Logga in

Visa fullständig version : Kcal anpassning av kroppen?

DreeTman
2004-03-21, 18:38
Låt säga att man legat 1000-2000kcal för lågt en längre tid i näringsintaget, och att man sen börjar äta så mycket som t.ex. "uppladdningen" anser att man ska göra. Kan man då räkna med att kroppen lägger på sig en del fett innan den hinner balansera upp det större näringsintaget? Eller hur fungerar det i praktiken? Eller är det smartare att öka intaget i etapper?

King Grub
2004-03-21, 19:02
Om din underätning inneburit att du sänkt din metabolism, så är svaret ja, annars inte. En fungerande ämnesomsättning svarar ganska så exakt på kalorier in/kalorier ut.

DreeTman
2004-03-21, 19:20
Ja, som i mitt fall så har jag levt på ca 2500-3000kcal under den tid jag tränat, vilket är drygt tre år och inte tänkt så mycket på det alls. Men tittar man till vad uppladdningen räknar ut så skulle jag få i mig någonstans mellan 4000-5000 beroende på vad jag gör.

ivandrago
2004-03-21, 20:15
börja med att öka 500 kcal, observera hur kroppen reagerar under ett par veckor, öka sedan mer tills du når en nivå där du ökar stabilt..

z_bumbi
2004-03-21, 20:18
Kör i steg, även om resten av din kropp klarar av det så kan magen må lite dåligt om man ökar så mycket på en gång.

Kör kanske en ökning med 500 kcal varje vecka tills du är i närheten av vad du bör äta, du kommer antagligen att gå upp i vikt men det är något du får ta.

Sen får du finjustera vad du bör ligga på men det är en senare fråga.

Edit: Där var ivandrago snabbare. :)

DreeTman
2004-03-21, 20:22
Tackar och bockar! Bara att börja :eating: mer då. :)

Att man sedan lägger på sig lite mer till en början är ju bara en liten negativ sak för att nå till något så ofantligt mycket bättre i ett senare skede. :)