handdator

Visa fullständig version : "Religiösa" ögonblick i vardagen

Gober
2014-05-16, 10:17
Du är på väg till jobb, lite halvt omotiverad då det trots allt är fredag och du skulle kunna göra något roligare. Tankar om små i-landsproblem snurrar i huvudet och stressar och gnager lite smått.

Du går av den svettiga bussen och börjar promenera mot din arbetsplats. Plötsligt tittar solen fram bakom ett moln och smeker ditt blekfeta ansikte, du kisar upp mot en klarblå himmel med dina halvsvullna ögon med begynnande rynkor och känner värmen sprida sig i kroppen. Samtidigt rullar den perfekta låten i dina hörlurar och helt random kommer en hund fram och lägger sin nos mot din hand för att hälsa. Det är då gott folk som man känner, fan vad göttigt det är att leva!

Berätta om dina små utomjordiska härliga ögonblick i vardagen.

PS, det räknas inte om tunga droger är involverade.

MasterChief
2014-05-16, 10:24
Dom där riktigt starka ögonblicken känner jag främst när jag hjälpt någon med något.

BlötSnö
2014-05-16, 10:27
Har arbetat tidig morgon och tvingats övernatta på mitt gamla jobb i Malmö.
Vädret har varit grått regn/duggregn och lätt snålblåst. Ätit något trött fralla till frukost tillsammans med trött automatkaffe.
Slutar strax före lunch och hoppar på pågatåget tillbaka till Ystad.
Någonstans halvvägs börjar man ana en ljusning i horisonten.
Näst sista stationen före Ystad är efter en lång nedförslutande kurva där hela södra Östersjön öppnar upp sig. Samtidigt som vi gå in i kurvan och havet uppenbarar sig spricker molntäcket upp och solen tittar fram och blänker i havet. Bortom molnen är det endast blå himmel.
Kliver av 6-7 minuter senare i ett soligt Ystad där folk trallar runt i shorts och äter glass. Den friska doften av blöt mark som långsamt torkas upp, doften av hav och synen av somriga människor vänder helt plötsligt en i övrigt sliten dag på ett ögonblick.
Skåne.... Villvillvill tillbaka...

stevebc
2014-05-16, 10:35
Du är på väg till jobb, lite halvt omotiverad då det trots allt är fredag och du skulle kunna göra något roligare. Tankar om små i-landsproblem snurrar i huvudet och stressar och gnager lite smått.

Du går av den svettiga bussen och börjar promenera mot din arbetsplats. Plötsligt tittar solen fram bakom ett moln och smeker ditt blekfeta ansikte, du kisar upp mot en klarblå himmel med dina halvsvullna ögon med begynnande rynkor och känner värmen sprida sig i kroppen. Samtidigt rullar den perfekta låten i dina hörlurar och helt random kommer en hund fram och lägger sin nos mot din hand för att hälsa. Det är då gott folk som man känner, fan vad göttigt det är att leva!

PS, det räknas inte om tunga droger är involverade.Exakt varje dag går att göra så med lite träning och dedikation. Eller kanske inte så lite. Jag vill ju gärna leva så, men samtidigt orkar jag inte alltid "träna" på det. Så det krävs ju nog en del insatser från eget håll.

eternallord
2014-05-16, 10:36
ä

Missvisande trådstart... :D

Red Apple
2014-05-16, 11:30
Varje gång man seglar kommer det små duttar med härliga känslor. Annars kan det för det mesta vara när man umgås med riktigt nära vänner och bara har 100% genomtrevligt och man får en möjlighet att uppskatta vilka fina människor som omger en.

King Grub
2014-05-16, 11:51
Hade ett rostat bröd som blev bränt i en form av Buddha en gång.

spoon
2014-05-16, 11:54
Kan ofta få eufori känslor efter att jag har jobbat natt. När man går helt ensam på Oslos gator och ser solen gå upp och dagen gryr.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Olegh
2014-05-16, 12:12
Snarlikt som TS. Sitter på cykeln, det är varmt och skönt, fåglarna kvittrar och en ljummen vind smeker mitt blekfeta ansikte. Jag är lätt i sinnet.

Dessa små intensiva ögonblick är nog det bästa som finns.

Evankhell
2014-05-16, 12:14
Varje gång jag kollar upp mot stjärnorna en klar kväll och tänker på universum, det mesta försvinner.

