer av fallen så "tror jag" inte att de som börjar ta AAS är friska (dvs. har en "hälsosam syn på träning och självbild"), på samma sätt som jag inte tror de som börjar med kemoterapi är friska när de väl börjar. Vilket därmed ger skeva utslag på vad AAS gör med någon. Och, som sagt så "tror jag" också att AAS kan trigga och skapa en massa problem, precis som viss droganvändning kan trigga schizofreni (men att det triggar är inte samma sak som att det skapar).
eternallord
2014-05-22, 17:34
Varför skulle det inte ha med aas att göra? När du använder är du större, har bra tryck, livet ler och du sköter träning och kost perfekt. Du slutar och allt går åt helvete, nog skyller jag på aas till en stor del fastän du kanske har problem innan du ens började med aas så är det bra mycket värre när du slutar. Läs lite journaler så ser du att många har varit fettisar eller annars också haft problem med självkänslan osv, börjat träna och självkänslan har ökat. Lägger du sen till aas, så mår man ännu bättre men dippen kan vara ganska så jävlig sen, det handlar ju även hormoner här som har stor betydelse för välmåendet och om det enda du har är din biceps så är det ganska tungt. isst kan det gå åt helvete på samma sätt utan aas därför skall man ha distans till allt.
Du missförstod mig nog, jag försökte inte säga att du hade fel, utan bara att fenomenet du beskriver inte är begränsat till AAS utan kan hända i vilket sammanhang som helst i princip.
Arne Persson
2014-05-22, 17:37
Jag vet inte varför du försöker vara så trög när du annars verkar ganska vettig.
Kommer bara massa "raljerande" från dig istället för faktisk diskussion.
Jag eller ingen annan här i tråden har sagt "att dina kompisar inbillat sig" eller att de käkat placebo. Men jag har visat en studie som menar på att när folk tror att de får testosteron, så blir de kaxigare. Dvs. att det räcker med bara att ha en uppfattning (som är den allmäna) av testo för att påverkas. Sen om du verkligen får mer testo så påverkas man självklart (men hur och till vad är en annan femma). Med felaktig tolkning av data så får man folk som t.ex. tror att vaccination leder autism. Vilket bara handlar om sammanträffande (nu är inte AAS inte bara ett sammanträffande säkert, och jag börjar bli trött som fan på att behöva understryka sådant och ändå läsa din sorts dravel).
Jag menar Arne, du är ju en stor snubbe, skulle inte du bli deppig av att på 2 månader tappa 50% av din styrka och 20% av dina muskler eller nått sånt, även fast du inte tar AAS?
I 90% eller mer av fallen så "tror jag" inte att de som börjar ta AAS är friska (dvs. har en "hälsosam syn på träning och självbild"), på samma sätt som jag inte tror de som börjar med kemoterapi är friska när de väl börjar. Vilket därmed ger skeva utslag på vad AAS gör med någon. Och, som sagt så "tror jag" också att AAS kan trigga och skapa en massa problem, precis som viss droganvändning kan trigga schizofreni (men att det triggar är inte samma sak som att det skapar).
Eftersom jag aldrig kurat så kan jag inte uttala mig om det. Däremot har jag slarvat extremt med träningen under ett antal år så har jag tappat en del. Men det är inget som jag har blivit deppig/deprimerad av. Det enda är väl att jag inser att jag måste börja träna lite mer seriöst igen. :)
High1ander
2014-05-22, 17:47
Eftersom jag aldrig kurat så kan jag inte uttala mig om det. Däremot har jag slarvat extremt med träningen under ett antal år så har jag tappat en del. Men det är inget som jag har blivit deppig/deprimerad av. Det enda är väl att jag inser att jag måste börja träna lite mer seriöst igen. :)
Jo jo, ok, du kanske inte skulle bli deppig.
