handdator

Visa fullständig version : Är detta en vettig deffplan?

Wafx
2014-05-20, 09:09
Tjena,

Började lite på min första deff här för 2 veckor sedan och är mest lite nyfiken ifall jag planerat helt galet eller om det ser någolunda vettigt ut.

Varför jag egentligen deffar är på gränsen till oklar, låg på 77,4kg den 5:e Maj med vad en våg på jobbet visade 14% fett tills jag åkte iväg på en bodpod mätning och fick resultatet 23% fett, vilket känns mer realistiskt.
Bulkade upp mig från 57kg fr.o.m slutet av december 2012 men inser nu att det spårade lite på fettfronten.
Så målet skulle vara: Bort med några % fett, tappa så lite muskler som möjligt, sen tillbaks till en vettig bulk mot vintern. Hur lång tid deffen tar är minsta oron, bara den går frammåt, hellre långsamt och rätt än snabbt och fel.

Så lite syftet är väl att slippa göra en megadeff om 1-2 år från 90kg och vad jag då misstänkt skulle vara 30+% fett.

Värden jag fick på förbränning var iaf 1576kcal vid stillaliggande och jobbar framför en dator 8 timmar om dagen så förbränningen är inte gigantiskt, kör 60-90 min styrketräning 5 dagar i veckan och just nu ingen cardio. (Planen är ev. boxning framöver om det behövs)

Har legat på ca:
1700-1900kcal
180~ carbs
170g~ prot
<60g fett
<35g socker
<2000mg sodium

Lite efter att jag slutade salta sönder min mat så misstänker jag att jag rasade en hel del vätska då 77,4 blev 74,5 efter 8 dagar.

Sen sett till att jag väger 74 pannor så misstänker jag att runt 170g+ protein känns lite overkill om dagarna, eller?

Vad bör man annars isf anpassa om de här ser helgalet ut. Inte gått ner en gram sen förra tisdagen tills jag vägde mig nu i morse men känner att det är lite tidigt att oroa sig om en vecka blev utan tappade kilon, men kanske något som ändå behöver justeras.

Tips uppskattas!
Ciao

vicarious
2014-05-20, 10:20
170g protein är ca 2.3g/kg kroppsvikt, tycker inte det är för mycket. Ser OK ut, du märker ju om vikten fortsätter vara oförändrad.

Knatcharn
2014-05-20, 10:49
Ser bra ut, skulle inte lägga tid på att räkna salt och så men kör på. Mängden protein folk äter varierar en hel del men du ligger vid 2g/kg kroppsvikt så det är bra.

Jag skulle lita mest på en bodpod-mätning, det är den mest exakta metoden vi har tillgång till enkelt.

Det enda jag reagerar på att du äter ganska lite men du kanske inte äter jättemycket på balans. Om du vill kan du ju promenera för att få plats med lite mer mat i budgeten.

Wafx
2014-05-20, 16:40
Ser bra ut, skulle inte lägga tid på att räkna salt och så men kör på. Mängden protein folk äter varierar en hel del men du ligger vid 2g/kg kroppsvikt så det är bra.

Jag skulle lita mest på en bodpod-mätning, det är den mest exakta metoden vi har tillgång till enkelt.

Det enda jag reagerar på att du äter ganska lite men du kanske inte äter jättemycket på balans. Om du vill kan du ju promenera för att få plats med lite mer mat i budgeten.

MyFitnessPal har de mästa på sodium inne redan så vart inte allt för mycket jobb att ha en viss koll i alla fall, gör ingen större research men håller mig undan färdiglagat skräp med gigantiska mängder så gott det går.

Bodpod mätningen känns som den stämde rätt bra, börjar man bli lite rund och mjuk så är man knappast på 10-12% fett, utan mer emot 20+ hållet.

Blivit lite smått trött på käk efter några månaders halvtaskig bulk men var just en sak jag var lite osäker på, om jag just får i mig för lite genom 1800~ kcal så man inte rasar på muskelfronten också.
Om i det läget cardio + lite mer käk är en bättre metod så får jag köra på det, annars överlever jag dagarna på det jag käkar eftersom jag är stillasittande mestadels av dagen förutom när jag väl tränar. Energin är väl inte på topp med den kolhydratsmängden kanske.

Första tanken var ju "minska på fett och kolhydrater" men behövs lagom mängd sånt också för att överleva.