handdator

Visa fullständig version : Översvämmningar i Bosnien och Serbien

limenka
2014-05-17, 16:22
Bosnien och Hercegovina har i dagarna drabbats av svåraste översvämningar någonsin i landets historia. Flera städer har totalt översvämmats och fler är på väg att gå samma öde. Hundratusentals människor och djur är på flykt från vattenmassorna och andra är fångade i sina bostäder, arbetsplatser eller var de befann sig när vattenmassorna forsade in.

Hus, broar, vägar... infrastruktur rasar samman och stora delar av landet har slagits ut (vattenförsörjning, el, telefon, internet... ). De flesta vägar i centrala och norra/nordvästra Bosnien och Hercegovina är blockerade och oanvändbara.

Byar som försvinner i jordskred och räddningsarbetare når inte fram till avskurna städer för att förse de behövande med mat och vatten. Landminor efter kriget riskerar att flyttas av vattnet och göra tidigare säkra områden minerade. Vattennivån i floderna i de drabbade områdena kan fortsätta stiga.

http://foreningsinsamling.se/fundraisers/hjalpbosnien/

stevebc
2014-05-17, 16:35
Det här är precis vad jag jobbar med (fast i Sverige). De behöver sätta upp ett hydrologiskt prognossystem som gör att man bättre kan förutspå dessa händelser, och hur hårt det slår i landskapet.

Angel
2014-05-17, 18:21
Vad ska ett prognossystem hjälpa då?

ceejay
2014-05-17, 21:21
enligt en bosnisk vän är det 2 städer som är helt fuckade. Belgrad där hon lever är okej. 200+ döda minst hittills enligt henne.

BobaFett
2014-05-17, 21:25
Min hemstad Banja Luka är drabbad. Det verkar vara under kontroll och alla släktingar är OK.

Angel
2014-05-18, 00:02
Min hemstad Banja Luka är drabbad. Det verkar vara under kontroll och alla släktingar är OK.

Min sambo är också från BL och har lite släkt där men de verkar va ok! Skönt det men väldigt väldigt tråkigt för alla drabbade i mindre byar, de kommer inte få det lätt att bygga upp upp allt igen :(