Latissimus Dorsi
2014-05-16, 13:11
När man ger en present till någon man gillar väldigt mycket (:

hidden
2014-05-16, 13:23
När en tjej för engångsskull ler mot en... eller ännu bättre rör vid en. :(

nippman
2014-05-16, 13:28
hemsläp

Evankhell
2014-05-16, 14:08
Orgasm, sen blir allt skit igen.

Doggeh
2014-05-16, 14:17
Festivaler säger jag bara. Packa upp tältet, ta en eller tio öl, suga in stämningen och sedan njuta av spelningarna. En flickvän tillagt är ju också ganska jävla bra.

Mouline
2014-05-16, 14:30

Exakt var som hände för mig idag.. Ur ett grått moln tittade solen fram samtidigt som 'You never walk alone' började spelas i hörlurarna. Stannade upp och log för mig själv och kollade på folket runt om mig. :hbang:

filmjölk
2014-05-16, 15:18
Jag har religiösa ögonblick fast av motsatt karaktär där jag tänker mig att Gud kanske inte är en kärleksfull fader utan ett elakt barn med dålig humor.

Jag hälper en tant som blöder och en fågel bajsar på mig i samma ögonblick, jag hjälper en tant plocka ner hennes katt från ett träd och får underarmarna sönderrivna, jag griper in när några ligister slår sönder en bil och blir nersprayad med tårgas och knivhuggen.

Gober
2014-05-16, 16:16
Härliga stunder, förutom för filmjölk som ständigt förföljs av ett regnmoln :D

Jukka Sejlite
2014-05-17, 05:37

Du går av den svettiga bussen och börjar promenera mot din arbetsplats. Plötsligt tittar solen fram bakom ett moln och smeker ditt blekfeta ansikte, du kisar upp mot en klarblå himmel med dina halvsvullna ögon med begynnande rynkor och känner värmen sprida sig i kroppen. Samtidigt rullar den perfekta låten i dina hörlurar och helt random kommer en hund fram och lägger sin nos mot din hand för att hälsa. Det är då gott folk som man känner, fan vad göttigt det är att leva!....

Låter som en helt okej morgon förutom den där hundjäveln som ska dregla ner en. En spark mot fanskapet så blir det bra igen.

Sverdfirre
2014-05-17, 09:05
Hade ett rostat bröd som blev bränt i en form av Buddha en gång.
Jo det är nog lite religiöst att få sitt bröd rostat av buddha, även om det råkar bli bränt!

Gober
2014-05-17, 15:07
Jo det är nog lite religiöst att få sitt bröd rostat av buddha, även om det råkar bli bränt!

Sälja på eBay är givet.

StarkaUlf
2014-05-17, 15:45
När den där tjejen skrev till en på msn. Då visste man att man levde.

stevebc
2014-05-17, 16:39
De här ögonblicken blir tveklöst fler om man minskar frekvensen av ofta ganska poänglöst smartphone-användande till förmån för att inte göra nånting alls (typ inte ha planerat något i förväg), gärna på ett ställe än där man inte annars brukar vara.

Alfers
2014-05-17, 19:04

Men vad fan.

En gång när jag var ungefär 8 så nös och rapade jag samtidigt. Det var så jävla spejsat att jag tänkte "det här måste gud ha varit inblandat i"

TheOne1994
2014-05-17, 19:19
du är en poet Gobbe :)

more storys from your Life !

Gober
2014-05-17, 20:13
De här ögonblicken blir tveklöst fler om man minskar frekvensen av ofta ganska poänglöst smartphone-användande till förmån för att inte göra nånting alls (typ inte ha planerat något i förväg), gärna på ett ställe än där man inte annars brukar vara.

Förra sommaren när jag gav mig ut på tidiga morgonpromenader långt utanför stan och ständigt upptäckte nya miljöer drabbades jag ofta av dessa härliga lyckorus. Håller absolut med om att människor borde lyfta blicken från sina mobiler, mindre selfies=mer selfness (nytt ord för dagen).

R Scarpa27
2014-05-17, 20:29
http://cdn.vosgeschocolate.com/images/uploads/851_2833_large.jpg

awesomooo
2014-05-17, 20:33
Varje gång jag kollar upp mot stjärnorna en klar kväll och tänker på universum, det mesta försvinner.

Detta. Dock brukar man inte kunna sova efter för då är hjärnkontoret igång, så många obesvarade frågor så man inte vet vad man ska ta sig till. Det tänket i samband med sömn är nästan det lite heligt.

