Visa fullständig version : Ser svart fläck med höger öga
Hallå,
Under de senaste dagarna har jag flera gånger sett en liten genomskinlig svart fläck i mitt synfält, i höger öga. Min största fruktan är att detta skulle kunna vara begynnelsen till en näthinneavlossning. Vem bör jag vända mig till för att bli undersökt eller få svar? Vad kan det kosta om man tvingas uppsöka läkare?
Tack på förhand
mangemani
2014-05-17, 09:30
ser också en mörk genomskinlig fläck på mitt vänstra öga, ser den typ snett ned åt vänster, flyttar jag ögat så flyttar sig pricken typ mindre än ½ sekund efter.
har gått med det i hela mitt liv och har inte uppsökt någon då det ej har stört mig någonsin.
men stör det dig så prata med läkare så skriver läkaren ut en remiss till ögon läkaren.
edit: hos min läkare koster det typ 80kr, får du remiss till ögon läkaren så kostar det inget.
Ring sjukvårdsupplysningen - 1177
mattilainen
2014-05-17, 09:51
gå till vårdcentralen närmaste vardag eller gå till jourcentralen.
Järngrisen
2014-05-17, 10:24
Glaskroppsavlossning.
Alternativt någon grumling. Ofarligt hur som.
http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/ogonbesvar/flugseende/#tab-1
Hallå,
Under de senaste dagarna har jag flera gånger sett en liten genomskinlig svart fläck i mitt synfält, i höger öga. Min största fruktan är att detta skulle kunna vara begynnelsen till en näthinneavlossning. Vem bör jag vända mig till för att bli undersökt eller få svar? Vad kan det kosta om man tvingas uppsöka läkare?
Tack på förhand
Det mesta har redan blivit sagt, men jag kan säga att jag fick en (mycket liten) svart fläck i synfältet för några år sedan som jag inte hade haft tidigare. Jag har för mig jag ringde St Eriks ögonsjukhus då, men det var för att jag hade gjort operation hos dem tidigare (för något helt annat). I alla fall sade sjuksköterskan att det säkerligen var glaskroppsavlossning vilket är ofarligt och kommer med åldern.
Jag tror du ska vara uppmärksam på om du ser blixtar, då kan det vara näthinneavlossning tror jag.
I vilket fall, vill du ha det uppkollat är det väl att gå till vårdcentralen som gäller, det är inte dyrt, och de kan skicka dig på remiss till expert om det behövs.
1177 kan du ju också ringa och be om råd helt gratis.
Är med stor sannolikhet Floaters och är ingenting man kan göra åt. Ifall det är näthinnelossning ska du se ljusken och så vidare. Men gå självklart till vårdcentralen då det vet bäst!
Har floaters själv och var rätt irriterade när jag upptäckte det när jag var 16 men tog inte lång tid innan man glömde bort dem. Nu tänker jag aldrig på dem längre haha.
Flyter fläcken iväg slumpmässigt eller "kalibreras" den till samma plats efter en viss tid?
Floaters har jag haft så länge jag kan minnas. De har inte ökat i antal eller utseende. Skulle kunna namnge dem precis som stjärnkonstellationer om jag velat :P
Starvation
2014-05-17, 14:49
Ofarligt om du inte börjar se ljusblixtar. Dom missar du inte. Har du tur nu så slipper du se alla vita blodkroppar? som går igenom ögat med. Jag ser dom jävlarna på ljusa ytor hela tiden, gör floaters ganska lindriga. Floaters synlighet minskar eftersom åren går, iaf på mig. Försök att inte tänka på dom :p
EDIT: Gå o kolla med sjukhuset, på mig såg dom inget alls och trodde jag gick på ngn drog. mfw...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.