Men jag menar att en person som känner att AAS är nödvändig (för den är så fixerad med sin självbild) så blir det självklart jävligt tungt när man "plötsligt" tappar mycket, styrka och muskler. Den stora skillnaden kan i princip bara uppnås med AAS, vilket då blir till att det är AAS som är "boven". Dvs. man "behöver AAS" för att komma i en sådan situation där det ens är möjligt att tappa mycket snabbt och det är själva tappandet som är jobbigt.
I ditt fall så har du som sagt tappat det över en längre tid, men nu snackar jag om den snabba förlusten. Jag kan tänka mig att det nästan är samma känsla som någon som helt plötsligt blivit av med en arm eller ben, sånt påverkar nog en med eller utan AAS.
Var får du det att aggressivitet och fight är kopplat till testo? Och vad är innebörden? Att "stress" (pressa någon?) skulle öka testo som i sin tur ökar aggro. Eller aggro ökar testo?
Edit: Jag försöker inte vara passivt aggressiv här med frågan, utan undrar bara.
Jag kan inte ge mig in i molekylära förklaringar nu, kanske kollar lite senare. Men en sak jag tycker missas lite i diskussioner som här är att testosteron, är/kan vara positiva även om det låter negativt. Men skruvar man upp det stora nivåer blir effeker därefter och systemet hamnar i obalans.
Arne Persson
2014-05-22, 19:32
Jag kan inte ge mig in i molekylära förklaringar nu, kanske kollar lite senare. Men en sak jag tycker missas lite i diskussioner som här är att testosteron, är/kan vara positiva även om det låter negativt. Men skruvar man upp det stora nivåer blir effeker därefter och systemet hamnar i obalans.
Vilka av idioterna använder små nivåer idag? :)
filmjölk
2014-05-22, 19:37
Vilka av idioterna använder små nivåer idag? :)
"Halvera mängden de säger att du skall använda och få 90% av resultatet och hälften av biverkningarna" - Citat av ökänd lokal preppguru c:a anno 1998
Motionären
2014-05-22, 20:31
Jag tycker filmen var bra.
Jag har spenderat mitt yrkesliv inom psykiatrin, kriminalvården, behandlingshem och nu ungdomshem.
De dom berättar är att på kuren mådde de otroligt bra. Och av kuren mådde de skit. Då snackar vi hög risk i återfall, alltså långvarigt missbruk, alltså något jävligt farligt.
Den som inte fattade de när de såg filmen ska nog se den igen.
När det gäller drogmissbruket vid sidan av anabolamissbruket så kommer detta drogmissbruk oftast som ett resultat av dopingen.
Till sist, psykisk ohälsa är mycket vanlig hos personer som brukat anabola steroider. Det har jag inte läst, det har jag sett i jobbet många gånger.
Du träffade alltså inte på så många psykiskt god hälsa inom psykiatrin? Intressant iakttagelse!
AngoraIHS
2014-05-22, 20:45
Det ökar inte själva aggressivitten i sig men det blir fler receptorer av mycket testo så vid stressade situationer blir det en större volym. Vid mycket örstrogen ungefär samma sak men man får ett behov att t ex bry sig om och vara nära, kanske. Sen hur folk funkar av det är väl olika. Hjärnan förändras beroende på vad som kommer in, den är inte oförändringsbar.
Så har jag förstått det.
källa?
Tycker en stor del snubbar som preppar är extremt osäkra och söker konstant bekräftelse genom att exponera sin kropp. Mig vill de sällan krama men däremot är min erfarenhet att de söker bekräftelse av det täcka könet i högre utsträckning än andra män så den teorin ger jag inte mycket för.
Broscience och empiri FTW! :)
Det är inte så konstigt att folk som tränat en massa vill visa upp sina kroppar. Det är ju i princip hela motivationen till att många tränar. Folk som preppar av rent estetiska skäl och inte pga idrott har ju antagligen starkare såna känslor än medelpersonen.
Motionären
2014-05-22, 20:51
Du träffade alltså inte på så många psykiskt god hälsa inom psykiatrin? Intressant iakttagelse!
