handdator

Visa fullständig version : Ansvar gällande jordfelsbrytare

Welli
2014-05-17, 11:11
Hej,

Jag köpte en bostadsrätt i februari i år där tidigare ägare renoverade badrummet 2011. Då sattes bubbelbadkar, golvvärme och handukstork in. Först nu har jag uppmärksammat att tidigare ägare borde ha installerat en jordfelsbrytare enligt lag, då installationerna ovan är nyinstallationer.

Hur ser ansvaret gällande detta ut? Kan jag kräva ersättning från förra ägaren för den installation som jag nu måste göra. Eller borde jag ha undersökt detta inför köpet?

Jag kan dessutom tycka att mäklaren borde ha insett detta och påpekat det, men det har inte nämnts alls.

Ignatius72
2014-05-17, 11:14
Mäklare vet i stort sett ingenting och tar inget ansvar. Det är ju inget dolt fel och då är det upp till dig att granska det.

G_lund
2014-05-17, 11:17
Om det inte är inkopplad enligt gällande lagar så lär det väl inte vara inkopplad av en riktig elektriker?

Arf Pingvin
2014-05-17, 11:30
Jag tycker du ska kräva ersättning av förre ägaren. Om denna har anlitat en firma så får hen i sin tur kräva ersättning av dem.

Welli
2014-05-17, 11:43
Förra ägaren har gjort detta själv, tillsammans med sin pappa, båda är i branschen. Ingen av dem är troligtvis elektriker dock.

Kan även tillägga att jag anlitade Anticimex innan köpet, för en besiktning av lägenheten.

Arf Pingvin
2014-05-17, 12:41
De brukar rekommendera att kompletterande besiktning görs av behörig elektriker om de finner uppenbara brister i elinstallationen. Hittar de lösa trådar eller gamla kuloledningar kan de nämna det men gör ingen vidare besiktning.

hahavaffan
2014-05-17, 12:51
Förra ägaren har gjort detta själv, tillsammans med sin pappa, båda är i branschen. Ingen av dem är troligtvis elektriker dock.

Kan även tillägga att jag anlitade Anticimex innan köpet, för en besiktning av lägenheten.Då kan jag tycka att dom borde känna till regler och lagar om dom nu tar på sig jobbet själva, och att du även därför förutsatt att det var korrekt gjort. Kräv dom på jobbet (om dom är behöriga) eller ersättning för att få jobbet gjort.