Visa fullständig version : Påfyllning. För att få mer energi kommande pass.
BENGTPRESS92
2014-05-16, 16:12
Hej. Jag har käkat ganska kolhydrat-snålt ett bra tag. (tappat från 90 kg till 80 kg ungefär, på ett par månader) Imorgon skulle jag vilja ha lite extra energi på mitt gympass (hävdar inte att jag känner mig klen, sugen på att göra ett riktigt bra pass imorgon då jag tänkte försöka slå PB i knäböjen).
Något tips? Röra ihop någon fruktsallad av något slag? Dra en pizza? (accepterar att hamna på kcal överskott). Är ute efter lite mer tryck imorgon. Är det idag jag isf ska ladda upp? Eller ska jag exempelvis slänga i mig pizzan imorgon innan passet?
Vill liksom ställa om kroppen, så den fungerar som den gör på ett kaloriöverskott, tills imorgon på passet! Nu låter jag säkert skit dum dock! :D
Typ som att chocka kroppen med någon kolhydratsbomb.
Sheogorath
2014-05-16, 17:45
Överskott idag som du uppnår på valfritt sätt (varför inte pizza), drink med 50:50 druvsocker:strösocker direkt innan träning imorgon (totalmängd kolhydrat förslagsvis kroppsvikt x1,2 g). 400 mg koffein 45 min innan träning. 600 om du är tolerant.
Pam.
bigbellybob
2014-05-16, 18:34
Överskott idag som du uppnår på valfritt sätt (varför inte pizza), drink med 50:50 druvsocker:strösocker direkt innan träning imorgon (totalmängd kolhydrat förslagsvis kroppsvikt x1,2 g). 400 mg koffein 45 min innan träning. 600 om du är tolerant.
Pam.
Vad har denna drink för fysiologisk effekt sheo?
Sheogorath
2014-05-16, 18:56
Vad har denna drink för fysiologisk effekt sheo?
Extremt snabbt upptag och ordentligt med energi till hjärnan/passet/musklerna. Man kan göra den ännu snabbare med 75:25 maltodextrin:fruktos istället men skillnaden är nog inte märkbar i praktiken.
Extremt snabbt upptag och ordentligt med energi till hjärnan/passet/musklerna.
Är det något man skulle kunna ta ihop med 5g kreatin efter träning och få någon fördel av jämfört med kreatin och proteinpulver efter träning?
Sheogorath
2014-05-18, 06:40
Är det något man skulle kunna ta ihop med 5g kreatin efter träning och få någon fördel av jämfört med kreatin och proteinpulver efter träning?
Så länge du inte skippar proteinet, så ja. Effektivare inlagring av kreatinet och du påbörjar inlagringen av glykogenet tidigare jämfört med om du har första målet kolhydrat hemma med maten. Sett över 24 timmar spelar dessa saker förmodligen ingen roll utan är väl mer om du behöver få i dig mycket energi. Då är en sådan drink före och efter träning totalt 600-900 kcal extra (beroende på hur mycket du väger = hur mycket du blandar i) på ett smidigt sätt.
Efter träning föredrar jag att sitta ner och ta det lugnt och stund och äta godis istället. Trevligare och godare. Och sett över 24 timmar inte sämre.
bigbellybob
2014-05-18, 13:01
Extremt snabbt upptag och ordentligt med energi till hjärnan/passet/musklerna. Man kan göra den ännu snabbare med 75:25 maltodextrin:fruktos istället men skillnaden är nog inte märkbar i praktiken.
Detta kan eventuellt ge mer tryck alltså? Är det för att det drastiskt fort lagras in som glykogen eller vad är det direkt som påverkas?
Sheogorath
2014-05-18, 16:51
Detta kan eventuellt ge mer tryck alltså? Är det för att det drastiskt fort lagras in som glykogen eller vad är det direkt som påverkas?
Ligger man på energiunderskott kan kolhydrater innan träning göra stor skillnad på prestation, men det är sällan jag tycker jag har "råd" att investera kalorier i detta under deff. Om jag däremot skulle gå all in för att maximera förutsättningarna inför en enskild prestation, vilket är det TS frågar efter, så skulle en kolhydratsdrink på 90-100 g kolhydrat vara en del i det hela.
bigbellybob
2014-05-19, 08:01
Ligger man på energiunderskott kan kolhydrater innan träning göra stor skillnad på prestation, men det är sällan jag tycker jag har "råd" att investera kalorier i detta under deff. Om jag däremot skulle gå all in för att maximera förutsättningarna inför en enskild prestation, vilket är det TS frågar efter, så skulle en kolhydratsdrink på 90-100 g kolhydrat vara en del i det hela.
Alright. Got it *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.