1. Sluta trolla för jag orkar inte..
2. Det var i kriminalvården jag träffade ALLA dessa byggare med depression. Exempel: en avdelning, 36 intagna, ständigt 2-5 kroppsbyggare eller liknande folk, 90% med depressionsmedicin. Inget de som skjutit amfetamin i 20år behövde. Jobbade där ett antal år.
3. läs igenom innan du postar ett inlägg så man slipper irritera sig på språket i trolleriet.
4. Ha en bra kväll!
AngoraIHS
2014-05-22, 20:55
ja fast då har du ju slarvat med träningen. De som avslutar en kur gör ju raka motsatsen, de tränar skithårt men ändå så blir de svagare, mindre och får sämre pump. Plus att det finns en riktig deprimerande effekt när man kliver av.
filmjölk
2014-05-22, 20:58
Jag har sjäv många års erfarenhet av psykiatrin (som anställd) och har träffat en hel del dopingvrak. En sak hade de gemensamt förutom dopingen, det var knark.
Konstigt nog på en jäkla massa år fick vi aldrig in någon som flippat, behövde avgiftas etc. som "bara" brukade aas utan att knarka. Trots det finns det ju en hel del som preppar utan att knarka. Kanske är det knarkandet och inte preppandet som sätter sig i skallen?
Kanske vi skulle lägga skulden på Amfetamin, E, alkohol, benzo, kokain och GHB istället för dopingen när någon dopad behöver psykiatrisk vård? Alla de drogerna kan ju fungera så även utan aas.
Anledningen till mitt inlägg är ffa det här påståendet:
Till sist, psykisk ohälsa är mycket vanlig hos personer som brukat anabola steroider. Det har jag inte läst, det har jag sett i jobbet många gånger.
Du påstår en sak och ditt argument är att du har sett ett urval som är långt ifrån randomiserat.
Jag säger inte att påståendet är fel. Bara att du inte kan dra de slutsatserna enbart från din begränsade erfarenhet.
eternallord
2014-05-22, 21:09
Jag har sjäv många års erfarenhet av psykiatrin (som anställd) och har träffat en hel del dopingvrak. En sak hade de gemensamt förutom dopingen, det var knark.
Konstigt nog på en jäkla massa år fick vi aldrig in någon som flippat, behövde avgiftas etc. som "bara" brukade aas utan att knarka. Trots det finns det ju en hel del som preppar utan att knarka. Kanske är det knarkandet och inte preppandet som sätter sig i skallen?
Kanske vi skulle lägga skulden på Amfetamin, E, alkohol, benzo, kokain och GHB istället för dopingen när någon dopad behöver psykiatrisk vård? Alla de drogerna kan ju fungera så även utan aas.
Väldigt viktig poäng. Jag anser ärligt talat inte att man kan dra några slutsatser överhuvudtaget om effekten av doping på den psykiska hälsan hos en person som utöver AAS brukar någon eller flera av substanserna du nämnde ovan.
Motionären
2014-05-22, 21:11
Anledningen till mitt inlägg är ffa det här påståendet:
Du påstår en sak och ditt argument är att du har sett ett urval som är långt ifrån randomiserat.
Jag säger inte att påståendet är fel. Bara att du inte kan dra de slutsatserna enbart från din begränsade erfarenhet.
Okej, jag är med. På grund av att jag snackar om frihetsberövade människor misstänkta för brott. Så faller de så långt utanför normalmissbrukaren att det jag sett inte räknas. Jag ber om ursäkt för min begränsade erfarenhet.
Lillgrabben
2014-05-22, 21:22
Informativ film med vältaliga människor.
Säkerligen minskas risken med dessa preparat ifall brukarna använder i närheten av de rekommenderade doserna från när läkemedelsbolagen förde preparaten, men vilka användare gör det...