Sohlsken
2014-05-17, 20:41
Jag motsätter mig ordet "religiöst" och allt vad religion heter i detta sammanhanget, vill bara ha det sagt. Har ingenting med saken att göra.

Kan ofta få eufori känslor efter att jag har jobbat natt. När man går helt ensam på Oslos gator och ser solen gå upp och dagen gryr.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Det finns många sådana stunder där livet känns extra speciellt, men det ovanstående fick mig att le.

Jag brukade vara väktare på buss på de utsatta linjerna i stan, 21:00-03:00 fredag och lördag. Att cykla eller gå hem från stan under våren var ju fantastiskt, det kanske var någon enstaka person som ragglade hem men annars var det fåglar som firade att domänen var deras, tomma gator och jag i min på tok för stora väktarjacka.

Ibland får jag stunder då jag inser hur mycket livet har förändrats, på ett bra sätt. Då känns det nästan overkligt.

En gång blev jag väckt av att en ko nyste. Det påminde mig om att jag låg bredvid min fästman på en ranch mitt i ingenstans i USA, och sedan kom hans underbara knäppskalle till hund och började stryka sig mot sängen för att väcka oss på riktigt.

Varenda söndagmorgon då jag går en mils promenad, är helt magisk. Jag har haft äran att få leva i ett land där jag har kunnat leva problemfritt, jag kan ta tid ur min dag bara för att gå omkring i naturen och tycka att det är vackert och trevligt.

Stunder då jag blir fullkomligt överrumplad av solen som speglas i min förlovningsring. Den symboliserar så mycket.

Morgnar på ranchen då jag har gått ut på gårdsplan och sett solen stiga över tre eller fyra snötäckta bergstoppar, samtidigt som jag själv står där i kortbyxor redan fem på morgonen. Jag har inte ord att beskriva den känslan.

Gången då vi stod där ute och tittade på Vintergatan. På fullaste allvar, såg Vintergatan med blotta ögat. Då kändes det som om jag hade världen i min handflata.

Stunden då min far tittade på mig och helt ärligt såg så stolt ut att han nästan hade tårar i ögonen. Då fick jag dock lite lätt panik, vi visar inte sånt i min familj sådär jätteofta... dem feelz

awesomooo
2014-05-17, 20:55
Flyga flygplan är lite småreligöst för mig, tycker det är avkopplande och härligt, man känner sig fri och har inga måsten. Speciellt när man flyger i solnedgången eller uppgången.

Sohlsken
2014-05-17, 21:17
Flyga flygplan är lite småreligöst för mig, tycker det är avkopplande och härligt, man känner sig fri och har inga måsten. Speciellt när man flyger i solnedgången eller uppgången.

Känslan av g-krafterna som trycker tillbaks en i sätet vid lyft, som en slags kosmisk kram *cupid*

Gober
2014-05-17, 21:18
Jag skrev "religiösa" pga att man ofta gör den jämförelsen. Det har inget med en troendes upplevelser, möte med gud osv att göra. Men det handlar om en känsla som går utöver vanligt välmående och lycka, det handlar om en känsla som inte riktigt går att förklara och ska inte jämföras med att man blir glad för du lyckats få ett "hemsläp" eller njuter av jordnötssmör.

Sohlsken
2014-05-17, 21:20
Jag skrev "religiösa" pga att man ofta gör den jämförelsen. Det har inget med en troendes upplevelser, möte med gud osv att göra. Men det handlar om en känsla som går utöver vanligt välmående och lycka, det handlar om en känsla som inte riktigt går att förklara och ska inte jämföras med att man blir glad för du lyckats få ett "hemsläp" eller njuter av jordnötssmör.

Jag förstår det, och är väl medveten om att min motvilja grundar sig i högst personliga erfarenheter och att detta inte har med religion att göra per se :)

Det är liksom dom där stunderna när man kan stanna upp och känna som att man är ett med världen, som att man kan känna träden andas.

Gober
2014-05-17, 21:26
Det är liksom dom där stunderna när man kan stanna upp och känna som att man är ett med världen, som att man kan känna träden andas.

Fin beskrivning :-)

Aequus
2014-05-18, 00:45
Händer möjligtvis ibland när jag sitter och klinkar på min gitarr.

Sniggel
2014-05-18, 01:09

Spirituell tycker jag är ett bra ord för det. Det behöver nämligen inte vara religiöst.
Att lära sig om fysik eller hur naturen är uppbyggd på mikro/nanonivå kan ge mig kraftigt spirituella upplevelser.