Arne Persson
2014-05-22, 21:26
ja fast då har du ju slarvat med träningen. De som avslutar en kur gör ju raka motsatsen, de tränar skithårt men ändå så blir de svagare, mindre och får sämre pump. Plus att det finns en riktig deprimerande effekt när man kliver av.
Därför ser jag det totalt meningslösa i att kura...
Därför ser jag det totalt meningslösa i att kura...
Om man aldrig kliver av då? ;) som de stora grabbarna *flex*
Agitator
2014-05-22, 22:13
De stora grabbarna är svaga och sänker vikterna hela tiden.
Så inte en chans att Arne Persson skulle få för sig att trycka :)
Arne Persson
2014-05-22, 22:29
Om man aldrig kliver av då? ;) som de stora grabbarna *flex*
Jo det är ju klart... Dessa hjältar är ju föredömen...!
shadowfire
2014-05-22, 23:36
De jag vet preppar går vad jag vet inte på annat knark, däremot mår de inte så bra i offperioder.. vilket föranleder till att vara "on 24/7" istället. De behöver ju inte flippa för att i grund o botten vara i behov av vård. Det finns ju en underliggande rotorsak till att man börjar preppa.
Om det ändå vore så att alla i behov av psykisk vård ställde sig o vrålade som galningar på torget till vardags så man lätt kunde se vårdbehovet.
High1ander
2014-05-23, 00:04
Okej, jag är med. På grund av att jag snackar om frihetsberövade människor misstänkta för brott. Så faller de så långt utanför normalmissbrukaren att det jag sett inte räknas. Jag ber om ursäkt för min begränsade erfarenhet.
Jupp, och om jag vore en läkare på akuten så skulle jag kunna säga saker som:
Fotboll är en jävligt farlig sport, hela tiden kommer det in folk som skadat sig och t.ex. brytit ben i sporten, faktiskt alla som jag träffar på akuten och spelar fotboll har skadat sig.
Det enda som du säger som är av intresse och har värde som eventuellt bevis är när de säger saker som "jag började med AAS först och sen gick jag över till andra droger" eller om de säger "jag börja med vanliga droger sen AAS". Men även då, dina exempel är som sagt inte "randomiserade".
Den här har säkert redan varit uppe, men väldigt intressant ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=u4Clg5hXHFw
Albin Eriksson
2014-05-23, 01:29
Hur mkt av filmen diskuteras nu?
Jag tyckte den var bra, sen kan man fråga sig om inte Sari gjorde mest intryck då övriga två dels verkat haft andra problem och bakomliggande problem samt dels missbrukat andra droger.
Hur mkt av filmen diskuteras nu?
Jag tyckte den var bra, sen kan man fråga sig om inte Sari gjorde mest intryck då övriga två dels verkat haft andra problem och bakomliggande problem samt dels missbrukat andra droger.
Inte så mycket. Ska man utgå ifrån filmen så kan jag undra hur problematiken hade sett ut om anabola var lagligt. Problemen med dålig information och rädslan för att gå till sjukan hade i varje fall varit mindre.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Nej, titta i "hur förhålla sig till knark"-tråden. Alla droger är ofarliga och bör säljas på 7/11 utan åldersgräns! :D
Skämt åsido, så handlar det kanske inte om substanserna egentligen utan personer och deras psyken. En person med anlag för beroende spårar garanterat om den får gå några år på amfetamin, benzo, och massa steroider medan en person som inte har anlag för det kan dra ett sträck nån gång ibland, kura en gång om året och ändå inte trilla dit.
Problemet är ju att du inte vet innan du testar om du har beroendepotential. Så det blir lite loose/loose-situation - antingen gillar du att kura och har skaffat dig en dyr vana. Eller så gillar du det inte och du utsätter dig för risker och slänger pengar i sjön.
Från samhällets håll handlar det ju att försöka minimera användandet av olika substanser för att skydda dem som inte tål dem.
PureWhey
2014-05-23, 08:35
Japp, förbjud det för alla pga att vissa inte klarar av det... :D
Skickat ifrån böjracket
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.